handdator

Visa fullständig version : Vill öka massan på benen men...


Pretorian
2011-08-08, 08:13
Jag jobbar hårt (tycker jag själv) med att öka massan på mina ben. Jag har sen ett par månader tillbaka gått över till högrep. Benpassen brukar innehålla följande:
Squat 4x15
Benpress 4x15
Benspark 4x15
Benspark för baksida (vad heter den?) 4x15
Stående vadpress 4x15

Låren är hårda och fasta men jag saknar massan. Problemet är att jag inte ser någon ökning utseendemässigt på benen, ivarjefall ingen markant öning. Är det helt naturligt då jag ligger på kaloribalans? :smash: Det kanske är helt självklart men måste jag ligga på plus för att få benen att växa?

Är det måttband som krävs och räkna millimeter för att se om något händer?

mikaelj
2011-08-08, 08:14
Du behöver äta mer mat, ihop med att du progressivt överbelastar benen.
Postat via en mobil enhet

vicarious
2011-08-08, 08:26
Hur ofta tränar du benen? Jag skulle nog kört lite tyngre i böjen, 6-8 reps kanske. Du kan ju köra 2 benpass i veckan, ett tyngre och ett lättare.

Tror även som mikaelj skriver att du behöver äta mer. Sen tar det tid att bygga muskler. Om du bara utgår från spegeln som måttstock så kan det ta tid innan du ser någon skillnad.

Anders The Peak
2011-08-08, 08:32
Jag jobbar hårt (tycker jag själv) med att öka massan på mina ben. Jag har sen ett par månader tillbaka gått över till högrep. Benpassen brukar innehålla följande:
Squat 4x15
Benpress 4x15
Benspark 4x15
Benspark för baksida (vad heter den?) 4x15
Stående vadpress 4x15

Låren är hårda och fasta men jag saknar massan. Problemet är att jag inte ser någon ökning utseendemässigt på benen, ivarjefall ingen markant ökning. Är det helt naturligt då jag ligger på kaloribalans? :smash: Det kanske är helt självklart men måste jag ligga på plus för att få benen att växa?

Är det måttband som krävs och räkna millimeter för att se om något händer?

Benpassen brukar innehålla följande:
Squat 4x15 skifta till 5*5 eller 6*6 eller 8*8
Benpress 4x15
Benspark 4x15 Skippa övningen
Benspark för baksida (vad heter den?) 4x15 skifta till 4-6*12-15
Stående vadpress 4x15 skifta till 4-6*12-15
Lägg till sittande vadpress 4-6*12-15

När man har tränat något år tar det tid att bygga på mer muskelmassa och att äta en massa mat ger bara ökning i fettvikt för det mesta men man bör ligga på energibalans med lite plus i kanten.

Annars tycker jag att du har en bra form en av de bättre på brädan och har antagligen tränat rätt hitintills det som du märker av är att det blir svårare och svårare för varje år som går.

Pjotor
2011-08-08, 08:38
Efter ett halvår med lågreps (oftast 5 per set) två gånger i veckan behövde jag byta i princip alla mina byxor. Utöver marklyft, som också har varit lågreps, har jag inte tränat några som helst andra benövningar.

Jag garanterar inga resultat, men det har fungerat bra för mig.

mikaelj
2011-08-08, 08:48
Efter ett par månader med ett tungt toppset på 1-5 rep 5-7 gånger i veckan har min lår blivit mycket större.

Jag garanterar inga resultat av att böja tunga vikter, men det har fungerat bra för mig.
Postat via en mobil enhet

Pretorian
2011-08-08, 08:57
Jag har tränat många år men börjat läsa på mer om kost och träning det senaste året. Jag har tidigare tränat lågreps (5-8 reps) men har velat testa högreps efter att ha läst (Forma kroppen) att det är bra för muskeltillväxt.

Har även tränat mycket till failure (det var ju en självklarhet för mig) men har även ändrat på det.

Jag måste nog börja dokumentera mer och se så jag gör ökningar.

Anders: Och benspark ska tydligen bort. Räcker det med övriga delar för att benen så den blir överflödig?

mikaelj
2011-08-08, 08:59
Det är felaktigt att säga att 5-8 reps inte är bra för muskeltilväxt. Bara rep-antal säger noll och ingenting.

Pretorian
2011-08-08, 09:40
Vad jag fått för mig, efter vad Eddie skriver i boken, är att fler rep är att föredra. Jag säger inte att lågreps inte bygger. Men jag har kört det tidigare och vill testa något nytt. Jag kanske upptäcker att det fungerar sämre.

Anders The Peak
2011-08-08, 09:59
Jag har tränat många år men börjat läsa på mer om kost och träning det senaste året. Jag har tidigare tränat lågreps (5-8 reps) men har velat testa högreps efter att ha läst (Forma kroppen) att det är bra för muskeltillväxt.

Har även tränat mycket till failure (det var ju en självklarhet för mig) men har även ändrat på det.

Jag måste nog börja dokumentera mer och se så jag gör ökningar.

Anders: Och benspark ska tydligen bort. Räcker det med övriga delar för att benen så den blir överflödig?

Jag tycker att det är onödigt att fortsätta att träna muskler som redan har fått stimulans. Det gör bara att muskeln får svårt att reparera sig till nästa pass.
Du kör böj som tar på alla muskler i benen och sedan pressar du stora lårmuskeln i benpressen. Finlirar på hamstring med legcurl och till sist kör du genom vaderna. Det räcker satsa krutet på de övningarna.

Pretorian
2011-08-08, 11:20
Tack för det. Jag koncentrerar mig gärna på färre övningar.

krubkungen
2011-08-08, 11:48
Släng in raka marklyft för baksida av låren, tycker den tar riktigt fint :)

robbob
2011-08-08, 12:00
Det här skriver jag helt utan egen erfarenhet på området. Men jag har läst lite om att göra ett riktigt tungt set i knäböj med 20 reps. Det kallas bla breathing squats eller liknande. Det ska tydligen vara en superövning för styrka och massa. Här är en liten länk där utförandet diskuteras.
http://dinosaurtraining.blogspot.com/search/label/20-rep%20squats

Det finns fler och bättre länkar om det hela men nu hittar jag inte igen dem.
Andra kanske har egen erfarenhet av det hela och kan komma med sin syn på det.

vicarious
2011-08-08, 12:01
Släng in raka marklyft för baksida av låren, tycker den tar riktigt fint :)

Kör man vanliga mark tycker jag lårcurl räcker, men det är bara jag =)

robbob
2011-08-08, 12:06
Här kommer en till kort länk http://www.davedraper.com/super-squats.html om supersquats och ett set med 20 reps

Spartansk
2011-08-08, 12:37
Benspark för baksida (vad heter den?)

Lårcurl.