handdator

Visa fullständig version : Dropset på helkroppspass


Jonithan
2011-08-05, 14:05
Hej, sitter och funderar lite på ett nytt sätt att träna för min egen del. Jag kör helkroppspass varannan dag och med två övningar per muskelgrupp (3-4 tunga set á 5-6 reps).

Vad tror ni om att på varje förstaövning på varje muskelgrupp köra dropset? Alltså ha tre olika vikter och köra direkt inpå varandra tre st varv? Testade det igår och galet vad det kändes!

Frågan lyder egentligen: Blir det alldeles för mycket belastning på musklerna varje vecka eller funkar det? Varje dropset blir ju trots allt som tre st set och en full övning med dropset blir ju 9 st "vanliga" set.

Thrower
2011-08-05, 17:22
Det skulle alldeles säkert fungera bra! Mycket är ju individuellt som sagt vad gäller återhämtning och så. En dag vila mellan varje pass låter för mig ganska påfrestande dock, men det är kanske bara jag ;P

Hur ser ditt schema ut mer specifikt?

Har också spekulerat i att köra nån typ av helkropp fast med 2, 3 eller kanske till och med 4 dagars vila mellan varje pass, men är lite osäker på hur jag ska komponera det.

Tillförde tyvärr inte så mycket vad gäller din fråga men..

Jonithan
2011-08-05, 17:57
Det skulle alldeles säkert fungera bra! Mycket är ju individuellt som sagt vad gäller återhämtning och så. En dag vila mellan varje pass låter för mig ganska påfrestande dock, men det är kanske bara jag ;P

Hur ser ditt schema ut mer specifikt?

Har också spekulerat i att köra nån typ av helkropp fast med 2, 3 eller kanske till och med 4 dagars vila mellan varje pass, men är lite osäker på hur jag ska komponera det.

Tillförde tyvärr inte så mycket vad gäller din fråga men..

Jag tackar för alla svar jag kan få! Återhämtningen är väldigt snabb hos mig så en dag vila räcker alldeles utmärkt!

Så här ser mitt schema ut, jag byter ut en övning i varje muskelgrupp varje pass.

Ben:
Knäböj i Smith
Benpress/Utfallssteg

Bröst:
Dips
Bänkpress/Hantelpress

Rygg:
Chins
Latsdrag/Cablecross rodd

Axlar:
Arnold axelövning (framåt med hantlar)
Militärpress/Pushpress

Biceps:
Bicepscurl
Hammercurl/Enhandad curl i cablecross

Triceps:
Pushdowns
Hantel bakom huvud/liggande stång

Mage:
Viktade crunches
Benlyft/sit ups

Ländrygg:
Viktade rygglyft

Vad jag vill göra är alltså att på någon övning i varje muskelgrupp köra dropset (3 x 3). Du tror alltså inte att det blir för mycket att köra det 3-4 ggr/veckan?

Thrower
2011-08-05, 19:14
Okej okej! Det är svårt att avgöra, men du får nog testa några veckor och utvärdera! Jag ska nog testa att köra nåt liknande fast med längre vila mellan varje pass ;P

lofito
2011-08-06, 05:24
Jag kör dropset på biceps med stång - fungerar riktigt bra.
26 kg, andra 18,5 kg och tredje 13,5 kg.

Det ger utav bara fan känner jag och bränner till riktigt rejält när man är inne på det
sista (13,5 kg). Försöker upprepa detta två gånger, men det känns redan tungt vid 18,5 kg andra gången vid dropset då det bränner utav bara helvete - men skön känsla när man är klar. Riktigt grym! Testa :)

Jonithan
2011-08-06, 10:05
Jag kör dropset på biceps med stång - fungerar riktigt bra.
26 kg, andra 18,5 kg och tredje 13,5 kg.

Det ger utav bara fan känner jag och bränner till riktigt rejält när man är inne på det
sista (13,5 kg). Försöker upprepa detta två gånger, men det känns redan tungt vid 18,5 kg andra gången vid dropset då det bränner utav bara helvete - men skön känsla när man är klar. Riktigt grym! Testa :)

Jo jag testade det i förrgår och det brände som fan, därav viljan att bygga om programmet lite ;) Frågan är bara om det blir för mycket belastning/vecka att köra så många set.

Mapa
2011-08-06, 10:16
drop-set i knäböj är roligt

Jonithan
2011-08-06, 10:38
drop-set i knäböj är roligt

Låter intressant ;)