handdator

Visa fullständig version : frågor om viktnedgång


fasck
2011-08-06, 16:37
Lite bakgrundsinfo:

längd: 173-174cm
vikt: 80-82

I mitt fall, vad vore bäst?

Gymmar just nu 3-4 gånger i veckan och har tänkt att lägga till två löppass av dessa, eller powerwalka. Om jag skulle springa/walka på morgonen utan att ha ätit någonting, vilket skulle ge bäst resultat? Vill helst inte förlora så mycket muskler och är det ens värt för mig att köpa proteinpulver/creatin då jag har lite för mycket av det goda?

willtjam
2011-08-06, 17:02
Läs detta (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) först och återkom ifall det kvarstår några frågor.

Trashcan
2011-08-06, 17:05
Lite bakgrundsinfo:

längd: 173-174cm
vikt: 80-82

I mitt fall, vad vore bäst?

Gymmar just nu 3-4 gånger i veckan och har tänkt att lägga till två löppass av dessa, eller powerwalka. Om jag skulle springa/walka på morgonen utan att ha ätit någonting, vilket skulle ge bäst resultat? Vill helst inte förlora så mycket muskler och är det ens värt för mig att köpa proteinpulver/creatin då jag har lite för mycket av det goda?

Ät mindre så går du ner i vikt. Du behöver inte motionera för att gå ner i vikt. (Även om det såklart är bra för hälsan att motionera.)
Muskelförlust förhindrar du med styrketräning och tillräckligt proteinintag. Kreatin klarar du dig säkert utan, men om du behöver proteinpulver beror helt på vad du äter. Får du i dig mycket kött eller annat proteinrikt så behövs det inte, annars kan det vara bra.

TheIsh
2011-08-06, 17:07
Spelar ingen roll när du kör din cardio. Springa ska du absolut inte göra på underskott om du vill behålla musklerna. I så fall är prommenader bättre. Protein är inte fe om det behövsl, men kreatin är ett (enligt många) värdelöst tillskott. Och det kommer åtminstone inte hjälpa dig bli av med kroppsfett. Och en sak till angående protein. Tänk på att en protein shake är kalorier det med, och inte mättar lika bra som riktig mat. Kalorier in vs kalorier ut är A och O när det kommer till minskning av kroppsfett.

Mitt tips är att räkna ut ditt BEE, dra bort 500 kcal från det. Träna tungt på gymmet och släng in någon prommenad om du känner för det. Men notera att prommenra tio mil i veckan inte hjälper dig gå ner i vikt om du inte ligger på kaloriminus. A & O som sagt.

edit/ Pucktrea!

Ang. protein, så ser jag det såhär.. Bra att ha till hands, men inget man skall förlita sig på.

Talus
2011-08-06, 17:45
Spelar ingen roll när du kör din cardio. Springa ska du absolut inte göra på underskott om du vill behålla musklerna. I så fall är prommenader bättre(

Grymt överdrivet påstående, musklerna kommer inte börja rinna av för att man kör cardio medans du ligger på ett energiunderskott.

Konstigt hur folk kunde vara muskulösa förut när det var självklart med cardio under deffen...

fasck
2011-08-06, 18:04
Är lite förvirrad, är det ok att löpa/gå på morgonen eller inte? Hur som helst, snabbläste deffguiden och om man ska förenkla näringsintag delen så är det egentligen bara att äta bra? Skippa all cola, glass osv?

edit: inge alkohol heller

King Grub
2011-08-06, 18:11
Det är okej att konditionsträna, men det är inget måste om du inte vill. Du får samma resultat på vikt- och fettförlusten genom att kontrollera kaloribalansen enbart med kosten, om du så önskar.

Sheogorath
2011-08-06, 18:27
Spelar ingen roll när du kör din cardio. Springa ska du absolut inte göra på underskott om du vill behålla musklerna. I så fall är prommenader bättre. Protein är inte fe om det behövsl, men kreatin är ett (enligt många) värdelöst tillskott. Och det kommer åtminstone inte hjälpa dig bli av med kroppsfett. Och en sak till angående protein. Tänk på att en protein shake är kalorier det med, och inte mättar lika bra som riktig mat. Kalorier in vs kalorier ut är A och O när det kommer till minskning av kroppsfett.

Mitt tips är att räkna ut ditt BEE, dra bort 500 kcal från det. Träna tungt på gymmet och släng in någon prommenad om du känner för det. Men notera att prommenra tio mil i veckan inte hjälper dig gå ner i vikt om du inte ligger på kaloriminus. A & O som sagt.

edit/ Pucktrea!

Ang. protein, så ser jag det såhär.. Bra att ha till hands, men inget man skall förlita sig på.

Kreatin värdelöst enligt många? Vilken värld kommer du ifrån? Kreatin är grymt bra under deff. Man kan fortsätta belasta musklerna med vikter som är lika stora eller större än de man hade under uppbyggnad vilket såklart gynnar muskelmassan. Vätskeretentionen är intramuskulär vilket gör att man ser fylligare ut, särskilt när man tappar extracellulär vätska, vilket man gärna gör under deff.

Zorban
2011-08-06, 18:31
Kreatin värdelöst enligt många? Vilken värld kommer du ifrån? Kreatin är grymt bra under deff. Man kan fortsätta belasta musklerna med vikter som är lika stora eller större än de man hade under uppbyggnad vilket såklart gynnar muskelmassan. Vätskeretentionen är intramuskulär vilket gör att man ser fylligare ut, särskilt när man tappar extracellulär vätska, vilket man gärna gör under deff.
Förmodligen värdelöst enligt 20-30% av folket man frågar :)

Ponitus
2011-08-06, 19:00
Förmodligen värdelöst enligt 20-30% av folket man frågar :)

För att ~20% är non-responders, ja.

willtjam
2011-08-06, 19:31
Sen märker man väl inte ens av effekten av kreatin? Utan den finns där ändå. Om jag har förstått det rätt.

Sheogorath
2011-08-06, 19:37
Sen märker man väl inte ens av effekten av kreatin? Utan den finns där ändå. Om jag har förstått det rätt.

Om man tillhör majoriteten så känner man det som en tydlig boost i styrka. Sen har den ju effekt i själva muskelcellen (detaljerna kan jag inte): om den effekten finns där hos non-responders vet jag inte. Jag skulle gissa på "Nej".

willtjam
2011-08-06, 20:18
Om man tillhör majoriteten så känner man det som en tydlig boost i styrka. Sen har den ju effekt i själva muskelcellen (detaljerna kan jag inte): om den effekten finns där hos non-responders vet jag inte. Jag skulle gissa på "Nej".

Intressant. Enligt Guddi så är det inte säkert att man märker något.
Det enda sättet att avgöra om man är en så kallad non-responder är att man inte får någon effekt. Utöver det finns det inga klara tecken. Även non-responders verkar kunna gå upp 1-2 kilo av kreatin och det är därför inget säkert mått på om man har höjt kreatinnivåerna eller inte. Här bör noteras att effekterna av kreatin inte är så stora att man nödvändigtvis måste märka av dem i sin träning. Även om kreatinet ger effekt så kan detta döljas av att man är tröttare de passen då man har laddat med kreatin jämfört med någon vecka tidigare då man inte tog kreatin. Det är med andra ord nästan omöjligt för en person att avgöra om han/hon får effekt av kreatin eller inte.
http://traningslara.se/kreatin-ett-av-fa-tillskott-som-ger-nagot/

Zorban
2011-08-06, 21:56
För att ~20% är non-responders, ja.
Det var det jag syftade på :)

TheIsh
2011-08-07, 07:10
Kreatin värdelöst enligt många? Vilken värld kommer du ifrån? Kreatin är grymt bra under deff. Man kan fortsätta belasta musklerna med vikter som är lika stora eller större än de man hade under uppbyggnad vilket såklart gynnar muskelmassan. Vätskeretentionen är intramuskulär vilket gör att man ser fylligare ut, särskilt när man tappar extracellulär vätska, vilket man gärna gör under deff.

Så om man är starkare så bibehåller man massa bättre? Man kan väl fortsätta att belasta musklerna ändå. Inte som att maximal styrka bestämmer hur bra man bibehåller massan.

När jag provade kreatin gick jag upp 10kg på två veckor. Vattning som ett as, och såg totalt uppblåst ut. Jag lär nog aldrig röra kreatin igen. Men bra att det funkar för dig.

Sheogorath
2011-08-07, 07:16
Så om man är starkare så bibehåller man massa bättre? Man kan väl fortsätta att belasta musklerna ändå. Inte som att maximal styrka bestämmer hur bra man bibehåller massan.

När jag provade kreatin gick jag upp 10kg på två veckor. Vattning som ett as, och såg totalt uppblåst ut. Jag lär nog aldrig röra kreatin igen. Men bra att det funkar för dig.

Det handlar inte om att vara starkare, utan om att utnyttja den extra styrkan till att belasta musklerna med högre vikt och på så sätt tvinga kroppen att behålla muskelmassan effektivare.

Sen 10 kg på två veckor. Jo tjena. Du måste ha störd njurfunktion eller något annat allvarligt. Eller bara totalsvinade med maten och skyller sen på kreatinet. 1-3, max 4 kg vätska kan nog vara normalt, beroende på mängd muskelmassa. Och den vätskan sitter I musklerna, inte under huden.

Lychgate
2011-08-07, 10:27
All form av anekdotisk vikt uppgång ska man ta med en stor nypa salt. 10kg på två veckor är säkert fullt möjligt om man väger sig först efter en deff med lite mat i tarmarna, kolhydrat & vätsketömd, etc och sen efter 2 veckor med fulltankade depåer, mat i magen och kreatin nivåerna höga. Lägg till en rejäl ätar binge så är det inte direkt svårt. ;)

TheIsh
2011-08-07, 11:49
Att du antyder att jag ljuger gör mig varken mer eller mindre. Sen huruvida det var fett, vätska eller whatever, det kan jag såklart inte svara på. Men visst, det är högst osannolikt att det var enbart vätska. Troligtvis var det lite av varje. Men allt började när jag åt kreatin och försvann när jag slutade. Så mycket är jag säker på. Ge mig en anledning till varför jag skulle vilja ljuga om att jag blev pluffsig.. Jag är dock en ödmjuk kille och jag vet att du kan ditt skit, så kreatin kan säkert vara bra vid deff, jag har aldrig provat själv. I stand corrected. Jag kommer inte till kolo med en "jag vet allt, och mitt ord är lag" -attityd, jag hoppas du förstår det.

Lychgate@ Detta var säkert 7-8 år sedan då jag inte visste ett dugg om kost och träning. Men en våg förstod jag mig på även då ;) Det kan ha att göra med mitt kopiösa kaffedrickande. Dricker man 2 liter starkt kaffe om dagen och nästan inget vatten så ligger man nog rätt lågt i hur mycket vätska man har uppbunden i förhållande till vad man skulle göra utan allt det där koffeinet och drack vatten istället. Det är en teori. Hur den står sig mot vetenskapen har jag ingen aning om. Det är dock den enda "ursäkten" jag kan komma på. Hände gjorde det i alla fall, och jag fattar inte varför jag skulle "skryta" om att bli pluffsig som sagt.

Kanske testar kreatin igen när jag deffat klart, men av mina tidigare erfarenheter blir inte resultatet så vackert om man är fet ;)

oddyboll
2011-08-07, 23:06
Det är okej att konditionsträna, men det är inget måste om du inte vill. Du får samma resultat på vikt- och fettförlusten genom att kontrollera kaloribalansen enbart med kosten, om du så önskar.

stämmer det inte att högintensiv konditionsträning förbättrar fettoxidationen?

skulle inte detta kunna leda till effektivare kroppsfetts minskning?

http://jap.physiology.org/content/102/4/1439.short

Lychgate
2011-08-08, 08:04
stämmer det inte att högintensiv konditionsträning förbättrar fettoxidationen?

skulle inte detta kunna leda till effektivare kroppsfetts minskning?

http://jap.physiology.org/content/102/4/1439.short

Högintensiv träning förbränner kolhydrater och lågintensiv förbränner fett. Dock anpassar kroppen förbränningen över resten av dygnet för att förbränna den andra källan för energi. Mycket lågenergi träning förbränner kolhydrater över dygnet medans högintensiv förbränner fett.

Men som Grubb säger så går det få samma viktnedgång genom kost anpassning.