handdator

Visa fullständig version : Träning och kost för oss med Hypotyreos (ämnesomsättningsstörning)


Miss Dynamite
2011-08-05, 10:54
Hej,

Jag önskar lite tips från någon som vet något om kost och träning när man har ämnesomsättningsstörningen Hypotyreos. Sjukdomen innebär att det råder brist på ämnesomsättningshormoner och dessa måste tillsättas artificiellt. Jag har haft sjukdomen i flera år och vet hur det känns att ha en kropp som går på lågvarv. Inte kul. Min läkare har sagt att vi hypotyreospatienter kan ha svårare att gå ner i vikt och kanske måste lära oss att leva med viss övervikt eftersom kroppen inte producerar så mycket egna hormoner.

Hell no! Jag vill komma i toppform!

Är ny i gymvärlden (tjej 28 år) och har bara tränat i över två månader nu. Jag kör ca 2 konditionspass samt två bodypump i veckan från att inte ha tränat överhuvudtaget tidigare.
Jag är taggad till tusen och mår jättebra. Skulle behöva loosa 8 kilo fett och hade hoppats på att träning och kostomläggning skulle hjälpa, men istället har jag gått UPP 3 kilo i vikt!! *gah!*

Eftersom jag inte har så mycket egen produktion på ämnesomsättningshormon så har jag funderat på om styrketräning är vägen att gå eftersom muskler bränner fett.

Jag har nyligen kollat så att jag ligger i rätt dos medicin. Äter nu mycket protein i kosten i form av kött, fisk och ägg från att tidigare ha levt på mackor. Ingenting tycks hända. Vad ska jag göra? Börjar bli lite uppgiven ang. vikt.

Mental
2011-08-05, 11:31
Om dina värden är bra och läkemedlet rätt inställd så är det bara att deffa och träna som alla andra, men tänk på att kolla dig regelbundet, när du justerar kroppen kan läkemedlet behva justeras det med.

willtjam
2011-08-05, 12:00
Om medicinen är rätt inställd så är det bara att köra på.
Läs detta: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

mikaelj
2011-08-05, 12:18
Du kanske också vill läsa den här om viktnedgång för tjejer: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018

Miss Dynamite
2011-08-05, 13:58
Om dina värden är bra och läkemedlet rätt inställd så är det bara att deffa och träna som alla andra, men tänk på att kolla dig regelbundet, när du justerar kroppen kan läkemedlet behva justeras det med.

Problematiken var ju just den. Jag skriver ner hur många kallorier jag äter och tränar mycket i veckorna och går UPP!

Mental
2011-08-05, 14:24
Hur lång är du, vad väger du, hur gammal är du och viktigast av allt, hur många kalorier äter du per dag? Och hur pass noga uträknat är ditt intag. Hur ofta fuskar du mm mm

Miss Dynamite
2011-08-05, 20:31
Hur lång är du, vad väger du, hur gammal är du och viktigast av allt, hur många kalorier äter du per dag? Och hur pass noga uträknat är ditt intag. Hur ofta fuskar du mm mm

Kör viktväktarna så det handlar om att räkna poäng. I kalorier motsvarande ca 1500. Ska ligga på 2000 om jag bara ska hålla vikten.

willtjam
2011-08-05, 20:34
Jag är inte så insatt i viktväktarna, men jag tvivlar starkt på att det är lika noga uträknat som kalorierna själva.

Fishtank
2011-08-05, 21:01
Räkna på riktigt istället
Börja väg och dividera och lägg dig på -500

2000 för att behålla vikten om du tränar 4 pass i veckan
Låter ganska lågt då det är det rekommenderade för en relativt inaktiv person

Följ grubbs deffguide och räkna ut och posta hela uträkningen här

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Vad har du ätit idag?

Lychgate
2011-08-05, 21:21
Håller med Fishtank. Räkna ordentligt och gör på ett i längden mer "användbar" metod. Vad jag hört från dom som kört viktväktarna är att det inte är bra. Något jag som sagt hört så jag kan inte vara helt säker på att det är det. Finns det gratis läsning på nätet? Kollade hemsidan men inget intressant.

Har du hamnat på en viktplatå får du helt enkelt räkna ut ditt dagsintag enligt kalorier istället för "Propoints" och sedan anpassa därefter. Föreslår även styrketräning för att bibehålla muskelmassa.

Miss Dynamite
2011-08-05, 22:46
Räkna på riktigt istället
Börja väg och dividera och lägg dig på -500

2000 för att behålla vikten om du tränar 4 pass i veckan
Låter ganska lågt då det är det rekommenderade för en relativt inaktiv person

Följ grubbs deffguide och räkna ut och posta hela uträkningen här

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Vad har du ätit idag?

Tack! Skitbra!
Ja, 1500 var för lågt när jag ställer det mot min aktivitetsnivå. Jag använder bara viktväktarnas nätverktyg för att räkna ut mina måltider. Grejen med viktväktarna är dessutom att att deras portioner är pyttesmå. Det är tydligen meningen att man ska käka sig mätt på grönsaker och vatten istället. Proteinet ryms knappt i poängberäkningen. Well .. jag går omkring och är konstant skithungrig iallafall.

Idag har jag ätit som följer:

Frukost:
1 fazer rågformbröd ( en sån man kan dela)
2 msk räkost
2 skivor skinka
1 kokt ägg
kaffe

Mellanmål:
1 nektarin

Lunch:
Tonfisksallad med fullkornspasta och ägg (tonfisk i vatten) tillsatte 2 msk turkiskk yoghurt och 2 tsk pijur paprikarelish, sallad, gurka, ärter, majs, paprika, 1 tsk olivolja, persilja o.s.v.

Mellanmål:
2 finncrisp med räkost

Middag:
GI-moussaka
(Moussaka med nötfärs, ägg, zucchini, paprika, lök, tomat och mager riven ost)

Efterrätt:
Osockrade hallon och blåbär samt 2 dl GB lättglass 5% fett.

Miss Dynamite
2011-08-05, 22:51
Håller med Fishtank. Räkna ordentligt och gör på ett i längden mer "användbar" metod. Vad jag hört från dom som kört viktväktarna är att det inte är bra. Något jag som sagt hört så jag kan inte vara helt säker på att det är det. Finns det gratis läsning på nätet? Kollade hemsidan men inget intressant.

Har du hamnat på en viktplatå får du helt enkelt räkna ut ditt dagsintag enligt kalorier istället för "Propoints" och sedan anpassa därefter. Föreslår även styrketräning för att bibehålla muskelmassa.

Det är inte ens en viktplatå. Vikten går ju uppåt. HJÄÄÄÄLP!
Jag ska köpa en hushållsvåg i morgon. Hur bloody boring det än är att väga mat så måste det göras. Känner att jag griper efter halmstrån nu och den känslan är inte bra. Nåväl. Under tiden jag löser mysteriet med min viktökning så tränar jag på som en iller. Det kan i allafall inte göra saken värre.

Fishtank
2011-08-05, 23:10
Börja bara räkna på riktigt och skippa viktväktarna snacket
Jag går ytterst sällan hungrig och ligger på ett 500-700 kcal underskott atm
Ökar vikter och kroppen förändras för varje dag :)

Lychgate
2011-08-06, 09:44
Om du inte gillar att dutta ut maten under dagen med mellanmål etc kolla in Periodisk Fasta. Förövrigt om du tränar som du gör och känner att du inte får tillräckligt med protein genom viktväktarnas metod så skippa den.

willtjam
2011-08-06, 10:12
Eller så struntar du i mellanmål och käkar bara frukost, lunch och middag istället.

Trashcan
2011-08-06, 11:51
Jag förstår inte varför folk ska göra så stor grej av att gå ner i vikt. Det behövs inga jävla upplägg, eller speciella måltidsfrekvenser, eller massa träning heller för den delen. Det behövs ingen bodypump, inga aerobicspass, inget trams. Ät mindre bara, så går du ner i vikt, det ÄR inte svårare än så. Oavsett vad du kan ha för sjukdom, fysikens lagar kan du inte bryta mot.
Du behöver inte ens äta nyttigt, ät vad fan du vill, men ät mindre. Om du dessutom faktiskt vill få en snygg kropp(muskler) rekommenderar jag att du också styrketränar och äter tillräckligt med protein. Så enkelt är det, och det är fakta.

heffadamneet
2011-08-10, 22:58
Hej!

Jag är 24 år, har haft hypotyreos hela livet.
Har läst på väldigt mycket om mitt tillstånd.

För oss är det svårare för kroppen att omsätta kolhydrater, så vi bör akta oss för att konsumera för mycket av dem. Har du kollat in LCHF? Jag har lyckats tappa 30 kg med det under de senaste 2 åren. Det har varit trögt, men ja, det går.

Det är inte bara kcal in/ut. Sorry, men det är mer komplext än så.

Mental
2011-08-11, 06:36
Hej!

Jag är 24 år, har haft hypotyreos hela livet.
Har läst på väldigt mycket om mitt tillstånd.

För oss är det svårare för kroppen att omsätta kolhydrater, så vi bör akta oss för att konsumera för mycket av dem. Har du kollat in LCHF? Jag har lyckats tappa 30 kg med det under de senaste 2 åren. Det har varit trögt, men ja, det går.

Det är inte bara kcal in/ut. Sorry, men det är mer komplext än så.

Varför skulle en person med normala nivåer (dvs korrekt medicinerad) ha svårt att metabolisera kolhydrater, men inte fett? Vad har du för källa till det påståendet?

Trashcan
2011-08-11, 10:00
Det är inte bara kcal in/ut. Sorry, men det är mer komplext än så.

Jag är ledsen, men det är inte alls mer komplext än så. Det kan inte vara det, det är fullständigt ologiskt.

Tänk dig in i en annan värld, där alla svälter. Mat är en bristvara och det är egentligen ingen som får tillräckligt att äta. Då sitter du där och klarar dig på ett äpple om dagen eller?

Nä. BS. Jag vet ingenting om vad det är för sjukdom du/ni har, men jag är ganska säker på att det enda din sjukdom kan orsaka är att du har ett lägre kaloribehov än dom flesta. Då får man väl justera sitt kaloriintag till det behovet. Att det skulle vara "mer komplext än så" tror jag inte en sekund på, man kan inte skapa kalorier/fett/kroppsmassa från ingenting.

Anna88
2014-02-10, 16:44
Jag har inte kollat om jag har hypotyreos, men misstänker att så kanske är fallet.
Jag äter minimalt med kolhydrater, kör 16/8 fasta och äter endast två mål om dagen. Ena veckan kan jag stå still i både mått och våg och nästa har jag ökat ett halv kilo och ökat i cm. Jag går inte ner.
Tre månader i somras tränade jag crossfit tre dagar i veckan, vägde maten och gjorde ett fett% test i början av sommaren och ett efter tre månader. Jag hade ökat i fettprocent, trots att jag inte ökat mina portioner. Kul.
Jag har kört viktväktarna, lchf, gi och paleo. Inget verkar fungera. Jag gick upp 0,5 kg/ veckan av viktväktarna. Tappade i början av LCHF för att sedan stå helt still och sedan gå saaaakta uppåt igen. GI = står helt still och paleo samma sak.
Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.
Jag ligger idag på ca 1000-1300 kcal... hur lågt ska man behöva gå tro?

400
2014-02-10, 20:22
Jag har inte kollat om jag har hypotyreos, men misstänker att så kanske är fallet.
Jag äter minimalt med kolhydrater, kör 16/8 fasta och äter endast två mål om dagen. Ena veckan kan jag stå still i både mått och våg och nästa har jag ökat ett halv kilo och ökat i cm. Jag går inte ner.
Tre månader i somras tränade jag crossfit tre dagar i veckan, vägde maten och gjorde ett fett% test i början av sommaren och ett efter tre månader. Jag hade ökat i fettprocent, trots att jag inte ökat mina portioner. Kul.
Jag har kört viktväktarna, lchf, gi och paleo. Inget verkar fungera. Jag gick upp 0,5 kg/ veckan av viktväktarna. Tappade i början av LCHF för att sedan stå helt still och sedan gå saaaakta uppåt igen. GI = står helt still och paleo samma sak.
Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.
Jag ligger idag på ca 1000-1300 kcal... hur lågt ska man behöva gå tro?
Hur noga är du när du räknar kalorier? Som Trashcan skrev går man ned i vikt genom att äta mindre, inte svårare än så.

Mental
2014-02-11, 19:25
Jag har inte kollat om jag har hypotyreos, men misstänker att så kanske är fallet.

Då går man omgående och testar sig, inget annat.

Dock skulle jag tro att ca 90% av självdiagnosticerande bantare har normala nivåer. Det brukar vara annat än thyrioidea som spökar.

iceaxeon
2017-03-17, 02:01
Blåser liv i denna tråd då jag också är nyfiken kring kosten när man har hypotyreos!

Halvvägs in på min andra tävlingsdiet visade det sig att jag hade mycket högt TSH (5,66) och rätt lågt T4. Denna dieten gick mycket trögare än första och trots justeringar i kosten och träningen hände det knappt något och då kändes det som att det var läge att kolla upp detta då varken jag själv eller min coach förstod varför det stod helt stilla. Lämnade blod för analys på VC och ja... Fick avbryta satsningen och börja knappra Levaxin istället...

Har läst igenom all info jag bara kunnat hitta om hypo och det ser ut som att det är en hel del livsmedel som man bör undvika, iaf enl. hypotyreos.info - sojaprodukter, broccoli, blomkål, kål, jordnötter, sötpotatis, jordgubbar, rött kött (!!!), ägg (!!!) och proteinrik kost i allmänhet :O

Någon med erfarenhet? Vilka livsmedel baserar ni som också har hypo er kost på?

Tacksam för svar :)

Typsnubbe
2017-03-17, 11:00
Blåser liv i denna tråd då jag också är nyfiken kring kosten när man har hypotyreos!

Halvvägs in på min andra tävlingsdiet visade det sig att jag hade mycket högt TSH (5,66) och rätt lågt T4. Denna dieten gick mycket trögare än första och trots justeringar i kosten och träningen hände det knappt något och då kändes det som att det var läge att kolla upp detta då varken jag själv eller min coach förstod varför det stod helt stilla. Lämnade blod för analys på VC och ja... Fick avbryta satsningen och börja knappra Levaxin istället...

Har läst igenom all info jag bara kunnat hitta om hypo och det ser ut som att det är en hel del livsmedel som man bör undvika, iaf enl. hypotyreos.info - sojaprodukter, broccoli, blomkål, kål, jordnötter, sötpotatis, jordgubbar, rött kött (!!!), ägg (!!!) och proteinrik kost i allmänhet :O

Någon med erfarenhet? Vilka livsmedel baserar ni som också har hypo er kost på?

Tacksam för svar :)

Det som de skriver angående proteinintag på den sidan köper jag inte riktigt. Varför skulle det vara dåligt för sköldkörteln att käka kött och ägg? Förstår mig inte riktigt på deras motivering.

Jag själv hade tidigare problem med min sköldkörtel. Allt kändes segt och jävligt och jag "snurrade bara på hjulen på gymmet". När jag tröttnat på att resultat uteblev trots hur mycket jag käkade/gymmade så drog jag och körde en hälsokontroll där de bl.a. undersökte min sköldkörtel; jag hade visst subklinisk hypotyreos eller vad de nu kallar det. Förhöjt TSH(likt ditt, c.a. dubbla ref.värden) och låga T3,T4.
Jag hade i flera år följt en låg-kolhydratsdiet med periodisk fasta...Detta tyckte visst inte min sköldkörtel om. Efter att både ha slutat med PF. och börjat med hög-kolhydrat istället så har det blivit mycket bättre. Ett flertal saker som visst var symtom har försvunnit och det börjar äntligen hända grejer på gymmet.

Jag tror det viktigaste om något gällande kosten är att hålla kolhydraterna höga och jod-intaget tillräckligt. Protein-intaget tror jag kvittar såvida man har koll på kolhydrater, mineraler och vitaminer.

Det verkar inte vara något hit heller att fasta periodiskt, T3-värden sjunker ju rejält bara på några veckor. :smash:
http://translational-medicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12967-016-1044-0

iceaxeon
2017-03-19, 04:18
Jag tror det viktigaste om något gällande kosten är att hålla kolhydraterna höga och jod-intaget tillräckligt. Protein-intaget tror jag kvittar såvida man har koll på kolhydrater, mineraler och vitaminer.

Det verkar inte vara något hit heller att fasta periodiskt, T3-värden sjunker ju rejält bara på några veckor. :smash:


Tack för svar!

Hur upplever du att din förbränning fungerat när du lagt av med PF och ökat kolisarna?

Sen jag var barn hade jag svårt för att äta på förmiddagen så här har det väl varit i princip livslång PF-ish. När jag började träna seriöst drack jag EAA på morgonen och sparade maten till eftermiddagen/kvällen då jag var som hungrigast. Har dock "lärt" mig att äta frukost när min andra diet drog igång och jag plötsligt var aphungrig så fort jag vaknat. Upplevde tyvärr ingen skillnad på måendet dock...
Jag är helt klart piggare och har mer energi om jag konsumerar mer kolhydrater men kan lätt krascha ändå och det känns som att jag fluffar på mig enbart av att andas i närheten av kolhydratskällor *facepalm*