handdator

Visa fullständig version : Hur mycket påverkar kosten innan ett träningspass min träning?


MegaElBiffo
2011-08-06, 16:32
Hej,
Innan mitt gympass idag så slängde jag i mig en tallrik gröt och en liten macka med smör på, mörkt bröd ca. 1 timme innan mitt gympass.
Passet gick sådär, klarade 4 reps på 100kg i bänkpress och 1 reps på 110kg i bänken, för ca 1-1,5 vecka sen gjorde jag en 6:a på 100 och en 3:a på 110.. Vad tror ni? Träningen och kosten anser jag som jag kört som vanligt mellan dessa pass... kan det ha varit en dålig dag, för lite mat innan?

Tack!

Ponitus
2011-08-06, 16:33
Jag gissar på att du hade en dålig dag.

Visst kan man väl känna sig lite piggare med lite kolhydrater innan träningen, men tror inte det gör så stor skillnad.

willtjam
2011-08-06, 17:03
Det kan bero på precis vad som helst. Annorlunda mat, dålig sömn, extra mycket bröstanvändning i veckan, skjuten i huvudet etc.

Gald
2011-08-06, 17:06
Körde idag på tom mage, endast BCAA + PWO kände mig relativt svag gemfört när jag ätit mat. Fast vissa dagar känner jag mig svag fast jag ändå ätit bra, så det beror nog inte endast på maten skulle jag gissa på.

kettlebellGuden
2011-08-06, 17:07
Det går alltid upp och ner. Du kan inte förvänta dig konstant ökning pass efter pass.

Thompao
2011-08-06, 19:17
kan ha o göra med att kroppen är uttorkad också, enligt scooby så kan man förlora upp till 20% styrka om man är uttorkad, dvs typ kissar gult eller nått sånt. haha har inte så stor koll på detta men tänk på att dricka en del vätska timmarna innan gymmet så kanske du orkar mer nästa gång?

hertzman
2011-08-06, 19:56
kan ha o göra med att kroppen är uttorkad också, enligt scooby så kan man förlora upp till 20% styrka om man är uttorkad, dvs typ kissar gult eller nått sånt. haha har inte så stor koll på detta men tänk på att dricka en del vätska timmarna innan gymmet så kanske du orkar mer nästa gång?

Va? Det är det underligaste jag hört. Självklart blir styrkan påverkad om du verkligen är uttorkad. Hur många tror du lyckas bli det i Sverige?

Ponitus
2011-08-06, 20:02
Är inte scooby dendär filuren som pratar mycket dynga?

Crocker
2011-08-06, 20:06
kan ha o göra med att kroppen är uttorkad också, enligt scooby så kan man förlora upp till 20% styrka om man är uttorkad, dvs typ kissar gult eller nått sånt. haha har inte så stor koll på detta men tänk på att dricka en del vätska timmarna innan gymmet så kanske du orkar mer nästa gång?
bs
Styrka förlorar du inte, ork kanske.

Sheogorath
2011-08-06, 20:25
Är inte scooby dendär filuren som pratar mycket dynga?

Jo. Med världens fulaste fiskarmössa, tryne och röst.

Carcer
2011-08-06, 20:26
Boston77 dricker alltid massa vatten på lyftar dagar för att prestera bättre kan ligga nåt i det.

Picap
2011-08-06, 20:35
Jag tränar nästan enbart på Tom mage och tycker de passen går bättre än att träna efter frukost

Picap
2011-08-06, 20:36
Jo. Med världens fulaste fiskarmössa, tryne och röst.

Han har köpt en ny stilig randig hatt ;)

Pansartax
2011-08-06, 20:40
Är inte scooby dendär filuren som pratar mycket dynga?

Scoby snackar en del strunt men han är fortfarande visare och klokare än många här inne. Det är bara svårt att se eftersom man inte riktigt har kommit upp till hans "ålder" än, man ser fortfarande saker på sitt egna lilla sätt och det gäller även många av våra stora profiler.

Jag vet inte riktigt om man kan säga att man förlorar 20% av sin styrka genom att vara lite uttorkad, men man förlorar mycket och det borde alla som genomfört svensk värnplikt veta.

Crocker
2011-08-06, 20:42
Scoby snackar en del strunt men han är fortfarande visare och klokare än många här inne.

Jag vet inte riktigt om man kan säga att man förlorar 20% av sin styrka genom att vara lite uttorkad, men man förlorar mycket och det borde alla som genomfört svensk värnplikt veta.
Tror ts pratar om styrka i gymmet, inte militär tjänst.

hertzman
2011-08-06, 20:51
Jag vet inte riktigt om man kan säga att man förlorar 20% av sin styrka genom att vara lite uttorkad, men man förlorar mycket och det borde alla som genomfört svensk värnplikt veta.

Det är som sagt inte omöjligt. Men jag upprepar, hur många lyckas bli uttorkade i ett land med rent vatten överallt? Mindre än två liter vätska om dagen tror jag det är väldigt svårt att komma ner under.

Pansartax
2011-08-06, 21:05
Det handlar ju inte om uttorkning utan om vätskebrist, krävs inte alls mycket för att det ska inträffa.

hertzman
2011-08-06, 21:09
Det handlar ju inte om uttorkning utan om vätskebrist, krävs inte alls mycket för att det ska inträffa.

Hur mycket är "inte alls mycket"?

Pansartax
2011-08-06, 21:21
Vatten är absolut nödvändigt för att du skall överleva.
Näst efter luft är vatten det viktigaste ämnet för kroppen.
Utan vatten är du helt utmattad och orkeslös efter ca tre
dagar.
Kroppen har inga förråd av vatten. Du förlorar vatten hela
tiden genom urinen, svetten och utandningsluften. Efter
ett dygn har du förlorat ca 2,5 liter vatten. Kroppen är
mycket känslig för vattenbrist. En vätskeförlust motsvarande
3% av kroppsvikten (ca 2,5 liter) försämrar arbetsförmågan
med minst 25%! Vätskeförluster motsvarande
10-15% av kroppsvikten ger svåra skador och kan leda till
döden.
En vätskeförlust motsvarande 1-5% av kroppsvikten ger
följande effekter:
törst
orkeslöshet
långsamt arbetssätt (kroppen hushållar med rörelserna)
pulsökning vid vila
illamående
ingen aptit
obehagskänslor
mörkfärgad urin

Edit: Klippt och klistrat ifrån försvarsmaktens överlevnadshandbok.

Pansartax
2011-08-06, 21:22
Sen kan du ju faktiskt kika på scoobys klipp då han verkar ha källor på alla sina påstående;

http://www.youtube.com/watch?v=XF620V-4L0Q

hertzman
2011-08-06, 21:23
Jag ser vad du skriver. Hur föreslår du att man skulle lyckas med det i Sverige? Att medvetet avhålla sig från att dricka vatten? Känner du någon som inte dricker när dom är törstiga? Nej. Det gör du inte. Törst är också den signal man behöver följa. Dricker man då så blir man inte uttorkad.

EDIT: Hurfan skulle man lyckas med att förlora 2,5 liter vätska om man inte gör det medvetet eller är på en plats utan tillgång till vatten?

Pansartax
2011-08-06, 21:26
Törstkänslan motsvarar inte den mängd vatten du verkligen
behöver. Dricker du enbart för att släcka törsten kan
det leda till minst 0,5 liters vätskeförlust varje dygn.

hertzman
2011-08-06, 21:28
Törstkänslan motsvarar inte den mängd vatten du verkligen
behöver. Dricker du enbart för att släcka törsten kan
det leda till minst 0,5 liters vätskeförlust varje dygn.

Jaha. Då borde jag vara död nu. Nej vänta.... jag lever. Se på fan. Det du påstår har jag hörts upprepas om och om igen, alltid utan någon källa. En källa som jag antar att du inte sitter på?

Som du skrev, vatten är ett grundläggande behov. Vi dricker när vi är törstiga. Om ditt påstående vore sant hade mänskligheten dött ut för länge sedan.

Pansartax
2011-08-06, 21:29
http://johan.k86.mine.nu/books/h_overlevnad.pdf sidan 45.

Jag personligen märker väldigt stor skillnad på en dag när jag har druckit dåligt och en när jag har druckit bra, jag tror inte att det är placebo i alla fall.

difeddy
2011-08-06, 21:34
Såg det där överlevnadsprogrammet med Bear Grylls igår, och då hävdade han att redan vid en vätskereduktion av 2 % så minskar den fysiska prestationen tiodubbelt, det vill säga, 20 %. Nu vet jag inte om det är relevant, men det är ju värt att tänka på.

hertzman
2011-08-06, 21:35
http://johan.k86.mine.nu/books/h_overlevnad.pdf sidan 45.

Jag personligen märker väldigt stor skillnad på en dag när jag har druckit dåligt och en när jag har druckit bra, jag tror inte att det är placebo i alla fall.

Källan?! Skön trollning.

Du tror inte? Du vet inte. Som sagt, om vi nu förlorar en halvliter vätska varje dag om vi bara dricker när vi är törstiga, hur tror du vi överlevt innan den "kunskapen" fanns tillgänglig? Hell, hur lyckas jag vara vid liv eftersom jag bara dricker när jag är törstig? Själv ser jag ingen prestationsförbättring av att bälga i mig vatten. Möjligtvis prestationsnedsättning då jag måste pissa hela tiden och det är drygt att kränga sig ur böjdräkten.

mattilainen
2011-08-06, 21:38
Jaha. Då borde jag vara död nu. Nej vänta.... jag lever. Se på fan. Det du påstår har jag hörts upprepas om och om igen, alltid utan någon källa. En källa som jag antar att du inte sitter på?

Som du skrev, vatten är ett grundläggande behov. Vi dricker när vi är törstiga. Om ditt påstående vore sant hade mänskligheten dött ut för länge sedan.

Varför låter du alltid så aggressiv när du skriver? Internetgrej eller är det så när du pratar med folk också? Misstolkar jag texten?

Man kan inte säga att man dricker tillräckligt bara för att man dricker när man är törstig. Det är som att säga att "Ät när du är hungrig och tills du blir mätt". Detta borde ju då också göra så att man står still i vikten för alla. Tyvärr fungerar det ju inte så. Det hoppas jag att vi är överens om att det inte riktigt stämmer för alla? Eller hur?

Varför man blir törstig har egentligen ingenting med hur mycket vätska man har/inte har i kroppen. Man blir törstig när salthalten i kroppen blir högre, vilket det blir när man förlorar vätska. Skulle man vara törstig och på något vis lyckas ta ur en viss mängd salt ur sig själv så skulle du också slutat vara törstig. Så, kort sagt, det är en hög salthalt som skickar signaler till hjärnan att "Vi är törstiga".

Visst kan man säga att dricker man när man är törstig så klarar man sig och kroppen är riktigt duktig på att göra så att man får i sig tillräckligt men det är inte hela sanningen, då allt inte är svart eller vitt, som jag vet att du vet.

Pansartax
2011-08-06, 21:43
Är inte försvarsmakten en tillräckligt pålitlig källa för dig? Det är ett ganska så seriöst företag som du borde lita på åtminstone lite.

Jag utgår ifrån att det kompenseras vid senare tillfällen.

difeddy: Jag tycker det låter logiskt, men Grylls är ju en TV-nisse nu så han anses väl av övriga vara otrovärdig även fast han har militär bakgrund och vet vad han pratar om.

Sheogorath
2011-08-06, 21:48
Är inte försvarsmakten en tillräckligt pålitlig källa för dig? Det är ett ganska så seriöst företag som du borde lita på åtminstone lite.

Jag utgår ifrån att det kompenseras vid senare tillfällen.

difeddy: Jag tycker det låter logiskt, men Grylls är ju en TV-nisse nu så han anses väl av övriga vara otrovärdig även fast han har militär bakgrund och vet vad han pratar om.

Officerare är ofta av samma skrot och korn som körskolelärare och idrottslärare. Bro' science främsta förkämpar, helt enkelt.

hertzman
2011-08-06, 21:50
Varför låter du alltid så aggressiv när du skriver? Internetgrej eller är det så när du pratar med folk också? Misstolkar jag texten?

Man kan inte säga att man dricker tillräckligt bara för att man dricker när man är törstig. Det är som att säga att "Ät när du är hungrig och tills du blir mätt". Detta borde ju då också göra så att man står still i vikten för alla. Tyvärr fungerar det ju inte så. Det hoppas jag att vi är överens om att det inte riktigt stämmer för alla? Eller hur?

Varför man blir törstig har egentligen ingenting med hur mycket vätska man har/inte har i kroppen. Man blir törstig när salthalten i kroppen blir högre, vilket det blir när man förlorar vätska. Skulle man vara törstig och på något vis lyckas ta ur en viss mängd salt ur sig själv så skulle du också slutat vara törstig. Så, kort sagt, det är en hög salthalt som skickar signaler till hjärnan att "Vi är törstiga".

Visst kan man säga att dricker man när man är törstig så klarar man sig och kroppen är riktigt duktig på att göra så att man får i sig tillräckligt men det är inte hela sanningen, då allt inte är svart eller vitt, som jag vet att du vet.

Jag är medveten om vad som reglerar vätskeintaget, ja. Förutsatt att du är frisk så är de signalerna fullt tillräckliga. Du kommer inte få vätsebrist eller bli uttorkad om du dricker när du är törstig.

Det krävs väldigt mycket för att elektrolytbalansen ska rubbas, om det är vad du var inne på. Det händer endast vid extrema ansträningar under en längre tid, något de flesta av oss knappast utsätts för.

Agressiv? Absolut inte. Bara lustiga svar på ett likaledes lustigt påstående.

hertzman
2011-08-06, 22:05
Jag skall påpeka att mitt råd om att dricka efter törst inte nödvändigtvis stämmer vid intensiv fysisk ansträning. Det bör dock vara fullt tillräckligt i övrigt. Samtidigt verkar problemet för många snarare vara att det dricker överdrivet mycket.

filmjölk
2011-08-06, 22:13
Det är jäkligt många i Sverige som är intorkade, särskilt när det är sommar eller kall vinter. Åldringar blir det lätt.

Dricka när man är törstig, äta salt mat när det är varmt. Men det kan gå åt andra hållet med, ett överdrivet stort intag av vätska kan leda till högt blodtryck, och i sin tur stroke, hjärtinfarkt. Samt urininkontinens. Man kan även bli vätskeförgiftad (tänk alkoholförgiftning fast skapat av vatten). Vilket kan hända om man anstränger sig och svettas, och bara fyller på med vatten och inte salt.

Slutsats, drick ordentligt, utan att överdriva.


Källa på det? Stfu.

HardAsHell
2011-08-07, 14:53
Hej,
Innan mitt gympass idag så slängde jag i mig en tallrik gröt och en liten macka med smör på, mörkt bröd ca. 1 timme innan mitt gympass.
Passet gick sådär, klarade 4 reps på 100kg i bänkpress och 1 reps på 110kg i bänken, för ca 1-1,5 vecka sen gjorde jag en 6:a på 100 och en 3:a på 110.. Vad tror ni? Träningen och kosten anser jag som jag kört som vanligt mellan dessa pass... kan det ha varit en dålig dag, för lite mat innan?

Tack!

Back to the topic?

Det du äter omsätts inte helt på så kort tid. D v s det du åt en timme innan träningspasset ger sin "effekt" först timmar senare när det tagits upp i kroppen. Att äta nått precis innan ett träningspass ger främst blodsockerhöjning (vilket väl inte helt ka förkastas dock).

Summa sumarum: det du åt kvällen innan träningspasset är mer det som påverkar din ork/prestation.