handdator

Visa fullständig version : Varför blir det lättare att köra pullups när man sparkar med benen?


filmjölk
2011-08-07, 22:04
Jag vet att jag kan sparka mig upp fler gånger än jag kan dra mig upp om jag håller benen stilla, gissar att det är allmänt känt att det är så. Men varför?

Varför blir det lättare om man flaxar med benen? Vad händer? Hur ändras tyngden? Vad exakt är det som händer med kroppen när man sparkar i pullupsen som gör det lättare?

Jag tänker lite på Baron Munchausen som lyfte sig själv genom att dra sig själv i håret, och moderna trollscience varianter. dessa fungerar ju inte, men i pullupsen gör dem det? Det finns inget annat än luft att sparka i, ändå blir det lättare av att sparka. No comprende varför.

Troll
2011-08-07, 22:15
Om man sparkar upp med fart så är det momentumet från benen som hjälper dig upp.
Däremot hjälper det ju även att höja benen sakta men varför detta gör det lättare vet jag dock inte.. . *screwy*

Player
2011-08-07, 22:20
Jag vet att jag kan sparka mig upp fler gånger än jag kan dra mig upp om jag håller benen stilla, gissar att det är allmänt känt att det är så. Men varför?

Varför blir det lättare om man flaxar med benen? Vad händer? Hur ändras tyngden? Vad exakt är det som händer med kroppen när man sparkar i pullupsen som gör det lättare?

Jag tänker lite på Baron Munchausen som lyfte sig själv genom att dra sig själv i håret, och moderna trollscience varianter. dessa fungerar ju inte, men i pullupsen gör dem det? Det finns inget annat än luft att sparka i, ändå blir det lättare av att sparka. No comprende varför.

Du manipulerar var tyngdpunkten i kroppen befinner sig beroende på benens hållning, i samband med synkroniserad kraftutveckling. Jämför med basketspelare som kontrollerar en fast hopphöjd i form av en längre "hang time" vid skott. I och med att du är svagare i koncentriska muskelaktioner är isometriska och excentriska, så kan du stegvis "hoppa" upp bit för bit de sista repsen.

Larsson85
2011-08-07, 22:36
När du drar dig upp utan att svinga med benen så gör du en strikt repetition, precis som med vilken annan övning som helst så kan man åla sig lite och på så sätt få hjälp av andra muskler för att dra sig upp. Du utför dock samma arbete eftersom start och slut-position är den samma som om du kört strikt, men andra muskler har delat på jobbet.

Fredrik_S
2011-08-07, 22:43
newtons lag
kastar du benen neråt så blir det lika stor motkraft uppåt i resten av kroppen
precis som när du skjuter en pistol så flyger pistolen bakåt och skottet frammåt

Spartansk
2011-08-07, 22:54
Däremot hjälper det ju även att höja benen sakta men varför detta gör det lättare vet jag dock inte.. . *screwy*

Latsen sitter ju inte precis på sidan av kroppen, utan på baksidan. Om jag tänker rätt borde de få lättare att dra upp kroppen om de kommer närmare tyngdpunkten, vilket de gör om man lyfter benen, vilket även får överkroppen att tippa framåt.

Rahf
2011-08-07, 23:26
Latsen sitter ju inte precis på sidan av kroppen, utan på baksidan. Om jag tänker rätt borde de få lättare att dra upp kroppen om de kommer närmare tyngdpunkten, vilket de gör om man lyfter benen, vilket även får överkroppen att tippa framåt.

"Sakta" i det här fallet är förmodligen fortfarande snabbt nog för att hjälpa till att öka rörelseenergin uppåt. Man gör alltså fortfarande lite av en 'kip', om än inte lika drastisk som när man verkligen sparkar upp sig.

stenbock
2011-08-07, 23:56
När du lyfter ben eller knän förflyttas kroppens masscentrum uppåt(likaså förflyttas den när du drar dig upp med armarna). Summan av arbetet från benlyftet och din pullup är lika med din strikta pullup(eg inte riktigt sant för att du har böjda ben vid toppläget). Skillnaden i kraft mellan de två varianterna borde vara i bena som ger en kraftriktning uppåt och i greppet som ger en större kraftriktning nedåt.

MtotheM
2011-08-08, 00:11
newtons lag
kastar du benen neråt så blir det lika stor motkraft uppåt i resten av kroppen
precis som när du skjuter en pistol så flyger pistolen bakåt och skottet frammåt

This.

Newtons tredje lag mer exakt.

lirberr
2011-08-08, 00:13
newtons lag
kastar du benen neråt så blir det lika stor motkraft uppåt i resten av kroppen
precis som när du skjuter en pistol så flyger pistolen bakåt och skottet frammåt

Men man är ju starkare i den negativa fasen, alltså man håller emot när kraften från benen är riktad nedåt, och när den är riktad uppåt så drar man.

Kraften är riktad nedåt när benen accelererar uppåt och kraften är riktar uppåt under retardationen.

ignat
2011-08-08, 06:19
newtons lag
kastar du benen neråt så blir det lika stor motkraft uppåt i resten av kroppen



Blir inte nettoresultatet noll i detta fall?


Jag misstänker att om vi svajjar med bena så skapar vi en hastighetsvektor för våran tyngdpunkt upp med hjälp av andra muskler än de som används i en strikt repetition. Det blir således enklare att dra upp med armarna till slutpositionen.

henrikl
2011-08-08, 06:27
Det behövs mer kraft att accelrera en vikt (starta från hängande) än att hålla en konstant hastighet. När du gungar med benen så gungar du igång kroppen istället för att accelrera den med musklerna. Så du slipper den tyngsta delen i repetitionen.

Fredrik_S
2011-08-08, 08:52
Blir inte nettoresultatet noll i detta fall?


Jo till slut men hänger du med raka armar och drar upp benen till midjehöjd för att sen kraftigt kasta ner benen samtidigt som du drar dig upp så kommer du använda den sparade kraften till det svåra momentet.