handdator

Visa fullständig version : Varför har min kropp stannat av helt?


DroopySWE
2011-08-07, 12:04
Hej. Nu är det så att jag tränar väldigt hårt för att förbränna fett. Har sen i mars gått ner från 97kg till ca 74,5kg nu. För 2 veckor sedan var jag nere på 72,5kg och kände att jag hade ca 5kg kvar att gå ner i vikt och viktminskningen gick allmänt superbra. Sedan åkte jag på en 5 dagar lång semester och gick upp ca 2kg i vikt till min nuvarande vikt. Sen dess har jag gjort allt jag kan för att få igång viktnedgången igen, men det går bara inte, hur hårt jag än sliter. Jag tränar 2 timmar kondition varje dag, utspritt på 2 träningspass. 1 timme crosstraining och 1 timme intervall-joggning. Jag försöker att äta generellt bra, inleder dagen med gröt och proteinshake. Försöker ligga någorlunda lågt på kolhydrater och kalorier.

Eftersom att jag är tränings/diet-van så känner jag min kropp väldigt bra och känner att någonting inte är som det ska... det känns som att något i mig är trasigt, vilket gör att min förbränning bara stannat av totalt. Jag har inte ens gått plus/minus 0 senaste veckan - jag har ökat ca 0,7kg.

Varför händer ingenting? Vad måste jag göra för att kicka igång förbränningen igen? Börjar få lite panik...

Spartansk
2011-08-07, 12:09
Du ligger på kaloribalans. Ät och drick ännu färre kalorier.

DroopySWE
2011-08-07, 12:14
Du ligger på kaloribalans. Ät och drick ännu färre kalorier.

Jag ligger på ca 1200-1500 kalorier i intag per dag och bränner ca 1300 kalorier per dag på gymmet.

En snabb gissning säger att det beror på nåt annat...?

EDIT: På vägen ner till 72,5kg så åt jag mycket sämre och hade ett mycket högre kalori/kolhydratsintag till och från och gick ändå ner jättemycket och jättefort. Så något måste det ju va...? Jag kan ju inte leva på vatten och knäckebröd resten av livet liksom.

lofito
2011-08-07, 12:19
Dricker du mycket? Man går ju upp lätt av vätskan vilket kan förblinda en, sen beror det ju på vilken tid på dygnet du väger dig, helst efter att du skitit och pissat.

Jag känner som dig också ibland att det kan stanna av men man måste ha tålamod och bara fortsätta för dagarna efter att man känner så så wooops så har man gått ner lite ändå. Det kommer, iaf om du har det underskottet. TÅLAMOD!

Spartansk
2011-08-07, 12:20
Jag ligger på ca 1200-1500 kalorier i intag per dag och bränner ca 1300 kalorier per dag på gymmet.

Oj, ja, det låter ju väldigt lite. Vet inte vad det kan bero på, men jag skulle nog gått till en läkare om jag var du.

DroopySWE
2011-08-07, 12:26
Dricker du mycket? Man går ju upp lätt av vätskan vilket kan förblinda en, sen beror det ju på vilken tid på dygnet du väger dig, helst efter att du skitit och pissat.

Jag känner som dig också ibland att det kan stanna av men man måste ha tålamod och bara fortsätta för dagarna efter att man känner så så wooops så har man gått ner lite ändå. Det kommer, iaf om du har det underskottet. TÅLAMOD!

Känner samma sak. Har träffat såna här jobbiga platåer förut med. Har kämpat livet ur mig och inget har hänt, sen efter 1-2 veckor så har det släppt igen. Men nu släpper det bara inte :( Så störande! Det finns inget träningsmässigt eller dietmässigt jag kan ändra för att sparka igång detta?

lofito
2011-08-07, 12:29
Såvida du inte fått någon sjukdom eller något som blockerar kroppen så fortsätt som du gör. Ligger du på de kalorierna då, du har inte räknat fel? Du kanske äter mer än vad du tror du gör och det är förklaringen. Och du sa att du kör kondition 2 timmar per dag, jag antar att du dricker en del då, tänk på att vätskan får dig upp i vikt (trots att du senare pissar ut det) men man kan ju bli lurad på det sättet.

I 1½ vecka låg jag o pendlade på typ 70-71.5 kg, sjukt jobbigt att aldrig se någon skillnad trots samma underskott.

Men sen släppte det som det gjort tidigare och idag låg jag på 69.2 när jag vaknade :)

martikainen
2011-08-07, 12:32
mitt råd är nog att fortsätta i samma tempo i någon vecka till, vågen har en förmåga att förstöra ett vinnande viktnedgångskoncept.

DroopySWE
2011-08-07, 12:35
Såvida du inte fått någon sjukdom eller något som blockerar kroppen så fortsätt som du gör. Ligger du på de kalorierna då, du har inte räknat fel? Du kanske äter mer än vad du tror du gör och det är förklaringen. Och du sa att du kör kondition 2 timmar per dag, jag antar att du dricker en del då, tänk på att vätskan får dig upp i vikt (trots att du senare pissar ut det) men man kan ju bli lurad på det sättet.

I 1½ vecka låg jag o pendlade på typ 70-71.5 kg, sjukt jobbigt att aldrig se någon skillnad trots samma underskott.

Men sen släppte det som det gjort tidigare och idag låg jag på 69.2 när jag vaknade :)

Jag räknar rätt, ja ;) Hehe

Jag är riktigt dålig på att inta vätska, oavsett om jag tränar eller inte. Så vätskevikt bär jag inte runt på.

EDIT: Om det är någon sjukdom, vad skulle det kunna vara då?

Lychgate
2011-08-07, 12:42
EDIT: Om det är någon sjukdom, vad skulle det kunna vara då?

Hypotyreos kan det vara. Dock hade jag kört på en vecka till och vägt mig över ett par dagar för att sen räkna ut medelvärdet. Att börja jaga sjukdomar som en orsak är nog mest kontraproduktivt.

Har du skitit den senaste veckan? ;)

Doggeh
2011-08-07, 12:48
Jag skulle övergå till att mäta med måttband istället för att förlita sig på vågen. Men är du ens säkert på att du har pissat och skitit varenda gång du har vägt dig?

Du säger också att det känns som din förbränning har blivit lägre? Dags att äta lite mer isf. Men inte över äta massa godis osv. Använd sunt förnuft! Du sätter gränsen.

DroopySWE
2011-08-07, 14:59
1. Ja, jag pissar o skiter som jag ska. Skiter 1 gång om dagen i snitt.

2. Mitt måttband är mina arbetsbyxor. Så jag vet vart jag ligger.

3. Vad är hypotyreos?

Librish
2011-08-07, 15:13
Jag skulle inte ligga på ett intag på 1200-1500 om jag förbrände 1300 per dag på bara kondition, det är ett jättestort underskott.

DroopySWE
2011-08-07, 18:25
Fått tipset av en personlig tränare att byta ut 30 av mina 120 minuter kondis mot styrka för att fortsätta gå ner i fettmassa. bra skit?

vicarious
2011-08-07, 18:29
Fått tipset av en personlig tränare att byta ut 30 av mina 120 minuter kondis mot styrka för att fortsätta gå ner i fettmassa. bra skit?

Ja, absolut. Om du inte redan styrketränar så byt gärna ut så det blir mer än 30 minuter per vecka.

Fishtank
2011-08-07, 18:45
Pröva byt ut dina 120 minuter mot 60 minuter styrka 60 minuter kondis istället kanske?
Lär ge klart mer för dig än att bara höja energiförbrukningen för inga resultat.
Styrketräning bygger muskler.
Det gör inte löpning. (Jo lite men inte i samma mängd så ingen kommer och gråter på mig)

För alla som vill gå ner i vikt gör det för att se bättre ut
Smal utan muskler ser förjävligt ut jämfört med smal med lite muskler.

DroopySWE
2011-08-07, 19:56
Ja, absolut. Om du inte redan styrketränar så byt gärna ut så det blir mer än 30 minuter per vecka.

30 minuter om dagen, inte i veckan :P

DroopySWE
2011-08-07, 20:01
Pröva byt ut dina 120 minuter mot 60 minuter styrka 60 minuter kondis istället kanske?
Lär ge klart mer för dig än att bara höja energiförbrukningen för inga resultat.
Styrketräning bygger muskler.
Det gör inte löpning. (Jo lite men inte i samma mängd så ingen kommer och gråter på mig)

För alla som vill gå ner i vikt gör det för att se bättre ut
Smal utan muskler ser förjävligt ut jämfört med smal med lite muskler.

Du har rätt! Miljonfrågan är dock om det , som han säger, gör att man går ner i fett lättare för att man kör styrka också? Ska köra det oavsett, vill bara veta om det stämmer...?

Fru_Flisa
2011-08-07, 23:15
Jag tror att din kropp är väldigt stressad. Minimalt med kcal, stenhård träning och lågt kolhydratsintag...
Slopa kondisen helt så din kropp får lite ro och balans så fortsätter du med styrketräning enbart.
Hårt träning hör ihop med bra kost och det är inte fallet för dig.

Rahf
2011-08-07, 23:17
Du har rätt! Miljonfrågan är dock om det , som han säger, gör att man går ner i fett lättare för att man kör styrka också? Ska köra det oavsett, vill bara veta om det stämmer...?

Tveksamt, däremot kommer nog kroppen må lite bättre av stimulans till att bygga styrka och behålla muskelmassa.

DroopySWE
2011-08-07, 23:38
Haha, fuck it, sitter me hela nyllet fullt av choklad nu. Orka, ger mig. Nya tag imorrn me styrka! Förresten, när ska jag köra proteinshaken? Före eller efter styrkepasset?

Shobre
2011-08-08, 04:05
En kille på forumet hade liknande problem.

Han drog kaloribalans i en vecka och sedan började han deffa igen och då funkade det hur bra som helst. :)

Ligg på kaloribalans i en vecka så kommer det lösa sig.

C.E.J.
2011-08-08, 04:33
Ja, absolut. Om du inte redan styrketränar så byt gärna ut så det blir mer än 30 minuter per vecka.

Å andra sidan äter h*n ganska lite mat, tar h*n bort konditionsträningen (om man utgår ifrån att det är något mer intensivt än promenader) blir det ännu mindre mat h*n kan äta => mindre mättnad/tillfredställning => lägger ner.

Langster
2011-08-08, 07:52
Haha, fuck it, sitter me hela nyllet fullt av choklad nu. Orka, ger mig. Nya tag imorrn me styrka! Förresten, när ska jag köra proteinshaken? Före eller efter styrkepasset?

Kan det vara därför du inte går ner i vikt? *rolleyes*

Proteinshake efter passet om du ätit mat innan.:thumbup:

vicarious
2011-08-08, 08:05
30 minuter om dagen, inte i veckan :P

Varför 30 minuter varje dag? Kör 2-3 ordentliga styrkepass i veckan istället.

Du har rätt! Miljonfrågan är dock om det , som han säger, gör att man går ner i fett lättare för att man kör styrka också? Ska köra det oavsett, vill bara veta om det stämmer...?

Förutsättningarna blir bättre. Utan styrketräning kommer viktnedgången bestå av både muskler och fett. Med styrketräning så kommer du behålla muskler och således tappa en större andel fett. Men nej, fettet bränns inte lättare bara för att man styrketränar. Samma fysiologiska regler gäller.

Onåd
2011-08-09, 20:36
Jag ligger på ca 1200-1500 kalorier i intag per dag och bränner ca 1300 kalorier per dag på gymmet.

En snabb gissning säger att det beror på nåt annat...?


Denna beräkning kan omöjligt stämma.

Kroppsvikt är ett förrädiskt mått, i synnerhet på kort sikt, då vätskebalansen inverkar i så pass hög grad. Har du ätit mer kolhydrater under några dagar är du troligtvis mer vattnig.

Stress kan påverka metabolismen. Det gör även en längre tids kaloriunderskott, så möjligtvis har du inte lyckats parera den sjunkande ämnesomsättningen och viktnedgången/fettreduceringen stannar tillslut av.

heffadamneet
2011-08-10, 22:52
1. Ja, jag pissar o skiter som jag ska. Skiter 1 gång om dagen i snitt.

2. Mitt måttband är mina arbetsbyxor. Så jag vet vart jag ligger.

3. Vad är hypotyreos?

Hypotyreos är en underfunktion av sköldkörteln, dvs man har låg ämnesomsättning. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypotyreos