handdator

Visa fullständig version : Schema för en som tränat seriöst i 1,5 år.


Vikt
2011-08-05, 11:47
Hej!

Är 20 år och har tränat ca 1,5 år seriöst. Tränar gärna varje dag.
(Vill bygga volym).
Hur bör ett schema se ut för mig, jag vet grundprinciperna men känner att jag står still nu och trampar. Behöver någon som kan baka ihop ett schema till mig.
Min kosthållning är grym men känner att schemat behöver göras om helt.

Raka svar.

Tack på förhand
Viktor

willtjam
2011-08-05, 11:54
Det här kanske?
http://www.scivationbooks.com/books/TriPhaseVol2.pdf

mikaelj
2011-08-05, 11:55
känner att jag står still nu och trampar.

Har du ökat i vikter på stången?

Min kosthållning är grym men

... men äter du tillräckligt mycket?

Erik_Hellström
2011-08-05, 11:58
Om din kosthållning är grym kommer du få grymma resultat med detta schema;
---5X5---
Monday: Squats, Benching, Rows
Weds: Squats, Military Presses, Deadlifts, Chins
Friday: Squats, Benching, Rows
The Original 5x5 Program (http://forum.mesomorphosis.com/training-forum/the-original-5x5-program-134233948.html)

Enough said.

Du är ung, och kommer bygga en fin grundstyrka och en hel del muskler om du kör ett smart progressivt upplägg med det där schemat i 2-3mån.

willtjam
2011-08-05, 12:01
Om din kosthållning är grym kommer du få grymma resultat med detta schema;

The Original 5x5 Program (http://forum.mesomorphosis.com/training-forum/the-original-5x5-program-134233948.html)

Enough said.

Du är ung, och kommer bygga en fin grundstyrka och en hel del muskler om du kör ett smart progressivt upplägg med det där schemat i 2-3mån.

Han ville träna för volym, inte maxstyrka.

rooz
2011-08-05, 12:05
Han ville träna för volym, inte maxstyrka.

Allt är som vanligt svart & vitt.

Vad lyfter TS i dom 3 stora? Hur har det sett ut hittills?

Erik_Hellström
2011-08-05, 12:06
Han ville träna för volym, inte maxstyrka.

Tro mig, om han sköter allt runt omkring träningen (kost, vila osv...) så kommer han inte bli utan en markant volymökning inom ett par månader med schemat jag tipsade om.

Med ökad styrka kommer ökad massa, det är ett faktum. Och med en progressiv ökning av vikten, där volymen trots allt landar på 25repetitioner/övning så kan jag inte se hur han inte skulle växa och utvecklas volymmässigt.

Och om du inte köper mitt resonemang ovan;
Om han åtminstone ökar styrkan till att börja med, så kan han enkelt implementera den ökade styrkan i valfri "byggarsplit" i ett senare skede, och då per automatik få bättre resultat (om man nu är övertygad om att träningen måste splittas upp i femtielva olika pass för att bygga volym...)

Vikt
2011-08-05, 12:07
Har du ökat i vikter på stången?



... men äter du tillräckligt mycket?


Liten ökning ingen marginell, behöver något nytt att bita i!

Japps det har jag räknat på. Blir att man äter 6-7 mål om dagen.

willtjam
2011-08-05, 12:11
Tro mig, om han sköter allt runt omkring träningen (kost, vila osv...) så kommer han inte bli utan en markant volymökning inom ett par månader med schemat jag tipsade om.

Med ökad styrka kommer ökad massa, det är ett faktum. Och med en progressiv ökning av vikten, där volymen trots allt landar på 25repetitioner/övning så kan jag inte se hur han inte skulle växa och utvecklas volymmässigt.

Och om du inte köper mitt resonemang ovan;
Om han åtminstone ökar styrkan till att börja med, så kan han enkelt implementera den ökade styrkan i valfri "byggarsplit" i ett senare skede, och då per automatik få bättre resultat (om man nu är övertygad om att träningen måste splittas upp i femtielva olika pass för att bygga volym...)

Visst kommer massa med styrka, men eftersom TS hade tränat seriöst i 1 ½ år så antog jag att han redan var rätt stark i basövningarna och nu ville satsa på volym.

mikaelj
2011-08-05, 12:13
Liten ökning ingen marginell, behöver något nytt att bita i!

Nej, du behöver lägga på fler viktkakor på stången. Möjligtvis bita i det sura äpplet och lyfta tyngre än du egentligen vill.

Japps det har jag räknat på. Blir att man äter 6-7 mål om dagen.

Antalet mål spelar ingen roll, det viktiga är att du äter mer än du gör av med. Gör du det?

Vikt
2011-08-05, 12:15
Antalet mål spelar ingen roll, det viktiga är att du äter mer än du gör av med. Gör du det?

Det gör jag!

mikaelj
2011-08-05, 12:19
Det gör jag!

Har du någon mer statistik på dig?

Det vore intressant med kroppsvikt, längd samt hur mycket vikt du lyfter i olika övningar. Gärna flerledsövningar som knäböj och marklyft, men även andra övningar du ägnar dig åt.

willtjam
2011-08-05, 12:20
Eftersom du inte har ökat i någon övning tycker jag att du ska fortsätta träna på ditt sätt (eller ta något beprövat schema) och sträva efter att lägga på vikt på stången på varje pass. Då växer du.

Vikt
2011-08-05, 12:36
Statistik:

Längd 190 cm, väger 78 kg stor överkropp/mindre ben. Har inte kunnat köra marklyft samt knäböj pga skada. Kör endast ben i maskiner
Bänkpress: tränar på 65-60 kg 4x8. Max har jag inte provat.
Chins: 10+ strikta.

Erik_Hellström
2011-08-05, 12:39
Visst kommer massa med styrka, men eftersom TS hade tränat seriöst i 1 ½ år så antog jag att han redan var rätt stark i basövningarna och nu ville satsa på volym.

"Tränat seriöst" är ju ett helfestligt begrepp också, och även om han redan är stark i basövningarna så har han knappast uppnått sin maximala potential på 1½år, därav min rekommendation att välja ett beprövat och fungerande koncept som ger tillfredsställande resultat på både styrka och massa för de som tränar rent.

Eftersom du verkar inbiten på att man lär träna annorlunda än basövningsbaserad, progressiv styrketräning för att bygga volym skulle jag vilja ställa några frågor:
- Tror du någon som gör 5reps chins med 50kg extravikt runt midjan har små armar?
- Tror du någon som drar 2,5xkv i marklyft behöver fundera på "coreträning"?
- Tror du en person som ror vikt till en ratio motsvarande styrkan i bänkpress i s.k "Pendlay rows" behöver fundera på om "baksida axlar" släpar?
- Behöver någon som kör Knäböj 2-3ggr/vecka komplettera med annan träning för framsida lår?

Som rooz nämnde så är inte allt svart eller vitt när det gäller träning, och jag håller fast vid att TS kommer växa ordentligt om han väljer ett simpelt och effektivt upplägg i sin träning.

Ondskapelsen
2011-08-05, 12:43
Gå ner 10% i vikt i alla övningar, sen ökar du 2,5% varje träningspass efter detta tills det tar stopp.
Börja om.

Värt ett försök :).

rooz
2011-08-05, 12:44
Inte för att vara den som är den.

Men du säger att du äter bra, tränar "seriöst" och bänkar ca 75? Du är 190 och väger 78?

Du har nog ganska dålig koll på det du gör, tyvärr.

Vikt
2011-08-05, 12:47
Om "The Original 5x5 Program"!

Har tränar man på gymmet 3 dagar i veckan. Jag blir helt sysslolös om jag bara skulle träna 3 dagar i veckan, vill gärna ha en 5-6 dagar på gymmet iallafall. Det blir en jävla split men det måste ju gå att ordna ett såndant schema?

willtjam
2011-08-05, 12:48
"Tränat seriöst" är ju ett helfestligt begrepp också, och även om han redan är stark i basövningarna så har han knappast uppnått sin maximala potential på 1½år, därav min rekommendation att välja ett beprövat och fungerande koncept som ger tillfredsställande resultat på både styrka och massa för de som tränar rent.

Eftersom du verkar inbiten på att man lär träna annorlunda än basövningsbaserad, progressiv styrketräning för att bygga volym skulle jag vilja ställa några frågor:
- Tror du någon som gör 5reps chins med 50kg extravikt runt midjan har små armar?
- Tror du någon som drar 2,5xkv i marklyft behöver fundera på "coreträning"?
- Tror du en person som ror vikt till en ratio motsvarande styrkan i bänkpress i s.k "Pendlay rows" behöver fundera på om "baksida axlar" släpar?
- Behöver någon som kör Knäböj 2-3ggr/vecka komplettera med annan träning för framsida lår?

Som rooz nämnde så är inte allt svart eller vitt när det gäller träning, och jag håller fast vid att TS kommer växa ordentligt om han väljer ett simpelt och effektivt upplägg i sin träning.

5x5-program brukar vara till för nybörjare, och jag trodde på TS när han sa att han hade tränat seriöst i 1½ år.
Självklart har han inte uppnått sitt max, men du vet lika väl som jag att 5x5 satsar på maxstyrka och inte maximal massa.

Jag sa inte att man inte ska träna med basövningsbaserad progressiv styrketräning för volym.

Jag är knappast den första människan på jorden som rekommenderar fler reps än 5 med sikte på hypertrofi.

Självklart är det inte svart eller vitt. Och eftersom det nu kom fram att TS inte har ökat med vikt på stången så duger nästan vad som helst för att öka i massa så länge han ökar i övningarna.

Vikt
2011-08-05, 12:51
Inte för att vara den som är den.

Men du säger att du äter bra, tränar "seriöst" och bänkar ca 75? Du är 190 och väger 78?

Du har nog ganska dålig koll på det du gör, tyvärr.

Det är därför jag söker en ändring i schemat här! Bör tilläggas att jag vägde 59 med den längden för 2 år sedan. Det kallar jag lite utveckling!

Vikt
2011-08-05, 13:11
Det är så att jag känner att The Original 5x5 Program, är inget för mig. För få dagar på gymmet. Det ända jag gör i livet för tillfället är att träna. Någon som ligger inne med ett annat typ av schema som kanske skulle passa mig?

rooz
2011-08-05, 13:14
Sheiko v30+ en dag med valfritt lek.

Det är ingen lek.

Sniggel
2011-08-05, 13:20
Det är så att jag känner att The Original 5x5 Program, är inget för mig. För få dagar på gymmet. Det ända jag gör i livet för tillfället är att träna. Någon som ligger inne med ett annat typ av schema som kanske skulle passa mig?

Om du vill träna varje dag kan du prova Big Beyond Belief.

Carcer
2011-08-05, 14:47
Tro mig, om han sköter allt runt omkring träningen (kost, vila osv...) så kommer han inte bli utan en markant volymökning inom ett par månader med schemat jag tipsade om.

Med ökad styrka kommer ökad massa, det är ett faktum. Och med en progressiv ökning av vikten, där volymen trots allt landar på 25repetitioner/övning så kan jag inte se hur han inte skulle växa och utvecklas volymmässigt.

Och om du inte köper mitt resonemang ovan;
Om han åtminstone ökar styrkan till att börja med, så kan han enkelt implementera den ökade styrkan i valfri "byggarsplit" i ett senare skede, och då per automatik få bättre resultat (om man nu är övertygad om att träningen måste splittas upp i femtielva olika pass för att bygga volym...)

Jag skulle säga att kosten bygger volymen.

RobbanColeman
2011-08-06, 08:28
Jag skulle säga att det skrivs mycket skit på kolozzeum. Jag ser ju dagligen folk på kolozzeum som lyfter mer vikter än jag(säkert 90% av tonåringarna t om), var är musklerna?

Det är inte vikten i sig som är viktig, det är vad man gör med den. Pumpa in blod i avsedd muskel och fyll på med massa protein, då växer man, muskulärt.

Gör rätt, efter det kommer progression, med det rätta utförandet. Det kommer av sig självt. Då man får större muskler kan man nämligen inte få till samma tryck i avsedd muskel på samma vikt utan det krävs lite mer... Detta är inget man behöver tvinga fram, man bör ej heller göra det. Det kommer då bara leda till att man går vilse gällandes muskelkontakten och den tyngre vikten resulterar i mindre belastning på avsedd muskel.

Väntar på sågningar nu, alltid lika kul... *popcorn*

mikaelj
2011-08-06, 08:38
Jag skulle säga att det skrivs mycket skit på kolozzeum. Jag ser ju dagligen folk på kolozzeum som lyfter mer vikter än jag(säkert 90% av tonåringarna t om), var är musklerna?

<snip>

Väntar på sågningar nu, alltid lika kul... *popcorn*

Ja, för du börjar lite i fel ände. TS väger 78 kg på 190 cm...

Dessutom gör du alldeles för svepande generaliseringar. Kan du inte bemöta punkterna i inlägg #15? Är de felaktiga?

rooz
2011-08-06, 08:40
Martyr-Robban har checkat in @ Schema för en som tränat seriöst 1,5 år.

Du har ju hittat ngt som funkar, men hur många år tog det dig att hitta rätt med all kontakt och tut osv. Det är ganska svårt att lära sig som nybörjare, man måste troligen spendera några år att lär känna sin kropp. Du har tränat, 20år? Det är många år med skador och lärdomar..


(All respekt åt dig dock robban. Ska bli kul att se dig i tävlingsform senare:))

Sniggel
2011-08-06, 09:15
Min muskelmassa har aldrig växt så bra som när jag fokuserade på lågreps och vikterna började gå upp med besked.

RobbanColeman
2011-08-06, 09:17
Bra lår av endast knäböj: NEJ! Blir nog inte vidare symmetriska, grova lår då. Det krävs mycket mer än så.

5 chins med betoning på lats med en 50kgs-kaka på släp: Stora armar då? Skoja inte, säkert 60cm eller nåt för att jag skulle klara det. Ryggen lär vara i klass med Ronnie Colemans också då.

2,5xkv i marklyft: Det gör jag bergis aldrig. Gör väl 2xkv nu. Anser mig vara rätt tränad iaf.

Skilj på bodybuilding och styrkelyft, mitt budskap som vanligt. Slår vad om att de två som bemötte mitt första inlägg i tråden lyfter mycket tyngre vikter än vad jag gör och ändå inte är i närheten gällandes massa. Detta är ingen tävling utan råd till TS med fler som vill ha volym.

Jag är varken martyr eller fel ute, jag skiljer på äpplen och päron. Jag tycker jag lagt fram bra och tydligt min ståndpunkt nu.

Fishtank
2011-08-06, 10:40
Om du vill träna varje dag kan du prova Big Beyond Belief.

Ytterst intressant läsning där :)
Kan bli ett test längre fram i tiden

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Erik_Hellström
2011-08-07, 15:30
Jag skulle säga att det skrivs mycket skit på kolozzeum. Jag ser ju dagligen folk på kolozzeum som lyfter mer vikter än jag(säkert 90% av tonåringarna t om), var är musklerna?

Det är inte vikten i sig som är viktig, det är vad man gör med den. Pumpa in blod i avsedd muskel och fyll på med massa protein, då växer man, muskulärt.

Gör rätt, efter det kommer progression, med det rätta utförandet. Det kommer av sig självt. Då man får större muskler kan man nämligen inte få till samma tryck i avsedd muskel på samma vikt utan det krävs lite mer... Detta är inget man behöver tvinga fram, man bör ej heller göra det. Det kommer då bara leda till att man går vilse gällandes muskelkontakten och den tyngre vikten resulterar i mindre belastning på avsedd muskel.

Väntar på sågningar nu, alltid lika kul... *popcorn*

Att du väljer att jämföra din muskelmassa med de tonåringar här på kolozzeum som troligtvis tävlar i styrkelyft är intressant, och en aning naivt.
Nu tävlar jag inte i SL själv, men om jag skulle göra det så skulle åtminstone mitt mål vara att förflytta så stora vikter som möjligt, i en så låg viktklass som möjligt. Med andra ord, fokus på styrka, vilket jag är säker på de tonåringar du jämför dig med eftersträvar (på beskostnad av muskelmassa, såklart).

Att ge en nybörjare råd att ägna sig åt s.k "byggarträning" med förkortad ROM, fokus på "pump" och annat klassiskt känns fel i mitt tycke. 90% av de som börjar på gym (lika statistiskt felaktig procentsats som dina påstådda 90% troligtvis...) praktiserar sådana tankesätt i sin träning, mycket på grund av vad olika träningstidningar skriver om, och jag tror att de flesta av dessa skulle ha enormt mycket att tjäna på att till att börja med ägna sig åt progressiv styrketräning, med fokus på ett fåtal basövningar tills de åtminstone fått tillräcklig kroppskontroll för att veta hur de kan/vill pressa sina kroppar. Att ge råd till en nybörjare som tränat 1½år att vägen till muskelvolym går via fokus på TUT, pump, göra-en-vikt-tyngre-än-vad-den-är osv känns en aning radikalt.

willtjam
2011-08-07, 15:58
Jag skulle säga att det skrivs mycket skit på kolozzeum. Jag ser ju dagligen folk på kolozzeum som lyfter mer vikter än jag(säkert 90% av tonåringarna t om), var är musklerna?

Det är inte vikten i sig som är viktig, det är vad man gör med den. Pumpa in blod i avsedd muskel och fyll på med massa protein, då växer man, muskulärt.

Gör rätt, efter det kommer progression, med det rätta utförandet. Det kommer av sig självt. Då man får större muskler kan man nämligen inte få till samma tryck i avsedd muskel på samma vikt utan det krävs lite mer... Detta är inget man behöver tvinga fram, man bör ej heller göra det. Det kommer då bara leda till att man går vilse gällandes muskelkontakten och den tyngre vikten resulterar i mindre belastning på avsedd muskel.

Väntar på sågningar nu, alltid lika kul... *popcorn*

Jag tycks se dig rata alla råd och kommentarer här på forumet gällande träning, men varför kommer inte du med några konkreta tips, råd eller riktlinjer? Fast det kanske du gjorde för fem år sen och ledsnade, vad vet jag.
Jag vill också bli stor!

mikaelj
2011-08-07, 16:00
5 chins med betoning på lats med en 50kgs-kaka på släp: Stora armar då? Skoja inte, säkert 60cm eller nåt för att jag skulle klara det. Ryggen lär vara i klass med Ronnie Colemans också då.

(...)

Skilj på bodybuilding och styrkelyft, mitt budskap som vanligt. Slår vad om att de två som bemötte mitt första inlägg i tråden lyfter mycket tyngre vikter än vad jag gör och ändå inte är i närheten gällandes massa. Detta är ingen tävling utan råd till TS med fler som vill ha volym.

Vad har det fetstilta med styrkelyft att göra?

Likställer du styrkelyft med att använda tunga vikter?

Tricklew
2011-08-07, 16:31
Jag skulle säga att det skrivs mycket skit på kolozzeum. Jag ser ju dagligen folk på kolozzeum som lyfter mer vikter än jag(säkert 90% av tonåringarna t om), var är musklerna?

Det är inte vikten i sig som är viktig, det är vad man gör med den. Pumpa in blod i avsedd muskel och fyll på med massa protein, då växer man, muskulärt.

Gör rätt, efter det kommer progression, med det rätta utförandet. Det kommer av sig självt. Då man får större muskler kan man nämligen inte få till samma tryck i avsedd muskel på samma vikt utan det krävs lite mer... Detta är inget man behöver tvinga fram, man bör ej heller göra det. Det kommer då bara leda till att man går vilse gällandes muskelkontakten och den tyngre vikten resulterar i mindre belastning på avsedd muskel.

Väntar på sågningar nu, alltid lika kul... *popcorn*

För killen som startade tråden, du kan ignorera detta inlägg, före han började med sin lyftutanatttai-träning så fokuserade han stenhårt på kontrollerad fusk, dvs ta i lite mer än muskeln klarar av, på bekostnad av teknik och lite säkerhet.

Som ny i träningsvärlden så ska du se upp för alla som är helt säkra på att de har hittat den heliga graalen vad gäller träning. Alldeles för många lär ut onyanserade halvsanningar till alla som vill lyssna.

RobbanColeman
2011-08-07, 20:57
Jag var inne på rätt spår mina första år på gymmet, sen köpte jag min första pc, sen gick det utför, med råge. Hade många duktiga runt mig på gymmet men efter jag börjat besöka internet och köpa böcker i ämnet var jag förlorad. Som tur är har jag hittat tillbaka och dessutom gått vidare många steg både gällandes träningskunskaperna och resultaten.

Gör som ni vill gällandes att ignorera mig, man gör som man vill. Kör hårt! *flex*

Rikard Jansson
2011-08-07, 21:32
+1 på Robban. Alla är väldigt snabba att rekommendera 5x5 och allt vad det är till volymbyggare. Robban har typ 25 kg mer muskelmassa än mig på överkroppen, men är han starkare? Inte säker, men tror inte det. Känner 2-3 personer i verkligheten som tränar byggaraktigt och de är alla så otroligt mycket större. Trots att de tar 30-40 kg mindre i bänk etc. Hur mycket tar du i diverse styrkegrejer-robban? och mått? :)

RobbanColeman
2011-08-07, 21:41
+1 på Robban. Alla är väldigt snabba att rekommendera 5x5 och allt vad det är till volymbyggare. Robban har typ 25 kg mer muskelmassa än mig på överkroppen, men är han starkare? Inte säker, men tror inte det. Känner 2-3 personer i verkligheten som tränar byggaraktigt och de är alla så otroligt mycket större. Trots att de tar 30-40 kg mindre i bänk etc. Hur mycket tar du i diverse styrkegrejer-robban? och mått? :)

Är inte så stor som du gör gällande i ditt inlägg men tack iaf.

Bästa jag gjort...

bänkpress: 110x10, över 10 år sen, inte några godkända lyft
marklyft: 147,5x2
knäböj: 130x15 ej godkänt djup

Vet ej exakt nu...

överarm: 42-43cm kalla
lår: 63-66cm kalla
midja: 78cm i nuläget, hoppas på mycket mindre 1:a oktober.

Mått säger inte alltid så mycket men jag ser grövre ut än medel iaf, det törs jag påstå. Även gällandes gymfolk. Kan väl snabbt få medhåll på att det märks att jag kör byggning inte lyftning, är mycket större än jag är "stark".

Erik_Hellström
2011-08-07, 21:48
Jag var inne på rätt spår mina första år på gymmet, sen köpte jag min första pc, sen gick det utför, med råge. Hade många duktiga runt mig på gymmet men efter jag börjat besöka internet och köpa böcker i ämnet var jag förlorad. Som tur är har jag hittat tillbaka och dessutom gått vidare många steg både gällandes träningskunskaperna och resultaten.

Gör som ni vill gällandes att ignorera mig, man gör som man vill. Kör hårt! *flex*

Hur din personliga introduktion till en ny plattform av information kunde inverka negativt på dina resultat i gymmet, och hur du använder detta som ett argument mot ett i grund och botten simpelt träningsupplägg baserad på progressiv styrketräning är ett mysterium.

Ingen har väl egentligen ignorerat dig, men du verkar gå in i diskussionen med inställningen att "alla" är emot dig. Är det ett sunt diskussionsunderlag? Lägg upp dina egna tankar så vi kan bemöta sakfrågan istället.

Här är min ståndpunkt;
Jag anser att ett progressivt upplägg baserat på 5-6 basövningar är tillräckligt för de flesta rena tränande individer, och då i synnerhet (men absolut inte begränsat till) nybörjare (träningserfaranhet <5år är min personliga definition på nybörjare) för att utveckla sin fysik. Sker detta i symbios med en disciplinerad kost så är jag övertygad om att personen ifråga kommer få tillfredställande resultat på muskelvolym likväl.

Har jag fel i det jag säger?
Vilka metoder är bättre överlag enligt dig, speciellt som tips att ge över internet till någon som tränat 1½ år?

Eftersom du tillsynes förlöjligade några av de punkter jag lyfte fram i inlägg #15 så verkar det som att du inte förstod poängen. Låt mig omformulera det till en frågeställning;
Tror du någon som ständigt strävar efter att förbättra sin prestation i ett fåtal basövningar inte kommer uppnå (för gemene man) tillfredställande resultat vad gäller muskelvolym om kosten anpassas efter maximal ökning av just muskelmassan?

Rikard Jansson
2011-08-07, 21:55
Är inte så stor som du gör gällande i ditt inlägg men tack iaf.

Bästa jag gjort...

bänkpress: 110x10, över 10 år sen, inte några godkända lyft
marklyft: 147,5x2
knäböj: 130x15 ej godkänt djup

Vet ej exakt nu...

överarm: 42-43cm kalla
lår: 63-66cm kalla
midja: 78cm i nuläget, hoppas på mycket mindre 1:a oktober.

Mått säger inte alltid så mycket men jag ser grövre ut än medel iaf, det törs jag påstå. Även gällandes gymfolk. Kan väl snabbt få medhåll på att det märks att jag kör byggning inte lyftning, är mycket större än jag är "stark".

Eller så har du inte sett hur spinkig jag är ^^ Nåväl, ville bara få fram att du är mycket större än du stark, och jag mycket starkare än jag är stor, och samtidigt tränar vi exakta motsatserna till varandra (jag tränar nog ännu mer lyftaktigt än den gemene lyftaren med snortunga utlåsningsettor osv) och det syns tydligt vilket som är mer effektivt för volymbygge.

Därför antar jag att det som ligger mer åt mitt håll på skalan (5x5) även det är ineffektivt. Tack för mig :)

Crocker
2011-08-07, 21:55
Att det tar flera år att lära sig robbans träningssätt är löjligt, man måste ju börja någon stans.
Jag har aldrig växt så bra som sista 2 månaderna då jag tränat "som honom".
Känner ett gäng som bytt till det efter cirka 1 år av styrkelyftsinriktad träning med riktigt bra resultat. (Inte för att anekdoter har någon betydelse.)
Välj prioritering:
Styrka - Låg reps Många set Tung träning Nästan enbart basövningar.
Volym - Höga reps Få set "Lätt" träning Större variation av övningar.
Kass jämförelse men palla skriva något långt.

mikaelj
2011-08-07, 22:12
Men hjälp. Styrkan beror på muskelmassa och är begränsad därav. Om någon med mycket muskler skulle anstränga sig att använda musklerna skulle personen vara tokstark, inte tusan skulle Robban marka under 200 idag om han lade några veckor på det! Så sluta tramsa med "jag är svag men har muskler".

Kontinuerlig överbelastning är nyckeln till både muskler och styrka. Ni som påstår att en lyftare inte strävar efter muskelmassa borde ta sig in till en klubb innan ni snyter ur er smörja på Aftonbladet-nivå.
Postat via en mobil enhet

kettlebellGuden
2011-08-07, 22:16
Som alltid stor tummen upp för Robban.

Crocker
2011-08-07, 22:19
Men hjälp. Styrkan beror på muskelmassa och är begränsad därav.
Självklart, det är också därför man ser hur många gånger lyftarna i 59,67 lyfter flera gånger sin kroppsvikt och ser ut som fitnesskillar?
Styrka i SL-grenarna handlar ju knappast om du är grov eller inte.
1. Nervinbaning
2. Styrka
3. Teknik
4. Massa
(Typ)

Men är man stor är man också stark, just av att man har mycket muskler att lyfta med.

Om någon med mycket muskler skulle anstränga sig att använda musklerna skulle personen vara tokstark, inte tusan skulle Robban marka under 200 idag om han lade några veckor på det! Så sluta tramsa med "jag är svag men har muskler".
Robban markar väl ändå strax under 200? 2xkv. Och jag har ingen aning om det.
Och ja förmodligen är man stark, men inte tokstark i basövningar.

Kontinuerlig överbelastning är nyckeln till både muskler och styrka.
För muskler är inte överbelastning genom vikt på stången nyckeln nej, men för styrka ja.


Ni som påstår att en lyftare inte strävar efter muskelmassa borde ta sig in till en klubb innan ni snyter ur er smörja på Aftonbladet-nivå.
Ingen har påstått det vad jag läst.