handdator

Visa fullständig version : Hållbarhet kyckling


Bluesparv
2011-08-05, 09:40
Hur länge håller sig tillagad kyckling i kylen?

Något ojämn kylverkan, kycklingen nästan helt sval när den går in. Är grillspett förövrigt om det nu spelar någon roll.

daloatf
2011-08-05, 11:38
2-3 dagar.

Annars finns det många trådar om detta. Sök.

vicarious
2011-08-05, 12:14
Jag brukar ibland laga matlådor och ställa i kylen på söndagar och då lagar jag för hela arbetsveckan. Sön - fredag med andra ord. Vet inte hur bra eller dåligt det är egentligen.

Bluesparv
2011-08-05, 13:05
Tack vic!

Tycker de bör hålla 4-5 dagar i påse/burk iaf, men kändes bäst att fråga.

qaws
2011-08-05, 23:04
Hur länge håller sig tillagad kyckling i kylen?

Något ojämn kylverkan, kycklingen nästan helt sval när den går in. Är grillspett förövrigt om det nu spelar någon roll.

Ställ in maten direkt i kylen när den är varm, du vill ha den kall så snabbt som möjligt eftersom bakterierna trivs som bäst mellan +20-40°.

Bluesparv
2011-08-05, 23:26
Ställ in maten direkt i kylen när den är varm, du vill ha den kall så snabbt som möjligt eftersom bakterierna trivs som bäst mellan +20-40°.

Tack, ska jag tänka på!

Hur reagerar övrig mat i kylskåpet på det förresten? Det höjer ju rimligtvis temperaturen en del, men det räcker kanske med att man inte ställer saker precis bredvid bara?

Mjölkprotein
2011-08-05, 23:30
Kan nog klara sig rätt länge.. En vecka max skulle jag tro.

Folk kanske inte skulle vilja äta kycklingen efter en vecka, men jag skulle inte ha nåt problem med det om den stod i kylen i en vecka, sedan värma den i mikron :)

vicarious
2011-08-05, 23:36
Jag lagade 8kg kyckling igår (jepp, jag var så dum så jag köpte mer kyckling än frysen rymde :D) som jag kommer behöva ha i kylen. Käkar 1kg om dagen så det kommer inte ta slut förrän på torsdag. Hoppas jag inte blir dålig :D

Gurkyngel
2011-08-06, 04:41
För att inte värma upp övrig mat i kylen kan du hälla upp kallt vatten i diskhon och sen ställa ner matlådan/kastrullen där ett tag innan den får gå in i kylen. Husmorstips från hemkunskapen :)

qaws
2011-08-06, 18:20
Tack, ska jag tänka på!

Hur reagerar övrig mat i kylskåpet på det förresten? Det höjer ju rimligtvis temperaturen en del, men det räcker kanske med att man inte ställer saker precis bredvid bara?

Du kan ju göra som Gurkyngel skriver, på vintern kan man ställa ut det på balkongen/altanen om man har sån.

Själv har jag översta hyllan i kylen som inhylla, ställer in matlådorna längst in mot väggen, sen lassar jag in kylklampar från frysen, så påverkas inte övrigt i kylen lika mycket (förhoppningsvis).

Har samma system i frysen, där brukar översta hyllan vara avsedd för infrysning och ha kylslingor.

Corpse
2011-08-07, 01:05
hur länge mat klarar sig i ett kylskåp är lite lotto. köpte en grillad kyckling i söndags som va grillad dagen före med texten ät snarast på. den funkade på söndagen då syrran åt av den, men jag som åt av den på måndagen oxå sitter i skrivandes stund och rider ut det sista av en intressant 5 dagars matförgiftning. sov mer eller mindre i 2 dagar och hade feber o skit samtidigt. började kunna äta hyffsat igår så jag har tappat c:a 4 kg på denna lilla sväng. Ska tilläggas att min mage aldrig krånglar, aldrig åkt på det förr. Håll koll i slutet av juli början av Augusti, det kallas ju inte rötmånad för inget :-)

Men inget ont som inte för något gott med sig, fick ju en vilovecka iaf :-S

Ponitus
2011-08-07, 01:17
Rötmånad är en myt.

Sverker
2011-08-07, 06:31
Rötmånaden är synnerligen påtaglig. Livsmedel håller betydligt sämre när det är varmt och fuktigt.

Tiefensee
2011-08-07, 06:43
När folk blir matförgiftade är det alltid kycklingen eller räkorna som får skulden. Tillagad kyckling som säljs i butik borde vara i princip ofarligt att äta. Det är lag på temperaturtagning vid varje grillningstillfälle.

En dåligt sköljd sallad eller andra ottillagade grönsaker är oftast boven till matförgiftning.

Tiefensee
2011-08-07, 06:49
Rötmånaden är synnerligen påtaglig. Livsmedel håller betydligt sämre när det är varmt och fuktigt.

Jo det är klart livsmedel håller sämre ju varmare det är, men rötmånad är ändå en myt. Det finns ingen speciell månad då man ska vara extra försiktig med maten. Hade vi haft 35 grader maj-augusti hade det varit tal om rötmånadER och råkar vi ha en sval sommar så uteblir "rötmånaden" helt.

Sverker
2011-08-07, 08:03
Det där är nog snarare ett pedagogiskt problem. Rötmånad är ett begrepp som beskriver att maten blir dålig på sommaren.

Vad jag vet är juli den varmaste månaden och augusti den månad med högst relativ fuktighet. Men jag kan ha fel. Hur som helst gynnar båda faktorerna tillväxten av bakterier och mögel.
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/1.4070

qaws
2011-08-07, 12:03
Historiskt pågår rötmånaden mellan 23 juli och 23 augusti. Det är då som det brukar vara varmast och fuktigast.

Så slipper du rötmånadsproblem (diarré, kräkningar och magont)


Tvätta händerna innan du börjar med maten.
Diska skärbrädorna efter användning.
Använd olika skärbrädor till kött och grönsaker
Ta med en kylväska när du handlar mat och se till att maten snabbt kommer in i kyl och frys.
Värm maten ordentligt, över 70º
När maten är tillagad bör den kylas så fort det går om den inte skall ätas direkt.


Sen bör man alltid ha en separat skärbräda för kyckling har jag fått lära mig.

Sen förekommer kanske inte begreppet rötmånad i andra länder t.ex. runt Medelhavet, men köper man en kycklingmacka på stranden där får man verkligen skylla sig själv.

vicarious
2011-08-07, 12:07
Sen bör man alltid ha en separat skärbräda för kyckling har jag fått lära mig.


Detta gäller allt kött vad jag vet. Det viktiga är att skilja skärbrädor för kött och grönsaker/sånt som varit i jorden. Bakterier som kan ha kommit med från jorden kan börja växa i köttet -> man kan bli dålig har jag för mig.