handdator

Visa fullständig version : Vågen står stilla trots kaloriunderskott och mycket träning!


Sockret
2011-08-05, 13:41
Jag behöver hjälp från er kunniga och insiktsfulla som finns här!

Jag är en tjej på 25 år, 165 cm och väger nu 63 kg.
Från februari till juli nu 2011 har jag gått ner 22 kg :)
vilket jag är skitglad och ganska stolt över.

Mitt problem nu är att de senaste 2 veckorna har det inte hänt ett smack på vågen! Vad gör jag för fel?
Mitt kaloriintag ligger på 1200-1400 (varken mer eller mindre). Jag äter väldigt lite kolhydrater (de jag äter kommer från frukt/bär/grönsaker), håller ett högt proteinintag (130-150 g), äter mycket grönsaker och har helt slutat med godis,läsk och sånt skit! Jag måste ju ha gjort något rätt eftersom jag tappat i vikt hittills.

Träningen då. Körde 6-7 dagars träning nu februari-juli och har nu trappat ner till 4-6 dagar i veckan då personer i min omgivning tycker jag blivit helt crazy fanatisk. Jag älskar träning och kör kondition alla träningspass (springer milen på 53 min numera!) men det blir också mycket spinning, bodystep, löpning, powerwalks och simning. Kör styrketräning 4 pass i veckan (delat upp kroppen i två delar).
Vad ska jag ändra på? Tips? Varför går jag inte ner de sista jävla kilona!?

Nielsen
2011-08-05, 13:45
Verkar som du hamnat på en platå. Jag är inget proffs, men jag skulle rekomendera att du tar en vecka eller så och ligger på kaloribalans. Kanske äta lite mer kolhydrater, åtminstone under denna tid? Sen efter lite paus i viktnedgången så kanske det kommer igång igen :)

mikaelj
2011-08-05, 13:54
Du kan ju också ha ökat i muskelmassa.

begt
2011-08-05, 13:56
Verkar som du hamnat på en platå. Jag är inget proffs, men jag skulle rekomendera att du tar en vecka eller så och ligger på kaloribalans. Kanske äta lite mer kolhydrater, åtminstone under denna tid? Sen efter lite paus i viktnedgången så kanske det kommer igång igen :)

+1

Tror det är sunt att stanna av sin viktnedgång ett tag om man rasat en massa kilon så att kroppen får vila lite och du kan se dig om efter nya mål.
Dessutom som MikaelJ säger så kan du ha ökat lite i muskelmassa pga ditt höga proteinintag.

Sockret
2011-08-05, 14:43
Kolhydrater i form av bröd, pasta, ris och så pallar inte min mage med längre har jag märkt. Ser ut som jag är höggravid efter bara ett litet intag av dessa - nej tack! Så uppsvälld som en ballong avstår jag gärna :)

Ska åka iväg på en härlig semesterresa nu nästa helg och kanske borde lägga mig på ett högre kaloriintag just där och sen efter den veckan köra på hårt igen? Har försökt allt möjligt nu de senaste två veckorna jag stått stilla - morgonpromenader, ändra kostinnehållet, öka träningsmängden, lägga träningen på andra tider. Ja, typ allt.

Kanske är så att jag ökat i ren muskelmassa. Kanske borde göra en ny fettmätning tjofräsan och se vad den säger...

Langster
2011-08-05, 15:01
Ät mindre och träna mindre, då kommer du att gå ned i vikt.

Lord
2011-08-05, 16:45
Kolhydrater i form av bröd, pasta, ris och så pallar inte min mage med längre har jag märkt. Ser ut som jag är höggravid efter bara ett litet intag av dessa - nej tack! Så uppsvälld som en ballong avstår jag gärna :)

Ska åka iväg på en härlig semesterresa nu nästa helg och kanske borde lägga mig på ett högre kaloriintag just där och sen efter den veckan köra på hårt igen? Har försökt allt möjligt nu de senaste två veckorna jag stått stilla - morgonpromenader, ändra kostinnehållet, öka träningsmängden, lägga träningen på andra tider. Ja, typ allt.

Kanske är så att jag ökat i ren muskelmassa. Kanske borde göra en ny fettmätning tjofräsan och se vad den säger...

Detta låter otroligt vettig, grattis! Du verkar ha en göd portion sunt förnuft, kör på detta och ladda om med nya mål och nytt upplägg efter semestern!

Sockret
2011-08-05, 18:08
Träna mindre!? Den där ekvationen går inte alls ihop i mitt lilla huvud. Borde kanske köra mer lågintensiv träning då 98% av min cardiopass körs i 75-90% av max. Eller det var kanske det du menade? För att dra ner på träningen till under 4 pass i veckan går inte. Fick en stressfraktur i högerfoten nu i juni men körde på med simning,styrka,viss mån cykling - så inte ens det kunde sinka min motivation. Jag är oerhört driven och målinriktad - behöver bara verktygen för att nå dit. Så borde jag inte träna mer och äta ännu mindre? Känner att om jag lägger mig på under 1000 kcal/dag så kommer jag ju aldrig orka träna. Och träna är min passion här i livet!

Fishtank
2011-08-05, 18:53
Märks det skillnad i spegeln eller sitter du fast där också?

StarkaUlf
2011-08-05, 20:13
Först av allt, grymt bra jobbat!

Vågen kan ofta spela dig ett spratt :)
Måttband och spegel brukar oftast visa mer "korrekt" om man kan säga så, enligt mitt tycke.
Kan ju mycket väl vara så som Mikaelj skrev.

Men njut av din resa, och kör sedan på som du brukar och testa igen.
Samt, hur stort är ditt kcal underskott just nu?

Sockret
2011-08-06, 14:39
Jo, det syns ju faktiskt i spegeln. Inte måttat alls från start (jävligt irriterande)! Så det kan jag inte riktigt gå efter :(
Jag borde äta 1850 kcal men ligger på 500 minus runt 1300. Det är väl okey? Eller jag ska testa en period med lägre/högre?
Vet att jag inte borde stirra mig blind på vågen men det hade varit så jävla gött att komma ner under 60 strecket :)

Fishtank
2011-08-06, 14:52
Vad alla verkar behöva lite energi när dom tränar aktivt
1850 kcal och träna aktivt
kroppen behöver runt 1500 bara om du ligger still och sover så är du säker på att det är rätt?

Syns det i spegeln så skit i vikten
Du får nog lite muskler bara :)

PatJack
2011-08-06, 15:03
Skippa frukten ett tag. Fortsätt ligg högt på protein och håll kolhydraterna i botten.. glöm inte bra fetter från fet fisk (omega3) etc. 2 veckor behöver inte betyda nått.. kroppen kanske håller på att omvandla mer fett och har ersatt med vätska = aka du kommer tappa vikt snart. Mät dig med måttband vilket ger en bättre bild än vågen. Sen som andra säger så har du säkert byggt upp dig med muskler med. Kämpa på!

Langster
2011-08-06, 19:16
Träna mindre!? Den där ekvationen går inte alls ihop i mitt lilla huvud. Borde kanske köra mer lågintensiv träning då 98% av min cardiopass körs i 75-90% av max. Eller det var kanske det du menade? För att dra ner på träningen till under 4 pass i veckan går inte. Fick en stressfraktur i högerfoten nu i juni men körde på med simning,styrka,viss mån cykling - så inte ens det kunde sinka min motivation. Jag är oerhört driven och målinriktad - behöver bara verktygen för att nå dit. Så borde jag inte träna mer och äta ännu mindre? Känner att om jag lägger mig på under 1000 kcal/dag så kommer jag ju aldrig orka träna. Och träna är min passion här i livet!
Bara för att man är målinriktad betyder det inte att man gör allt smart. Tränar du mindre orkar du också äta mindre. Att äta mindre är det absolut bästa sättet att gå ned i vikt. Att träna mer är nästan alltid fel "verktyg" för att gå ned i vikt.
Tro mig, det är i princip omöjligt att träna sig i form, man måste äta sig i form, det är där fokus ska ligga. Tränar du så mycket att du måste äta så mycket att du inte går ner så är det där problemet ligger.

Du kanske får lov att bestämma dig också, ska du träna för att komma i form, eller för att du gillar att just träna? Om du är en så målinriktad person så bör det inte vara svårt att ta detta beslut.

PetterHultin
2011-08-06, 19:47
Jättebra jobbat! Det som kan ha hänt är väl förmodligen en slags platå. Testa ta en vilovecka från träningen och håll en bra kost, de 2 sista dagarna kolhydratladdar du en gång (läs mer om det nånstans här på kolo) och så börjar du om igen.
Om jag fick ge dig ett råd skulle det vara att träna mindre kondition. Eller snarare byt ut ett par pass mot promenader. Du håller ju en träningsnivå som Gunde Svan förfan :P

Värt att läsa om lågt kolhydratintag:
http://www.******.se/html/article.asp?ArticleID=1024

PetterHultin
2011-08-06, 19:47
Ast verkar vara bannat från kollo ^^. Där stjärnorna är ska det stå "******".
Lycka till!

PetterHultin
2011-08-06, 19:48
men för i helvete *gah!*:laugh:

Sockret
2011-08-06, 22:12
Jag vet att jag inte äter för mycket, det säger väl sig självt när jag svettats bort 22 kg eller? Och måste jag verkligen välja det ena eller det andra egentligen - komma i form kontra träna mycket? För träning är min psykolog, bästa vän, sporrare, kärlek men kanske just främst en hobby som får mig att koppla av och rensa tankarna. Vet att träningen inte är allt och att kosten betyder oerhört mycket för att nå dit man vill.
Jag har många mål med min träning bland annat att springa en mara inom 1-2 år men också att ta så mycket vikt som möjligt styrkemässigt. Eller det kanske är där det skiter sig lite, att jag vill så mycket på olika sätt!?
Jag satsar på en vilovecka nu från lördag 13-lördag 20 augusti när vi åker iväg helt enkelt :) Laddar batterierna och förhoppningsvis händer där grejer där efter.
För där lär ju slinka ner massa frukt och kanske nån glass dessutom ;)

PetterHultin
2011-08-07, 15:51
Det gör du rätt i. Din kropp är nog som sagt väldigt stressad och en vilovecka gör nog susen. Kör som du gjort när du kommer tillbaka, om det inte fungerar så kanske du får prioritera om - att gå ner i vikt är trots allt inte samma sak som att behålla vikten.

Sockret
2011-08-29, 20:04
För er som engagerat er i den här tråden kan jag med glädje tala om att semestern var helt underbar - varmt och skönt! Plus att det gjorde underverk för min vikt!
Veckan innan avfärd lyckades jag gå ner lite drygt 1 kg (62,3 kg), låg på kaloribalans (eller ja, kanske till och med lite över pga glass och lite godis) under Greklandsresan vilket resulterade i en viktuppgång på 0,4 kg (62,7 kg). Men sen var det precis som om kroppen ladda om och jag har nu gått ner lite drygt 1,5 kg på en vecka (60,6 kg). Och jag har nu bara 0,1 kg kvar till -25 kg sträcket :))
Så jag är överlycklig och målet på 59 kg är jävligt nära...Sen jävlar ska det byggas ;)

anton2000
2011-08-29, 21:53
För er som engagerat er i den här tråden kan jag med glädje tala om att semestern var helt underbar - varmt och skönt! Plus att det gjorde underverk för min vikt!
Veckan innan avfärd lyckades jag gå ner lite drygt 1 kg (62,3 kg), låg på kaloribalans (eller ja, kanske till och med lite över pga glass och lite godis) under Greklandsresan vilket resulterade i en viktuppgång på 0,4 kg (62,7 kg). Men sen var det precis som om kroppen ladda om och jag har nu gått ner lite drygt 1,5 kg på en vecka (60,6 kg). Och jag har nu bara 0,1 kg kvar till -25 kg sträcket :))
Så jag är överlycklig och målet på 59 kg är jävligt nära...Sen jävlar ska det byggas ;)

Kul att det går bra :)

Men jag skulle rekommendera att INTE bry dig om vikten särskilt mycket. Eftersom att det kan diffa flera kilo pga olika faktorer så är vågen ett dåligt sätt att mäta framgångar, iaf i det korta loppet. Så kolla i spegeln och vikterna i gymmet. Vikten är bara en siffra i princip.

lofito
2011-08-29, 22:52
Har du ingen före / efterbild så att man får se skillnaden?

Donkey Kong
2011-08-30, 09:52
Grattis! :D
Har du inga gamla brallor (jeans eller nåt?) att måtta från innan, och sen mäter du om nu? Eller kanske ett bälte, med olika hål? Jag har en liten teori om att eftersom tjejer har kjol utan bälte så ser de inte vad som händer lika väl! ;)

Sockret
2011-09-06, 18:13
Vågen är skrotad. Eller nja, jag väger mig ju ändå en gång i veckan (livrädd för att gå upp 25 kg igen). Men nu har jag lagt om mitt träningsupplägg och kommer fokusera på att bygga nu under hösten/vintern. Tungt tungt tungt!

Lagt upp en massa bilder i ett album här under min profil så det är bara till att gå in där och kika för de som är intresserade :)

Gamla brallor har jag gott om - fått köpa en helt ny garderob nu. Allt bara ramlar av.