handdator

Visa fullständig version : Vad är "normala" resultat efter 1 månads styrketräning?


fredrik1
2011-08-07, 10:38
Ja, som titeln undrar jag vad normala resultat är efter ca 1 till 1,5 månads styrketräning borde vara. Känns som jag har ökat väldigt snabbt nämligen.

Start: 20 kg djupa (Röven i marken) * ca 7-10 reps
Nu: 75 kg knäböj (Röven i marken) * 5 reps

Under en period på en till en och en halv månad.

Är detta dåligt/normalt/bra?


//L

willtjam
2011-08-07, 10:41
Det är alltid bra att öka. I början så lär man sig hantera vikter samtidigt som man blir starkare så det kan gå riktigt snabbt. Bra gjort!

young_george
2011-08-07, 10:42
Ser helt normalt ut. Ingen vuxen person böjer bara 20kg, så redan då hade du antagligen muskelstyrkan till att böja nästan lika mycket som nu.

En månad är alldeles för kort tid för att göra någon utvärdering av vad som är "normala" ökningar. Fortsätt träna så blir det bra!

Rahf
2011-08-07, 10:42
Normalt. Kroppen håller på att anpassa sig till den nya påfrestningen. Första uppsvinget stagnerar efter ett tag, men ökningar fortsätter komma, de blir bara mindre.

Kravmaga
2011-08-07, 10:55
Som redan nämnt har du antagligen börjat hitta dina vikter nu, där 20kg var alldeles för lätt för dig (varför man kanske inte direkt räknar det som en 'ökning' från 20kg). Dock bör nämnas att du verkar ha goda grundförutsättningar då 75x5 atg-böj, efter en månads träning, är ett bra utgångsläge.

fredrik1
2011-08-07, 11:22
Kanske skulle lagt till att jag är 14 år, så vuxen är jag ju inte.

Xtreme-G
2011-08-07, 11:31
Det är mer relevant vad du väger än hur gammal du är med tanke på hur mycket det kan skilja mellan 14-åringar. När jag var 14 år vägde jag 40 kg och det skulle vara oerhört bra att göra en 5a på nästan dubbla kroppsvikten i böj efter bara 1,5 månads träning.

fredrik1
2011-08-07, 11:36
Det är mer relevant vad du väger än hur gammal du är med tanke på hur mycket det kan skilja mellan 14-åringar. När jag var 14 år vägde jag 40 kg och det skulle vara oerhört bra att göra en 5a på nästan dubbla kroppsvikten i böj efter bara 1,5 månads träning.

Det är iförsig sant. Hur lång var du då? I dagsläget ligger jag på runt 185 cm, men växer fortfarande. Vikt runt 80 kilo.

Xtreme-G
2011-08-07, 11:47
Det är iförsig sant. Hur lång var du då? I dagsläget ligger jag på runt 185 cm, men växer fortfarande. Vikt runt 80 kilo.

Givetvis var jag väldigt kort <160 cm.

Du borde kunna fortsätta öka i bra takt innan det börjar ta emot. Fortsätt kämpa och se till att du har god teknik nu när det börjar bli tyngre. Gå inte djupare än du har rörlighet för och jobba i så fall på rörligheten.

stridis
2011-08-07, 12:01
De första 3 månaderna tycker jag fokus skall ligga extremt mycket på att lära sig rörelsebanorna och lägga en solid teknikgrund samt jobba bort hinder för dessa. Så istället för att tänka är det en bra utveckling i kg räknat så släng upp en video och fråga ifall det ser bra ut tekniskt.

HulkH
2011-08-07, 12:08
Viktigast under de första månaderna är ju att få in bra teknik.
Och som någon skrev, så hade du nog styrkan redan från början, men du var väldigt ovan med rörelsen, därför kunde inte utföra den ordentligt.

fredrik1
2011-08-27, 19:17
Viktigast under de första månaderna är ju att få in bra teknik.
Och som någon skrev, så hade du nog styrkan redan från början, men du var väldigt ovan med rörelsen, därför kunde inte utföra den ordentligt.

Tänkte lite på detta, men tror dock det inte riktigt stämmer. Mina lär har ökat 5-6 cm i omkrets, så vet inte om det stämmer. Kommer nog få svårt att hitta ett par byxor i vinter :S

Rahf
2011-08-27, 20:20
Tänkte lite på detta, men tror dock det inte riktigt stämmer. Mina lär har ökat 5-6 cm i omkrets, så vet inte om det stämmer. Kommer nog få svårt att hitta ett par byxor i vinter :S

Om du är borta från träning ett tag så ska du se att de krymper en aning.

mini
2011-08-27, 20:26
Det är bra resultat.