handdator

Visa fullständig version : Alltid bättre att lyfta snabbt?


Mjölkprotein
2011-08-05, 00:05
Läste något häromdagen att man inte blir starkare av att lyfta segt, tror han snackade om bänkpress då, men inte säker.

Gäller det alla övningar? Eller har han bara fått allt bakom bakfoten?

Honken
2011-08-05, 00:06
Den koncentriska delen skall vara så explosiv som möjligt om ditt mål är att bli starkare.

Mjölkprotein
2011-08-05, 00:10
Den koncentriska delen skall vara så explosiv som möjligt om ditt mål är att bli starkare.

Och vad är den koncentriska delen då?

Ponitus
2011-08-05, 00:20
Den där du skjuter ifrån dig vikten.

Rahf
2011-08-05, 00:21
Och vad är den koncentriska delen då?

Fråntrycket i bänkpress. Uträtningen i knäböj. Böjning av arm i bicepscurl osv. Den fas av ett lyft då du försöker motverka viktens kraft.

Mjölkprotein
2011-08-05, 00:25
Ska man då köra segt ner och snabbt upp (knäböj/bänkpress)? Eller spelar det ingen roll då?

Ponitus
2011-08-05, 00:30
Segare ner och snabbt upp hade jag nog sagt. Du ska ju inte studsa vikten i t ex bänkpress.

Rahf
2011-08-05, 00:32
Kontrollerat ner och så snabbt som du kan upp. Givetvis kommer vikten inte röra sig snabbt om det är tungt för dig, men principen är att du ska försöka flytta den så fort som möjligt i den koncentriska fasen.

Mjölkprotein
2011-08-05, 00:38
Kontrollerat ner och så snabbt som du kan upp. Givetvis kommer vikten inte röra sig snabbt om det är tungt för dig, men principen är att du ska försöka flytta den så fort som möjligt i den koncentriska fasen.

Jo, men eftersom jag ofta kört segt förut för jag trott det vart bättre, har jag haft problem med sista repetitionen i vissa övningar.

Rahf
2011-08-05, 00:42
Jo, men eftersom jag ofta kört segt förut för jag trott det vart bättre, har jag haft problem med sista repetitionen i vissa övningar.

Ok...

kaspen
2011-08-05, 03:57
Jag tycker det beror lite pa varfor man kor. Om man vill fa volym pa sina muskler (sarcoplasmic hypertrophy) sa ar det battre att kora snabbt och rytmiskt da man bara ar ute efter pump och "cumulative fatigue". Vill man daremot oka sin styrka ar det battre att kora langsamt och kontrollerat. I min mening.

Rahf
2011-08-05, 06:01
Jag tycker det beror lite pa varfor man kor. Om man vill fa volym pa sina muskler (sarcoplasmic hypertrophy) sa ar det battre att kora snabbt och rytmiskt da man bara ar ute efter pump och "cumulative fatigue". Vill man daremot oka sin styrka ar det battre att kora langsamt och kontrollerat. I min mening.

Nej, man ska sikta på att flytta vikten så snabbt som möjligt i den koncentriska fasen för att bygga explosivitet och styrka.

Bjornmoberg
2011-08-05, 06:05
kontrollerat ner och så snabbt som du kan upp. Givetvis kommer vikten inte röra sig snabbt om det är tungt för dig, men principen är att du ska försöka flytta den så fort som möjligt i den koncentriska fasen.

+1.

Baske
2011-08-05, 08:25
Det uppstår ofta förvirring kring detta som berör begreppet KRAFT- HASTIGHETSKURVAN.

Alltså den kraft musklerna producerar är beroende av hur snabbt rörelsen utförs. Solklart kommer ett tungt lyft gå långsammare men då blir ju också kraften större pga massan (vikten ökat). Kraften=massan * Accelerationen.

Rörande den excentriska fasen(ex bänkpress då du sänker stången) görs denna kontrollerat är risken mindre att du tar hjälp av assisterade krafter i upplyftet.

Detta gäller även andra övningar du en hastig excentrisk fas gör att du kan lyfta tyngre pga muskeln elastiska komponenter som ger extra kraft till den kontraktila fasen(ex upvägen i benböj)

Tillägg: generellt brukar excentrisk träning ligga på klart tyngre vikter än koncentrisk träning.

pellepedal
2011-08-05, 10:41
Joachim Bartoll har skrivit några riktigt bra artiklar om det här ämnet i BODY.

Alzie
2011-08-05, 13:54
Joachim Bartoll har skrivit några riktigt bra artiklar om det här ämnet i BODY.

Länk plx?

pellepedal
2011-08-07, 14:10
BODY är en tidning, men ok.... http://forum.bartoll.se/forumdisplay.php?8-Artiklar

rooz
2011-08-07, 14:45
I bänk så måste den excentriska delen av lyftet gå "långsamt" annars tappar jag spänningen i kroppen.

Böjen hämnas dock av en långsam excentrisk fas.

Mala
2011-09-12, 00:03
Chad Waterbury pratar lite om det.
http://www.youtube.com/watch?v=IVJ-WCutxZI&feature=related

kettlebellGuden
2011-09-12, 04:24
Böjning av arm i bicepscurl osv.

Är inte koncetrisk fas när muskeln faktiskt drar ihopa fästena? dvs. uträtning av arm i bicepscurl, och resterande exempel fast tvärtom.

Rahf
2011-09-12, 04:40
Är inte koncetrisk fas när muskeln faktiskt drar ihopa fästena? dvs. uträtning av arm i bicepscurl, och resterande exempel fast tvärtom.

Uträtning av arm innebär att du 'separerar' fästena. Koncentrisk är fasen där muskeln utför funktionen den är skapt för och alltså jobbar in till ett förkortat läge. Biceps är till för att böja armen, triceps är till för att räta ut den. Excentrisk fas är tvärtom. Detta är min förståelse av begreppen.

Jämför hamstring t.ex. Koncentrisk fas är då du böjer benet bakåt - vilket utförs av hamstring - tills det inte är mekaniskt möjligt att böja benet längre. Excentrisk rörelse förlänger hamstring, vilket innebär att den jobbar emot rörelseenergin.

Endorah
2011-09-12, 10:27
Inte läst alla kommentarer men långsammare excentrisk och explosiv koncentrisk är väl det vanligaste. Måste rekommendera att testa köra snabb kon- och excentrisk, dvs pusha så många reps under så kort tid som möjligt.

BengtBurk
2011-09-12, 12:16
Snabb excentrisk och koncentrisk för styrka skulle jag vilja säga. Det skapar större kraft.

Rikard Jansson
2011-09-12, 12:21
Långsamt om du vill bli vardagsstark. Hur ofta när man behöver flytta/lyfta saker i verkligheten kopplar man på 100% kraft som vid en explosiv bänkpress? Aldrig.

En ärans man
2011-09-12, 13:38
Långsamt om du vill bli vardagsstark. Hur ofta när man behöver flytta/lyfta saker i verkligheten kopplar man på 100% kraft som vid en explosiv bänkpress? Aldrig. Vad har det med saken att göra? Och har du varit i ett slagsmål?

kettlebellGuden
2011-09-12, 14:10
Uträtning av arm innebär att du 'separerar' fästena. Koncentrisk är fasen där muskeln utför funktionen den är skapt för och alltså jobbar in till ett förkortat läge. Biceps är till för att böja armen, triceps är till för att räta ut den. Excentrisk fas är tvärtom. Detta är min förståelse av begreppen.

Jämför hamstring t.ex. Koncentrisk fas är då du böjer benet bakåt - vilket utförs av hamstring - tills det inte är mekaniskt möjligt att böja benet längre. Excentrisk rörelse förlänger hamstring, vilket innebär att den jobbar emot rörelseenergin.

n/m. jag postar i nattmössan. Du har helt rätt förstås.



Och för att hålla mig till ämnet: nej det är inte alltid bäst att köra snabbt.

krellik
2011-09-12, 14:16
Tänker man typ styrkelyften, bänk, knäböj, marklyft och lyft som delar karaktär med dessa så tror jag det finns mycket sanning i detta.

Sen har jag övningar som jag personligen inte vill köra maximalt snabbt i, bicepscurl skulle vara ett exempel på en övning där jag personligen vill ha ett mer kontrollerat tempo, vissa ryggövningar är ett annat.

Det finns övningar som ryck och frivändning som du -måste- göra snabbt och det finns gymnastiska styrkeövningar som du måste göra långsamt och extremt kontrollerat.

kettlebellGuden
2011-09-12, 14:19
Tänker man typ styrkelyften, bänk, knäböj, marklyft och lyft som delar karaktär med dessa så tror jag det finns mycket sanning i detta.


Jag är övertygad om att t.ex. olika typer av isometrisk träning passar väldigt bra inbakat i en cykel även för att förbättra styrkelyft.. så jag håller mig till att det inte alltid är bäst att köra snabbt.

krellik
2011-09-12, 14:22
Jag är övertygad om att t.ex. olika typer av isometrisk träning passar väldigt bra inbakat i en cykel även för att förbättra styrkelyft.. så jag håller mig till att det inte alltid är bäst att köra snabbt.

Nä fast där faller väl det rimligtvis inom samma typ av träning, du lägger maximalt med kraft mot en fast vikt, skulle den vara rörlig så hade den kanske flugit upp snabbare än någonsin förr...

Samma sak är du nära ditt max och du inte är begåvad med så explosiva fibrer så rör den sig kanske riktigt långsamt, dock inte syftet i sig självt att det ska gå långsamt.

kettlebellGuden
2011-09-12, 14:23
Nä fast där faller väl det rimligtvis inom samma typ av träning, du lägger maximalt med kraft mot en fast vikt, skulle den vara rörlig så hade den kanske flugit upp snabbare än någonsin förr...

Man kan träna olika typer av isometriskt även med en rörlig skivstång, no worries. Fungerar även bra med armhävningar och utfall ;)

Rikard Jansson
2011-09-12, 15:03
Vad har det med saken att göra? Och har du varit i ett slagsmål?

Är du 12 år eller bara dum i huvudet? Vill man ha faktisk funktionell styrka i vardagen så ska man träna tungt, långsamt och en hel del statiskt. Explosiv styrka kommer helsist på listan.

En ärans man
2011-09-12, 15:19
Är du 12 år eller bara dum i huvudet? Vill man ha faktisk funktionell styrka i vardagen så ska man träna tungt, långsamt och en hel del statiskt. Explosiv styrka kommer helsist på listan. Varför? Det handlar väl om att bygga på sig muskelfibrer som kan användas till funktionell styrka, och inte att faktiskt göra övningar som motsvarar att lyfta lådor, slåss eller flytta kylskåp.

Hur tänkte du göra verklighetsrörelser i gymmet? Köra enbart statisk bicepcurl för att lära dig bära lådor? Ställa en skivstång raklång med 300 kg på och flytta runt den (långsamt) för att bäst imitera ett kylskåp?

Vem tror du lyfter lådor bäst av Mikhail Koklyaev och Vietnams lugnaste yogamästare? Vem tränar explosivt och vem tränar långsamt och statiskt?

kettlebellGuden
2011-09-12, 15:21
Är du 12 år eller bara dum i huvudet? Vill man ha faktisk funktionell styrka i vardagen så ska man träna tungt, långsamt och en hel del statiskt. Explosiv styrka kommer helsist på listan.

Många toppcoacher och dylikt menar väl ändå på att man ska satsa mer på rotation/antirotation och "imperfection training" (som Mel Siff myntade) framför allt om det ska vara funktionellt. Lyfta tungt ala styrkelyft är väl mest funktionellt om man har som funktion att lyfta saker på ryggen.

Rikard Jansson
2011-09-12, 15:24
Varför? Det handlar väl om att bygga på sig muskelfibrer som kan användas till funktionell styrka, och inte att faktiskt göra övningar som motsvarar att lyfta lådor, slåss eller flytta kylskåp.

Hur tänkte du göra verklighetsrörelser i gymmet? Köra enbart statisk bicepcurl för att lära dig bära lådor? Ställa en skivstång raklång med 300 kg på och flytta runt den (långsamt) för att bäst imitera ett kylskåp?

Vem tror du lyfter lådor bäst av Mikhail Koklyaev och Vietnams lugnaste yogamästare? Vem tränar explosivt och vem tränar långsamt och statiskt?

Dålig jämförelse. Ta snarare t.ex. Fredrik S här på forumet och någon styrkelyftare i samma viktklass som tränar endast styrkelyft. Tar 100 gånger hellre Fredrik till flytthjälp och har 100 gånger hellre hans vardagsfunktionalitet.

En ärans man
2011-09-12, 15:25
Dålig jämförelse. Ta snarare t.ex. Fredrik S här på forumet och någon styrkelyftare i samma viktklass som tränar endast styrkelyft. Tar 100 gånger hellre Fredrik till flytthjälp och har 100 gånger hellre hans vardagsfunktionalitet. Hur tror du att Fredrik S har byggt upp sin muskelmassa? Genom att stå på händer?

Rikard Jansson
2011-09-12, 15:30
Hur tror du att Fredrik S har byggt upp sin muskelmassa? Genom att stå på händer?

Det kan han själv svara på om han har lust. Defacto; av en fitnesskille, strongman, lyftare, brottare, crossfitare och en byggare så har lyftaren helt säkert sämst vardagsstyrka. Det vill säga om alla riktar in sig på precis det de håller på med. Kan själv vittna på att jag inte är ett dugg bättre på att bära saker eller ta i på konstiga vis sen jag började gymma. Och då har jag ändå gått från 50-135 i bänk, 90-180 i mark, 50-120 i böj, 30-70 i bicepscurl, osv

krellik
2011-09-12, 15:31
Hjälpte boxningsklubben att flytta ut kalmar atletklubbs gamla lokal för några år sen, tanken var att de skulle dela på jobbet eftersom båda tjänade på flytten, men efter lite "onda knän, onda ryggar" så slutade det med att det var vi boxare som lyfte ut lyftarnas lyftargrejjer.

Den enda komentar som fäldes var tränarens "FEEETA JÄVLA STYRKELYFTAR JÄVLAR!!!".

En ärans man
2011-09-12, 15:40
Det kan han själv svara på om han har lust. Defacto; av en fitnesskille, strongman, lyftare, brottare, crossfitare och en byggare så har lyftaren helt säkert sämst vardagsstyrka. Det vill säga om alla riktar in sig på precis det de håller på med. Nej, det är inte alls helt säkert. Det är förvisso intressant att du tror dig veta. Vad för vardagsstyrka menar du? Hur har du gjort dina tester?

Om det gäller en sådan där vardagsstyrka som visades i första Twilight, när Edward stoppar en bil med armen, så skulle jag nog välja 130kg finsk Sisu som stoppkloss före Fredrik S, faktiskt.


Kan själv vittna på att jag inte är ett dugg bättre på att bära saker eller ta i på konstiga vis sen jag började gymma. Och då har jag ändå gått från 50-135 i bänk, 90-180 i mark, 50-120 i böj, 30-70 i bicepscurl, osv
Det säger mer om dig själv än om några generella principer, faktiskt.

Rikard Jansson
2011-09-12, 15:41
Nej, det är inte alls helt säkert. Det är förvisso intressant att du tror dig veta. Vad för vardagsstyrka menar du? Hur har du gjort dina tester?

Om det gäller en sådan där vardagsstyrka som visades i första Twilight, när Edward stoppar en bil med armen, så skulle jag nog välja 130kg finsk Sisu som stoppkloss före Fredrik S, faktiskt.

Det säger mer om dig själv än om några generella principer, faktiskt.

Du verkar ju inte fatta att man inte kan jämföra någon på 50 kg (?) som i ditt första exempel, med någon på 130kg+

tänker inte diskutera med troll mer

Eddie Vedder
2011-09-12, 15:44
Dålig jämförelse. Ta snarare t.ex. Fredrik S här på forumet och någon styrkelyftare i samma viktklass som tränar endast styrkelyft. Tar 100 gånger hellre Fredrik till flytthjälp och har 100 gånger hellre hans vardagsfunktionalitet.

Fast det argumentet håller ju inte. Har du sett hur Fredrik_S tränar? Hans övningar är ju inte direkt funktionella de heller utan extremt komplicerade och primärt dansrelaterade. Hur ofta hänger man i ett chinsrack och gör cirklar med benen och hur ofta står man på händerna? Hans prestationer är grymma men knappast "vardagsfunktionella".

Jag är lite trött på funktionalitetssnacket, ibland låter det som om det bästa för en undersköterska med rygg- och axelmsärtor är att gå till gymmet för att träna sig på extremt oergonomiska lyft av tunga gamla människor. Det är ju mest "funktionellt".

Rikard Jansson
2011-09-12, 15:47
Fast det argumentet håller ju inte. Har du sett hur Fredrik_S tränar? Hans övningar är ju inte direkt funktionella de heller utan extremt komplicerade och primärt dansrelaterade. Hur ofta hänger man i ett chinsrack och gör cirklar med benen och hur ofta står man på händerna? Hans prestationer är grymma men knappast "vardagsfunktionella".

Jag är lite trött på funktionalitetssnacket, ibland låter det som om det bästa för en undersköterska med rygg- och axelmsärtor är att gå till gymmet för att träna sig på extremt oergonomiska lyft av tunga gamla människor. Det är ju mest "funktionellt".

Jag tror att du bara irriterar dig pga den vanligaste orsaken; du hatar vissa ord. :)

Optinojig funktionell styrka! (Visst känner du ilskan?)

Och ändå är jag säker på att de flesta av dem (handstand osv) är långt mer - och cirkelhängande och allt sånt är - mer funktionella än explosiva bänkar, böjar och marklyft

En ärans man
2011-09-12, 15:57
Du verkar ju inte fatta att man inte kan jämföra någon på 50 kg (?) som i ditt första exempel, med någon på 130kg+

tänker inte diskutera med troll mer Men det är ju 50 kg man lär väga av "statisk och långsam" träning, om man nu inte proppar sig full med steroider.

Yogamästare + steroider blir kanske bra om man vill skapa en ultimat flyttgubbe.

Eddie Vedder
2011-09-12, 15:59
Jag tror att du bara irriterar dig pga den vanligaste orsaken; du hatar vissa ord. :)

Optinojig funktionell styrka! (Visst känner du ilskan?)

Och ändå är jag säker på att de flesta av dem (handstand osv) är långt mer - och cirkelhängande och allt sånt är - mer funktionella än explosiva bänkar, böjar och marklyft

Nej jag håller bara inte med dig. En kille med samma muskelmassa och fettprocent som Fredrik_S, men som sysslar med SL, behöver inte vara sämre på att flytta TV-apparater och möbler.

Rikard Jansson
2011-09-12, 16:00
Nej jag håller bara inte med dig. En kille med samma muskelmassa och fettprocent som Fredrik_S, men som sysslar med SL, behöver inte vara bättre på att flytta TV-apparater och möbler.

Skrev du fel nu? För det jag säger är alltså att SLaren är sämre.

Eddie Vedder
2011-09-12, 16:03
Skrev du fel nu? För det jag säger är alltså att SLaren är sämre.

Ja jag skrev fel, ändrat nu. :) Jag menar att SL-aren inte per automatik är sämre bara för att han inte kan peta sig i öronen med sina tår. ;)

Grazzafukkinrazzi
2011-09-12, 16:04
Nej jag håller bara inte med dig. En kille med samma muskelmassa och fettprocent som Fredrik_S, men som sysslar med SL, behöver inte vara bättre på att flytta TV-apparater och möbler.

Är detta vad man har i åsyfte när man tränar för "Funktionell styrka?" Det var inte mycket för världen efter allt tjat, dravel, snack och bråk kring det uttrycket! :D

Rikard Jansson
2011-09-12, 16:08
Ja jag skrev fel, ändrat nu. :) Jag menar att SL-aren inte per automatik är sämre bara för att han inte kan peta sig i öronen med sina tår. ;)

Nej, han är sämre för att han har ägnat sin träningskarriär åt att vara stark i endast två riktningar. Rakt upp och rakt fram. Då även i helstabila lyft med fixerade lägen (en bra bänkare bänkar lika stadigt som i en smith, även om det då inte är just exakt rak lyftbana). Att lyfta aningen snett, kanske i en spiraltrappa, på undersidan av en 60 kg byrå, där han har dåligt grepp och kanske blir tvungen att stå still en liten stund, är inte något han är bra på. En miljon andra, och säkert bättre, hypotetiska situationer finns säkerligen! Det senaste året så har jag fått koppla in max styrka som i ett gymlyft, fast i vardagen när jag bärt saker EN gång. Och då var det träkubbar det handlade om. Inte ens med fälgar eller annan tung skit så får man någonsin explodera fullt ut när man lyfter, då det helt enkelt blir fel

Fatalist
2011-09-12, 16:08
Långsamt om du vill bli vardagsstark. Hur ofta när man behöver flytta/lyfta saker i verkligheten kopplar man på 100% kraft som vid en explosiv bänkpress? Aldrig.

Tror du det? En riktigt tung matkasse, låt säga 20kg, är väl knappast en ansträngning om man är van att lyfta och hålla 150kg+ i sina bara händer från marken, oavsett om man kör långsamt eller explosivt.

Byta en glödlampa kräver varken eller.

Bära plankor till terassen man håller på att bygga hade jag hellre bett min styrkelyftskompis göra än min bodybuilderkompis givet ett tvunget val.

Ser faktiskt inte hur ens träning ö h t kan påverka "vardagsstyrkan" eftersom det handlar om så lätta moment i vardagen.

Visst, arbetar man på en bondgård är det säkert tyngre. Men där hade jag ändå satt mina pengar på att den som marklyfter och knäböjer tyngst och explosivast hade varit den som dels hade utfört arbetet lättast, och dels hållit sig skadefri längst.

Ren spekulation såklart, men du förstår nog min poäng. Explosiv rejäl grundstyrka = "småvikter" i vardagen blir försvinnande ansträngningar uthållighetskrävande eller ej.

Rikard Jansson
2011-09-12, 16:12
Tror du det? En riktigt tung matkasse, låt säga 20kg, är väl knappast en ansträngning om man är van att lyfta och hålla 150kg+ i sina bara händer från marken, oavsett om man kör långsamt eller explosivt.

Byta en glödlampa kräver varken eller.

Bära plankor till terassen man håller på att bygga hade jag hellre bett min styrkelyftskompis göra än min bodybuilderkompis givet ett tvunget val.

Ser faktiskt inte hur ens träning ö h t kan påverka "vardagsstyrkan" eftersom det handlar om så lätta moment i vardagen.

Visst, arbetar man på en bondgård är det säkert tyngre. Men där hade jag ändå satt mina pengar på att den som marklyfter och knäböjer tyngst och explosivast hade varit den som dels hade utfört arbetet lättast, och dels hållit sig skadefri längst.

Ren spekulation såklart, men du förstår nog min poäng. Explosiv rejäl grundstyrka = "småvikter" i vardagen blir försvinnande ansträngningar uthållighetskrävande eller ej.

Förstår precis vad du menar, tror dock i mina spekulationer bara att så är inte fallet. Har t.ex. för mig att Mapa nämnde att han fortfarande får mjölksyra i nacken av att bära matkassar, och är ju ändå han helt cpstark i marklyft och har säkert traps som mina lår. Det hjälper helt enkelt inte. På samma vis som jag kan underarmscurla 40 kg på en näve så får jag ändå mjölksyra i hela underarmen av att skruva in en mindre skruv i en träskiva.

Det man måste ha i åtanke är att man får extremt sällan tillfälle att verkligen uttnyttja maxmaxstyrkan för då går något sönder.

Hur många här på forumet som inte tränar mjölksyretålighet eller crossfit eller nån sån skit utan bara lyftning får inte mjölksyra precis överallt och blir helt slut av att skotta snö?

Linjedomarn
2011-09-12, 16:13
Bra tänk som funkar för mig är att när jag kör på lättare vikter så tänker jag att jag ska behandla vikten som om det var mitt max, alltså trycka upp vikten med så stor kraft som möjligt.

BengtBurk
2011-09-12, 17:23
Nej, han är sämre för att han har ägnat sin träningskarriär åt att vara stark i endast två riktningar. Rakt upp och rakt fram.

Förhoppningsvis har han tränat dragövningar m.m. också.

Hur många här på forumet som inte tränar mjölksyretålighet eller crossfit eller nån sån skit utan bara lyftning får inte mjölksyra precis överallt och blir helt slut av att skotta snö?

För mig beror det nog främst på att jag tar för mycket snö per skyffel. Ju mer jag tränat desto starkare har jag blivit och desto mer snö per skyffel har jag tagit.

Oggle
2011-09-12, 18:13
Alla dessa jävla fanboys till Fredrik S alltså.. *gah!*

Mapa
2011-09-12, 20:41
Förstår precis vad du menar, tror dock i mina spekulationer bara att så är inte fallet. Har t.ex. för mig att Mapa nämnde att han fortfarande får mjölksyra i nacken av att bära matkassar, och är ju ändå han helt cpstark i marklyft och har säkert traps som mina lår. Det hjälper helt enkelt inte. På samma vis som jag kan underarmscurla 40 kg på en näve så får jag ändå mjölksyra i hela underarmen av att skruva in en mindre skruv i en träskiva.

Det man måste ha i åtanke är att man får extremt sällan tillfälle att verkligen uttnyttja maxmaxstyrkan för då går något sönder.

Hur många här på forumet som inte tränar mjölksyretålighet eller crossfit eller nån sån skit utan bara lyftning får inte mjölksyra precis överallt och blir helt slut av att skotta snö?

skönt exempel Rikard. nämnas bör kanske att jag även bar ner våran tvättmaskin från tredjevåningen själv och fick ungefär lika mycket pump i trapsen som av ica-kassarna.. så styrka är helt klart en faktor när man ska flytta och bära möbler/kartonger, vilket jag faktiskt gjorde för 2 veckor sedan.. visst får man pump lätt, men det blir inte värre bara för att det man bär blir tyngre..

men jobbar jag visserligen på ett lager där jag lyfter och bär hela dagarna.. jag tränar även min kondition och anser själv att den är helt okej, rent av bra om man tar hänsyn till vad jag väger...

Rikard Jansson
2011-09-12, 20:48
skönt exempel Rikard. nämnas bör kanske att jag även bar ner våran tvättmaskin från tredjevåningen själv och fick ungefär lika mycket pump i trapsen som av ica-kassarna.. så styrka är helt klart en faktor när man ska flytta och bära möbler/kartonger, vilket jag faktiskt gjorde för 2 veckor sedan.. visst får man pump lätt, men det blir inte värre bara för att det man bär blir tyngre..

men jobbar jag visserligen på ett lager där jag lyfter och bär hela dagarna.. jag tränar även min kondition och anser själv att den är helt okej, rent av bra om man tar hänsyn till vad jag väger...

Tycker pga ovanstående att du inte är lämplig i övrigt som exempel i tråden då jag vet att du faktiskt har mycket bra kondition etc, och då väger 160 kg och kan flytta vad du vill. Dock så påvisar det ju då att det inte spelar någon roll om det är tungt eller lätt; mjölksyra blir det för oss lyftare.

Eddie Vedder
2011-09-12, 20:48
Hur många här på forumet som inte tränar mjölksyretålighet eller crossfit eller nån sån skit utan bara lyftning får inte mjölksyra precis överallt och blir helt slut av att skotta snö?

Hur många som inte får det? De flesta skulle jag tro. Om du nu pratar direkt begränsande laktatnivåer, klart att det kan bli lite laktatproduktion men det är inget konstigt med det.

mjölksyra blir det för oss lyftare.

Det blir det för dig uppenbarligen ja. Men vet du att det inte blir det för en som dansar eller löper? Väldigt mycket gissningar.

Rikard Jansson
2011-09-12, 20:50
Hur många som inte får det? De flesta skulle jag tro. Om du nu pratar direkt begränsande laktatnivåer, klart att det kan bli lite laktatproduktion men det är inget konstigt med det.



Det blir det för dig uppenbarligen ja. Men vet du att det inte blir det för en som dansar eller löper? Väldigt mycket gissningar.

Jag skulle tippa på väldigt få. Just dansare (förutom Fredrik S, som då tränar mycket annat) och löpare har jag inte med i exemplen

Eddie Vedder
2011-09-12, 21:15
Just dansare (förutom Fredrik S, som då tränar mycket annat) och löpare har jag inte med i exemplen

Nej men vilka pratar du om nu då? Tidigare var ju Fredrik_S ditt exempel i alla fall. Men vilka är det nu som flyttar möbler och skottar snö bättre än Mapa och andra lyftare? Visst kanske du har rätt men jag tror du överskattar hur bra man blir på "vardagsarbete" genom att träna den högst diffusa "funktionella" träningen och jag tror du underskattar styrketräningens värde.

Rikard Jansson
2011-09-12, 21:28
Nej men vilka pratar du om nu då? Tidigare var ju Fredrik_S ditt exempel i alla fall. Men vilka är det nu som flyttar möbler och skottar snö bättre än Mapa och andra lyftare? Visst kanske du har rätt men jag tror du överskattar hur bra man blir på "vardagsarbete" genom att träna den högst diffusa "funktionella" träningen och jag tror du underskattar styrketräningens värde.

Framförallt såna som tränar mycket statiskt, långsamt, tungt och syretåligt. Vet inte vilken sport det skulle tillhöra men Fredrik gör det ju iaf. Övriga typer jag tror på; strongmen, byggare, fitnesskillar, många kampsportare, sen skrev jag någon mer i föregående post tror jag. Men jag kom inte in i tråden för att debattera, och det var givetvis fel av mig att på något sätt säga att lyftare inte är bäst på allting. Heja SL! :)

mattilainen
2011-09-12, 21:41
Varför inte bara säga att man blir bra på det man gör Rikard? Vill du ha funktionell styrka gå till Ica och inhandla mjölk eller andra tunga varor och börja gå med kassarna. När det blir för lätt, köp mer tunga varor eller använd flera kassar. Sen kan man ju möblera om ett par dagar i veckan för att få med lite FrysLyft då det inte finns någon riktig Funktionellare som inte har med FrysLyft i sin funktionella träning.

Eller så börjar man i kampsport och blir bra i allt ;) Nej men jag tror absolut man blir vardagligt stark av att träna. Aldrig känt av att jag inte klarar av något i vardagen, dock så tränar jag ju bjj dårå.. Kan vara det.

midwinterholes
2011-09-12, 21:54
Kort sagt så menar alltså du Rickard att den som kan trycka ifrån sig 100 kg i bänken långsamt har bättre vardagsstyrka än den som kan trycka ifrån sig den vikten fort som ögat. Det är vad du har sagt nu.

Jag tycker inte det håller speciellt bra.

Rikard Jansson
2011-09-13, 07:46
Kort sagt så menar alltså du Rickard att den som kan trycka ifrån sig 100 kg i bänken långsamt har bättre vardagsstyrka än den som kan trycka ifrån sig den vikten fort som ögat. Det är vad du har sagt nu.

Jag tycker inte det håller speciellt bra.

Ser att ditt PB är 100x4. Prova själv att både ta det med så mycket fart som möjligt och sedan mycket långsamt både upp och ner, 5 s ner och 5 s upp, d.v.s. totalt 40 sekunder.

Eddie Vedder
2011-09-13, 08:26
Men jag kom inte in i tråden för att debattera, och det var givetvis fel av mig att på något sätt säga att lyftare inte är bäst på allting. Heja SL! :)

Istället för att göra sorti som en martyr kan du ju acceptera att jag inte köper dina resonemang. Precis som i en annan tråd där en tjej inte kunde acceptera att hennes anorektiska idealkropp inte är muskulös, "Det är visst fel forum, jag har rätt men ni har skev uppfattning!". Det har inget med SL-dyrkan att göra, du påstår saker och jag tycker inte att något av de argument som du försöker anföra är något som stärker den tesen. Enkelt.

Rikard Jansson
2011-09-13, 08:34
Istället för att göra sorti som en martyr kan du ju acceptera att jag inte köper dina resonemang. Precis som i en annan tråd där en tjej inte kunde acceptera att hennes anorektiska idealkropp inte är muskulös, "Det är visst fel forum, jag har rätt men ni har skev uppfattning!". Det har inget med SL-dyrkan att göra, du påstår saker och jag tycker inte att något av de argument som du försöker anföra är något som stärker den tesen. Enkelt.

Jag har som vanligt inte sett några faktiska motargument ifrån dig, utan det är mer; "Nä. Nä. Nä. Varför? Nä."

Visst att bevisbördan ligger på mig som kommit med uttalandet men det är ungefär som att försöka argumentera för att gräs är grönt på ett forum där alla åter och åter hejar på varann i sin tro att gräs är blått.

Vad behövs för vardagsstyrka? Det viktigaste är tyngd, vilket då är en faktor som inte är med i diskussionen då vi jämför atleter av samma storlek, kroppsammansättning och tyngd.

Vad är det då för andra faktorer som spelar roll? De jag tycker är viktigast i fallande ordning är: statisk och intervallisk greppstyrka, statisk styrka, styrka i konstiga riktningar i svaga lägen, uthållighet, råstyrka, kondition, koordination, explosiv styrka, och sist och då minst; teknisk styrka.

Säg mig gärna varför något i den ordningen är fel, och varför/om du anser att en lyftare inte har de minst attraktiva attributen som skrivits

Eddie Vedder
2011-09-13, 08:43
Vad behövs för vardagsstyrka? Det viktigaste är tyngd, vilket då är en faktor som inte är med i diskussionen då vi jämför atleter av samma storlek, kroppsammansättning och tyngd.

Vad är det då för andra faktorer som spelar roll? De jag tycker är viktigast i fallande ordning är: statisk och intervallisk greppstyrka, statisk styrka, styrka i konstiga riktningar i svaga lägen, uthållighet, råstyrka, kondition, koordination, explosiv styrka, och sist och då minst; teknisk styrka.

Säg mig gärna varför något i den ordningen är fel, och varför/om du anser att en lyftare inte har de minst attraktiva attributen som skrivits

Du har inte fel i något av argumenten, du har fel i att du tror att det spelar avgörande roll för något så banalt som matkassar och möbler. En person som är ruskigt stark tar jag gärna hjälp av när jag flyttar. Är man stark orkar man lyfta saker, punkt slut.

Och sluta gärna komma med påståenden som det här:

Jag har som vanligt inte sett några faktiska motargument ifrån dig, utan det är mer; "Nä. Nä. Nä. Varför? Nä."

Visst att bevisbördan ligger på mig som kommit med uttalandet men det är ungefär som att försöka argumentera för att gräs är grönt på ett forum där alla åter och åter hejar på varann i sin tro att gräs är blått.

Det handlar inte om det alls. Det är bara ett sätt för dig att försöka plocka lätta retoriska poäng och spela offer (inspirerad av grandios83 kanske). Vilket du misslyckas med.

Rikard Jansson
2011-09-13, 08:51
Du har inte fel i något av argumenten, du har fel i att du tror att det spelar avgörande roll för något så banalt som matkassar och möbler. En person som är ruskigt stark tar jag gärna hjälp av när jag flyttar. Är man stark orkar man lyfta saker, punkt slut.


Det är mer man gör i vardagen än att bära matkassar och möbler. Jag pratar alltså om vid alla fysiska tillfällen någonsin utanför gymmet. Vad som ger mest teknisk och explosiv styrka ger minst användbar vardaglig funktion. Att orka dra 250 kg i marklyft ger väldigt lite till att byta innerdäck på en lastbil sittandes på huk och lyftandes med armarna, då man måste t.ex. hålla däcket i luften statiskt medans man siktar in för att få det över bultarna. Men (utan att vara martyr) så trots att jag är helt säker på att jag har rätt så verkar du också vara det så inte riktigt läge att argumentera mer

rooz
2011-09-13, 08:56
Vad ska man träna då Rickard?

Om jag känner att jag vill bli världsmästare på att byta däck längs e4 i januari bärandes jeans och flanellskjorta samt att jag lyssnar på Eddie Meduza?

Eddie Vedder
2011-09-13, 08:57
Det är mer man gör i vardagen än att bära matkassar och möbler. Jag pratar alltså om vid alla fysiska tillfällen någonsin utanför gymmet. Vad som ger mest teknisk och explosiv styrka ger minst användbar vardaglig funktion. Att orka dra 250 kg i marklyft ger väldigt lite till att byta innerdäck på en lastbil sittandes på huk och lyftandes med armarna, då man måste t.ex. hålla däcket i luften statiskt medans man siktar in för att få det över bultarna.

Ja så kanske det kan vara. Jag vet inte hur ni gör i Säffle men när jag tittat på SL:are i Degerfors som tränat så bär de runt på tunga vikter och placerar dessa på därför avsedd stång. De har ingen anställd dansare som gör det åt dom för att de saknar all förmåga till fysisk belastning utöver marklyft, knäböj och bänkpress. Det är även lyftarna som byggt och målat i lokalen. De flesta jobbar med hantverksyrken eller industrin. Det borde ju inte gå alls enligt dig, en rörmokare som sysslar med SL.

Men (utan att vara martyr) så trots att jag är helt säker på att jag har rätt så verkar du också vara det så inte riktigt läge att argumentera mer

Martyrskapet handlar inte om huruvida du har rätt eller fel. Du vet vilken del jag syftade på där.

Rikard Jansson
2011-09-13, 08:59
I vanlig ordning läggs det för stor uppmärksamhet på de enskilda exemplen. Jag försöker bara låta er slippa abstrakt tänkande, men ni bara hakar upp er ändå. Träna hur fan ni vill

manekin
2011-09-13, 10:37
hur är det med dragövningar då?

En ärans man
2011-09-13, 13:02
Ser att ditt PB är 100x4. Prova själv att både ta det med så mycket fart som möjligt och sedan mycket långsamt både upp och ner, 5 s ner och 5 s upp, d.v.s. totalt 40 sekunder. Men fattar du trögt eller trollar du? Den som klarar av att lyfta 100 kg x 4 med 5 s ner och 5 s upp klarar givetvis av att lyfta mycket mer än så. Han har lärt sig att lyfta 100 kg långsamt genom att lyfta mycket mer explosivt.

Rikard Jansson
2011-09-13, 13:14
Men fattar du trögt eller trollar du? Den som klarar av att lyfta 100 kg x 4 med 5 s ner och 5 s upp klarar givetvis av att lyfta mycket mer än så. Han har lärt sig att lyfta 100 kg långsamt genom att lyfta mycket mer explosivt.

Du har fel. Har dessutom skrivit redan att jag inte tänker diskutera mer med dig, så förstår inte ens varför du svarar provocerande på mina inlägg annat än för att du trollar, vilket är långt mer troligt. Och bara för att du är otrevlig så hamnar du på ignorelist

krellik
2011-09-13, 14:07
Att hjälpa någon flytta ganska medeltunga saker under längre tid är ju arbetskapacitet vi talar om, tex en brottare borde göra ett bra jobb för den uppgiften.

Däremot om vi har ett riktigt tungt jävla as till skåp som är omöjligt att få rätt på, det är då man behöver ha en lyftkran till styrkelyftare, tyngdlyftare eller strongman i bekantskapskretsen. Låt honom sitta och äta chips till han verkligen behövs, rätt man på rätt plats och så vidare.

Mer on topic, att bara lyfta maxtungt så blir man ganska specialtränad, finns en mängd uppgifter det inte är optimal träning för. Dock om man samtidigt som man råkar vara styrkelyftare är bonde, flyttkarl, lagerarbetare, eller att man har anamat det här med "GPP/generell fysisk förberedelse" och drar slädar, puttar prowlers, kör strongman övningar, etc så bör man bli ganska optimalt tränad för att vara hobbyflyttkarl för en dag.

Baske
2011-09-13, 14:18
Det är mer man gör i vardagen än att bära matkassar och möbler. Jag pratar alltså om vid alla fysiska tillfällen någonsin utanför gymmet. Vad som ger mest teknisk och explosiv styrka ger minst användbar vardaglig funktion. Att orka dra 250 kg i marklyft ger väldigt lite till att byta innerdäck på en lastbil sittandes på huk och lyftandes med armarna, då man måste t.ex. hålla däcket i luften statiskt medans man siktar in för att få det över bultarna. Men (utan att vara martyr) så trots att jag är helt säker på att jag har rätt så verkar du också vara det så inte riktigt läge att argumentera mer

Människor med mycket utbildning och forskning i bagaget som proffessorer och lektorer pratar ofta inte om att DET ÄR HELT SÄKERT SÅ.

Uttrycken är mer med stor sannolikhet är det så.

Ju mer man vet desto mindre säker kan man vara.

Funktionalitet anpassas till uppgiften.

cero
2011-09-13, 17:19
Vad är det man gör i vardagliga sammanhang som kräver mycket styrka? Om man inte jobbar i ett lager eller liknande.

"Flytthjälp" - hur ofta flyttar man?

entropy
2011-09-13, 19:44
Det tråden handlade om var väl dock om man fick bättre träningssvar av långsamma eller snabba repetitioner. Arbetskapaciteten lär ju knappast bero på om du kör långsamma eller snabba repetitioner, utan på träningsvolymen.

För att därför återgå till detta - t ex. Pavel Tsatsouline propagerar för långsamma repetitioner för att bli stark, men där tycks han väl tillhöra en minoritet.
Repetitioner med maximal hastighet aktiverar större motorenheter och ger därför större utveckling av snabba fibrer och långsiktigt förhöjd förmåga hos nervsystemet att aktivera större andel av motorenheterna. Det här skriver man i Practical Programming:

There is a persistent belief among the public, many personal trainers, some coaches, and even among many exercise scientists, that weight training exercises must be done slowly. The intentional use of slow movement in weight training reflects an inadequate understanding of the nature of efficient power production, the physics of work, and weight room safety. A slow cadence increases the time under tension (how long the muscle spends contracting) and is thereby thought to increase the amount of work the muscles do and the resulting amount of muscular development. An examination of the physiology of power production, though, is enlightening. The vast majority of research demonstrates a clear relationship between high movement speed and the ability to generate power both at that speed and at all slower speeds. Conversely, exercising at a slower speed develops strength only at that speed and does not improve power at faster movement speeds. Complete power development across the whole range of movement speeds requires high-velocity loaded movement.

mpersson
2011-09-13, 20:38
"Flytthjälp" - hur ofta flyttar man?

You got my wote :thumbup:

Silencer
2011-09-16, 17:23
Det är inte många mikrosekunders skillnad mellan hur fort de olika fibrerna drar ihop sig. Skulle verkligen bli förvånad om man kunde påverka detta med hjärnan. Hög intensitet gör att allt kopplas på fortare osv.

Mala
2012-04-02, 02:04
Långsamt om du vill bli vardagsstark. Hur ofta när man behöver flytta/lyfta saker i verkligheten kopplar man på 100% kraft som vid en explosiv bänkpress? Aldrig.

När man tillfredsställer sig själv.

http://i1.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/008/549/If%20you%20know%20what%20I%20mean..png

clavain
2012-04-02, 08:33
Hur hänger det här ihop egentligen?
Är inte den totala tiden under anspänning mer relevant för utvecklingen än att den koncentriska delen av övningen är explosiv?

TheIsh
2012-04-02, 09:07
http://www.youtube.com/watch?v=WxDaaFVXFyU

EeJay
2012-04-02, 11:27
Ja så kanske det kan vara. Jag vet inte hur ni gör i Säffle men när jag tittat på SL:are i Degerfors som tränat så bär de runt på tunga vikter och placerar dessa på därför avsedd stång. De har ingen anställd dansare som gör det åt dom för att de saknar all förmåga till fysisk belastning utöver marklyft, knäböj och bänkpress. Det är även lyftarna som byggt och målat i lokalen. De flesta jobbar med hantverksyrken eller industrin. Det borde ju inte gå alls enligt dig, en rörmokare som sysslar med SL.



Martyrskapet handlar inte om huruvida du har rätt eller fel. Du vet vilken del jag syftade på där.

Jag vet att det är norm att haka upp sig på Rickard Janssons påståenden. Men här går ni ju till ett reductio ad absurdum. Det finns ingenting i hans påstående som säger att rörmokeri och SL inte går ihop. SL är en idrott där tränandet går ut på att prestera inom den specifika tävlingsformen.
De flesta av oss som är idrottsmän är amatörer och måste livnära oss på någonting annat än våran idrott.

Jag till exempel livnär mig inom den fenomenala verksamheten studenteri, min vardag består mest utav att sitta ned och försöka hålla sig vaken. När jag dock tränar så gör jag det prestationsinriktat mot min idrott(inte SL).

Funktionellt m.a.o.

Det han menar är ju att den som inte tävlar inom någonting utan endast vill vara hälsosam för sin vardag går under en helt annan funktionell benämning än vad en annan gör.

Förutsatt att allas tanke med träningen är att vara funktionell(ligga med tjejer kan ju räknas som funktionellt va?).