handdator

Visa fullständig version : Växla träningsmetoder efter årstid


highway star
2011-08-06, 11:00
Ja rubriken var kanske inte den bästa,men det jag menar är att jag nu under två år inte enb växlat mellan flera olika metoder utan även gjort om dem året efter fast på en annan årstid.
Detta är högst personlig och kanske ingen nyhet. Under dessa två år(har tränat mycket längre än så) har jag inte deffat el bulkat utan som vanligt ätit stadigt av allt. Det jag ville se var om mitt arbete utomhus el det något mer stillasittande vinterhalvåret kan spela in.
Och det verkar vara skillnad.
Ja nu blir det för långt,svarar mer om det finns intresse,nån mer kanske provat liknande.

Ondskapelsen
2011-08-06, 16:25
Ja rubriken var kanske inte den bästa,men det jag menar är att jag nu under två år inte enb växlat mellan flera olika metoder utan även gjort om dem året efter fast på en annan årstid.
Detta är högst personlig och kanske ingen nyhet. Under dessa två år(har tränat mycket längre än så) har jag inte deffat el bulkat utan som vanligt ätit stadigt av allt. Det jag ville se var om mitt arbete utomhus el det något mer stillasittande vinterhalvåret kan spela in.
Och det verkar vara skillnad.
Ja nu blir det för långt,svarar mer om det finns intresse,nån mer kanske provat liknande.

Är det en dold frågeställning nånstans? Eller vill du att vi ställer frågorna?

Ponitus
2011-08-06, 16:29
Han säger svaren, vi ställer frågorna. Spännande.

KalleTeodor
2011-08-06, 17:38
I talk to myself wtf

Ondskapelsen
2011-08-06, 18:34
"Jag tar Lennart Ekdahl's flickvänner, 800."

Ponitus
2011-08-06, 18:58
Haha.

flipp
2011-08-06, 20:58
Ja rubriken var kanske inte den bästa,men det jag menar är att jag nu under två år inte enb växlat mellan flera olika metoder utan även gjort om dem året efter fast på en annan årstid.
Detta är högst personlig och kanske ingen nyhet. Under dessa två år(har tränat mycket längre än så) har jag inte deffat el bulkat utan som vanligt ätit stadigt av allt. Det jag ville se var om mitt arbete utomhus el det något mer stillasittande vinterhalvåret kan spela in.
Och det verkar vara skillnad.
Ja nu blir det för långt,svarar mer om det finns intresse,nån mer kanske provat liknande.

Vad var det för skillnad? Presterade du bättre en viss årstid?

Robbmeister
2011-08-06, 21:08
Jag fattar inte ens vad tråden handlar om.

Ponitus
2011-08-06, 21:10
Jeopardy!

flipp
2011-08-06, 21:11
Jag fattar inte ens vad tråden handlar om.
Inlägget är väldigt svårt att begripa. Det verkar som att trådskaparen kört samma träning hela året för att se om årstiderna spelar in på prestationen. Jag tolkar det som att årtiderna spelade in, men det ges ingen förklaring på vilket sätt och varför. Väntar med spänning på en förklaring.... ;) *popcorn*

highway star
2011-08-07, 13:39
Ja det var luddigt håller med, det jag märkt är att tiden på året spelat in,nu är det visserligen bara under två år men det är även nåt jag kännt tidigare. Tung högsetsträning är vi väl överens om de allra flesta av oss är riktigt bra,men för mig verkar det som den funkar ännu bättre under vintern än sommaren. Jag är oerhört intresserad av ämnet och vill hela tiden lära mer därav detta undrande,ja ursäkta om det verkar som jag snackar med mig själv,men hjälp till här om ni testat liknande.
Mitt mål är inte längre att bli starkast i stan,utan att lära mig vad som är optimalt för mig,och därmed kanske för fler.

Ondskapelsen
2011-08-07, 13:42
Ja det var luddigt håller med, det jag märkt är att tiden på året spelat in,nu är det visserligen bara under två år men det är även nåt jag kännt tidigare. Tung högsetsträning är vi väl överens om de allra flesta av oss är riktigt bra,men för mig verkar det som den funkar ännu bättre under vintern än sommaren. Jag är oerhört intresserad av ämnet och vill hela tiden lära mer därav detta undrande,ja ursäkta om det verkar som jag snackar med mig själv,men hjälp till här om ni testat liknande.
Mitt mål är inte längre att bli starkast i stan,utan att lära mig vad som är optimalt för mig,och därmed kanske för fler.

Tror du behöver deklarera lite fler parametrar innan vi drar någon slutsats.
Har du sysslat med exakt identisk träning? Exakt identisk kosthållning? etc.

highway star
2011-08-07, 13:49
Haft samma vanor gällande mat o sömn samt samma träningsupplägg. Antalet träningsdagar har också varit detsamma. Anledningen till att jag gjort detta är att jag tidigare kännt av bättre ökning på vintern. Kan ju knappast bero på att det är kallt. Kan det vara så att kroppen producerar mer av nåt positivt ämne när det är mörkt?? Nån som kan sånt?

emi23j
2011-08-07, 14:50
Haft samma vanor gällande mat o sömn samt samma träningsupplägg. Antalet träningsdagar har också varit detsamma. Anledningen till att jag gjort detta är att jag tidigare kännt av bättre ökning på vintern. Kan ju knappast bero på att det är kallt. Kan det vara så att kroppen producerar mer av nåt positivt ämne när det är mörkt?? Nån som kan sånt?

Nu vet jag inte vars du bor.

Men troligtvis inte. För oss nordbor så är det snarare tvärtom att våran utsöndring av "positiva" hormoner är större under sommaren än vintern, i jämförelse med folk som bor vid ekvatorn som har mer jämn utsöndring under året. Hur definerar du sommar, respektive vinter halvår?
Jag är tveksam på att allting (vanor, mat och sömn) varit exakt samma under både vinter och sommarhalvår. Sen så måste det ju också tas i beaktning, när du började träna? Om du började under vinterhalvåret så kommer ökningarna troligtvis bli större då än under sommar halvåret, speciellt om du följt exakt samma upplägg, och inte ändrat någonting alls under tiden (förutom möjligtvis den vikt du lyfter).

Morrris
2011-08-07, 14:58
Du ökade bättre för att du rörde dig mindre under vintern och därför hamnde på större överskott.

Ondskapelsen
2011-08-07, 18:32
Du ökade bättre för att du rörde dig mindre under vintern och därför hamnde på större överskott.

Kan absolut ha varit en möjlighet.
Att säga "samma sömn, samma mat" övertygar inte mig. Vill gärna se nån typ av dokumentation på att du ätit så och så många kalorier och sovit så många timmar under den och den perioden osv.