handdator

Visa fullständig version : Min viktnedgång (96kg till 74 kg)


crazyD
2011-08-05, 11:44
Tja!

Det här är min första tråd jag skriver på Kolozzeum och det känns helt rätt att den ska handla om ett mål jag uppnått!

Denna viktnedgångsmetod är, om man utgår från deffguiden, kanske lite väl extrem, då jag förlorat väldigt mycket muskler, och fått i mig för lite näring. I mitt huvud tänkte jag enbart på att jag ville bli smalare "skitsamma ifall jag förlorar muskler på vägen..."

I 21 år har jag bråkats med att vara överviktig, och i mars i år (2011) bestämde jag mig för att kanske ta tag i det hela på riktigt. Jag har tränat på gym tidigare, blev ganska seriöst i ungefär 2 år under gymnasiet, men tappade allt ganska fort då jag började plugga på högskola. Har varit en flitig datoranvändare, och har suttit mycket framför datorn och spelat spel, ätit godis och druckit läsk. Detta har nog till en stor del en bidragande faktor till att jag varit överviktig.

Runt 96 kg vägde jag då jag bestämde mig för att köpa Star Nutritions Quick Diet och körde på i ungefär 2 veckor, och jag såg resultat. Droppade kanske 5 - 6 kg på dessa 2 veckor och kände att kläderna satt lite lösare. Det kändes grymt bra! Men jag var fortfarande inte nöjd, och på grund av mycket aktiviteter med skolan hann jag aldrig riktigt fortsätta och ta tag i dieten.

När sommarlovet började tänkte jag, nu har jag lite mer än 2 månader att sätta upp rimliga mål och uppnå dessa. Jag ställde mig på vågen måndagen 13:e juni och den visade 87 kg. Tog dessvärre inga mått på mig själv vilket suger, men hade storlek 36 i midjan på jeans, (om det säger något).

Jag kickade igång direkt med att fortsätta på Quick Diet (VLCD) i ungefär 2 veckor igen, och jag kom in i det ganska snabbt. Samtidigt som jag gick på denna diet, valde jag att gå powerwalk precis efter jag vaknat, 4.6 km. Därefter tog jag mig till gymmet och fortsätta att konditionsträna.

Lite senare på dagen valde jag att gå ned till gymmet igen och fortsätta bränna Kcal. Om jag räknar på det så under enbart gymtiderna brände jag ~800Kcal. Detta kan då sättas i perspektiv till det att jag gick på en VLCD och inte fick i mig mer än 750-isch Kcal per dag.

Efter mina 2 veckor på Quick Diet kuren fortsatte jag med att räkna all mat jag käkade, det blev tonfisk, magert kött, och massa annat, men jag lät bli att äta mycket kolhydrater. Mellan 25 - 40g kolhydrater per dag blev det, och samtidigt försökte jag att inte komma över 1100Kcal/dag heller.

Jag fortsatte mina dagliga morgon powerwalks följt med konditionsträning på gymmet direkt efter, och sedan ett pass lite senare på dagen i 6 veckor. Tiden där emellan gick så himla fort! Aldrig har en sommar sprungit iväg såhär. Inne på min 7:e vecka ställde jag mig på vågen och den visade 74 kg, kvällsvikt. Wow, aldrig varit såhär nöjd över att se mig i spegeln någonsin!!
Var förbi och köpte lite kläder igår, blev ett par jeans, fick på mig storlek 31! Det minns jag inte ens att jag haft, så otroligt glad! Kändes som att alla kläder man testade satt så bra!

Jag är absolut inte klar, och det hänger fortfarande efter lite fett kvar på magen som jag vill ha bort, och detta hoppas jag kommer i sinom tid.


När skolan sätter igång nu om några veckor tänkte jag börja gymma, och då tänkte jag börja köra Stronglift 5 x 5, och ligga på ett kaloriunderskott på 400-500Kcal tills det att jag nått 8 - 10% bf. Har ni några bra tips/bra att tänka på innan jag sätter igång? Har läst tråden om Stronglift, och känner att jag har ganska bra koll.

Jag har läst om så många som har lyckats att gå ned i vikt och nu kände jag att det var dags för mig att skriva hur jag gick tillväga. Det var faktiskt lättare än vad jag trodde att det skulle vara, bara man ger sig f*n på det så går det!

Bakade en kladdkaka igår för att fira, typ det enda söta jag käkat under hela sommaren, och oj så bra det smakade!

Här har ni en bild på mig nu: http://img163.imageshack.us/img163/3351/image1iu.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/163/image1iu.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Har dessvärre ingen bild på mig tidigare... :(

Jag vill önska alla andra lycka till där ute, kämpa på och ni kommer se resultat!

Ronn
2011-08-05, 12:32
Bra jobbat! :thumbup:

Stronglifts låter som ett bra val av program, jag tycker att när du kommer till den punkt i SL där du inte orkar öka mer då lägger du dig på ett överskott och börjar bygga ett tag för att senare deffa det sista.

Nykropp
2011-08-05, 12:42
Gott jobbat! :)

Kimkay
2011-08-05, 13:08
Jag blir genuint glad över att läsa sådana här framgångshistorier. Stort grattis! :)

Bjornmoberg
2011-08-05, 13:52
Snyggt jobbat! =) Du gör helt rätt i att testa köra igång med SL-programmet, har själv nyligen kört igång med det. Så kör hårt och lycka till! =)