handdator

Visa fullständig version : Kalori-frågor.


icey81
2011-08-05, 17:27
Räcker det med att ligga på kaloriöverskott just dom dagar man tränar för att bygga muskler? Jag tränar måndag, onsdag och fredag.

Anledningen till att jag frågar är för att jag inte orkar räkna kalorier längre. Det blev för mycket av ett heltidsjobb, och jag har andra saker att fokusera på också. Det blir liksom för bökigt.

Så min nödlösning är då att alltså grisa i mig mat 3-4 gånger i veckan, och sedan äta normalmycket eller kanske t.o.m. underskott dom dagar jag inte tränar. Går det att bygga muskler med denna approach?

OBS. Jag är inte ute efter optimalt resultat, utan vill endast veta om det går att svänga fram och tillbaka mellan överskott och underskott från dag till dag och ändå bygga muskler. Det är allt.

Tollesson
2011-08-05, 18:16
Räcker det med att ligga på kaloriöverskott just dom dagar man tränar för att bygga muskler? Jag tränar måndag, onsdag och fredag.

Anledningen till att jag frågar är för att jag inte orkar räkna kalorier längre. Det blev för mycket av ett heltidsjobb, och jag har andra saker att fokusera på också. Det blir liksom för bökigt.

Så min nödlösning är då att alltså grisa i mig mat 3-4 gånger i veckan, och sedan äta normalmycket eller kanske t.o.m. underskott dom dagar jag inte tränar. Går det att bygga muskler med denna approach?

OBS. Jag är inte ute efter optimalt resultat, utan vill endast veta om det går att svänga fram och tillbaka mellan överskott och underskott från dag till dag och ändå bygga muskler. Det är allt.

Under årets deff körde jag på cyklisk diet där jag låg på balans eller aningen över balans de dagarna jag tränade (måndag-fredag) och 2000kcal i underkott lördag-söndag.
Under denna 6-veckors period ökade jag aningen i alla övningar jag utförde trotts genomsnittlig viktnedgång på 1kg/vecka.

Detta är väll inte riktigt samma som det du tänkt göra men jag skulle säga win.

Testa, se om du ökar!

icey81
2011-08-05, 18:21
Ptja, det är väl ungefär samma sak. Jag orkar inte räkna kalorier som sagt, så jag hade tänkt vräka i mig mat vissa dagar och andra dagar inte. Låta det svänga lite hur som helst kalorimässigt från dag till dag hejvilt. Utan att bry mig eller fundera över det så mycket.

Fast du deffade ju. Jag vill inte deffa, jag vill bygga muskler.

vicarious
2011-08-05, 19:10
Ja det går.

Jag vet inte vad din definition av "grisa" är men är det äta-allt-du-kommer-över så var försiktigt, lätt att vikten drar iväg uppåt fort.

Ponitus
2011-08-05, 21:40
Jag själv orkar inte heller räkna kalorier för tillfället och kör nu istället efter att varje dag bara satsa på att få i mig mitt behov utav protein. 2gxKV.
Så för mig går det upp och ner varje dag. Ibland överskott och ibland underskott.
Får bra resultat av att köra så.

Så det funkar, så du tänker. :)

cryx
2011-08-07, 22:38
Man får väl titta på veckovis, alltså hur mycket kalorier du får i dig per vecka så kommer vikten därpå. Det kommer ta längre tid att gå upp i vikt på det sättet såklart.