handdator

Visa fullständig version : So you wanna be a fighter?


Klicken
2011-08-07, 22:08
Halli hallå.
(Wall of text)
Jag är 20 år gammal och vill en dag i mitt liv bli professionell kampsportare. Ca 180 cm lång, jag har gått ner från 114 kg till 97-99kg som jag väger nu, det tog ungefär 9 månader vilket för mig var bra nog. "Målet" är väl att hamna på runt 85-90kg.

Tänkte mest starta en ny journal för att jag har kommit ur rutin, ingen motivation och allt det där tramset. Denna journalen kommer förmodligen enbart handa om rehab träning och viktminskning i några månader för att sen återgå till styrka/kampsport.

Jag har hållit med styrketräning från och till ett par år, tills jag för ett tag sedan testade på kampsport. Det är svårt att beskriva hur jävlar roligt det är, och målet är att gå en professionell match i MMA.

Olyckligtvis skadade jag ryggen för ett par år sedan och tog det inte så allvarligt, utan tränade på. Det gick hyffsat till jag kom till en punkt då det gjorde ont att plocka upp strumpor från golvet, lyfta en tvättkorg etc etc.

Jag har gått hos en sjukgymnast i 8-9 månader och i början av rehabträningen så märkte jag resultat fort och det såg ljust ut. Men nu har det stannat upp och det går saktare att läka. Förmodligen får jag röntga ryggen snart.

Så ingen kampsport/styrketräning alls för min del tills jag är 100% frisk, vilket suger så enormt.

Träningsupplägg ser ut ungefär så här:

3 dagars rehabträning
3 dagars någonform av cardio, gå på löpbandet, crosstrainer etc.

Jag följde detta extremt bra de första 7-8 månaderna, men nu är jag så jävlar omotiverad att det är sjukt. Jag har ändå "bara" en hyffsat mild skada i nedredelen i ryggen men ändå ska det ta så lång tid att läka. Detta förstör inte bara min träning utan även vilka jobb jag kan söka. I princip alla jobb som kräver lyft, eller något fysisktarbete kan jag inte utföra. Jag hoppas jag får upp motivationen tills jag börjar skolan nu igen, då tar jag nya tag, nya rutiner och kanske kan komma på fötter igen.

Klicken
2011-08-08, 21:00
Idag blev det att gå 35minuter på löpband, 150 kalorier, skitdåligt i jämförelse med crosstrainer men det kändes ingenting i ryggen vilket är så sjukt skönt. Kör på lite snabbare och tyngre på crosstrainern börjar det göra ont i ryggen efter ett litet tag, så det är skönt att kunna kontra med löpbandet.

Ska även ta tag i mina matvanor igen framöver.

Klicken
2011-08-28, 21:03
HÄRLIIIIIIIIIIIGT!

Nu har jag smått börjat komma in i mina nya rutiner. Skolan är igång, diet och träning börjar klarna. Detta kommer gå galant.

Det jag har/ska ändra på under närmsta veckan är att ta bort läsk, godis, kakor etc etc. Byta ut vitt bröd mot mörkt grövre fiberrikt bröd, äta mer frukt och grönsaker. Dricka enbart vatten och i vissa fall mjölk. Det har funkat väldigt bra för mig att byta ut småsaker så som ketchup med mindre salt och socker osv. Sist jag gjorde små men effektiva ändringar i kost och träning lyckades jag gå ner 17kg utan problem.

Idag vägde jag 98.4 kg, dvs så har jag 10-13kg kvar att gå ner. Jag hade tänkt att försöka balansera det på ungefär en 3-4månaders period. Om jag lyckas väga 85-55kg i slutet av december så har jag gjort ett bra jobb.

Idag körde jag cross-trainer och det kändes väldigt lite i ryggen, blev lite stelt i ryggen där jag är skadad men lyckades svettas bort ca 500 kalorier på 33 minuter utan smärta eller några bekymmer. Det är ca 250-300 mer kalorier per pass än förra viktminskningsperioden då jag låg på ca 200-250 kalorier på runt 45minuter per pass.

Klicken
2011-09-09, 16:04
Rehab träning idag inget att skriva om, MEN är nere på 95.9 kg nu. Hurra!

stridis
2011-09-09, 16:13
Har varit WT-instruktör och sanshoukämpe samt tävlat lite i thaiboxning. I thai så fick jag dra ner mig till ca 74kg för att vara bra (181cm lång) du behöver en hel del muskler ifall du skall komma upp i vikt, att bära på sig en massa fett blir ganska jobbigt.

Hur ser du ut(visa oss en bild*mini) och hur stark och konditionsstark är du? Det finns nog en del snubbar som mer än gärna bollar alla tänkbara idéer du kan tänkas ha när det gäller upplägg för att nå ditt mål.

Klicken
2011-09-26, 11:22
Har varit WT-instruktör och sanshoukämpe samt tävlat lite i thaiboxning. I thai så fick jag dra ner mig till ca 74kg för att vara bra (181cm lång) du behöver en hel del muskler ifall du skall komma upp i vikt, att bära på sig en massa fett blir ganska jobbigt.

Hur ser du ut(visa oss en bild*mini) och hur stark och konditionsstark är du? Det finns nog en del snubbar som mer än gärna bollar alla tänkbara idéer du kan tänkas ha när det gäller upplägg för att nå ditt mål.

Trevligt! =)
Jag har mycket att jobba på för att komma upp till en professionell nivå helt klart, min kondition suger efter ha varit överviktig i flera år. Min vanliga styrka så att säga är väl avarage, men även den är dålig just nu.
Som jag har skrivit tidigare så har jag inte tränat något förutom rehabträning för skador och lite fettförbränning sen december förra året.

Bild kanske kommer, jag bryr mig inte om tvättbräda deluxe etc etc. Jag vill ha min kropp anpassad efter kampsporten. Dvs inte för mycket muskler som kräver syre etc.

Fick även bra och dåliga nyheter om min rygg. Under hela tiden har jag gått med vad min läkare tror är en spricka i ryggen. Jag skulle få en remiss till en ortoped men han drog tillbaka remissen för att jag behövde göra YTTERLIGARE en röntgen. Jag vet inte om jag ens kommer bli helt frisk i ryggen, åtminstonde om jag ens kommer kunna börja träna igen. Jag har grymt många frågor och för lite svar just nu.

Men jag ger inte upp, drömmen är som sagt att bli proffs, kul att du skrev =)