handdator

Visa fullständig version : Dopningshärvan


Sidor : [1] 2

Pudzianovski
2011-08-04, 10:54
57 dömdes idag!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/57-domdes-i-dopningsharvan

Spinkis
2011-08-04, 11:02
Bra!

Morrris
2011-08-04, 11:04
Svårt att tolka artikeln. Fick de 54 st som inte är omnämnda bara böter?

kettlebellGuden
2011-08-04, 11:07
Skönt att se rättssystemet fungerar.

Gober
2011-08-04, 11:19
Svårt att tolka artikeln. Fick de 54 st som inte är omnämnda bara böter?

De flesta som blivit dömda för eget bruk lär väll bara fått böter ja, men hur många har jag ingen aning om, finns väll att läsa för de som är intresserade.

z_bumbi
2011-08-04, 11:21
Svårt att tolka artikeln. Fick de 54 st som inte är omnämnda bara böter?

Det är nog lättare att tolka om du läser mer än första stycket. :)

Morrris
2011-08-04, 11:27
Det är nog lättare att tolka om du läser mer än första stycket. :)

Touché.

Ungdomstjänst verkar soft.

Vanligtvis är arbetstiden 2-3 timmar vid varje arbetspass och med 1-2 arbetspass i veckan

ceejay
2011-08-04, 11:33
detta skulle inte behöva hända

lirberr
2011-08-04, 11:38
Hur kan folk tycka att det är bra?

EDIT: Morris, går nästan inte att åka på något annat än böter om man använder för eget bruk.

kettlebellGuden
2011-08-04, 11:42
Hur kan folk tycka att det är bra?


Jag tycker det är bra väldigt mycket för jag anser att det hade varit helt förkastligt om folk hade kunnat bryta mot svenska lagar, bli påkomna, och sen frikända fastän bevisen är där.

Att vårat rättssystem fungerar som det är gjort för att fungera tycker jag är bra.

Morrris
2011-08-04, 11:45
Hur kan folk tycka att det är bra?

EDIT: Morris, går nästan inte att åka på något annat än böter om man använder för eget bruk.

Organiserad brottslighet får på nöten. Folk som sitter i stugorna och kurar skiter jag fullständigt i, men är man med i leken får man väl leken tåla antar jag.

lirberr
2011-08-04, 11:51
Jag läste inte artikeln innan jag svarade :P Om det är smugglare dom sätter dit är det såklart bra.

Tricce
2011-08-04, 11:52
"En man från Sollefteå döms till sju års fängelse för grov smuggling och grovt dopningsbrott medan en kvinna döms till sex års fängelse för samma brott."

Kvinnor får inte bara lägre lön dom får lägre straff också! http://goodgame.ru/datas/galleries/79700_5uxlo_big.png

z_bumbi
2011-08-04, 11:57
Jag kan iofs hålla med om att DN:s artikeln är lite rörig.

http://st.nu/medelpad/1.3777512-sju-ars-fangelse-for-sollefteamannen

Sollefteåmannen har nu dömts till sju års fängelse och kvinnan till sex år. Även mannens sambo stod åtalad, för medhjälp, men hon friades i domstolen. Däremot dömdes mannens syster för medhjälp till grovt dopningsbrott. Hennes straff blir fängelse i ett år och fyra månader.

Vidare döms ett flertal personer till fängelse för penninghäleri, grovt dopningsbrott, grov smuggling och olika grader av medhjälp till smuggling och dopningsbrott. Straffen är allt från skyddstillsyn och villkorlig dom till fängelse i upp till fem år. Flera personer har också dömts till böter.

Från båda artiklarna så får jag ca 10 pers men kanske mer som får fängelse.

stevebc
2011-08-04, 11:58
Jag läste inte artikeln innan jag svarade :P Om det är smugglare dom sätter dit är det såklart bra.Fast vad är skillnaden? Hur kan det vara rätt att bruka ett olagligt preparat, men fel att ta in det i landet?

Jag förstår att det är värre, men bara om båda anses vara fel.

lirberr
2011-08-04, 12:02
Fast vad är skillnaden? Hur kan det vara rätt att bruka ett olagligt preparat, men fel att ta in det i landet?

Jag förstår att det är värre, men bara om båda anses vara fel.

Fel kanske det är, men tycker ändå inte man ska åka på något straff. Ingenting blir bättre av att man sätter en steroidbrukare i fängelset.

Morrris
2011-08-04, 12:04
Hur många steg är det i kedjan? Smuggla in grejor och sälja, eller spär de ut och har sig?

kettlebellGuden
2011-08-04, 12:15
Fel kanske det är, men tycker ändå inte man ska åka på något straff. Ingenting blir bättre av att man sätter en steroidbrukare i fängelset.

Här skiljer vi oss åt rätt mycket.

Jag tycker att det är självklart att brott ska beivras.

Sen kan vi säkert vara överrens om att vissa lagar bör ändras.

z_bumbi
2011-08-04, 12:16
Hur många steg är det i kedjan? Smuggla in grejor och sälja, eller spär de ut och har sig?

Det beror på vad det är för medel och hur det är organiserat. Det är inte ovanligt att det tas in råvaror och sedan sitter någon och kokar ihop/blandar det i ett labb någonstans. Självklart håller de samma standard som en riktigt fabrik vad gäller hygien, innehållsdeklarationer, förvaring och egenkontroll för de är ju "grönade"...

Ondskapelsen
2011-08-04, 12:16
Fel kanske det är, men tycker ändå inte man ska åka på något straff. Ingenting blir bättre av att man sätter en steroidbrukare i fängelset.

En symbolisk böter känns rimligt för gemena man som brukar "olagliga" preparat.
Om man däremot försörjer sig på att leva utanför lagens ramar så bör straffet vara mycket starkare.

Morrris
2011-08-04, 12:47
Det beror på vad det är för medel och hur det är organiserat. Det är inte ovanligt att det tas in råvaror och sedan sitter någon och kokar ihop/blandar det i ett labb någonstans. Självklart håller de samma standard som en riktigt fabrik vad gäller hygien, innehållsdeklarationer, förvaring och egenkontroll för de är ju "grönade"...

Ok, så med stor sannolikhet är det ganska många inblandade i hanteringsprocessen. Sällan ett recept på lyckad verksamhet antar jag...

Man måste vara ganska galet desperat för att injicera något liknande. Eller?

stevebc
2011-08-04, 12:56
Fel kanske det är, men tycker ändå inte man ska åka på något straff. Ingenting blir bättre av att man sätter en steroidbrukare i fängelset.Ja, man kan ju dessutom smuggla lagliga preparat, som alkohol. Alltså att det är brottsligt att föra in en viss kvot lagliga preparat. Men det beror väl på att staten vill ta ut sina skatter och tullar, vilket ju inte är aktuellt för olagliga preparat.

J.Eklund
2011-08-04, 13:28
saxat från http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.690682-57-domda-i-dopningsharva :

"I den västsvenska delen av härvan åtalades 16 personer. Nio av dem är göteborgare, och av dem har sju kopplingar till samma gym i centrala Göteborg: Exhale. Huvudmannen i Göteborgsdelen, en 39-årig man som fungerat som svensk bodybuildings galjonsfigur, döms till tre och ett halvt års fängelse."

Ja är inte helt säker på reglerna här på kollo, så ja säger inte mer än så, men visst kan man dra endel slutsatser...

Morrris
2011-08-04, 13:30
saxat från http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.690682-57-domda-i-dopningsharva :

"I den västsvenska delen av härvan åtalades 16 personer. Nio av dem är göteborgare, och av dem har sju kopplingar till samma gym i centrala Göteborg: Exhale. Huvudmannen i Göteborgsdelen, en 39-årig man som fungerat som svensk bodybuildings galjonsfigur, döms till tre och ett halvt års fängelse."

Ja är inte helt säker på reglerna här på kollo, så ja säger inte mer än så, men visst kan man dra endel slutsatser...

Nu när killen är dömd måste det väl vara ok? Vi kanske ska invänta klartecken dock...

z_bumbi
2011-08-04, 13:41
Man måste vara ganska galet desperat för att injicera något liknande. Eller?

Precis som alla andra missbrukare som inte har en aning om vad de stoppar i sig så chansar förvånande många även här.

Gober
2011-08-04, 13:42
Nu när killen är dömd måste det väl vara ok? Vi kanske ska invänta klartecken dock...

Behövs väll inte nämnas några namn när alla vet vem det är. Nu kommer väll häktningstiden dras av och sedan ute efter halva tiden så det blir nog inte så långt straff men blir nog lite knepigt med proffskarriären.

hultman
2011-08-04, 13:43
Hehe. Operation Liquid har kostat skattebetalarna ett par hundra miljoner kronor och resulterar i tiotalet fängelsedomar. Ett par tusen köpare har varit misstänkta och några hundra av dem har tvingats på förhör. De sistnämnda för att sedan ha sluppit straff om de inte erkänt. Preskriptionstiden för brotten går snart ut också så möjligheterna för polisen att sätta dit någon ytterligare är i det närmaste obefintliga.

Härligt polisarbete i en tid där de knappt utreder inbrott för att det tar för mycket resurser.

Morrris
2011-08-04, 13:47
Hehe. Operation Liquid har kostat skattebetalarna ett par hundra miljoner kronor och resulterar i tiotalet fängelsedomar. Ett par tusen köpare har varit misstänkta och några hundra av dem har tvingats på förhör. De sistnämnda för att sedan ha sluppit straff om de inte erkänt. Preskriptionstiden för brotten går snart ut också så möjligheterna för polisen att sätta dit någon ytterligare är i det närmaste obefintliga.

Härligt polisarbete i en tid där de knappt utreder inbrott för att det tar för mycket resurser.

Tror du att det har varit ett medvetet val från polisens sida, eller har man blivit överbelamrade med pappersarbete/rutinförhör allteftersom härvan växte?

polka_griis
2011-08-04, 13:49
Hehe. Operation Liquid har kostat skattebetalarna ett par hundra miljoner kronor och resulterar i tiotalet fängelsedomar. Ett par tusen köpare har varit misstänkta och några hundra av dem har tvingats på förhör. De sistnämnda för att sedan ha sluppit straff om de inte erkänt. Preskriptionstiden för brotten går snart ut också så möjligheterna för polisen att sätta dit någon ytterligare är i det närmaste obefintliga.

Härligt polisarbete i en tid där de knappt utreder inbrott för att det tar för mycket resurser.
Usch, man blir så äcklad. Kan inte fatta att folk kan sitta och försvara det.

Gober
2011-08-04, 13:50
Tror du att det har varit ett medvetet val från polisens sida, eller har man blivit överbelamrade med pappersarbete/rutinförhör allteftersom härvan växte?

Man var nog inte riktigt beredd på hur stort det var, hade man väll börjat röra runt i grytan var det väll bara till att go all the way.

Jazen
2011-08-04, 13:54
man får färre år för dråp i sverige....

hultman
2011-08-04, 14:02
Tror du att det har varit ett medvetet val från polisens sida, eller har man blivit överbelamrade med pappersarbete/rutinförhör allteftersom härvan växte?

Det är helt enkelt en av de flertalet upprensningar som gjorts på marknaden. De kommer med något års mellanrum och är i regel väldigt omfattande. Vem som initierat operationen kan man bara spekulera i, men den officiella förklaringen till uppluckrandet av organisationerna är att "man hittade ett trasigt paket i Malmötullen där man fann tillväxthormon". Ja, tjena.

Usch, man blir så äcklad. Kan inte fatta att folk kan sitta och försvara det.

Ja, herregud?!

Man var nog inte riktigt beredd på hur stort det var, hade man väll börjat röra runt i grytan var det väll bara till att go all the way.

Polisen har hyfsad koll på AAS-marknaden i Sverige. Jag skulle inte bli förvånad om de redan kartlagt alla de större säljarna genom brotts- eller bevisprovokationer. I detta fall har de låtit affärerna fortlöpa LÄNGE utan att ingripa för att rendera längre straff och utröna kedjans alla länkar. Moralen i det går väl att diskutera in absurdum men jag kan garantera alla skeptiker att polisen använt sig av flera olagliga metoder i denna utredning.

Personligen trodde jag att huvudmännen (de är en del) skulle få avsevärt längre straff. Inte minst med tanke på hur länge de satt häktade med fulla restriktioner.

Morrris
2011-08-04, 14:06
Hur har det sett ut på dopingmarknaden efter tillslagen då? Är Sverige en såpass liten marknad att man kan påverka tillgången med tillslag mot en stor aktör?

AronP
2011-08-04, 14:11
Säga vad man vill men när man ser hur mkt hela operationen kostat så får man en aning fadd smak i munnen.

hultman
2011-08-04, 14:11
Hur har det sett ut på dopingmarknaden efter tillslagen då? Är Sverige en såpass liten marknad att man kan påverka tillgången med tillslag mot en stor aktör?

Det finns alltid folk som vill tjäna pengar. När en försvinner dyker två andra upp. Marknaden har blomstrat de senaste åren och inget talar för att den är på nedgång. Nya inhemska labb slår upp hela tiden och stora säljare säljer öppet via egna hemsidor som annonserar på stora forum. Tidigare har majoriteten av internethandeln skett via en portal men nu verkar det finnas plats för ännu fler. Och till skillnad från narkotikamarknaden så råder mer eller mindre fri konkurrens.

Gober
2011-08-04, 14:13
Hur har det sett ut på dopingmarknaden efter tillslagen då? Är Sverige en såpass liten marknad att man kan påverka tillgången med tillslag mot en stor aktör?

Finns många aktiva "shoppar". Tar väll 10sek på google för att ta reda på det.




Sen angående att somliga tycker det handlar om långa straff, man måste ju inse att det inte är vanliga tony och sonny som säljer lite piller på gymmet som sitter i toppen. Organiserad brottslighet är inte styrt av några trevliga prickar och all organiserad brottslighet oavsett om det är trafficking, smuggelcigg, doping eller något annat är väll bra att man försöker göra något åt.

Morrris
2011-08-04, 14:14
Det finns alltid folk som vill tjäna pengar. När en försvinner dyker två andra upp. Marknaden har blomstrat de senaste åren och inget talar för att den är på nedgång. Nya inhemska labb slår upp hela tiden och stora säljare säljer öppet via egna hemsidor som annonserar på stora forum. Tidigare har majoriteten av internethandeln skett via en portal men nu verkar det finnas plats för ännu fler. Och till skillnad från narkotikamarknaden så råder mer eller mindre fri konkurrens.

Växer marknaden så explosivt, eller kan en omfördelning av säljmedie vara orsaken? Dvs, flyttas marknaden från omklädningsrum till internetshoppar?

hultman
2011-08-04, 15:07
Finns många aktiva "shoppar". Tar väll 10sek på google för att ta reda på det.

Sen angående att somliga tycker det handlar om långa straff, man måste ju inse att det inte är vanliga tony och sonny som säljer lite piller på gymmet som sitter i toppen. Organiserad brottslighet är inte styrt av några trevliga prickar och all organiserad brottslighet oavsett om det är trafficking, smuggelcigg, doping eller något annat är väll bra att man försöker göra något åt.

Du behöver inte dra för höga växlar av uttrycket "organiserad brottslighet". Åtminstone inte i detta fall. Och angående deras personliga epitet så är flertalet dömda helt vanliga, ofta trevliga, Svenssons.

Växer marknaden så explosivt, eller kan en omfördelning av säljmedie vara orsaken? Dvs, flyttas marknaden från omklädningsrum till internetshoppar?

Det är en utveckling som skett de senaste tio åren. Den "explosionsartade utvecklingen" tillskrivs snarare användningen av dopningspreparat.

rajjan_dammit
2011-08-04, 15:34
Jag läste inte artikeln innan jag svarade :P Om det är smugglare dom sätter dit är det såklart bra.

Bruka så mycket du vill, men nåde dig om du tar in stora mängder och säljer det till brukarna? :confused:

wessmen
2011-08-04, 15:41
Man måste vara ganska galet desperat för att injicera något liknande. Eller?

Med tanke på att man får betala halva priset för ett UG-lag resp. HG och dåliga tillverkare sållas bort snabbare än fickrunkare i bastun så skulle jag säga det är ganska lugnt.

Edit: Vad låg kostnaderna för denna operationen allt som allt? Har hört fantasisummor förut, hade varit kul med aktuella siffror. Hoppas det smakar lika gott då för alla, speciellt eftersom det inte har påverkat marknaden något alls.

kettlebellGuden
2011-08-04, 15:51
jag kan garantera alla skeptiker att polisen använt sig av flera olagliga metoder i denna utredning.


Upp med dina bevis på bordet, tack.

rooz
2011-08-04, 15:52
Bra jobbat polisen!

z_bumbi
2011-08-04, 15:53
Edit: Vad låg kostnaderna för denna operationen allt som allt? Har hört fantasisummor förut, hade varit kul med aktuella siffror. Hoppas det smakar lika gott då för alla, speciellt eftersom det inte har påverkat marknaden något alls.

Det kan väl aldrig "smaka gott" när kriminella belastar samhället med stora utgifter?

Gober
2011-08-04, 15:53
Upp med dina bevis på bordet, tack.

Han hänger ju med både poliser och säljare har han sagt i en annan tråd :cool:

kettlebellGuden
2011-08-04, 15:57
Det som slår en är hur mycket pengar samhället hade sparat om de här säljarna och brukarna helt enkelt hade låtit bli att pyssla med vad de pysslar med.

lirberr
2011-08-04, 16:00
Hur har det sett ut på dopingmarknaden efter tillslagen då? Är Sverige en såpass liten marknad att man kan påverka tillgången med tillslag mot en stor aktör?

Eftersom steroider är lagligt i så många länder är det oerhört lätt att smuggla in i Sverige, tror inte polisens arbete påverkar i någon större skala.

kettlebellGuden
2011-08-04, 16:02
Eftersom steroider är lagligt i så många länder

Vilka länder är detta?

lirberr
2011-08-04, 16:02
Det som slår en är hur mycket pengar samhället hade sparat om de här säljarna och brukarna helt enkelt hade låtit bli att pyssla med vad de pysslar med.

Och om polisen hade låtit bli sina razzior hade samhället också sparat. Bara för att det finns idioter behöver väl inte polisen bete sig lika idiotiskt..


Kettlebellguden, har inte så bra koll, men vet att dbol är helt lagligt i mexico t.ex.

Dreas
2011-08-04, 16:04
Vilka länder är detta?Norge? UK? Danmark?

Är inte insatt i hur lagarna är formulerade i respektive land, någon som är insatt kan nog förklara respektive lands syn.

Norge och UK är det väl tillåtet för personligt bruk, eller?

kettlebellGuden
2011-08-04, 16:07
Och om polisen hade låtit bli sina razzior hade samhället också sparat. Bara för att det finns idioter behöver väl inte polisen bete sig lika idiotiskt..


Kettlebellguden, har inte så bra koll, men vet att dbol är helt lagligt i mexico t.ex.

Polisen gör sitt jobb. Jag förstår inte problemet.

Du verkade precis bombsäker på att det kryllade av länder där steroider var helt lagligt.

Norge? UK? Danmark?

Är inte insatt i hur lagarna är formulerade i respektive land, någon som är insatt kan nog förklara respektive lands syn.

Norge och UK är det väl tillåtet för personligt bruk, eller?

Intressant.

Degpekka
2011-08-04, 16:11
Innehav är väl inte ok i Norge? dock om du har det i kroppen tror jag inte att du blir straffad.

lirberr
2011-08-04, 16:11
Polisen gör sitt jobb. Jag förstår inte problemet.

Finns mer än ett problem i samhället, dom kanske skulle fokusera på saker lite värre än att folk blir muskulösa.


Du verkade precis bombsäker på att det kryllade av länder där steroider var helt lagligt.


Jag såg en dokumentär, tror det var "Bigger, faster, stronger" där dom sa att steroider var lagligt i många östeuropeiska länder, jag kommer inte ihåg detaljerna.

kettlebellGuden
2011-08-04, 16:13
Finns mer än ett problem i samhället, dom kanske skulle fokusera på saker lite värre än att folk blir muskulösa.



Jag såg en dokumentär, tror det var "Bigger, faster, stronger" där dom sa att steroider var lagligt i många östeuropeiska länder, jag kommer inte ihåg detaljerna.

Tvivlar starkt på att det stämmer.


Och det här med att polisen fokuserar på fel saker är rätt tramsigt argument, ärligt talat. Visst vi hade sparat enorma summor om polisen hade ignorerat folk som bryter mot narkotikalagar, utför personrån, rånar affärer, sysslar med illegal fildelning, klottrar, kör for fort, etc. Att jag ens ger mig in i det här. Blir att stänga kolo-fönstret för resten av dagen. tjipp!

Tricklew
2011-08-04, 16:21
En av de dyraste rättegångarna i Sveriges historia, och före dommarna var verkställda så var marknaden i full gång igen. Känns helt klart som ett slöseri med resurser.

wessmen
2011-08-04, 16:26
Det kan väl aldrig "smaka gott" när kriminella belastar samhället med stora utgifter?

Man får sätta det hela i ett perspektiv.

Hur smakar det att betala alla dessa miljoner för ett "samhällsproblem" som inte existerar (avsaknades av "anti-doping" kliniker påvisar detta).

Istället kan man dra undan mattan för dessa på riktigt och ändra lagarna kring det. Men nä, man resonerar som ett par 3-åringar och förbjuder det istället i hopp om att "folk" ska bli rädda.

Den gruppen vi vill påverka är främst ungdomar, för om Berra,33, preppar spelar inte så stor roll. Hur påverkas ungdomar av ett förbud?

Bara att snegla på cannabis, det blir tufft och nästan en sport om vem som kan röka si och så. Ett annat exempel är energidryckerna. "På min tid", alltså bara för ett par år sedan var det inte en jävel som brydde sig om skiten, men när det sattes en åldersgräns på skiten så blommade "ungdomsflugan" och det säljer som smör i solsken. Det dricks så jävla sjukt mycket energidryck av ungdomarna idag, fan var en facebookgrupp där ungarna "tipsade" varandra om vart man kunde "köpa ut". Hur någon var "speedad" etc.

Kontentan av mitt inlägg som det saknas en röd tråd i är: Lär er av era jävla misstag någon gång. Att förbjuda kommer inte i alla lägen minska användningen i de grupper man eftersöker.

Ganska imponerade att man fortsätter stoppa huvudet i sanden och skylla på någon annan, då man styra upp det hela genom att tänka en gång extra.

08-dude
2011-08-04, 16:27
Finns mer än ett problem i samhället, dom kanske skulle fokusera på saker lite värre än att folk blir muskulösa.

Om du tror att det är problemet så förstår jag att du inte förstår problemet.

z_bumbi
2011-08-04, 16:29
Ganska imponerade att man fortsätter stoppa huvudet i sanden och skylla på någon annan,

Ja det var väl ungefär det jag skrev?

lirberr
2011-08-04, 16:40
Om du tror att det är problemet så förstår jag att du inte förstår problemet.

Kan ha varit en smula sarkasm inbäddat i mitt inlägg.. Kan ha varit.

Men ändå, vad ser du som det stora problemet med doping?

8x8
2011-08-04, 16:51
Den stora kostnaden är ju de dömdas advokatlöner. Ge gärningsmännen notan så blir operation liquid inte så dyr.

Hursomhelst betalar jag gärna skatt när det går till att sätta kriminella i fängelse.

vespa
2011-08-04, 17:38
Hade man hittat dopningsmedel för c.a. 6 miljoner?

Vad har Sveriges dyraste rättgång (allt inkluderat) kostat totalt. räcker det med 250 miljoner?

Värt att tänka på är
4% av alla bostadsinbrott klaras upp, bilstölder, cykelstölder kan man glömma

Politiker borde ta ett besök på någon barnvänlig badstrand och titta på förstörda kroppar, folk skiter fullständigt i deras hälsa. Och så ger man sig på de som kanske är mest noga

filmjölk
2011-08-04, 17:38
Fördomsfulla Filmjölk tror att dessa langare även krängt knark och preparat i gråzonen mellan knark och doping.

Oxe
2011-08-04, 17:40
Ett stort problem med lagstiftningen var när dom höjde straffet ifrån 2 till 4 år för grovt brott. Innan detta var majoriteten av preparat ifrån enskilda 'miss'brukar som tog med sig lite extra när dom var utomlands till sina kompisar för att få ner sin egen kostnad, isamband med att dom höjde slutade de vanliga människorna och det blev mer organiserat. Nu kan man inte göra nåt åt det då skadan redan är gjord.

Angående straffet han satt väl inte häktad speciellt länge 3,5 år ger 2år och 4månader effektivt. Ifall han sköter sig så kan han komma ut med fotboja. Sista 6månaderna så cirka 1,5 år får han sitta

vespa
2011-08-04, 17:48
Polisen gör sitt jobb. Jag förstår inte problemet.
Njae, inte om du tittar på mängdbrotten. där är det i princip riskfritt och härja men det är mindre kul när man själv fått inbrott

Jag tror detta handlar om att den poliser vill visa att "de gör något" angående den satsning politker gjort mot grov organiserad brottslighet. kroppsbyggare är lätta mål för att frisera statistiken
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tuffa-tag-mot-organiserade-ligor_1461333.svd
http://www.polisen.se/Kalmar_lan/sv/Aktuellt/Nyheter/Gemensam/2011/jan-mars/2010-ars-resultat-av-den-gemensamma-satsningen-mot-grov-organiserad-brottslighet/

allt handlar om statistik och människor som är rädda om sitt arbete

hultman
2011-08-04, 18:03
Han hänger ju med både poliser och säljare har han sagt i en annan tråd :cool:

Hörru din lustigkurre. Citera gärna, sedan kan du fortsätta vara lustig i PM!

kettlebellGuden
2011-08-04, 18:04
Njae, inte om du tittar på mängdbrotten. där är det i princip riskfritt och härja men det är mindre kul när man själv fått inbrott

Jag tror detta handlar om att den poliser vill visa att "de gör något" angående den satsning politker gjort mot grov organiserad brottslighet. kroppsbyggare är lätta mål för att frisera statistiken
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tuffa-tag-mot-organiserade-ligor_1461333.svd
http://www.polisen.se/Kalmar_lan/sv/Aktuellt/Nyheter/Gemensam/2011/jan-mars/2010-ars-resultat-av-den-gemensamma-satsningen-mot-grov-organiserad-brottslighet/

allt handlar om statistik och människor som är rädda om sitt arbete

Vad pratar du om? Vi pratar om dopinghärvan här. Polisen har gjort det jobbit vi betalar dem för att göra, vissa verkar tycka att de skulle låta bli att göra sitt jobb. Du verkar prata om något helt annat. Kanske har du postat i fel tråd?

vespa
2011-08-04, 18:06
Vad pratar du om? Vi pratar om dopinghärvan här. Polisen har gjort det jobbit vi betalar dem för att göra, vissa verkar tycka att de skulle låta bli att göra sitt jobb. Du verkar prata om något helt annat. Kanske har du postat i fel tråd?

Om du följt det hela så vet du säkert att polisen själva gått ut med överdrivna uppgifter samt förklarat hur illa det är med dessa medel.

Polis skall inte driva kampanjer, de skall endast utföra det som är bestämt av politiker.

Det finns väldigt mycket konstigt i denna härva från polisen sida

kettlebellGuden
2011-08-04, 18:08
Om du följt det hela så vet du säkert att polisen själva gått ut med överdrivna uppgifter samt förklarat hur illa det är med dessa medel.

Polis skall inte driva kampanjer, de skall endast utföra det som är bestämt av politiker.

Det finns väldigt mycket konstigt i denna härva från polisen sida

Det är inte politiker som bestämmer vad polisen ska syssla med, nej. Du verkar ha missförstått hur svenska rättsamhället är uppbyggt.

vespa
2011-08-04, 18:11
Det är inte politiker som bestämmer vad polisen ska syssla med, nej. Du verkar ha missförstått hur svenska rättsamhället är uppbyggt.
ehhh.. vem gör det då? jag trodde politiker stiftade lagarna

kettlebellGuden
2011-08-04, 18:13
ehhh.. vem gör det då? jag trodde politiker stiftade lagarna

Det är korrekt. Att stifta lagar är då inte alls detsamma som att bestämma vad poliser ska syssla med.

Men annars är det helt rätt att det är du och jag som har stiftat de här lagarna rörande steroider. Jag är iaf glad att systemet fungerar.

vespa
2011-08-04, 18:16
Det är korrekt. Att stifta lagar är då inte alls detsamma som att bestämma vad poliser ska syssla med.
ok, då är det värre än vad jag trodde. polisstater är livsfarliga

Men annars är det helt rätt att det är du och jag som har stiftat de här lagarna rörande steroider. Jag är iaf glad att systemet fungerar.
Inte direkt, vår och andra demokrati är inte något och skryta med om man säger så

Trance
2011-08-04, 18:33
Känns som de 100 miljonerna skulle fått fast rätt många fler brottslingar om man satsat på att ta fast fortkörare och fildelare.

kettlebellGuden
2011-08-04, 18:34
ok, då är det värre än vad jag trodde. polisstater är livsfarliga



Med tanke på att polisstat innefattar en politiks kontrollerad polismyndighet så är det ju i princip raka motsatsen till det vi har... och det du nyss förespråkade. :thumbup:

spoonchest
2011-08-04, 18:36
Fördomsfulla Filmjölk tror att dessa langare även krängt knark och preparat i gråzonen mellan knark och doping.

Håller med. De som dömdes hårdast fick 7 resp. 6 år. Då är det alltså inte ingen liten verksamhet vi pratar om.
Med det sagt går sånt inte obemärkt förbi den klick människor som pysslar med lite grövre brottslighet.

Med risk för att låta ännu mer fördomsfull tippar jag på att det finns riktigt obehagliga typer bland de dömda.
Jag har svårt att tro på påståenden som antyder att detta gjordes enkom för "att ha något att göra", medans den riktiga brottsligheten härjar fritt.
Visst, för average preppar- joe på gymmet kan det säkert kännas orättvist att kännas så påjagad, men faktum är att han får skylla sig själv. Resurserna har använts mycket välriktat. Uppenbarligen.

Gober
2011-08-04, 19:48
Hörru din lustigkurre. Citera gärna, sedan kan du fortsätta vara lustig i PM!

Var det inte du som snackade om att du hängde i någon kvart med langare och att det även fanns några av de blå där, eller att du kände till snutar från gymmet? Något i den stilen, minns inte vad som diskuterades men kanske angående hur vida dom blå preppade eller ej, är både lustig och lat och orkar inte leta citat. Har jag fel ber jag dig självfallet om ursäkt.

Ondskapelsen
2011-08-04, 20:11
Känns som de 100 miljonerna skulle fått fast rätt många fler brottslingar om man satsat på att ta fast fortkörare och fildelare.

Dock ser jag dopingrazzian som en bättre idé än att jaga fildelare.
Även om jag tycker båda idéerna är slöseri med resurser och tankarna bakom luktar lite illa.

Trance
2011-08-04, 20:15
Dock ser jag dopingrazzian som en bättre idé än att jaga fildelare.
Även om jag tycker båda idéerna är slöseri med resurser och tankarna bakom luktar lite illa.

Varför? Fildelning är väl ett mycket vanliga brott och är nästan accepterat. Så det borde ge rätt bra utdelning.

lirberr
2011-08-04, 20:32
Varför? Fildelning är väl ett mycket vanliga brott och är nästan accepterat. Så det borde ge rätt bra utdelning.

Utdelning är ju verkligen vad polisen borde eftersträva.

Ondskapelsen
2011-08-04, 20:48
Varför? Fildelning är väl ett mycket vanliga brott och är nästan accepterat. Så det borde ge rätt bra utdelning.

Utdelning är ju verkligen vad polisen borde eftersträva.

Förstår inte resonemanget.

Är det rätt att sätta in stora resurser på att stoppa ungar som kör trimmade moppar för att det är tacksamt och man får bra hitrate?
Ser hellre att dem lägger resurserna på grövre brott även om dem sämre odds och haffar färre brottslingar.

vespa
2011-08-04, 21:04
Med tanke på att polisstat innefattar en politiks kontrollerad polismyndighet så är det ju i princip raka motsatsen till det vi har... och det du nyss förespråkade. :thumbup:

inte direkt du...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Polisstat

vespa
2011-08-04, 21:07
Utdelning är ju verkligen vad polisen borde eftersträva.
kanske därför ekonomisk brottslighet (insiderhandel, korruption mm) är relativt riskfritt trotts att det är mängder med pengar det handlar om

Oxe
2011-08-04, 21:08
Håller med. De som dömdes hårdast fick 7 resp. 6 år. Då är det alltså inte ingen liten verksamhet vi pratar om.
Med det sagt går sånt inte obemärkt förbi den klick människor som pysslar med lite grövre brottslighet.

Med risk för att låta ännu mer fördomsfull tippar jag på att det finns riktigt obehagliga typer bland de dömda.
Jag har svårt att tro på påståenden som antyder att detta gjordes enkom för "att ha något att göra", medans den riktiga brottsligheten härjar fritt.
Visst, för average preppar- joe på gymmet kan det säkert kännas orättvist att kännas så påjagad, men faktum är att han får skylla sig själv. Resurserna har använts mycket välriktat. Uppenbarligen.

Av vad jag vet så är det inga speciella killar, primärt vanliga byggare och så, vad är det man säger tomma tunnor skramlar mest.

Flesta riktiga kriminella dom lite mer obehagliga killar tycker att majoritetn av de killarna som nu åkte är som små skolflickor.

Inte helt omöjligt att många av dom som åkte kan komma få ganska jobbiga fängelsestraff...

Tiden är en sak, vad du är för en person gör resten, vissa är tvugna att sitta isolerat mer eller mindre hela sin tid pga att dom inte blir accepterat av fängelse populationen, folk som "berättar" för "mycket" kan bli ganska heta villbråd på anstalter. Dom är runt samma klass som våldtäcktsmän pedofiler osv, på fängelsen brukar det vara en tydligstruktur och det finns många oskrivna lagar. Och många av de häftiga byggarna är inte så häftiga längre...

Tricklew
2011-08-04, 21:11
Med risk för att låta ännu mer fördomsfull tippar jag på att det finns riktigt obehagliga typer bland de dömda.


Nåja, det var inte många som varit straffade tidigare, så antingen är de extremt duktiga obehagliga typer, eller så är de inte så obehagliga som du gissar på.

vespa
2011-08-04, 23:14
Med risk för att låta ännu mer fördomsfull tippar jag på att det finns riktigt obehagliga typer bland de dömda.

Av alla åtalade var endast en tidigare straffad och det var också för dopningsbrott. så nej, det var inga obehagliga typer.

stevebc
2011-08-04, 23:16
Usch, man blir så äcklad. Kan inte fatta att folk kan sitta och försvara det.Ja usch vad äcklad man blir. Bara tanken att man ska få göra vad man vill med sin egen kropp.

stevebc
2011-08-04, 23:25
Förstår inte resonemanget.

Är det rätt att sätta in stora resurser på att stoppa ungar som kör trimmade moppar för att det är tacksamt och man får bra hitrate?
Ser hellre att dem lägger resurserna på grövre brott även om dem sämre odds och haffar färre brottslingar.Det är inte Trance' resonemang (från början), utan det är andra som har skrivit så i tråden.

Typ: "det är rätt att polisen gör så här, för då åker kriminella fast". Man lägger inte någon värdering i själva dådet annat än att det är olagligt. Med den typen av argument, varför inte satsa på fildelare? De tillhör också kategorin kriminella. Då ska polisen också satsa hundra miljoner på att få fast dessa, enligt dem. Kriminella åker ju dit.

Doctor Snuggles
2011-08-05, 00:01
Utdelning är ju verkligen vad polisen borde eftersträva.

Du menar att jaga väderkvarnar är bra resursallokering?

spoonchest
2011-08-05, 02:52
Av vad jag vet så är det inga speciella killar, primärt vanliga byggare och så, vad är det man säger tomma tunnor skramlar mest.

Flesta riktiga kriminella dom lite mer obehagliga killar tycker att majoritetn av de killarna som nu åkte är som små skolflickor.

Inte helt omöjligt att många av dom som åkte kan komma få ganska jobbiga fängelsestraff...



Byggare är obehagliga typer.

Pudzianovski
2011-08-05, 06:49
Av vad jag vet så är det inga speciella killar, primärt vanliga byggare och så, vad är det man säger tomma tunnor skramlar mest.

Flesta riktiga kriminella dom lite mer obehagliga killar tycker att majoritetn av de killarna som nu åkte är som små skolflickor.
Inte helt omöjligt att många av dom som åkte kan komma få ganska jobbiga fängelsestraff...

Tiden är en sak, vad du är för en person gör resten, vissa är tvugna att sitta isolerat mer eller mindre hela sin tid pga att dom inte blir accepterat av fängelse populationen, folk som "berättar" för "mycket" kan bli ganska heta villbråd på anstalter. Dom är runt samma klass som våldtäcktsmän pedofiler osv, på fängelsen brukar det vara en tydligstruktur och det finns många oskrivna lagar. Och många av de häftiga byggarna är inte så häftiga längre...

1. Var går gränsen? när blir man "riktigt kriminell"?
2. Vilken grad av kriminalitet ska uppnås för att vara häftig?

Du verkar insatt!

polka_griis
2011-08-05, 06:55
Ja usch vad äcklad man blir. Bara tanken att man ska få göra vad man vill med sin egen kropp.
För att förtydliga: rätten till sin egen kropp är den mest primära av alla rättigheter. Att så många är villiga att kasta bort den rättigheten och anser sig ha rätten att bestämma över vad andra gör med sina kroppar för att åtgärda ett låtsasproblem, och dessutom beskattar mig hårt för att göra detta, det äcklar mig.

Den här frågan är faktiskt så enkel och det finns inte så mycket mer att diskutera. Argument som att det är samhällsekonomiskt gynnsamt att minska dopingbruket och what not skiter jag fullständigt i, vi är mer än några brickor i nått planekonomiskt kommunistsamhälle. Individens frihet kommer alltid först.

Ondskapelsen
2011-08-05, 08:39
Det är inte Trance' resonemang (från början), utan det är andra som har skrivit så i tråden.

Typ: "det är rätt att polisen gör så här, för då åker kriminella fast". Man lägger inte någon värdering i själva dådet annat än att det är olagligt. Med den typen av argument, varför inte satsa på fildelare? De tillhör också kategorin kriminella. Då ska polisen också satsa hundra miljoner på att få fast dessa, enligt dem. Kriminella åker ju dit.

Oberoende av vems resonemang det är så förstår jag det inte. Värderingen måste ju börja i brottets "grovhet". Kriminalitet är inte ja/nej, det är snarare en komplicerad skala mellan 1-10 och resurserna bör hanteras därefter.

För att förtydliga: rätten till sin egen kropp är den mest primära av alla rättigheter. Att så många är villiga att kasta bort den rättigheten och anser sig ha rätten att bestämma över vad andra gör med sina kroppar för att åtgärda ett låtsasproblem, och dessutom beskattar mig hårt för att göra detta, det äcklar mig.

Den här frågan är faktiskt så enkel och det finns inte så mycket mer att diskutera. Argument som att det är samhällsekonomiskt gynnsamt att minska dopingbruket och what not skiter jag fullständigt i, vi är mer än några brickor i nått planekonomiskt kommunistsamhälle. Individens frihet kommer alltid först.

High five!

stridis
2011-08-05, 08:48
Den här frågan är faktiskt så enkel och det finns inte så mycket mer att diskutera. Argument som att det är samhällsekonomiskt gynnsamt att minska dopingbruket och what not skiter jag fullständigt i, vi är mer än några brickor i nått planekonomiskt kommunistsamhälle. Individens frihet kommer alltid först.

Vi bor ändock i ett samhälle- en man är inte en ö. Så det blir nödvändigtvis en balansgång. Ett samhälle måste ges tillfälle att fungera och överleva. Men jag tycker att myndiga människors kroppsliga autonomi skall vara långtgående.

polka_griis
2011-08-05, 09:01
Vi bor ändock i ett samhälle- en man är inte en ö. Så det blir nödvändigtvis en balansgång. Ett samhälle måste ges tillfälle att fungera och överleva. Men jag tycker att myndiga människors kroppsliga autonomi skall vara långtgående.
Ett samhälle fungerar bättre ju friare det är skulle jag säga. Ett samhälle är endast en samling individer, att begränsa individens möjlighet är att begränsa samhällets möjlighet.

Oxe
2011-08-05, 09:27
1. Var går gränsen? när blir man "riktigt kriminell"?
2. Vilken grad av kriminalitet ska uppnås för att vara häftig?

Du verkar insatt!


HÄftig är ett malplacerat ord med många kroppsbyggare har ett ego som dom inte klarar att lösa in, i deras värld är dom 'häftiga' och tenderar att behandla folk respktlöst.

En riktigt 'kriminell' hänger inte ut sina vänner det är tabu, och dom har mer bakom sig än vad de oftast ger sken av, det är mer en fråga om mentalitet än brottetsart.
Men som med allt så är det inviduellt.

Tror det kan bli ett tufft uppvaknande för många av de här indeviderna om ödmjukhet och behandla folk respektfullt.

Men rent generellt så inne på anstalter så är ligger folk som gjort stora välplanerade rån högt i kurs samma sak med dom som är delaktiga i organiserade saker med kapital bakom sig. Är man rak och korrekt inte spelar nånting man inte är och respektfull brukar folk klara sig bra.

Kvinnomisshandlare våldtäktsman pedofiler placeras inte ens på vanliga anstalter för det är risk för deras säkerhet, folk som gjort bedrägerier och så mot pensionärer eller pensionsrån motpensionärer/6andikapade eller folk som golat och berättat för mycket är sånna som brukar och på stryk och får sitta isolerade pga deras egen säkerhet.

stridis
2011-08-05, 09:29
Ett samhälle fungerar bättre ju friare det är skulle jag säga. Ett samhälle är endast en samling individer, att begränsa individens möjlighet är att begränsa samhällets möjlighet.

Nej, där är du fel ute. Summan är förmer än delarna var för sig. Se bara på en ensam myra kontra en myrstack. Men skall du hålla på med sådana floskler i en dopingtråd? Blir lite löjlig diskussion då jag är på samma sida som dig(tror jag) när det gäller dopingfrågan, ogillar bara ogenomtänkta floskler, vilket jag kommenterade.

vespa
2011-08-05, 09:55
1. Var går gränsen? när blir man "riktigt kriminell"?

Sunt förnuft säger att det gränsen går när man begår handlingar som skapar offer.
Dopningsbrott, då är det staten som skapar offer med tanke på att köpare och säljare gör något frivilligt.

stridis
2011-08-05, 10:04
Sunt förnuft säger att det gränsen går när man begår handlingar som skapar offer.

Men hursomhelst så finns det brott som inte har några offer: Rattfylla etc. Betyder inte att det är ok bara för att man som fotgängare klarat av att kasta sig ur väg för rattfylleristens framfart.

shut teh face
2011-08-05, 10:05
Helt klart så räknas doping inte bland de grövre brotten i min bok. Men polisen kan inte bara syssla med grova brott.

Sen är det ingen här som vet vad det kostat, operationen tog ju lång tid, kanske inte slukat så många polisresurser som man kan tro. Och att rättegången kostar pengar är ju liksom inget att diskutera, det är vad det är.

Sen kan man klart diskutera legalisering för att spara pengar för samhället, det gäller också exempelvis cannabis och fildelning.

polka_griis
2011-08-05, 10:09
Nej, där är du fel ute. Summan är förmer än delarna var för sig. Se bara på en ensam myra kontra en myrstack. Men skall du hålla på med sådana floskler i en dopingtråd? Blir lite löjlig diskussion då jag är på samma sida som dig(tror jag) när det gäller dopingfrågan, ogillar bara ogenomtänkta floskler, vilket jag kommenterade.
Och jag tycker det du skrev är en floskel, därför jag kommenterade, men visst vi behöver inte ta det här.

vespa
2011-08-05, 10:12
Men hursomhelst så finns det brott som inte har några offer: Rattfylla etc. Betyder inte att det är ok bara för att man som fotgängare klarat av att kasta sig ur väg för rattfylleristens framfart.

Det finns en riskkalkyl där som är ganska talande. Placera 10 personer som skall köra i 2 mil i trafiken och alla har över en promille. Jag tror inte du skulle sätta pengar på att alla lyckas utan någon incident. Varför tror du försäkringar slutar gälla när föraren varit full?

Risken att andra skadas vid dopning är inte högre än när folk dricker mjölk

stridis
2011-08-05, 10:23
Risken att andra skadas vid dopning är inte högre än när folk dricker mjölk

Nu förminskar du avigsidorna. AAS har förmåga att förändra psyket (exempelvis så blir vissa hypomana och ett fåtal får maniska tendenser av moderata suprafysiologiska mängder testosteron, vissa andra AAS-preparat verkar vara värre), mjölk är ofarligt i det avseendet. Beror även lite på varför man dopar sig, alla har inte rosenskimrande skäl direkt.

vespa
2011-08-05, 10:38
Nu förminskar du avigsidorna. AAS har förmåga att förändra psyket (exempelvis så blir vissa hypomana och ett fåtal får maniska tendenser av moderata suprafysiologiska mängder testosteron, vissa andra AAS-preparat verkar vara värre), mjölk är ofarligt i det avseendet. Beror även lite på varför man dopar sig, alla har inte rosenskimrande skäl direkt.

Tvärtom, tar du med alla de som ligger i riskzonen att balla ur eller kanske haft ett ganska trassligt liv men plötsligt får ett intresse och skärper till sig så hamnar du på rejält plus!
Byggning fångar upp en hel del med problembakgrund, alla blir självklart inte snövita för det men man kan inte slarva som man gjort tidigare

ASS förmånga att ändra psyket är otroligt överdrivet, det stämmer inte

stridis
2011-08-05, 11:07
Tvärtom, tar du med alla de som ligger i riskzonen att balla ur eller kanske haft ett ganska trassligt liv men plötsligt får ett intresse och skärper till sig så hamnar du på rejält plus!
Byggning fångar upp en hel del med problembakgrund, alla blir självklart inte snövita för det men man kan inte slarva som man gjort tidigare

ASS förmånga att ändra psyket är otroligt överdrivet, det stämmer inte

Huruvida det går på plus eller minus vet jag inte, men att det har förmåga att ändra psyket är korrekt; otroligt överdrivet? Beror ju på vem man lyssnat på...

mikaelj
2011-08-05, 11:15
Byggning fångar upp en hel del med problembakgrund, alla blir självklart inte snövita för det men man kan inte slarva som man gjort tidigare

Jodå, du kan slarva ännu värre, eftersom du nu har testoboosten som gör mycket av jobbet åt dig...

vespa
2011-08-05, 11:20
Jodå, du kan slarva ännu värre, eftersom du nu har testoboosten som gör mycket av jobbet åt dig...

Nu var det iofs inte den typen av "slarv" jag menade vilket jag är helt övertygad om att du förstod.

De som tränar brukar normalt inte slarva, man gör vad man kan för att bli så vältränad som möjligt.

Vill du se slarv, besök någon badstrand där det är många barn som badar och kolla in deras föräldrar

vespa
2011-08-05, 11:21
Huruvida det går på plus eller minus vet jag inte, men att det har förmåga att ändra psyket är korrekt; otroligt överdrivet? Beror ju på vem man lyssnat på...

jag tror inte du vet speciellt mycket om vad du diskuterar ;)

mikaelj
2011-08-05, 11:24
Nu var det iofs inte den typen av "slarv" jag menade vilket jag är helt övertygad om att du förstod.

De som tränar brukar normalt inte slarva, man gör vad man kan för att bli så vältränad som möjligt.

Vill du se slarv, besök någon badstrand där det är många barn som badar och kolla in deras föräldrar

Nej, byggning+AAS gör inte kriminella till fredliga & harmlösa typer. Om något lär det förvärras.

Du har fel.

Doctor Snuggles
2011-08-05, 11:28
Jodå, du kan slarva ännu värre, eftersom du nu har testoboosten som gör mycket av jobbet åt dig...

Det finns ingen entydig forskning på att exogent tillfört testosteron gör män mer aggressiva, vad jag vet.

mikaelj
2011-08-05, 11:32
Det finns ingen entydig forskning på att exogent tillfört testosteron gör män mer aggressiva, vad jag vet.

"Jodå, du kan slarva ännu värre [med träningen], eftersom du nu har testoboosten som gör mycket av jobbet åt dig..."

stridis
2011-08-05, 11:35
jag tror inte du vet speciellt mycket om vad du diskuterar ;)

Nå jag har kollat in en del studier inom ämnet, jag har för övrigt läst biokemi och fysiologi, så helt nollad är jag inte. Men upplys mig vetja?

stridis
2011-08-05, 11:40
Det finns ingen entydig forskning på att exogent tillfört testosteron gör män mer aggressiva, vad jag vet.

Skulle det vara ett etiskt experiment ifall det skulle kräva väldigt höga doser(Bodybuilderdoser, inte nisse beachbodydoser)?

hultman
2011-08-05, 11:40
Nå jag har kollat in en del studier inom ämnet, jag har för övrigt läst biokemi och fysiologi, så helt nollad är jag inte. Men upplys mig vetja?

Oj, men dra på trissor. Du har alltså läst någon slags kurslitteratur inom ämnet och tror dig ha funnit de senaste studierna sammanfattade? Jag har också läst nämnda kurser och kan inte minnas att AAS inrangerats överhuvudtaget.

stridis
2011-08-05, 11:43
Oj, men dra på trissor. Du har alltså läst någon slags kurslitteratur inom ämnet och tror dig ha funnit de senaste studierna sammanfattade? Jag har också läst nämnda kurser och kan inte minnas att AAS inrangerats överhuvudtaget.

Tog upp det för att visa att inte bara läst några studier och inte vet hur det hänger ihop, det behövs grundläggande kunskaper för det(även inom statistik etc). Räcker mitt klargörande?

vespa
2011-08-05, 11:46
Nej, byggning+AAS gör inte kriminella till fredliga & harmlösa typer. Om något lär det förvärras.

Du har fel.

Social fallhöjd är det absolut bästa sättet och hålla borta folk från kriminella handlingar, vetenskapen är hur tydlig som helst

Människor som inte har något att förlora har väldigt mycket lättare och begå brott jämfört med människor som har saker att förlora.

vespa
2011-08-05, 11:48
Nå jag har kollat in en del studier inom ämnet, jag har för övrigt läst biokemi och fysiologi, så helt nollad är jag inte. Men upplys mig vetja?
Om du är gillar och bli stark och också blir stark, kanske gör rekord i bänken, blir du glad då?
Om du gillar och bli stark och tränar hårt för det men råkar bli skadad eller det av annan anledning går dålig, tycker du inte det är trist?

vespa
2011-08-05, 11:50
Skulle det vara ett etiskt experiment ifall det skulle kräva väldigt höga doser(Bodybuilderdoser, inte nisse beachbodydoser)?
De vetenskapliga tester som gjorts visar på motsatsen, man blir lugnare och mer fokuserad

kettlebellGuden
2011-08-05, 11:52
Social fallhöjd är det absolut bästa sättet och hålla borta folk från kriminella handlingar, vetenskapen är hur tydlig som helst

Människor som inte har något att förlora har väldigt mycket lättare och begå brott jämfört med människor som har saker att förlora.

Ja verkligen. Rika folk med hög status begår ju aldrig brott.

kettlebellGuden
2011-08-05, 11:53
De vetenskapliga tester som gjorts visar på motsatsen, man blir lugnare och mer fokuserad

Källa, tack.

stridis
2011-08-05, 11:54
jag tror inte du vet speciellt mycket om vad du diskuterar ;)

Någon förstahandsupplevelse har jag inte.

Om du är gillar och bli stark och också blir stark, kanske gör rekord i bänken, blir du glad då?
Om du gillar och bli stark och tränar hårt för det men råkar bli skadad eller det av annan anledning går dålig, tycker du inte det är trist?

Ja jag blir glad respektive mindre glad. Tror inte du gjort en konsekvensanalys sett över en hel livstid(alltså ifall det har gått på plus eller minus totalt sett att man dopat sig någon gång i livet) eller en samhällellig sådan. Vad man känner för stunden är en faktor bland många.

Doctor Snuggles
2011-08-05, 11:54
Skulle det vara ett etiskt experiment ifall det skulle kräva väldigt höga doser(Bodybuilderdoser, inte nisse beachbodydoser)?

Ptja, jag vet inte, det görs väl farligare medicinska experiment och studier än så. Bristen på bevis är dock inte bevis.
Fast nu menade mikael någonting annat än vad jag utläste.

stridis
2011-08-05, 12:03
De vetenskapliga tester som gjorts visar på motsatsen, man blir lugnare och mer fokuserad

Källa, tack.

I det här fallet är det nog ganska viktigt, för att kolla population som undersökts samt dos. Annars så är det ju ingen motsatsförhållande mellan vad vi säger iom att de är kan vara separerade och därmed inte stå i motsatsförhållande.

Ja verkligen. Rika folk med hög status begår ju aldrig brott.

Hmm, aningen förenklat uttalande.

stridis
2011-08-05, 12:07
Ptja, jag vet inte, det görs väl farligare medicinska experiment och studier än så. Bristen på bevis är dock inte bevis.
Fast nu menade mikael någonting annat än vad jag utläste.

Ja på sjuka görs det farligare experiment men de kan ju även gagnas av det(eller kommer ändåså att dö el whatever), men AAS plats inom sjukvården blir mer marginaliserad så varför forska just på högdosterapi?
Svaret är hursomhelst nej, det är inte etiskt att ge friska sjujävlars med testo.

kettlebellGuden
2011-08-05, 12:11
I det här fallet är det nog ganska viktigt, för att kolla population som undersökts samt dos. Annars så är det ju ingen motsatsförhållande mellan vad vi säger iom att de är kan vara separerade och därmed inte stå i motsatsförhållande.
.

Att folk med brist på naturligt testosteron mår bra av att få låga doser i tillskott är vi nog alla överrens om. Jag utgår från att vespa pratar om studier på individer utan brist och i de väldigt höga doser som det talas om för byggare.

vespa
2011-08-05, 12:12
Ja verkligen. Rika folk med hög status begår ju aldrig brott.
Ekonomisk brottslighet är ganska riskfri. Ta korruptionen i Göteborg, åklagarna har inte kunnat utreda för man har bränt (de saknas) pappren. Den typen av brott har låg prioritet.

Gald
2011-08-05, 13:16
Tycker det är helt sjukt, dessa personer utsätter sin egen kropp inte andras. Förstår inte varför man går efter folk som bygger muskel för man tycker det är kul och fint istället för att gå efter knarkare, knarklangare osv att man ens lägger pengar på att ta fast folk som tar anabola. Självklart om personen har begått ett brått så ska man straffa personen men att spruta in något i sin EGEN kropp anser jag inte vara något brott alls.

Förstår inte hur polisen här i Sverige tänker riktigt.

stevebc
2011-08-05, 13:20
För att förtydliga: rätten till sin egen kropp är den mest primära av alla rättigheter. Att så många är villiga att kasta bort den rättigheten och anser sig ha rätten att bestämma över vad andra gör med sina kroppar för att åtgärda ett låtsasproblem, och dessutom beskattar mig hårt för att göra detta, det äcklar mig.

Den här frågan är faktiskt så enkel och det finns inte så mycket mer att diskutera. Argument som att det är samhällsekonomiskt gynnsamt att minska dopingbruket och what not skiter jag fullständigt i, vi är mer än några brickor i nått planekonomiskt kommunistsamhälle. Individens frihet kommer alltid först.Jag missförstod helt ditt första inlägg så ursäkta mig. Jag trodde du menade att det var äckligt att försvara doping(miss)brukarna. Alltså att du äcklades av Hultmans inlägg, som ju makes sense.

Oberoende av vems resonemang det är så förstår jag det inte. Värderingen måste ju börja i brottets "grovhet". Kriminalitet är inte ja/nej, det är snarare en komplicerad skala mellan 1-10 och resurserna bör hanteras därefter.+1

Taisho
2011-08-05, 13:21
Tycker det är helt sjukt, dessa personer utsätter sin egen kropp inte andras. Förstår inte varför man går efter folk som bygger muskel för man tycker det är kul och fint istället för att gå efter knarkare, knarklangare osv att man ens lägger pengar på att ta fast folk som tar anabola. Självklart om personen har begått ett brått så ska man straffa personen men att spruta in något i sin EGEN kropp anser jag inte vara något brott alls.

Förstår inte hur polisen här i Sverige tänker riktigt.

Nu är det ju inte vad du och jag eventuellt tycker som avgör om en sak är olaglig eller ej...

Eddie Vedder
2011-08-05, 13:22
Jag har också läst nämnda kurser och kan inte minnas att AAS inrangerats överhuvudtaget.

Du har läst en A-kurs i Kostvetenskap, vad mer? det låter på dig som du har läst en hel utbildning med biokemi och fysiologi.

Gald
2011-08-05, 13:24
Nu är det ju inte vad du och jag eventuellt tycker som avgör om sak är olaglig eller ej...

Nej självklart inte, men tycker ändå det är sjukt att de väljer att straffa dessa personer så hårt när även många av dessa inte ens varit straffade tidigare och inte skadat någon annan person, så ska det bli straffade ändå när det finns massvis med te,x knarklangare som lever gott på andras bekostnad och vilka resurser läggs på dem egentligen må man undra.

kettlebellGuden
2011-08-05, 13:45
Nej självklart inte, men tycker ändå det är sjukt att de väljer att straffa dessa personer så hårt när även många av dessa inte ens varit straffade tidigare och inte skadat någon annan person, så ska det bli straffade ändå när det finns massvis med te,x knarklangare som lever gott på andras bekostnad och vilka resurser läggs på dem egentligen må man undra.

Det sätts ju dit betydligt fler narkotikaproducenter, -langare, -smugglare, -ligor, -brukare än det sätts det motsvarande för AAS. Verkar inte helt otroligt då att polisen faktiskt lägger mer resurser på det än på AAS.

De straffas ju nu efter lagen, och har de smugglat/tillverkat olagliga preparat och sen sålt så är det rätt allvarliga brott som definitivt skadar andra, och samtidigt då ekobrott eftersom de knappast har skattat sina intäckter.

Pudzianovski
2011-08-05, 13:51
Du har läst en A-kurs i Kostvetenskap, vad mer? det låter på dig som du har läst en hel utbildning med biokemi och fysiologi.

Jag upplever att det är som det brukar vara på kolo & the internet :)

Person A känner 3 "kriminella" och en som sitter inne och person A kan nu allt om kriminalitet.

Person B känner 5 st som dopat sig i olika omfattning och kan därför allt om doping.

Und so weiter...

Typisk internet-mentalitet :D:thumbup:

hultman
2011-08-05, 14:25
Du har läst en A-kurs i Kostvetenskap, vad mer? det låter på dig som du har läst en hel utbildning med biokemi och fysiologi.

Korrekt. Men jag har svårt att föreställa mig att det finns någon kurs som behandlar AAS ämnesspecifikt och som använder sig av aktuell forskning. Förstår heller inte varför du irriterar dig över tonen i mitt inlägg men inte i det jag citerade. Vad får dig att tro att x läst mer relevant fysiologi/biokemi?

Jag upplever att det är som det brukar vara på kolo & the internet :)

Person A känner 3 "kriminella" och en som sitter inne och person A kan nu allt om kriminalitet.

Person B känner 5 st som dopat sig i olika omfattning och kan därför allt om doping.

Und so weiter...

Typisk internet-mentalitet :D:thumbup:

Oki...

stridis
2011-08-05, 14:31
Vilken aggressiv stämning det är här...

kettlebellGuden
2011-08-05, 14:36
Vilken aggressiv stämning det är här...

roidrage :thumbup:

Eddie Vedder
2011-08-05, 15:22
Korrekt. Men jag har svårt att föreställa mig att det finns någon kurs som behandlar AAS ämnesspecifikt och som använder sig av aktuell forskning. Förstår heller inte varför du irriterar dig över tonen i mitt inlägg men inte i det jag citerade. Vad får dig att tro att x läst mer relevant fysiologi/biokemi?

Störde mig och störde mig. Det var ju uppenbart att du försökte få det att låta som om du är utbildad inom fysiologi och biokemi och att du inom den "utbildningen" inte kom i kontakt med AAS. Och du är ju inte utbildad så det kan ju vara värt att påpeka om du nu försöker framhäva det till din fördel. Angående stridis utbildning så är han dietist, dietister är då rakt inga experter på fysiologi de heller men mer än du.

stridis
2011-08-05, 16:03
Kan vi döda stickspåret? Jag försökte inte utmåla mig som någon expert, jag bara påpekade min bakgrund i mitt tycke värdeneutralt som lite bakgrundsinfo; jag var närmast rädd att få hugg annars ifall jag inte förklarade mig så, istället så blev det ett sådant här konstigt stickspår av det hela.

Jag söker debatt inte konflikt.*rolleyes*

Var var vi i den egentliga frågan, nämligen dopinghärvan?

vespa
2011-08-05, 16:14
Ja på sjuka görs det farligare experiment men de kan ju även gagnas av det(eller kommer ändåså att dö el whatever), men AAS plats inom sjukvården blir mer marginaliserad så varför forska just på högdosterapi?
Svaret är hursomhelst nej, det är inte etiskt att ge friska sjujävlars med testo.

AAS plats inom sjukvården marginaliseras på grund av att det är svårare och tjäna pengar på dessa hormoner. Läkemedelsbolag har starkt fokus på att dra in pengar, det gör man inte på ämnen som är lätta och framställa där patenten gått ut för länge sedan.

Det finns mängder av problem som AAS kan hjälpa till med.
Fråga vilken läkare som helst som har hyffsad koll hur mycket man kan korta ner läketiden efter en operation med AAS och tillväxt, bara en sådan sak.
Bukfetma, benskörhet mm är andra typer av problem som kan förbättras drastiskt med testosteron. Tillväxthormon skulle kunna hjälpa massor med sömnproblem. Även alla de som idag opererar magsäcken på grund av fetma, varför inte låta dem gå på en kur tillväxt.

kettlebellGuden
2011-08-05, 16:20
AAS plats inom sjukvården marginaliseras på grund av att det är svårare och tjäna pengar på dessa hormoner. Läkemedelsbolag har starkt fokus på att dra in pengar, det gör man inte på ämnen som är lätta och framställa där patenten gått ut för länge sedan.

Det finns mängder av problem som AAS kan hjälpa till med.
Fråga vilken läkare som helst som har hyffsad koll hur mycket man kan korta ner läketiden efter en operation med AAS och tillväxt, bara en sådan sak.
Bukfetma, benskörhet mm är andra typer av problem som kan förbättras drastiskt med testosteron. Tillväxthormon skulle kunna hjälpa massor med sömnproblem. Även alla de som idag opererar magsäcken på grund av fetma, varför inte låta dem gå på en kur tillväxt.

Och det du pratar om är terapeutiska doser för folk som har brist... Du verkade tidigare påstå att testo var bra för friska folk som inte har brist, och i extremt höga doser. Vi väntar på dessa studier som visar på vad du sger.

vespa
2011-08-05, 16:23
Och det du pratar om är terapeutiska doser för folk som har brist... Du verkade tidigare påstå att testo var bra för friska folk som inte har brist, och i extremt höga doser. Vi väntar på dessa studier som visar på vad du sger.

vad är en terapeutisk dos, hur mycket är förmycket?

varför inte visa på studier som visar vad du säger...

miljontals personer använder dopning dagligen, många där kör på riktigt höga doser.
du har varit med i debatter tidigare om dopning och jag vet att du läst länkar som bl.a. jag postat upp som visar på testosteronents effekt på fokus för en uppgift.

Arne Persson
2011-08-05, 17:07
De vetenskapliga tester som gjorts visar på motsatsen, man blir lugnare och mer fokuserad

Är dom publicerade i den ytterst ansedda och välrennomerade vetenskapliga tidskriften: The Journal of Medical Cutting Edge Science about Harmless Drugs. The Flashback Scientific Publication.?

Ondskapelsen
2011-08-05, 17:17
I övrigt rekommenderar jag dokumentären "Bigger, Faster, Stronger".

Sverker
2011-08-05, 17:55
Håll er till er diskussion om dopningsrättegången. Att namnge och hoppa på enskilda politiker är inte rätta vägen. Nästa tillfälle blir valet 2014. Vänta tills dess.

Ondskapelsen
2011-08-06, 17:19
Herregud vad detta måste ha kostat!
Den flitige googlaren kan hitta mycket info.

Exempel:
Person X tillerkänns ersättning av allmäna medel med 2'666'874 kr. ...... Kostnaden för försvaret ska stanna på staten.

För att betala en advokat den ersättningen så lär dem ha behövt lägga ner en hel del tid....

kettlebellGuden
2011-08-06, 17:22
Herregud vad detta måste ha kostat!
Den flitige googlaren kan hitta mycket info.

Exempel:


För att betala en advokat den ersättningen så lär dem ha behövt lägga ner en hel del tid....

Har för mig att jag läste någon runt 48 miljoner för rättegångskostnader och advokatkostnader.

För mig får rättssäkerhet gärna kosta. Men det känns unket att vi hade kunnat ha alla dessa pengar att lägga på annat om bara de här personerna hade kunnat låta bli sin brottsliga bana.

Ondskapelsen
2011-08-06, 17:34
Herregud vad detta måste ha kostat!
Den flitige googlaren kan hitta mycket info.

Exempel:


För att betala en advokat den ersättningen så lär dem ha behövt lägga ner en hel del tid....

Hittade detta:

Merparten av försvararkostnaderna, som uppgår till drygt 58 000 000 kr, svarar staten för.

Fugly
2011-08-06, 17:36
Har för mig att jag läste någon runt 48 miljoner för rättegångskostnader och advokatkostnader.

För mig får rättssäkerhet gärna kosta. Men det känns unket att vi hade kunnat ha alla dessa pengar att lägga på annat om bara de här personerna hade kunnat låta bli sin brottsliga bana.

Mycket proteinpulver och kvarg. :naughty:

Doctor Snuggles
2011-08-06, 18:25
Har för mig att jag läste någon runt 48 miljoner för rättegångskostnader och advokatkostnader.

För mig får rättssäkerhet gärna kosta. Men det känns unket att vi hade kunnat ha alla dessa pengar att lägga på annat om bara de här personerna hade kunnat låta bli sin brottsliga bana.

...eller att vi inte skulle ansett det vara ett brott öht, och lägga ner pengarna på sådant som faktiskt är skadligt för samhället.

kettlebellGuden
2011-08-06, 18:33
...eller att vi inte skulle ansett det vara ett brott öht, och lägga ner pengarna på sådant som faktiskt är skadligt för samhället.

Det är helt klart en intressant diskussion. Men nu är inte så fallet, och det är rätt uppenbart att de här herrarna har kostat samhället stora summor. Polisarbetet lär ha kostat en hel del det med.

bigtraps
2011-08-06, 18:57
Klart att vi ska låta kriminella individer tjäna stora pengar på otillåtna medel.

Doctor Snuggles
2011-08-06, 19:02
Klart att vi ska låta kriminella individer tjäna stora pengar på otillåtna medel.

Ja, det är mycket bättre än att dra ner på enorma kostnader för staten och låta laglydiga individer tjäna pengar och betala skatt på lagliga medel som är en marginell till obefintlig belastning på samhället.

Gober
2011-08-06, 20:16
edit, never mind.

Ondskapelsen
2011-08-06, 21:16
Det är helt klart en intressant diskussion. Men nu är inte så fallet, och det är rätt uppenbart att de här herrarna har kostat samhället stora summor. Polisarbetet lär ha kostat en hel del det med.

Poängen är väl snarare att om det varit lagligt så har det inte kostat poliskåren en krona?

bigtraps
2011-08-06, 21:27
Och nu är det som vi alla vet inte lagligt

Ondskapelsen
2011-08-06, 21:35
Och nu är det som vi alla vet inte lagligt

Nej och det är en intressant diskussion i sig, varesig det bör vara det eller inte.
Men den diskussionen får vi nog ta nån annanstans.

Explosiven
2011-08-06, 22:42
"Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive. It would be better to live under robber barons than under omnipotent moral busybodies. The robber baron's cruelty may sometimes sleep...his cupidity may at some point be satiated; but those who torment us for our own good will torment us without end for they do so with the approval of their own conscience." C. S. Lewis

"If people let the government decide what foods they eat and what medicines they take, their bodies will soon be in as sorry a state as are the souls of those who live under tyranny." Thomas Jefferson

vespa
2011-08-06, 22:59
Klart att vi ska låta kriminella individer tjäna stora pengar på otillåtna medel.

Har du läst domen? Det är faktiskt inte speciellt stora pengar. Möjligen har någon eller några kunnat leva på det men mer än så är det inte.

De som tjänar stora pengar på detta är framförallt advokater (nästan alla har fakturerat över en miljon), åklagare, poliser, kriminal(vård), tullare mm. Bara advokatkostnaderna överstiger de belopp det handlats med med nästan 10 gånger. Räknar man med alla andra kostnader så hamnar förhållandet på runt 20-1. Samhällets kostnader är 20 gånger högre än vad som omsatts. Och det finns inte ett enda brottsoffer.

Sverker
2011-08-07, 06:45
Vi har polis, åklagare och domstolar för att skydda oss medborgare. Det är helt naturligt att rättvisa kostar pengar. Vi betalar skatt för att få skydd. Svårare än så är det inte.

Det svåra börjar i det ögonblicket när rättvisan ska generera pengar;).

Eddie Vedder
2011-08-07, 07:47
Det är helt naturligt att rättvisa kostar pengar. Vi betalar skatt för att få skydd. Svårare än så är det inte.

Jo det är svårare än så. Du utgår ju från att det finns en objektiv, och hos samtliga medborgare överensstämmande, rättvisa. Nu är jag själv ingen dopingliberal men jag vet ju att frågan är mer komplex än sådär.

Anser man att stora samhällsresurser läggs ut på ett bekämpande av något man anser vara en obetydlig sak, och därmed flytta resurser från annat man anser vara viktigare, är det klart att man inte tycker det är rättvist. Det är ju orättvist då. Att spärra in massa byggare som tagit preparat som kanske är farliga (kanske inte) kan ju anses vara högst orättvist.

Sverker
2011-08-07, 07:55
Jo det är svårare än så. Du utgår ju från att det finns en objektiv, och hos samtliga medborgare överensstämmande, rättvisa.




Ja. Vi stiftar lagar och vi väljer regering som skall driva våra önskemål. Vill vi ändra något så får vi välja någon annan riksdag.

kettlebellGuden
2011-08-07, 09:14
Poängen är väl snarare att om det varit lagligt så har det inte kostat poliskåren en krona?

Jag förstår inte ens hur det är relevant här. Självklart är det så att hade det varit lagligt så hade vi inte behövt lägga ut pengar på att försvara de här brottslingarna.... hade vi haft ett system där man själv finansierade sina försvarskostnader så hade vi inte heller behövt ta den här kostnaden.

Nu är det inte så. De dömda är säkerligen helt medvetna om detta och hade istället kunnat lobba för förändring av lagar innan de satte igång sin business.

kettlebellGuden
2011-08-07, 09:18
Har du läst domen? Det är faktiskt inte speciellt stora pengar. Möjligen har någon eller några kunnat leva på det men mer än så är det inte.

De som tjänar stora pengar på detta är framförallt advokater (nästan alla har fakturerat över en miljon), åklagare, poliser, kriminal(vård), tullare mm. Bara advokatkostnaderna överstiger de belopp det handlats med med nästan 10 gånger. Räknar man med alla andra kostnader så hamnar förhållandet på runt 20-1. Samhällets kostnader är 20 gånger högre än vad som omsatts. Och det finns inte ett enda brottsoffer.


Jag vet inte vilken konstig värld du lever i.. men kostnaden för åklagare, polis, etc. hade inte försvunnit. Det finns jobb för dem så det räcker ändå... det är inte som om de jobbar som några konsulter.

Kostnaden som vi hade kunnat slippa just här är försvarskostnaden och den slipps lättast genom att folk låter bli att begå brott, eller finansierar sitt eget försvar.

Personligen tycker jag att vi har ett extremt sympatiskt system och att den höga rättssäkerhet vi har klart är värd att lägga skattemedel på. Du tror väl inte att detta är något unikt för detta fallet?

kettlebellGuden
2011-08-07, 09:19
Anser man att stora samhällsresurser läggs ut på ett bekämpande av något man anser vara en obetydlig sak, och därmed flytta resurser från annat man anser vara viktigare, är det klart att man inte tycker det är rättvist. Det är ju orättvist då. Att spärra in massa byggare som tagit preparat som kanske är farliga (kanske inte) kan ju anses vara högst orättvist.

Jag tycker det är konstigt resonemang. Vad som är rättvisa regleras i SRL.

vespa
2011-08-07, 09:30
Jag vet inte vilken konstig värld du lever i.. men kostnaden för åklagare, polis, etc. hade inte försvunnit. Det finns jobb för dem så det räcker ändå... det är inte som om de jobbar som några konsulter.
Varför prioriterar polisen offerlösa brott? Vad vinner man på det?

Varför lägger de inte pengarna på brott med offer istället?
Bostadsinbrott har en uppklarningsprocent på knappt 4%, tar de inte tjuven på bar gärning så kan man i princip glömma att de lägger ner någon mer tid på det.
Cykelstölder, inbrott i bilar kan man glömma. Folk anmäler endast för att försäkringsbolagen vill det, alla vet att polisen inte gör ett skit åt dessa brott

vespa
2011-08-07, 09:31
Vi har polis, åklagare och domstolar för att skydda oss medborgare. Det är helt naturligt att rättvisa kostar pengar. Vi betalar skatt för att få skydd. Svårare än så är det inte.

Det svåra börjar i det ögonblicket när rättvisan ska generera pengar;).
Man skyddar inte medborgare genom att lägga pengar på offerlösa brott.

Offerlösa brott innebär att det inte finns något offer = ingen att skydda

Sverker
2011-08-07, 09:35
Välj ny regering 2014.
http://www.polisen.se/Om-polisen/Polisen-i-Sverige/Organisation/Rikspolisstyrelsen/

Låt polisen sköta sitt mellan valen och låt regeringen tillsätta sina tjänstemän.

kettlebellGuden
2011-08-07, 09:41
Varför prioriterar polisen offerlösa brott? Vad vinner man på det?

Varför lägger de inte pengarna på brott med offer istället?
Bostadsinbrott har en uppklarningsprocent på knappt 4%, tar de inte tjuven på bar gärning så kan man i princip glömma att de lägger ner någon mer tid på det.
Cykelstölder, inbrott i bilar kan man glömma. Folk anmäler endast för att försäkringsbolagen vill det, alla vet att polisen inte gör ett skit åt dessa brott

Vad polisen prioriterar får du fråga polisen om. Tacksamt nog så är det inte politiker och ministrar som bestämmer vad polisen prioriterar. Vill du få ändring på det här så får du antingen göra karriär inom poliskåren eller lobba hårt får någon sorts ministerstyre.

Att folk begår andra brott är inte ett bra resonemang för att låta vissa kriminella gå lösa. Det enda som gäller här är isåfall en riktigt otrevlig värld där polisen och rättssamhället helt ignorerar de lagar som stiftas, eller att vi legaliserar AAS. Men att argumentera för att polisen ska ignorera brottslig verksamhet, som du gör, är riktigt skrämmande imo. Lika skrämmande är det när vissa tydligen tycker att vi har slösat pengar på försvarskostnader i det här målet.

Polisen mottar säkert gärna tips om hur de ska få högre uppklarningsprocent på det här med inbrott, stulna cyklar och bilar. Du förstår ju säkert lika väl som jag att den här typen av brott är enormt svåra att klara upp.

stridis
2011-08-07, 09:47
Vi stiftar lagar och vi väljer regering som skall driva våra önskemål. Vill vi ändra något så får vi välja någon annan riksdag.

Ja och det politiska landskapet är i förändring. Inte för att jag tror att varken piratpartiet, liberaldemokraterna eller det liberala partiet lär komma in i riksdagen till nästa val, men ändå. Kristdemokraterna har goda chanser att få lämna riksdagen.


Jag tycker det är konstigt resonemang. Vad som är rättvisa regleras i SRL.

Mina två femtiöringar:
Lagar =/= rättvisa. Lagar är till för att få ett fungerande samhälle. Alla är inte lika inför lagen, fråga kungen om du inte tror mig.

kettlebellGuden
2011-08-07, 09:55
Mina två femtiöringar:
Lagar =/= rättvisa. Lagar är till för att få ett fungerande samhälle. Alla är inte lika inför lagen, fråga kungen om du inte tror mig.

Ja det här är ju en intressant diskussion helt klart. Vi kan starta en ny tråd. Vad är rättvisa för dig?

vespa
2011-08-07, 10:38
Vad polisen prioriterar får du fråga polisen om. Tacksamt nog så är det inte politiker och ministrar som bestämmer vad polisen prioriterar. Vill du få ändring på det här så får du antingen göra karriär inom poliskåren eller lobba hårt får någon sorts ministerstyre.
Den svenska polisens bisarra prioriteringar: Att jaga fredliga pensionärer! - http://www.liberaldemokraterna.com/2011/06/22/den-svenska-polisens-bisarra-prioriteringar-att-jaga-fredliga-pensionarer/

kettlebellGuden
2011-08-07, 10:42
Den svenska polisens bisarra prioriteringar: Att jaga fredliga pensionärer! - http://www.liberaldemokraterna.com/2011/06/22/den-svenska-polisens-bisarra-prioriteringar-att-jaga-fredliga-pensionarer/

Ok. Om du inte förstår att det är fullt normalt för polisen att bekämpa brottslighet så känns det inte särskilt lönt att diskutera med dig.

young_george
2011-08-07, 10:50
Ok. Om du inte förstår att det är fullt normalt för polisen att bekämpa brottslighet så känns det inte särskilt lönt att diskutera med dig.

Andra goda poliser som bara gör sitt jobb. Stävjer den antireligiösa brottsligheten. Ren rättvisa, eftersom det har stöd i lagen.

http://www.anneofcarversville.com/storage/sharia-police-indonesia.jpg?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=128934040 6379

Något som är omoraliskt (kriminalisera offerlösa brott) är omoraliskt oavsett vilka som har makten eller vilken uniform de säger sig få sin auktoritet ifrån. Må det vara bibeln, koranen eller den sekulära lagen.

kettlebellGuden
2011-08-07, 10:54
Andra goda poliser som bara gör sitt jobb. Stävjer den antireligiösa brottsligheten. Ren rättvisa, eftersom det har stöd i lagen.

http://www.anneofcarversville.com/storage/sharia-police-indonesia.jpg?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=128934040 6379

Något som är omoraliskt (kriminalisera offerlösa brott) är omoraliskt oavsett vilka som har makten eller vilken uniform de säger sig få sin auktoritet ifrån. Må det vara bibeln, koranen eller den sekulära lagen.

Vad grundar du din moralteori på? Varför skulle din moral vara bättre än andras?

Vad är rättvisa för dig?


Jag vet inte riktigt hur du tänker att indonesiskt rättsväsende är relevant i ett kontext där vi diskuterar svenskt rättsväsende. Kan du inte skilja på päron och hästar?


:edit: läser du mina tidigare inlägg i tråden så ser du ju annars att det är just en polisstat som vespa är för, och jag är emot. Indonesien är ett bra exempel.

young_george
2011-08-07, 11:00
Vad grundar du din moralteori på? Varför skulle din moral vara bättre än andras?

Vad är rättvisa för dig?


Jag vet inte riktigt hur du tänker att indonesiskt rättsväsende är relevant i ett kontext där vi diskuterar svenskt rättsväsende. Kan du inte skilja på päron och hästar?

Jag har aldrig sagt att min moral är bättre än någon annans, därför är jag inte heller intresserad av att få min moral lagstiftad.

Den indonesiska rättssystemet är baserat på samma grundprincip som den svenska. Att människor inte äger sina egna kroppar och därför kan straffas för att bruka dom. Nu är jag född i en tidsålder och plats där vi inte har riktigt så korkade lagar som i Indonesien, men det är inget som hindrar att detta förändras om man har inställningen att rättvisa är det som står i lagen oavsett vad lagen säger.

kettlebellGuden
2011-08-07, 11:16
Jag har aldrig sagt att min moral är bättre än någon annans, därför är jag inte heller intresserad av att få min moral lagstiftad.

Den indonesiska rättssystemet är baserat på samma grundprincip som den svenska. Att människor inte äger sina egna kroppar och därför kan straffas för att bruka dom. Nu är jag född i en tidsålder och plats där vi inte har riktigt så korkade lagar som i Indonesien, men det är inget som hindrar att detta förändras om man har inställningen att rättvisa är det som står i lagen oavsett vad lagen säger.

Ok. Jag tolkade ditt inlägg där du menade att något du ansåg vara omoraliskt skulle vara lagligt som att du tyckte att din moral borde vara allmänrådande.

Nej, det indonesiska rättssystemet har inte alls samma grund eller ens samma uppbyggnad. Det är ett system där politiker direkt kan påverka hur rättssystemet utför sitt jobb. Jag tycker att det här är dåligt.

Jag håller helt med annars om att argumentera att något är rättvist bara för det står i en lag är dåligt. Dock i svensk kontext tycker jag det fungerar helt utmärkt.

stridis
2011-08-07, 11:17
Den svenska polisens bisarra prioriteringar: Att jaga fredliga pensionärer! - http://www.liberaldemokraterna.com/2011/06/22/den-svenska-polisens-bisarra-prioriteringar-att-jaga-fredliga-pensionarer/

Hur skall de veta att han inte är värsta langaren utan span? Sedan har de på fötterna att han begått brott, klart de skall haffa honom då, något annat vore felaktigt av polisen med tanke på de lagar vi har. Men jag sympatiserar med gubben.

vespa
2011-08-07, 11:27
Hur skall de veta att han inte är värsta langaren utan span? Sedan har de på fötterna att han begått brott, klart de skall haffa honom då, något annat vore felaktigt av polisen med tanke på de lagar vi har. Men jag sympatiserar med gubben.

Du tänker fel från start.

Det är ingen som anmält personen, ingen som har något otalt med vederbörande.
Vad vi alla normalt anser vara är ett brott är när någon gör oss illa. Om någon snor din bil, snor din nya cykel, går in i din bostad och tar grejer. Då anmäler du eftersom du då är ett brottsoffer. Tyvärr är det så att denna typ av brott är ganska lågt prioriterade. Om du får inbrott så kanske polisen kommer ut och tittar men mycket mer än så blir det inte.

Moralbrott, där har plötsligt polisen nästan obegränsat med resurser. De försöker till och med att söka upp något som de kan lägga ner pengar på att börja "utreda".

Politiker som beslutar om moralbrott kan förtrycka stora grupper. Ta bara de länder som förbjudit homosexualitet (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=451715).

Ondskapelsen
2011-08-07, 11:34
Jag tycker det är konstigt resonemang. Vad som är rättvisa regleras i SRL.

Vad som är juridisk rättvisa regleras i Sveriges Rikes Lag, ja.
Vad som är moralisk rättvisa går inte att reglera.

Notera den stora skillnaden i juridiskt rätt/fel jämfört med moraliskt rätt/fel.
Bara för att lagen säger någonting så betyder det inte att det är det enda rätta. Människan gör fel och människan skrev Lagboken :).

kettlebellGuden
2011-08-07, 12:46
Vad som är juridisk rättvisa regleras i Sveriges Rikes Lag, ja.
Vad som är moralisk rättvisa går inte att reglera.

Notera den stora skillnaden i juridiskt rätt/fel jämfört med moraliskt rätt/fel.
Bara för att lagen säger någonting så betyder det inte att det är det enda rätta. Människan gör fel och människan skrev Lagboken :).

Om det är skillnad på moral och juridik är helt beroende på vad man har för inställning till moral/etik.

kettlebellGuden
2011-08-07, 12:49
Du tänker fel från start.

Det är ingen som anmält personen, ingen som har något otalt med vederbörande.
Vad vi alla normalt anser vara är ett brott är när någon gör oss illa. Om någon snor din bil, snor din nya cykel, går in i din bostad och tar grejer. Då anmäler du eftersom du då är ett brottsoffer. Tyvärr är det så att denna typ av brott är ganska lågt prioriterade. Om du får inbrott så kanske polisen kommer ut och tittar men mycket mer än så blir det inte.

Moralbrott, där har plötsligt polisen nästan obegränsat med resurser. De försöker till och med att söka upp något som de kan lägga ner pengar på att börja "utreda".

Politiker som beslutar om moralbrott kan förtrycka stora grupper. Ta bara de länder som förbjudit homosexualitet (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=451715).

Vad pratar du om? Vad vi normalt anser vara brott är när någon bryter mot lagen. T.ex. när jag cyklar över en stopp-plikt mitt i natten så anser jag, och förmodligen de flesta med mig, att jag begår ett brott. Det gör varken mig eller någon annan illa, men självklart är det ett brott och gör mig till kriminell.

Jag vet inte hur du har fått för dig att stölder och inbrott är lågt prioriterade. De är däremot extremt svåra att lösa. Vad har du egentligen tänkt att polisen ska göra om du anmäler din cykel stulen?

Att ingen har anmält något gör inte verksamheten mindre brottslig, och förmodligen har polisen fått tips om det hela. Du tror väl inte att polisen enbart sitter och väntar på att folk ska göra anmälan?

vespa
2011-08-07, 12:59
Jag vet inte hur du har fått för dig att stölder och inbrott är lågt prioriterade. De är däremot extremt svåra att lösa. Vad har du egentligen tänkt att polisen ska göra om du anmäler din cykel stulen?

Ja, brott är väldigt svåra när man inte ens bemödar sig med att åka och granska.

http://www.newsmill.se/artikel/2011/06/12/poliser-f-r-inte-utreda-sv-rl-sta-m-ngdbrott
Citat:
I England klarar polisen upp 16 % av bostadsinbrotten mot i Sverige 4 %.Skillnaden beror uppenbarligen på att mindre resurser läggs på teknisk undersökning och spaning. Polisernas entydiga bild i Sverige är att man nu uppmanas att satsa på lättutredda brott som ger bra statistik. Detta bekräftades av mängdbrottsutredaren Thomas Bergström i Hallsberg och kommenterades av polisforskaren Stefan Holgersson.

kettlebellGuden
2011-08-07, 13:06
Ja, brott är väldigt svåra när man inte ens bemödar sig med att åka och granska.

http://www.newsmill.se/artikel/2011/06/12/poliser-f-r-inte-utreda-sv-rl-sta-m-ngdbrott
Citat:
I England klarar polisen upp 16 % av bostadsinbrotten mot i Sverige 4 %.Skillnaden beror uppenbarligen på att mindre resurser läggs på teknisk undersökning och spaning. Polisernas entydiga bild i Sverige är att man nu uppmanas att satsa på lättutredda brott som ger bra statistik. Detta bekräftades av mängdbrottsutredaren Thomas Bergström i Hallsberg och kommenterades av polisforskaren Stefan Holgersson.

Du har alltså fortfarande inte bemödat dig att sätta dig in i hur polisens prioriteringar sätts?


Hur menar du annars att polisen ska göra när en cykel blir stulen? Åka ut och titta på ett tomt cykelställ? Det om något är ju slöseri med resurser.


Personligen tycker jag legalisering av AAS och narkotika är mycket bättre väg att gå än politisk styrning av polisen och selektivt ignorerande av brottslig verksamhet. Din väg är verkligen inte ett land jag hade velat bo i.

vespa
2011-08-07, 13:11
Personligen tycker jag legalisering av AAS och narkotika är mycket bättre väg att gå än politisk styrning av polisen och selektivt ignorerande av brottslig verksamhet.

Precis, och för att man skall få politiker och allmänhet att fatta så måste man påtala vad som är så fel med att fokusera på moralbrott.
Vad personer gör mot sin egen kropp kan aldrig vara ett brott, legalisera AAS, narkotika och annat som inte påverkar någon blir därför den enda självklara lösningen

Pepz
2011-08-07, 13:14
Precis, och för att man skall få politiker och allmänhet att fatta så måste man påtala vad som är så fel med att fokusera på moralbrott.
Vad personer gör mot sin egen kropp kan aldrig vara ett brott, legalisera AAS, narkotika och annat som inte påverkar någon blir därför den enda självklara lösningen

herregud så naivt. påstår du att narkotika inte drabbar någon annan än brukaren?

kettlebellGuden
2011-08-07, 13:14
Precis, och för att man skall få politiker och allmänhet att fatta så måste man påtala vad som är så fel med att fokusera på moralbrott.
Vad personer gör mot sin egen kropp kan aldrig vara ett brott, legalisera AAS, narkotika och annat som inte påverkar någon blir därför den enda självklara lösningen

...

Men det är ju inte vad du gör. Du argumenterar för att vi ska ha en politisk styrd poliskår och att viss typ av brottslighet ska ignoreras.

qwerty1
2011-08-07, 13:24
...

Men det är ju inte vad du gör. Du argumenterar för att vi ska ha en politisk styrd poliskår och att viss typ av brottslighet ska ignoreras.

Vad man vill och vad som går är dock två helt olika saker. Jag vill inte att polisen ska ta in rökare för kissprov, dock förstår jag det, för dem följer lagen. Hade jag inte accepterat det, hade jag heller inte rökt...

Sen behöver man inte vara nöjd med hur det är och man vill se en ändring...

edit:
sorry för jag kom in i er diskussion(har inte läst allt så kanske svarade på något helt annat.... isåfall, ignorera mitt inlägg)

kettlebellGuden
2011-08-07, 13:27
Vad man vill och vad som går är dock två helt olika saker. Jag vill inte att polisen ska ta in rökare för kissprov, dock förstår jag det, för dem följer lagen. Hade jag inte accepterat det, hade jag heller inte rökt...

Sen behöver man inte vara nöjd med hur det är och man vill se en ändring...

Jag vill inte att det ska ske, men jag tycker att det ska ske eftersom lagarna är som de är. Det låter som samma som du. Jag är för förändring. Vespa förespråkar något helt annat, han tycker att polisen helt ska ignorera rådande lagstiftning. Jag ser det som livsfarligt.

vespa
2011-08-07, 13:29
herregud så naivt. påstår du att narkotika inte drabbar någon annan än brukaren?

Självklart, hur skall någon annan kunna påverkas vad du gör med din kropp?

Du måste självklart ta ansvar för de handlingar du begår, ta alkohol som är den drog som kan få en hel del och bli våldsamma. Man blir lika hårt straffad om man slagit något med eller utan alkohol i blodet.

Pratar vi AAS så handlar det om hormoner, påverkar endast kroppens fysik. Andra påverkas inte mer av det än att någon får för sig att banta eller gå upp i vikt.

kettlebellGuden
2011-08-07, 13:31
Pratar vi AAS så handlar det om hormoner, påverkar endast kroppens fysik. Andra påverkas inte mer av det än att någon får för sig att banta eller gå upp i vikt.

Du menar inte på fullaste allvar att ändringar av hormonbalanser inte påverkar psyket?

Doctor Snuggles
2011-08-07, 13:45
Du menar inte på fullaste allvar att ändringar av hormonbalanser inte påverkar psyket?

"Påverka psyket" är en ganska generell och intetsägande term.

stevebc
2011-08-07, 13:45
Jag vill inte att det ska ske, men jag tycker att det ska ske eftersom lagarna är som de är. Det låter som samma som du. Jag är för förändring. Vespa förespråkar något helt annat, han tycker att polisen helt ska ignorera rådande lagstiftning. Jag ser det som livsfarligt.Jag håller med dig i princip. Men det verkar också finnas ett enormt godtycke i polisens prioriteringar. Är det rimligt att så mycket pengar satsas på något relativt harmlöst jämfört med gängbrott, utpressningar, inbrott, trafikbrott osv?

Även om det grundläggande problemet är lagstiftningen så kan man ju fortfarande diskutera polisens prioriteringsordning.

qwerty1
2011-08-07, 13:49
Jag håller med dig i princip. Men det verkar också finnas ett enormt godtycke i polisens prioriteringar. Är det rimligt att så mycket pengar satsas på något relativt harmlöst jämfört med gängbrott, utpressningar, inbrott, trafikbrott osv?

Även om det grundläggande problemet är lagstiftningen så kan man ju fortfarande diskutera polisens prioriteringsordning.

Jag skulle faktiskt komma in på det du skrev nu, men du hann före. Håller med dig helt i detta inlägg.

Doctor Snuggles
2011-08-07, 13:51
Jag håller med dig i princip. Men det verkar också finnas ett enormt godtycke i polisens prioriteringar. Är det rimligt att så mycket pengar satsas på något relativt harmlöst jämfört med gängbrott, utpressningar, inbrott, trafikbrott osv?

Nu kan detta vara helt konspiratoriskt blaha, men jag misstänker att t.ex. doping är ett brott som är jämförelsevist lätt att komma åt, som dessutom är högintressant mediamässigt sett. Frågan är om polisen inte får riktlinjer av politiker om vad de helst ska fokusera på, lite spel för galleriet mao.

kettlebellGuden
2011-08-07, 13:55
"Påverka psyket" är en ganska generell och intetsägande term.

Ja, jag undrar väldigt mycket vad Vespa menar med att hormoner bara påverkar kroppen fysiskt. Mig veterligen finns där inte mer att påverka.

Jag håller med dig i princip. Men det verkar också finnas ett enormt godtycke i polisens prioriteringar. Är det rimligt att så mycket pengar satsas på något relativt harmlöst jämfört med gängbrott, utpressningar, inbrott, trafikbrott osv?

Även om det grundläggande problemet är lagstiftningen så kan man ju fortfarande diskutera polisens prioriteringsordning.

Har du några siffror på hur mycket polisen har satsat på det här jmf. med hur mycket som sätts på andra saker? Jag tycker att det är väldigt mycket snack om polisens felprioriteringar här, men samtidigt väldigt lite siffror på hur prioriteringarna faktiskt är.

De här omtalade 58 miljonerna har ju t.ex. inget med polisen att göra.

vespa
2011-08-07, 14:00
Du menar inte på fullaste allvar att ändringar av hormonbalanser inte påverkar psyket?
Brist på hormoner påverkar för då blir man fysiskt trött, tappar energi mm. Det i sin tur kan leda till att man får ett grinigt uppträdande.

Du kan testa att pröva och sov 3 timmar tre nätter i rad och se hur trevlig du är efter det.
Hunger är ett annat fysiskt fenomen som kan få personer och tänka psykologist negativt.

qwerty1
2011-08-07, 14:01
Ja, jag undrar väldigt mycket vad Vespa menar med att hormoner bara påverkar kroppen fysiskt. Mig veterligen finns där inte mer att påverka.



Har du några siffror på hur mycket polisen har satsat på det här jmf. med hur mycket som sätts på andra saker? Jag tycker att det är väldigt mycket snack om polisens felprioriteringar här, men samtidigt väldigt lite siffror på hur prioriteringarna faktiskt är.

De här omtalade 58 miljonerna har ju t.ex. inget med polisen att göra.

"Polisen" skulle väl få ca 50 miljoner(osäker på om det var 50, men något sådant) på att motverka cannabis. Det är 40 miljoner för mycket. 10 miljoner hade räckt fint, och då snackar vi utbildning och fakta istället för som nu. Helt fel tråd iofs men you get my point säkert!

vespa
2011-08-07, 14:02
Men det är ju inte vad du gör. Du argumenterar för att vi ska ha en politisk styrd poliskår och att viss typ av brottslighet ska ignoreras.

Njae, jag argumenterar för att polisen skall syssla med brott som har brottsoffer. Moralbrott, där skapas brottsoffer på grund av staten/polisen, Finns mängder av historiska exempel på otroligt grymma beteenden från olika länder där man förtryckt grupper i samhället

kettlebellGuden
2011-08-07, 14:06
Brist på hormoner påverkar för då blir man fysiskt trött, tappar energi mm. Det i sin tur kan leda till att man får ett grinigt uppträdande.

Du kan testa att pröva och sov 3 timmar tre nätter i rad och se hur trevlig du är efter det.
Hunger är ett annat fysiskt fenomen som kan få personer och tänka psykologist negativt.

Vad menar du? Det var ju du som precis sa att hormoner bara "påverkar en fysiskt". Jag är väl medveten om att ändringar i hormonbalanser påverkar en psykologiskt.

"Polisen" skulle väl få ca 50 miljoner(osäker på om det var 50, men något sådant) på att motverka cannabis. Det är 40 miljoner för mycket. 10 miljoner hade räckt fint, och då snackar vi utbildning och fakta istället för som nu. Helt fel tråd iofs men you get my point säkert!

Vem är "Polisen" i det här fallet?

Njae, jag argumenterar för att polisen skall syssla med brott som har brottsoffer.

Right. Du menar alltså att polisen ska låta bli att syssla med vissa brott, och ignorera vissa brott. Jag tycker det är helt fel. Tror inte vi kommer längre här.

vespa
2011-08-07, 14:11
Vad menar du? Det var ju du som precis sa att hormoner bara "påverkar en fysiskt". Jag är väl medveten om att ändringar i hormonbalanser påverkar en psykologiskt.
Alla påverkar psykologiskt, när du sitter och skriver här så blir du psykologiskt påverkad. Så fort du tänker så påverkas ditt psyke

Degpekka
2011-08-07, 14:14
Njae, jag argumenterar för att polisen skall syssla med brott som har brottsoffer. Moralbrott, där skapas brottsoffer på grund av staten/polisen, Finns mängder av historiska exempel på otroligt grymma beteenden från olika länder där man förtryckt grupper i samhället

Menar du på fullaste allvar att vi ska ignorera brott som inte har något direkt brottsoffer?

qwerty1
2011-08-07, 14:15
kett: staten -> polisen ;)

kettlebellGuden
2011-08-07, 14:22
Alla påverkar psykologiskt, när du sitter och skriver här så blir du psykologiskt påverkad. Så fort du tänker så påverkas ditt psyke

Så vad i hela skogen menar du när du skriver att hormoner är ok för de påverkar bara en fysiskt?

vespa
2011-08-07, 14:35
Menar du på fullaste allvar att vi ska ignorera brott som inte har något direkt brottsoffer?
det är inga brott om du inte har offer

vad du tycker är bra är att vi kriminaliserar beteenden, finns det någon logik i det?

vespa
2011-08-07, 14:41
Så vad i hela skogen menar du när du skriver att hormoner är ok för de påverkar bara en fysiskt?
Det påverkar endast din kropp om du tar dem, precis som mat påverkar din kropp.

kettlebellGuden
2011-08-07, 14:49
Det påverkar endast din kropp om du tar dem, precis som mat påverkar din kropp.

Ok. Då förstår jag. Jag läste med fel betoning.

att ens psyke påverkas enormt av hormoner är ju en självklarhet liksom :)

Degpekka
2011-08-07, 15:04
det är inga brott om du inte har offer

vad du tycker är bra är att vi kriminaliserar beteenden, finns det någon logik i det?

Läs vad jag skrev, jag skrev direkta brottsoffer. Tror du på fullaste allvar att doping inte skadar någon annan än användaren själv? Du ser inte hur tex idrotten påverkas negativt? För att bara nämna en sak...

kettlebellGuden
2011-08-07, 15:20
Läs vad jag skrev, jag skrev direkta brottsoffer. Tror du på fullaste allvar att doping inte skadar någon annan än användaren själv? Du ser inte hur tex idrotten påverkas negativt? För att bara nämna en sak...

Vi kan nog även utgå från att regler i trafiken inte längre behövs.

Tricklew
2011-08-07, 15:26
Jo det är svårare än så. Du utgår ju från att det finns en objektiv, och hos samtliga medborgare överensstämmande, rättvisa.

Börjar bli så trött på denna floskeln som slängs ut så fort någon inte är nöjd med nuvarande lagstiftningen, du vet mycket väl att mina möjligheter att ändra den nuvarande lagstiftningen inom de nuvarande 20 åren (om någonsin) är väldigt små.


Att folk begår andra brott är inte ett bra resonemang för att låta vissa kriminella gå lösa. Det enda som gäller här är isåfall en riktigt otrevlig värld där polisen och rättssamhället helt ignorerar de lagar som stiftas, eller att vi legaliserar AAS. Men att argumentera för att polisen ska ignorera brottslig verksamhet, som du gör, är riktigt skrämmande imo. Lika skrämmande är det när vissa tydligen tycker att vi har slösat pengar på försvarskostnader i det här målet.


Polisen ignorerar redan vissa brott, tex nerladdning och piratkopiering av filmer är ett brott där det är väldigt enkelt att hitta brottslingar, gå upp på valfri stor svensk torrent sida och sedan är det bara att plocka upp varenda person som tankar ner och seedar en film. Hör och häpna, samhället fungerar fortfarande, trots polisens ointresse av att haffa dessa kriminella

Jag vill inte att det ska ske, men jag tycker att det ska ske eftersom lagarna är som de är. Det låter som samma som du. Jag är för förändring. Vespa förespråkar något helt annat, han tycker att polisen helt ska ignorera rådande lagstiftning. Jag ser det som livsfarligt.

Polisen ignorerar redan nuvarande lagstiftning, sedan verkar du tycka det är lustigt att missförstå han med meningen, Vespa verkar i högsta grad vara för en ändring av lagstiftningen.

stridis
2011-08-07, 15:28
Vad personer gör mot sin egen kropp kan aldrig vara ett brott, legalisera AAS, narkotika och annat som inte påverkar någon blir därför den enda självklara lösningen

Ey, Jag tycker nog att vi skall få bort våra dubbla standarder(vår syn på alkohol) och allmänt se liberalare på det här, men vi får se till samhällskonsekvenserna också annars blir det idealism. Ett bra första steg är att avkriminalisera en lätt drog/ ett par lätta droger typ Marijuana, möjligtvis khat? och sedan utvärdera resultaten.

Läs vad jag skrev, jag skrev direkta brottsoffer. Tror du på fullaste allvar att doping inte skadar någon annan än användaren själv? Du ser inte hur tex idrotten påverkas negativt? För att bara nämna en sak...

Idrotten är väl inte något att ta upp när det gäller samhället? De har sina dopingregler så det fungerar bra ändå, så det borde inte vara någon enorm skillnad för RF-anslutna föreningar, eller? Borde du inte nämna större konsekvenser än just idrotten?

vespa
2011-08-07, 15:34
Ey, Jag tycker nog att vi skall få bort våra dubbla standarder(vår syn på alkohol) och allmänt se liberalare på det här, men vi får se till samhällskonsekvenserna också annars blir det idealism. Ett bra första steg är att avkriminalisera en lätt drog/ ett par lätta droger typ Marijuana, möjligtvis khat? och sedan utvärdera resultaten.

Man kan väl säga att det egentligen bara finns fog för att förbjuda den drog som idag är laglig, nämligen alkohol.
Ser man till våldsbrott så är det i princip endast alkohol som orsakar mer våld om personen är drogad. Nästan alla andra droger gör personen passiv eller mindre våldsbenägen jämfört hur man är opåverkad

shadowfire
2011-08-07, 15:41
Shit vad tråden blev offtopic utifrån rubriken och domen/tillslaget i sig.

Det är dock flera intressanta frågeställningar, som om våra lagar är rätt - och hur fasiken bär man sig åt för att ändra en lag vilket känns mer eller mindre omöjligt om man inte hittar en rejäl tvist mellan de två stora partiblocken. Å de bryr sig inte om små skitlagar som inte genererar ett större väljarantal...

Alkoholen kostar Sverige 20,3 miljarder kr/år (studie, lunds universitet 2009). För de pengarna hade vi kunnat gasa på en del välfärd istället. Hade vi förbjudit alkohol som drog så hade det fått samma resonemang som att AAS är förbjudet, ett massramaskri över hela landet av de som brukar eller vill bruka det.

Ingen hade ju varit brottsoffer bara för att man tagit en vinare en fredagskväll i hemmet? osv..

Sheogorath
2011-08-07, 15:43
Man kan väl säga att det egentligen bara finns fog för att förbjuda den drog som idag är laglig, nämligen alkohol.
Ser man till våldsbrott så är det i princip endast alkohol som orsakar mer våld om personen är drogad. Nästan alla andra droger gör personen passiv eller mindre våldsbenägen jämfört hur man är opåverkad

Som du kanske vet eller inte vet är jag för legalisering av diverse. Men jag får ändå kommentera här :) Förutom alkohol finns det ju faktiskt en del droger som kan (observera kan) göra vissa brukare notoriskt våldsamma under vissa omständigheter, och jag tänker främst på kokain men också (ja hör och häpna) testosteron. Precis som med alkohol är det verkligen inget likamedstecken mellan drog = våldsbrott men ändå mer risk under påverkan av de två nämnda än för MDMA, LSD eller cannabis.

kettlebellGuden
2011-08-07, 16:04
Polisen ignorerar redan vissa brott, tex nerladdning och piratkopiering av filmer är ett brott där det är väldigt enkelt att hitta brottslingar, gå upp på valfri stor svensk torrent sida och sedan är det bara att plocka upp varenda person som tankar ner och seedar en film. Hör och häpna, samhället fungerar fortfarande, trots polisens ointresse av att haffa dessa kriminella



Polisen ignorerar redan nuvarande lagstiftning, sedan verkar du tycka det är lustigt att missförstå han med meningen, Vespa verkar i högsta grad vara för en ändring av lagstiftningen.

Ta gärna en titt tillbaka i tråden så ser du att Vespa förespråkar att polisen ska ignorera brottslighet och att vi ska ha en politiskt styrd poliskår.

Hur har du förresten tänkt att polisen ska få tillgång till någon intressant data ifrån en torrenttracker? Där försigår ju inget olagligt på dessa sajter. Att dra hem en torrent-fil är inte olagligt på något sätt och vis.

Om du känner till något tillfälle där polisen sysslar med olagligheter så ta upp det vid rätt instans.

Arne Persson
2011-08-07, 17:15
Är det inte bättre för vissa att åtminstone försöka träna rena så är problemet ur världen...



Jag tvivlar dock starkt att deras mikropsyken hade klarat av det...

Allan
2011-08-07, 18:03
Problemet är ju att de som använder sällan nöjer sig. De tar annat också. Och ingen vet hur man reagerar. Om man som jag har kompisar som mixat olika medel friskt med både våld och sjukdom som följd vet man att de som dopar sig inte nöjer sig.
En legalisering skulle inte minska användandet. Jakten på preparatet som ger fördelar framför konkurrenterna skulle gå vidare.

Jämförelse med alkohol och tobak suger balle eftersom det är fråga om rusupplevelser. Doping är fusk. Den som fuskar skulle fuska likförbannat, även om saker skulle legaliseras. Dvs situationen skulle bli status quo på fuskarsidan, men riskerna skulle öka dramatiskt bland alla de som skulle testa, om man valde att legalisera saker.
Doping är fusk, kom ihåg det

Doctor Snuggles
2011-08-07, 18:14
Problemet är ju att de som använder sällan nöjer sig. De tar annat också. Och ingen vet hur man reagerar. Om man som jag har kompisar som mixat olika medel friskt med både våld och sjukdom som följd vet man att de som dopar sig inte nöjer sig.
En legalisering skulle inte minska användandet. Jakten på preparatet som ger fördelar framför konkurrenterna skulle gå vidare.

Jämförelse med alkohol och tobak suger balle eftersom det är fråga om rusupplevelser. Doping är fusk. Den som fuskar skulle fuska likförbannat, även om saker skulle legaliseras. Dvs situationen skulle bli status quo på fuskarsidan, men riskerna skulle öka dramatiskt bland alla de som skulle testa, om man valde att legalisera saker.
Doping är fusk, kom ihåg det

Ja, doping är fusk eftersom det per definition görs i sportsammanhang där det inte är tillåtet.
Men det verkar inte vara doping som diskuteras här, utan bruk av AAS vid hobbygymmande.
I det avseendet skulle legalisering, och möjligheten att kontrollerat göra det hos läkare, sannolikt förbättra eventuella problem som skulle kunna uppstå (vilka jag inte är särskilt övertygad om att de sker, mer än korrelerat till i övrigt ändå labila personer). I vilket fall är eventuella problem en spottstyver i jämförelse med alla resurser som krävs för att motarbeta en droppe i havet, inklusive alla negativa rättsliga effekter det får för de inblandade.

hultman
2011-08-07, 18:20
Problemet är ju att de som använder sällan nöjer sig. De tar annat också. Och ingen vet hur man reagerar. Om man som jag har kompisar som mixat olika medel friskt med både våld och sjukdom som följd vet man att de som dopar sig inte nöjer sig.
En legalisering skulle inte minska användandet. Jakten på preparatet som ger fördelar framför konkurrenterna skulle gå vidare.

Jämförelse med alkohol och tobak suger balle eftersom det är fråga om rusupplevelser. Doping är fusk. Den som fuskar skulle fuska likförbannat, även om saker skulle legaliseras. Dvs situationen skulle bli status quo på fuskarsidan, men riskerna skulle öka dramatiskt bland alla de som skulle testa, om man valde att legalisera saker.
Doping är fusk, kom ihåg det

Precis, doping handlar om att optimera resultaten av sin träning. Om man känner att det går betydligt bättre med doping, och resultaten är viktiga, är det naturligt att man känner ett starkt sug att fortsätta. Och fortsätter man så blir det ofta högre doser, längre kurer (till slut är det året runt) och framflyttade mål. Utan doping blir träningen inte lika rolig då man inte får likvärdiga resultat.

Nu tror jag förvisso att rådande lagstiftning avskräcker en del. Men långt ifrån alla. Du nämner också att doping är fusk, men lejonparten av alla användare (nu relaterar jag till dopningsbrott) är motionärer som önskar sig fördelar eller helt enkelt inte kan uppnå sina mål utan doping. I den bemärkelsen är doping lika mycket fusk som genetiska fördelar, alltså inte överhuvudtaget.

Allan
2011-08-07, 18:22
Hur ställer man sig då till alla dessa "motionärer" som dopar sig "enbart för rekreation och eget välbefinnande" den dagen de tänker "Hm, ser ju rätt bra ut det här (alt. Hm, det var fan så stark jag blivit) - om man skulle börja tävla?"

qwerty1
2011-08-07, 18:32
Hur ställer man sig då till alla dessa "motionärer" som dopar sig "enbart för rekreation och eget välbefinnande" den dagen de tänker "Hm, ser ju rätt bra ut det här (alt. Hm, det var fan så stark jag blivit) - om man skulle börja tävla?"

.... som att inte det går nu menar du?

stridis
2011-08-07, 18:41
Hur ställer man sig då till alla dessa "motionärer" som dopar sig "enbart för rekreation och eget välbefinnande" den dagen de tänker "Hm, ser ju rätt bra ut det här (alt. Hm, det var fan så stark jag blivit) - om man skulle börja tävla?"

Vad är den fundamentala skillnaden från idag? Sedan så är det där främst ett problem för kraftsport och bodybuilding etc, kanske i någon mån MMA, så för de flesta RF-föreningar är det som vanligt. Ett litet problem med andra ord, inget samhällsproblem du tar upp direkt.

Ondskapelsen
2011-08-07, 18:49
Problemet är ju att de som använder sällan nöjer sig. De tar annat också. Och ingen vet hur man reagerar. Om man som jag har kompisar som mixat olika medel friskt med både våld och sjukdom som följd vet man att de som dopar sig inte nöjer sig.
En legalisering skulle inte minska användandet. Jakten på preparatet som ger fördelar framför konkurrenterna skulle gå vidare.

Jämförelse med alkohol och tobak suger balle eftersom det är fråga om rusupplevelser. Doping är fusk. Den som fuskar skulle fuska likförbannat, även om saker skulle legaliseras. Dvs situationen skulle bli status quo på fuskarsidan, men riskerna skulle öka dramatiskt bland alla de som skulle testa, om man valde att legalisera saker.
Doping är fusk, kom ihåg det

Angående legalisering av doping:
Anledningen till att det för många är så farligt etc. är ju för att det alltid injiceras diverse okända substanser i okunskap i nån smutsig liten källarlokal där ingen ser etc etc. Om det hade varit laglig så hade kanske den allmänna kunskapen kunna växa litegrann och t.ex. studier bli moraliskt försvarbara och därigenom faktiskt skapa ett logiskt användande istället för den "trial-and-error"-hysteri som nu hyser i branschen.
"Blev du stor av det här? Då dubblar jag dosen och testar!"

Nu är jag själv absolut inte intresserad av att dopa mig men om lagen sagt annorlunda och om den allmäna kunskapen i ämnet varit bredare så skulle jag säkert ha tänkt annorlunda.
Om det är rätt eller fel? Vad vet jag.

Doctor Snuggles
2011-08-07, 18:54
Hur ställer man sig då till alla dessa "motionärer" som dopar sig "enbart för rekreation och eget välbefinnande" den dagen de tänker "Hm, ser ju rätt bra ut det här (alt. Hm, det var fan så stark jag blivit) - om man skulle börja tävla?"

Detta enorma samhällsproblem undviker man bäst genom kriminalisering av rekreationellt AAS-bruk?
Inte genom att den relevanta sporten sköter sitt eget hus genom tester osv? Som typ varenda sport i världen gör vad gäller tillåten utrustning osv.
Eller ska vi kriminalisera allt som potentiellt kan användas i ej tillåtet syfte?

Pudzianovski
2011-08-07, 19:10
"Expert: Anabola steroider tillverkas i köket"

http://svt.se/2.22620/1.2496296/expert_anabola_steroider_tillverkas_i_koket


Det var även ett inslag idag på Rapport om dopning och våldsbrott. Kan nog ses på SVT play snart.

vespa
2011-08-07, 19:20
Problemet är ju att de som använder sällan nöjer sig. De tar annat också. Och ingen vet hur man reagerar. Om man som jag har kompisar som mixat olika medel friskt med både våld och sjukdom som följd vet man att de som dopar sig inte nöjer sig.

Hur vet du det? Att dopa sig är ett hårt liv, det är inte vem som helst som orkar leva så inrutat.

Bästa lösningen är att införa mer patientmakt, att en patient har möjlighet och få köpa medicin i samråd med läkare även om man inte är sjuk.

Upptaget
2011-08-07, 19:28
En kille lika gammal från min stad där det bor 10,000 invånare åkte visst dit i detta.. Det är lite roligt att det kan vara vem som helst som dopar sig, killen som åkte dit är nämligen nästan den sista man kan tänka sig börja med sådant..

Tror också på påståendet att det är många fler än man tror som trycker i sig aas!

vespa
2011-08-07, 19:43
En legalisering av AAS hade med stor sannolikhet minskat användandet bland de som tar för att få muskler och är unga. Så fort något är förbjudet så blir det automatiskt mycket svårt och diskutera vad det faktiskt är. Förbudet är också en slags bevis för att det fungerar.

Legaliseringens bästa effekt är att det blir möjligt och få relevant information, folk kommer våga prata och det blir trovärdigt.

Däremot tror jag jag användande av AAS bland äldre kommer explodera. Hade inte förvånat mig om kanske 50% av alla män över 50 år börjat med AAS, framförallt för att återfå välbefinnande och ork

Tolkia
2011-08-07, 19:46
Bästa lösningen är att införa mer patientmakt, att en patient har möjlighet och få köpa medicin i samråd med läkare även om man inte är sjuk.
Då är det iofs inte längre fråga om patientmakt, utan om konsumentmakt.

F.ö. tycker jag att det verkar som om du har en lite märklig uppfattning om hur man mår efter 50.

stridis
2011-08-07, 19:46
Däremot tror jag jag användande av AAS bland äldre kommer explodera. Hade inte förvånat mig om kanske 50% av alla män över 50 år börjat med AAS, framförallt för att återfå välbefinnande och ork

Tror den åldersgruppen är liiite mer konservativ än så, varannan man i den åldersgruppen? Tror inte det, har du något som pekar på det?

Allan
2011-08-07, 20:19
Hur vet du det? Att dopa sig är ett hårt liv, det är inte vem som helst som orkar leva så inrutat.

Bästa lösningen är att införa mer patientmakt, att en patient har möjlighet och få köpa medicin i samråd med läkare även om man inte är sjuk.

Det där är bara nys. Jag känner fler som dopat sig än du nånsin kommer göra, och det är avsevärt hårdare att träna ren. Och jag har gjort det själv.

Snarare handlar det om en inbyggd lathet i systemet. Det har tidigare påtsåtts att över 100K personer dopar sig i Sverige, på Nyheterna nyss talade de om 70,000.
Varfan är de då? Det är ju inte så att det kryllar av imponerande fysiker ute på gymen. Och de starkaste hittar man faktiskt på ställen och i sammanhang där det är jävligt svårt att dopa sig ostraffat.

Om det jag ser ute på gymen är resultatet av enorma mängder dopingpreparat så är det tammefan skandal. Och då kan man i ännu större utsträckning fråga sig varför folk riskerar depressioner och skador - om det är det bästa de kunde nå

Om dopade går över till tävling eller inte? Inte fan ska vi ha det som ett argument för att släppa skiten loss, hejochhå. Därför att det blir fortfarande på olika villkor - man kan inte åka i en tunna nerför Niagarafallen bara litegrann vet ni

kettlebellGuden
2011-08-07, 20:21
patientmakt? Ja det är verkligen vad vi behöver... miljontals patienter som kräver att få köpa antibiotika mot sin förkylning.

vespa
2011-08-07, 20:28
Det där är bara nys. Jag känner fler som dopat sig än du nånsin kommer göra, och det är avsevärt hårdare att träna ren. Och jag har gjort det själv.
moget...

min pappa har större bil än din, så det så...

Snarare handlar det om en inbyggd lathet i systemet.
Hade man fått prata om det så hade det även kommit fram fakta vad som krävs för att få resultat. En lat person kommer aldrig få bra resultat hur mycket prepp man petar i sig.

vespa
2011-08-07, 20:31
patientmakt? Ja det är verkligen vad vi behöver... miljontals patienter som kräver att få köpa antibiotika mot sin förkylning.
hur vet du det?

vespa
2011-08-07, 20:34
Om det jag ser ute på gymen är resultatet av enorma mängder dopingpreparat så är det tammefan skandal. Och då kan man i ännu större utsträckning fråga sig varför folk riskerar depressioner och skador - om det är det bästa de kunde nå

Har du varit på någon barnvänlig badstrand i sommar och tittat på barnens föräldrar, om inte så gör det. Då kanske du får en insikt om hur mycket folk bryr sig om hälsan

kettlebellGuden
2011-08-07, 20:35
hur vet du det?

Eftersom det är ett enormt problem i många andra länder så förstår jag inte varför det inte skulle bli det här.

vespa
2011-08-07, 20:37
Tror den åldersgruppen är liiite mer konservativ än så, varannan man i den åldersgruppen? Tror inte det, har du något som pekar på det?

ja, det räcker att man prövar och upplever hur mycket bättre man mår. den sexuella lusten kommer tillbaka, stelhet på grund av ålder minskar drastiskt, man får mer energi och drifterna kommer igång igen.

lägg dessutom till alla hälsoförbättrande effekter

Trance
2011-08-07, 20:40
ja, det räcker att man prövar och upplever hur mycket bättre man mår. den sexuella lusten kommer tillbaka, stelhet på grund av ålder minskar drastiskt, man får mer energi och drifterna kommer igång igen.

lägg dessutom till alla hälsoförbättrande effekter

Försämrade blodfetter kan i och för sig vara lite dåligt i den åldern. Speciellt om de är dåliga sedan innan.

vespa
2011-08-07, 20:42
Försämrade blodfetter kan i och för sig vara lite dåligt i den åldern. Speciellt om de är dåliga sedan innan.
tillväxt förbättrar blodfetter och det handlar nog inte om några monsterdoser. man återställer eller plussar på lite. det räcker fint

Krogbyggaren
2011-08-07, 20:43
Liten grej här mitt i allt.

M****n Kj*******m dömd till 3.5 år i finkan.


''Kopplingar till samma gym

I den västsvenska delen av härvan åtalades 16 personer. Nio av dem är göteborgare, och av dem har sju kopplingar till samma gym i centrala Göteborg: Exhale. Huvudmannen i Göteborgsdelen, en 39-årig man som fungerat som svensk bodybuildings galjonsfigur, döms till tre och ett halvt års fängelse.

Hans närmaste man, en 30-årig kroppsbyggare, får tre års fängelse.

I Malmö-delen döms tre män till fängelse i fyra år, tre år och sex månader respektive fyra år och sex månader.

En 30-årig man som i Karlstad fungerat som regional dopningsgrossist döms till fem års fängelse.''

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.690682-57-domda-i-dopningsharva?m=print

Trance
2011-08-07, 20:47
tillväxt förbättrar blodfetter och det handlar nog inte om några monsterdoser. man återställer eller plussar på lite. det räcker fint

AAS sänker väl HDL och ökar LDL; vilket man nog får se som dåligt? Finns det något som tyder att det inte skulle ske på mindre doser när man är äldre?

vespa
2011-08-07, 20:51
AAS sänker väl HDL och ökar LDL; vilket man nog får se som dåligt? Finns det något som tyder att det inte skulle ske på mindre doser när man är äldre?

Finns rätt många åldersrelaterade sjukdomar som beror på för låg produktion av diverse hormoner, när vi blir äldre så sjunker det

Eller tror du man får perfekta blodvärden om man tar bort testosteron helt och hållet?

Allan
2011-08-07, 20:55
Alla eventuella fördelar baserar sig på gissningar. I synnerhet om man tar preparatet i ett annat syfte.
Att bedöma nationens hälsa från besök på badstrand känns lite fattigt, tycker jag. Som att analysera den grekiska krisen efter ett besök på valfri Badort, eller ha åsikter om Kinas utrikespolitik bara för att man äter chou mein

kettlebellGuden
2011-08-07, 21:03
Så extremt sjunker ju inte testo med åldern. Och vadå åldersrelaterad stelhet? osv.. allt det som dras upp går likaväl att uppnå med regelbunden motion och bra träning... även om man är "gammal gubbe".

vespa
2011-08-07, 21:23
Så extremt sjunker ju inte testo med åldern. Och vadå åldersrelaterad stelhet? osv.. allt det som dras upp går likaväl att uppnå med regelbunden motion och bra träning... även om man är "gammal gubbe".
Om du orkar träna, med AAS blir det lättare och orka och man ser resultat på ett helt annat sätt.
Jag tror inte äldre har de nojor som man har när man är ung, man har liksom märkt att det inte är så jävla mycket och leva för längre, man inväntar döden på något vis. Finns säkert en hel del som är besvikna över att man inte tog chanser och levde livet bättre när man var ung.

shadowfire
2011-08-07, 21:40
Det där är bara nys. Jag känner fler som dopat sig än du nånsin kommer göra, och det är avsevärt hårdare att träna ren. Och jag har gjort det själv.

Snarare handlar det om en inbyggd lathet i systemet. Det har tidigare påtsåtts att över 100K personer dopar sig i Sverige, på Nyheterna nyss talade de om 70,000.
Varfan är de då? Det är ju inte så att det kryllar av imponerande fysiker ute på gymen. Och de starkaste hittar man faktiskt på ställen och i sammanhang där det är jävligt svårt att dopa sig ostraffat.

Om det jag ser ute på gymen är resultatet av enorma mängder dopingpreparat så är det tammefan skandal. Och då kan man i ännu större utsträckning fråga sig varför folk riskerar depressioner och skador - om det är det bästa de kunde nå

Om dopade går över till tävling eller inte? Inte fan ska vi ha det som ett argument för att släppa skiten loss, hejochhå. Därför att det blir fortfarande på olika villkor - man kan inte åka i en tunna nerför Niagarafallen bara litegrann vet ni

Nu tror jag farbror får ta och komma ut ur garderoben lite, åtminstone i detta sammanhanget.

Om du tar en sväng in till ett visst annat stort internetforum här i Sverige och kikar i "tips inför min första kur"-tråd så ser du "stats: kille, 17 år, 70 kg bänk, 60 kg böj, aldrig provat marklyft". Samma gossar som härjar runt i EAA-tråden o söker optioptioptiupplägg här på kolo, trots att de fortfarande inte markat sin första hundring eller i huvudtaget lärt sig något om träning eller sin egen kropp.

Kosttillskott säljer bättre än någonsin förr och det blomstrar ju om våra kära kosttillskottsbutiker i Sverige. Varför? För att det är hyllmeter med mirakelmedel? Näh. För att det är produkter som påminner om AAS i namn, etiketter, som har bilder på biffar och som genom marknadsföring garanterat "sjukt trökk o snabb tillväxt". O folk köper det som fan efter. Ställ dit ett olagligt preparat på hyllan. Folk hade köpt det med, utan att blinka. Faktum är ju att det har redan hänt - fast så fort ryktet går att något kosttillskott är dopingklassat så blir det slutsålt direkt. Märkligt :)

Sedan att de går hem o inte sköter kost, träning eller vila är en helt annan femma.

Och hårdare att träna ren, hur fick du ihop den ekvationen? Jag känner lite för många som inte tränar helt rent och är det någon som måste köra skiten ur sig på gymet för att få valuta för testot i rumpan så är det ju dem. Det räcker inte med att injicera och sedan läsa en ptidning och vänta på att något ska växa. :)

kettlebellGuden
2011-08-07, 21:45
Om du orkar träna, med AAS blir det lättare och orka och man ser resultat på ett helt annat sätt.
Jag tror inte äldre har de nojor som man har när man är ung, man har liksom märkt att det inte är så jävla mycket och leva för längre, man inväntar döden på något vis. Finns säkert en hel del som är besvikna över att man inte tog chanser och levde livet bättre när man var ung.

Alltså din bild av 50+:are...

vespa
2011-08-07, 21:54
Alltså din bild av 50+:are...
är ibland en man med ganska stor mage

mini
2011-08-07, 21:56
är ibland en man med ganska stor mage

Som så snart den femtionde födelsedagen lägger sig ner och väntar på döden?

vespa
2011-08-07, 22:13
Som så snart den femtionde födelsedagen lägger sig ner och väntar på döden?
nope, men när man närmar sig 50 så förstår man mer och mer vad som väntar. livet är inte så spännande längre

kettlebellGuden
2011-08-07, 22:19
nope, men när man närmar sig 50 så förstår man mer och mer vad som väntar. livet är inte så spännande längre

Du måste ha umgåtts med enormt tråkiga 50-åringar.

internethjälten
2011-08-07, 22:32
Skrämmande inställning vissa i denna tråden har till AAS. Skiten är förbjuden och det är fusk att ta skiten, hur svårt kan det vara att träna ren egentligen. Man började väl ändå en gång i tiden på gymmet för att det var kul att träna och ta i och må bra, inte korta ner livet avsevärt bara för att få en större bula på armen.

vespa
2011-08-07, 22:35
Du måste ha umgåtts med enormt tråkiga 50-åringar.
Tror jag inte, det finns en del fördelar med att man börjar "fatta" för det är många rädslor som släpper. När man slutar vara rädd för en del saker som kan man börja njuta på ett annat sätt.
Men man kommer aldrig ifrån kroppens fysiska degradering. Med AAS och tillväxt går det och fördröja den en hel del

http://www.articlesbase.com/supplements-and-vitamins-articles/sylvester-stallone-uses-human-growth-hormone-and-testosterone-to-support-his-action-roles-in-movies-1082158.html

When Sylvester is being asked about the use of HGH and Testosterone as hormone replacement therapy treatment; he told:
"HGH is nothing; anyone who calls it a steroid is grossly misinformed. Testosterone to me is so important for a sense of well being when you get older. Everyone over 40 years old would be wise to investigate it because it increases the quality of your life."

Then he goes on saying that:
"Mark my words, In 10 years it will be over-the-counter."
By looking at his performance in his latest movies, we can judge the wonders of HGH Human Growth Hormone and Testosterone. It is because of these hormone treatment that helped Stallone to long that last in during his extreme action movie career when he is getting older and older. You can observe that in his latest extreme action movies "Rambo 5" and "Rocky Balboa" to understand what we are trying to say here!

vespa
2011-08-07, 22:37
Skrämmande inställning vissa i denna tråden har till AAS. Skiten är förbjuden och det är fusk att ta skiten, hur svårt kan det vara att träna ren egentligen. Man började väl ändå en gång i tiden på gymmet för att det var kul att träna och ta i och må bra, inte korta ner livet avsevärt bara för att få en större bula på armen.
Men om det går och förlänga livet då?