handdator

Visa fullständig version : Styrka, volym på samma pass?


fotbollsnissen
2011-08-07, 14:56
Hej!
Det snackas väldigt mycket om det här med hur man ska variera träning och periodisera osv. Men jag har tänkt tanken att köra både för styrka och volym på samma pass, för att ni ska förstå så ska jag ge exempel:

Bänkpress : 5 reps
Hantelpress: 8 reps
Dips: 10 reps
Cableflyes: 12 reps

Om man kör detta på samma pass så blir det en mix av träning både för volym och styrka beroende på repsantalet i övningarna.
Nu till frågan: är det bättre att periodisera i några veckor med styrka (lägre reps o fler set) och sen växla till volym (högre reps osv) gentemot att köra ett sådant upplägg jag gav exempel på ovan?

Jag vet att det tar tid och bygga muskler men när man ändå håller på kan man ju göra det som ni med erfarenhet tycker funkar bäst :) Mitt mål är bra allround fysik dvs både stark och gärna några bitiga muskler!

Tack på förhand!

Victuhh
2011-08-07, 16:14
Du kommer antagligen se resultat ändå, även om du kör lågreps eller högreps i början av din träningskarriär, det är jag övertygad om - så länge du kör en lagom tung vikt.

Sen är det klart du ska periodisera din träning, kör tex 5 x 5 någon månad sen 6 x 4 och 10 x 3. Du behöver inte snurra in dig så djupt på det här för det.

Kör du bara hårt, äter bra och vilar tillräckligt så blir det bra ska du se

Fredrik_S
2011-08-07, 16:22
Precis så tycker jag är roligast att köra. Först en eller två övningar med lågreps och lång vila sen ett par övningar till där man går högre i reps och pumpar.

Jag tror inte att man behöver periodisera träningen alls.

Kör du bara lagom hårt äter tillräckligt och inte vilar för mycket så kommer du få bra resultat.

Stefan J
2011-08-07, 16:25
Precis så tycker jag är roligast att köra. Först en eller två övningar med lågreps och lång vila sen ett par övningar till där man går högre i reps och pumpar.

Jag tror inte att man behöver periodisera träningen alls.

Kör du bara lagom hårt äter tillräckligt och inte vilar för mycket så kommer du få bra resultat.

Nä jag håller med. Välj ut de övningar du vill vara stark i och kör lågreps där. Komplettera med vettiga övningar för mer volym/mångreps därefter. Ät bra, sträva efter att bli lite bättre över tid. Räcker långt.

Fredrik_S
2011-08-07, 16:35
Jag menar så länge du inte är elitidrottare eller styrkelyftare med en väldigt genomtänkt och noga planerad periodisering för formtoppning eller platåbrytning.
Så tror jag en random påhittad periodisering är sämre än att mata på med ett träningsupplägg du trivs bra med, bara för att man hört att man ska periodisera och variera...

krubkungen
2011-08-07, 17:26
Ett alternativ kan vara att köra 4-split med halv kropp. Fokusera på styrkan 2 av passen och dem 2 andra fokusera på hypertrofi. Prova dig fram och hitta det du trivs med :)

henrikl
2011-08-07, 17:38
Ett alternativ kan vara att köra 4-split med halv kropp. Fokusera på styrkan 2 av passen och dem 2 andra fokusera på hypertrofi. Prova dig fram och hitta det du trivs med :)

Antar att du menar 2-split två gånger i veckan?

fotbollsnissen
2011-08-07, 17:39
Tack så mycket för tipsen och synpunkterna! :) Jag tror jag testar först med det jag skrev som förslag men om jag känner för att byta av någon anledning så verkar ditt tips, krubkungen, vara en bra idé också! Tack!

flipp
2011-08-07, 20:24
Ett alternativ kan vara att köra 4-split med halv kropp. Fokusera på styrkan 2 av passen och dem 2 andra fokusera på hypertrofi. Prova dig fram och hitta det du trivs med :)
Det här tycker jag är ett väldigt bra förslag! Har själv kört så under en period och tog mig då över en platå i träningen.

Mitosis
2011-08-07, 21:07
Jag kör halvkropps-split där jag kör tungt i basövningarna och sedan det jag känner för i resten, tycker det funkar för mig iaf.