handdator

Visa fullständig version : Effekt av AAKG-supplementering på NO-metaboliter, blodflöde och L-argininnivåer


King Grub
2011-08-05, 08:21
BACKGROUND:

Arginine-alpha-ketoglutarate (AAKG) supplements are alleged to increase nitric oxide production, thereby resulting in vasodilation during resistance exercise. This study sought to determine the effects of AAKG supplementation on hemodynamics and brachial-artery blood flow and the circulating levels of L-arginine, nitric oxide metabolites (NOx; nitrate/nitrite), asymmetric dimethyl arginine (ADMA), and L-arginine:ADMA ratio after resistance exercise.

METHODS:

Twenty-four physically active men underwent 7 days of AAKG supplementation with 12 g/day of either NO2 Platinum or placebo (PLC). Before and after supplementation, a resistance-exercise session involving the elbow flexors was performed involving 3 sets of 15 repetitions with 70-75% of 1-repetition maximum. Data were collected immediately before, immediately after (PST), and 30 min after (30PST) each exercise session. Data were analyzed with factorial ANOVA (p < .05).

RESULTS:

Heart rate, blood pressure, and blood flow were increased in both groups at PST (p = .001) but not different between groups. Plasma L-arginine was increased in the NO2 group (p = .001). NOx was shown to increase in both groups at PST (p = .001) and at 30PST (p = .001) but was not different between groups. ADMA was not affected between tests (p = .26) or time points (p = .31); however, the L-arginine:ADMA ratio was increased in the NO2 group (p = .03).

CONCLUSION:

NO2 Platinum increased plasma L-arginine levels; however, the effects observed in hemodynamics, brachial-artery blood flow, and NOx can only be attributed to the resistance exercise.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2011 Aug;21(4):291-9. Effects of 7 days of arginine-alpha-ketoglutarate supplementation on blood flow, plasma L-arginine, nitric oxide metabolites, and asymmetric dimethyl arginine after resistance exercise.

Pepz
2011-08-05, 08:58
bra. så kan tillverkarna ta bort ännu ett overksamt ämne ur sina pwo:s

Ondskapelsen
2011-08-05, 09:01
Intressant, tror dock inte dem kommer ta bort AAKG ænnu.

Eddie Vedder
2011-08-05, 09:02
bra. så kan tillverkarna ta bort ännu ett overksamt ämne ur sina pwo:s

Vad är frånvaron av effekt i studie efter studie efter studie värt när det finns byggare som får "sjuk pump"? "Evidensvärdet" av det senare är allt som krävs. :)

inter
2011-08-05, 09:06
Vad är frånvaron av effekt i studie efter studie efter studie värt när det finns byggare som får "sjuk pump"? "Evidensvärdet" av det senare är allt som krävs. :)

Well... It is science, Bro! *flex*

Pepz
2011-08-05, 09:29
Vad är frånvaron av effekt i studie efter studie efter studie värt när det finns byggare som får "sjuk pump"? "Evidensvärdet" av det senare är allt som krävs. :)

dessvärre så har du ju rätt ;)

Tollesson
2011-08-05, 12:57
vad är frånvaron av effekt i studie efter studie efter studie värt när det finns byggare som får "sjuk pump"? "evidensvärdet" av det senare är allt som krävs. :)

+1

Sniggel
2011-08-05, 13:32
I was right all along! :D

Anders The Peak
2011-08-05, 13:58
Jag använder AAKG innan träningen och håller inte med studiens resultat baserat på mina egna erfarenheter av att köra med eller utan.

Tier
2011-08-05, 15:02
Jag använder AAKG innan träningen och håller inte med studiens resultat baserat på mina egna erfarenheter av att köra med eller utan.

håller med. Första gången jag tog AAKG visste jag inte vad som skulle hända alls (visste inte ens vad arginine var), men förstod rätt snabbt (under passet)..

Ondskapelsen
2011-08-05, 15:20
Jag använder AAKG innan träningen och håller inte med studiens resultat baserat på mina egna erfarenheter av att köra med eller utan.

håller med. Första gången jag tog AAKG visste jag inte vad som skulle hända alls (visste inte ens vad arginine var), men förstod rätt snabbt (under passet)..

Vad är eran "upplevda" effekt?

Sheogorath
2011-08-05, 15:50
Intressant, tror dock inte dem kommer ta bort AAKG ænnu.

Klart de inte kommer. Skulle de skala ner sina PWOs till ingredienser som faktiskt gav extra effekt vid intag före träning hade de blivit kvar med bara stimulanterna.

NOW! "Caffeine Tablets!" In a NEW BOX! EXTREME focus and POWER with NEW BOXING!!!

Timme
2011-08-05, 16:12
Klart de inte kommer. Skulle de skala ner sina PWOs till ingredienser som faktiskt gav extra effekt vid intag före träning hade de blivit kvar med bara stimulanterna.

NOW! "Caffeine Tablets!" In a NEW BOX! EXTREME focus and POWER with NEW BOXING!!!

dessvärre sant och ändå använder jag massor pwo :P
Kör väl bara på koffeintabletter och kreatin i fortsättningen

Sheogorath
2011-08-05, 16:15
dessvärre sant och ändå använder jag massor pwo :P
Kör väl bara på koffeintabletter och kreatin i fortsättningen

...och kreatinet är ju egentligen mest logiskt att inta efter träning, precis som kolhydrat (återladdning inför nästa pass osv). Det har ju ingen akuteffekt.

Eddie Vedder
2011-08-05, 16:34
Jag använder AAKG innan träningen och håller inte med studiens resultat baserat på mina egna erfarenheter av att köra med eller utan.

Så studiens resultat blir alltså inte detsamma för att du upplever något? Ja det är ju ett sätt att granska forskning. "Jag dog inte av det där, studien är felaktigt genomförd".

Kischen
2011-08-05, 20:13
Jag upplever också en aning mer pump.. i sängen :D

Blir betydligt känsligare och får lättare att "avsluta" vilket är positivt.

Tollesson
2011-08-06, 09:57
Jag upplever också en aning mer pump.. i sängen :D

Blir betydligt känsligare och får lättare att "avsluta" vilket är positivt.

Hur doserar du då?;)

Timme
2011-08-06, 10:01
...och kreatinet är ju egentligen mest logiskt att inta efter träning, precis som kolhydrat (återladdning inför nästa pass osv). Det har ju ingen akuteffekt.

också sant

exevision
2011-08-06, 12:10
Hur ligger det till med citrulline då?

Tollesson
2011-08-06, 12:14
Hur ligger det till med citrulline då?

Har för mig att det inte heller ska tillföra pump. Om jag kommer ihåg rätt skrev Eddie lite om citrulline i sin senaste bodyartikel då han också skrev några rader som arginin.

exevision
2011-08-06, 13:51
Menade iof inte direkt om citrulline gav pump. Fel post av mig. (blir lite off-topic)
Menar om citrulline ger några fördelar jämfört med arginin. Tex så är ju arginin GH sänkade vid träning, vilket som jag förstår det inte citrulline är.

Kischen
2011-08-06, 17:45
Hur doserar du då?;)

4-5 gram 15-20 min innan vuxenkramarna börjar :Virro

Anders The Peak
2011-08-06, 17:49
Så studiens resultat blir alltså inte detsamma för att du upplever något? Ja det är ju ett sätt att granska forskning. "Jag dog inte av det där, studien är felaktigt genomförd".

Nu sa jag inte att studien var felaktigt genomförd utan att jag känner att jag får mer tryck jämfört med utan och har svårt att härleda det till placebo i det här fallet. Annars stämmer studien överens med de studier som gjorts.