handdator

Visa fullständig version : Gravid i V.9 - kosttillskott?


Candydarling
2011-08-05, 07:47
Hej på er!

Jag är gravid i vecka 9, har tidigare tränat mycket och tung styrketräning och tagit en del kosttillskott i form av EAA, vanssle, omega3, och pwo's. Nu efter att jag blev gravid har jag slutat använda allt eftersom jag är rädd för missfallrisken som ju är hög fram till v.12. Oroar jag mig i onödan eller ska jag hålla mig borta från tillskotten?

I nuläge tar jag bara folsyra, och omega 3, är lite nojig över att musklerna ska tvina bort helt och hållet under graviditeten. Äter helt normalt, varken för mycket eller för lite och är noga att få i mig tillräckligt av alla näringsämnen.

Vad tror ni?

King Grub
2011-08-05, 08:04
Vanligt proteinpulver finns det ingen anledning att misstänka att det skall vara skadligt på något sätt.

PWOs vet man aldrig vad dom innehåller för häxblandningar (inte tillverkarna själva heller ofta, dom bara stoppar i allt som har kunnat visa någon ergogen effekt i minsta råttstudie, ibland inte ens det), så dom skulle jag inte rekommendera vid graviditet.

Fria aminosyrors effekt på bl a hjärnan är inte klarlagt, så det kan vara en säkerhetsåtgärd att undvika EAA-tillskott.

Candydarling
2011-08-05, 08:11
Stort tack till dig, då fortsätter jag som jag gör och tillsätter någon proteindrink efter träning.

Pepz
2011-08-05, 08:11
är lite nojig över att musklerna ska tvina bort helt och hållet under graviditeten. Äter helt normalt, varken för mycket eller för lite och är noga att få i mig tillräckligt av alla näringsämnen.

Vad tror ni?

att du tillskriver kosttillskotten för stor effekt.
det är inte frånvaron av kosttillskott som kommer att göra dina resultat annorlunda under din graviditet utan just graviditeten.

ChrisDEFC
2011-08-05, 19:39
D-vitamin tillskott under höst, vinter och vår hade jag tagit om jag va du.

Sverker
2011-08-05, 19:45
Njaa...många skriver om megadoser av D-vitamin på Kolozzeum. Vitaminet, eller hormonet;), är säkert possitivt i större doser än dagens rekomendationer men det finns inget som säger att det blir bättre för barnet:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/gravida/. Barnmorskor har säkert bättre koll än vi på Kollo.

Kischen
2011-08-05, 19:54
Jag brukar fnysa åt det mesta men jag skulle inte chansa ens med sötningsmedel när det gäller mitt barn. Har för mig att jag såg en studie där förlossningen i större utsträckning var tidigare än planerad för kvinnor som använde vilket sötningsmedel det nu var?

Oavsett, jag chansar inte i det läget.

Kischen
2011-08-05, 19:56
Barnmorskor har säkert bättre koll än vi på Kollo.

Det håller jag verkligen inte med om. Vet man vilka man ska lyssna på så är mitt förtroende många gånger högre än kommunaltanterna som jag träffat.

Känns inte som de kunnat besvara en enda fråga om vare sig omega3 eller d-vitamin. Ungefär lika duktiga som personalen på expert "eh låt mig slå i manualen" typ *rolleyes*

Sverker
2011-08-06, 06:07
Kan inte experterna så kan vi ! eller vad menar du ?

Fleromättat fett är ett känt problem, ffa för prematurbarn Fisk har konsumerats i alla tider. Där finns inga tveksamheter.

När det gäller sötnnigsmedel måste vi först bestämma VILKET sötningsmedel. De är kemiskt helt olika.


Men D-vitamin är ett hormon som tydligen konsumeras i stora mängder hos vissa.

Men vad skulle barnet ha för nytta av hormonet ? Att mamma har bra benstatus är självklart
Det räcker långt med näringsrekomendationerna för att ge D-vitaminet. Främst har vi haft en solig sommar och det finns många veckor kvar under solen.
Sedan äter en gravid eller ammande kvinna mer kalorier. Chansen att få tillräckligt med D-vitamin är stor ifall hon väljer mat enligt rekommendationen.


Vad skulle barnet vinna med mer D-vitamin ?

Eddie Vedder
2011-08-06, 07:25
Barnmorskor har säkert bättre koll än vi på Kollo.

Barnmorskor har väl ingen som helst koll på det?

Kan inte experterna så kan vi ! eller vad menar du ?


Sen när blev barnmorskorna experter på D-vitamin?

Sverker
2011-08-06, 07:33
Det stod barnmorska i länken angående viktuppgång. Jag antar att personalen på MVC har långt bättre möjligheter att ge mamman stöd i kostfrågor än vi här. Alltså bättre att mamman pratar med EN person än att hon skuttar runt på nätet.

Till sak. Vad skulle barnet tjäna på mer D-vitamin ? Att D-vitaminet vandrar över moderkakan kan vi anta på goda grunder.

Eddie Vedder
2011-08-06, 07:35
Jag antar att personalen på MVC har långt bättre möjligheter att ge mamman stöd i kostfrågor än vi här.

Ja stöd kanske, det tror jag också. Men inte information i ett ämne de saknar kunskaper om. Jag har aldrig stött på en sjuksköterska som kan mycket om kost i alla fall. Bara de gamla klyschorna om att man ska undvika mättat fett och att diabetiker ska äta fullkorn.

Till sak. Vad skulle barnet tjäna på mer D-vitamin ? Att D-vitaminet vandrar över moderkakan kan vi anta på goda grunder.

Det finns hypoteser men doserna är inte klarlagda. Emellertid råde det ju inga tvivel om att vi i nordeuropa har stor förekomst av insufficiens och att det påverkar barnet.

Background: Adult bone mineral status is modified by early environmental influences, but the mechanism of this phenomenon is unknown. Intestinal calcium absorption and vitamin D metabolism are integrally involved in bone metabolism and may be programmed during early life.

Aim: To examine the early‐life influences on calcium absorption and its control in 322 post‐menopausal female twins.

Methods: Intestinal calcium absorption was assessed by the stable strontium (Sr) method. Serum PTH, 25(OH) and 1,25(OH)2 vitamin D were measured and recalled birth weight recorded.

Results: Fractional intestinal Sr absorption (αSr) was correlated with serum 1,25(OH)2 vitamin D (p<0.001), but not with 25(OH) vitamin D. Birth weight was inversely associated with serum 1,25(OH)2 vitamin D (p=0.04), the association being independent of serum calcium, phosphate, creatinine and PTH. Birth weight was inversely correlated with αSr (p=0.03), this association being independent of age, season, customary calcium intake and serum 25(OH) vitamin D; however, when serum 1,25(OH)2 vitamin D was added into the model, the association became non‐significant, suggesting that the association was partially mediated via serum 1,25(OH)2 vitamin D.

Discussion: We found a significant inverse association between birth weight and intestinal calcium absorption that is partially explained by an association between serum 1,25(OH)2 vitamin D and birth weight. This suggests a mechanism whereby the intra‐uterine environment might affect adult skeletal status.

Arden NK, Major P, Poole JR, et al. Size at birth, adult intestinal calcium absorption and 1,25(OH)(2) vitamin D. Q J Med 2002; 95: 15–21.

´Adequate vitamin D concentrations during pregnancy are necessary to ensure appropriate maternal responses to the calcium demands of the fetus and neonatal handling of calcium. The purpose of this report is to review studies that investigated maternal and neonatal outcomes of vitamin D deficiency or supplementation during pregnancy. Most studies reported included women at high risk of vitamin D deficiency, because of low vitamin D and calcium intake or decreased ability to synthesize endogenous vitamin D (attributable to lack of sun exposure or to heavily pigmented skin). Overall, vitamin D supplementation in these populations leads to improved neonatal handling of calcium. Results concerning benefits for fetal growth and bone development are inconclusive. There is no evidence of a benefit of supplementation during pregnancy above amounts routinely required to prevent vitamin D deficiency.

Specker B. Vitamin D requirements during pregnancy. Am J Clin Nutr 2004; 80(suppl): 1740S–7S.

Abstract

Vitamin D deficiency during pregnancy is fairly common in many parts of the world. However, currently there is no consensus on the optimal vitamin D intake during pregnancy. Vitamin D is known to be of great importance for the homeostatic functions within the immune system. Maternal vitamin D status during pregnancy may therefore affect the developing immune system of the fetus, thus contributing to the later development of immune-mediated diseases. This chapter introduces the basics of vitamin D during pregnancy and discusses the role of maternal vitamin D intake in the development of asthma, allergic diseases, autoimmune diseases, cancer, and infections in the offspring. So far, the strongest observational evidence underlines the potential of maternal vitamin D intake during pregnancy to influence the likelihood of asthma and allergic outcomes in the offspring. Somewhat conflicting findings imply that there might be critical time windows of exposure to adequate vitamin D levels during pregnancy. More research is needed in order to fully understand the contribution of maternal vitamin D status during pregnancy to the progress of immune-mediated diseases.

Maternal vitamin D during pregnancy and its relation to immune-mediated diseases in the offspring. Vitam Horm. 2011;86:239-60.

Abstract

A high prevalence of maternal vitamin D inadequacy during pregnancy and at delivery has been demonstrated in various ethnic populations living at different latitudes. Because placental transfer of 25(OH)D is the major source of vitamin D to the developing human fetus, there is growing concern about adverse health impacts that hypovitaminosis D during pregnancy may have on the mother as well as the offspring in utero, in infancy, and later in life. While there is lack of consensus regarding the optimal circulating 25(OH)D concentration in pregnancy, it is evident that prior levels used to establish intake recommendations and vitamin D content of prenatal vitamin supplements were too conservative. This review summarizes vitamin D metabolism in the perinatal period, examines evidence regarding outcomes of insufficiency in the mother and offspring, discusses risk factors and prevalence of insufficiency, and considers strategies for public health intervention.

Vitamin D inadequacy in pregnancy: biology, outcomes, and interventions. Nutr Rev. 2010 Aug;68(8):465-77.

Jag tycker inte heller att vi ska ge massa råd på Kolo men jag tycker det är fel att säga att barnmorskan vet mer eftersom sannolikheten är lika stor för att barnmorskan ska ha koll på D-vitaminforskningen som att rörmokaren eller sotaren ska ha det.

Sverker
2011-08-06, 07:53
En barnmorska har back-up. Barnmorskan arbetar inte ensam på MVC. Är barnmorskan professionell tar hon tag i mammans fråga och löser den. Jag tror det är viktigt att mamman har en person att prata med när det gäller graviditet, förlossning, amning osv, osv.


Tack för att du tog fram abstrakt som rör D-vitamin och graviditet.
Att brist på D-vitamin leder till sämre upptag av kalcium var väntat.
Att D-vitaminet kan förbättre immunförsvaret direkt och indirekt på barnet, via mamman, var också intressant.

Men det är enbart sista abstraktet som tar upp att tidigare rekomendationer KAN vara för litet.
Vitamin D inadequacy in pregnancy: biology, outcomes, and interventions. Nutr Rev. 2010 Aug;68(8):465-77.

Skulle vara intressant att läsa vad artikeln behandlar.

Eddie Vedder
2011-08-06, 07:55
En barnmorska har back-up. Barnmorskan arbetar inte ensam på MVC. Är barnmorskan professionell tar hon tag i mammans fråga och löser den.

Absolut. Men då är det som sagt en fråga om andra kompetens. Inte barnmorskans. Det verkade ju först som om du tror att barnmorskan kan något om D-vitamin. Men erkänner barnmorskan sin okunskap och vidarebefordrar till andra så är det ju klokt.

Här är artikeln:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1753-4887.2010.00306.x/full

Sverker
2011-08-06, 08:14
Här är artikeln:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1753-4887.2010.00306.x/full


Någon som vågar tolka artikeln ?

Jag försöker.
Brist kommer vid <50 nmol/L. Säker och bra nivå verkar vara ca 75 nmol/L.
Tittar vi i tabellen i den nedre delen så verkar inte tillskott upp till 800 IU ge värden över 50 nmol/L. Men vad ger en D-vitaminrik kost och soliga promenader under sommaren för blodvärden ?

Pepz
2011-08-06, 08:53
men tar man en multivitamin innehållandes folsyra och d-vitamin så är det ju lugnt. detta + fet fisk tre ggr i veckan eller någon kapsel omega3 om dagen

den multivitaminen som min gravida sambo äter innehåller 100% av RDI av D-vitamin.
detta plus en fullvärdig kost torde ge tillräckliga nivåer utan extra supplementering även om RDI är för lågt satt

PatJack
2011-08-06, 08:56
Hej på er!

Jag är gravid i vecka 9, har tidigare tränat mycket och tung styrketräning och tagit en del kosttillskott i form av EAA, vanssle, omega3, och pwo's. Nu efter att jag blev gravid har jag slutat använda allt eftersom jag är rädd för missfallrisken som ju är hög fram till v.12. Oroar jag mig i onödan eller ska jag hålla mig borta från tillskotten?

I nuläge tar jag bara folsyra, och omega 3, är lite nojig över att musklerna ska tvina bort helt och hållet under graviditeten. Äter helt normalt, varken för mycket eller för lite och är noga att få i mig tillräckligt av alla näringsämnen.

Vad tror ni?

Jag hade inte chansat med något tillskott alls. Så mycket gör inte tillskotten för dina muskler men kan kanske skada ditt barn.