handdator

Visa fullständig version : Dips och chins varje dag eller varannan dag?


flipp
2011-08-04, 10:44
Är på landet några veckor och har inte tillgång till att träna på gym. Däremot har jag möjlighet köra dips och chins. Har kört varannan dag nu sedan en vecka tillbaka. Klarar ungefär 10-12 reps på dipsen och 4-5 reps chins. Hittills har jag kört fyra set på vardera övning.

Vad tror ni kommer ge mest ökningar. Att fortsätta köra varannan dag eller börja köra varje dag? Målet är främst att bli bättre på just dips och chins.

raQblad
2011-08-04, 10:54
Återhæmtning, kanske vært att skænka en tanke åt?

mikaelj
2011-08-04, 10:54
Varje dag, flera gånger om dagen, aldrig till fail. Om du kan dra dig upp 4-5 gånger gör du 1-2 st med 15-30 minuters mellanrum.

Se upp med axlarna när du gör dips bara. Där hade jag nog sänkt frekvensen till varannan-var tredje dag.

flipp
2011-08-04, 10:58
Återhæmtning, kanske vært att skænka en tanke åt?
Jo, jag är medveten om det. Jag är dock inte helt säker på om det verkligen krävs 48 timmar. Min bror tränade under en period bänkpress fem dagar i veckan med rejäla ökningar som resultat. Som Mikaelj är inne på är jag dock rädd för att axlarna ska börja ömma i dipsen. Så chins varje dag och dips varannan kanske det får bli.

CaveThang
2011-08-04, 11:10
Jag hade kört varannan dag men varierat övningarna lite.
Om du har ett längre rep kan du hänga det runt en bjälke eller en trädgren sen köra rodd genom att luta dig bakåt och dra som vanligt.
Lite mindre vinkel/motstånd går det bra att köra "face-pulls" med samma grejer.
Sen kan du alltid fylla en säck med sand och köra utfall/knäböj/frontböj. Har du ingen hållbar säck så kan man köra ryggsäck och ta vanliga plastkassar som man fyller. Dom är klart hållbarare när man inte drar i dom, därav ryggsäcken ytterst.

flipp
2011-08-04, 11:57
Har tillgång till en barr så kan göra en del övningar i den. Det är den jag gör dipsen i. Kör upphopp varannan dag för att träna spänst. Vilar från benstyrketräning tills jag är tillbaka på gymmet. Verkar för joxigt att köra med sandsäckar men tack för tipset!

StarkeMats
2011-08-04, 12:00
Genom att utföra en övning om och om igen så bygger du styrka för den, både fysiskt och mentalt för du pressar dig själv till fler repetitioner.
Däremot är jag tveksam till överträning - låt dig själv vila så att du återhämtar dig och kan köra ytterligare några reps nästa gång.
Annars är det bara att köra på hårt!

Pintan
2011-08-04, 15:03
själv kör jag chins varje dag i fem dagar, sedan en tilltvå vilodagar. funkar skitbra, kör alla set till teknisk fail, ca 5-10 set /dag.

(teknisk fail för mig är när jag inte kan göra en snygg rep till, alltå inte med hakan över stången och fullt utsträck i botten)

flipp
2011-08-04, 16:24
själv kör jag chins varje dag i fem dagar, sedan en tilltvå vilodagar. funkar skitbra, kör alla set till teknisk fail, ca 5-10 set /dag.

(teknisk fail för mig är när jag inte kan göra en snygg rep till, alltå inte med hakan över stången och fullt utsträck i botten)
Låter bra. Att köra varje dag utan vilodag är nog lite overkill. Men mån-fre med vila på helgen låter rätt bra. Har du byggt på dig mer muskelmassa av att köra så frekvent eller är det primärt styrka och teknik?

davvvan
2011-08-05, 14:05
Jag hade tänkt köra chins tre gånger i veckan för att öka och drog på mig en överansträning/inflammation i höger axel redan efter första veckan... på söndagen vaknade jag och kunde inte lyfta armen för att det gjorde så ont. Det var i januari, kör fortfarande rehab/cirkulationsövningar flera gånger per dag och har endel känningar/trötthet i höger axel... Så ta det lugnt och känn efter vilka signaler kroppen skickar ut. Se till att du drar med ryggen och inte med axlarna, jag slarvar lätt med tekniken när jag börjar tröttna.

Lycka till.

Jonithan
2011-08-05, 14:08
Jag kommer ihåg att jag körde dips och chins varje gång jag gymmade förut (5 gånger i veckan) och resultat ger det onekligen. Du kommer lätt klara 30 dips inom 2-3 månader förutsatt att du inte skadar dig. Chinsen är lite svårare att spekulera i.

mattilainen
2011-08-05, 14:10
bara att köra på. Att göra några chins/dips per dag är inte så tungt för kroppen direkt.

Fredrik_S
2011-08-05, 14:11
Ja du kan träna sånt varje dag.
Gymnaster tränar chins och dips plus tyngre varianter av närbesläktade övningar varje dag många timmar om dagen.

Jag tycker som mikaelj att du ska träna det flera gånger per dag då din totalvolym i dagsläget var väldigt liten.
Lär dig även handstands och handstands pushups mot vägg när du ändå är i gång. MYCKET bra överkroppsövning.

MEN
Du tränar upp återhämtningsförmågan med tiden så du kanske måste öka frekvensen succesivt, lyssna på kroppen.

Ondskapelsen
2011-08-05, 15:17
Varje dag, flera gånger om dagen, aldrig till fail. Om du kan dra dig upp 4-5 gånger gör du 1-2 st med 15-30 minuters mellanrum.

Se upp med axlarna när du gör dips bara. Där hade jag nog sänkt frekvensen till varannan-var tredje dag.

Ja du kan träna sånt varje dag.
Gymnaster tränar chins och dips plus tyngre varianter av närbesläktade övningar varje dag många timmar om dagen.

Jag tycker som mikaelj att du ska träna det flera gånger per dag då din totalvolym i dagsläget var väldigt liten.
Lär dig även handstands och handstands pushups mot vägg när du ändå är i gång. MYCKET bra överkroppsövning.

MEN
Du tränar upp återhämtningsförmågan med tiden så du kanske måste öka frekvensen succesivt, lyssna på kroppen.

This! Tycker inte du ska köra dips varje dag från början dock. Kommer garanterat gå illa me axlarna.

Anton Fräs
2011-08-05, 15:40
Viktigt att betona är att de är lite av lotteri. Överbelastningsskador kan komma att inträffa för en del. Ännu värre är det troligen om man inte har grundtränat ordentligt i några år.

Pintan
2011-08-05, 17:01
Låter bra. Att köra varje dag utan vilodag är nog lite overkill. Men mån-fre med vila på helgen låter rätt bra. Har du byggt på dig mer muskelmassa av att köra så frekvent eller är det primärt styrka och teknik?

jag själv försökte köra varje dag helt utan vilodagar men det gick inte efter 10 dar. när jag kör på detta sätt är jag fta lite klenare sista dagen, både mentalt och fysiskt. efter helgen brukar jag dock ha återhämtat mig bra och klarar då fler än helgen innan, s.k superkompensation.
mitt primära mål är inte muskeltillväxt men nog har jag märkt en liten skillnad senaste 3 veckorna. främst på övre latsen och biceps :-)

frogmachine
2011-08-05, 17:09
hade ju hellre kört typ 7 set var på chins och dips varannan dag eller nåt ist för 5 chins i timmen varje dag

said from elitepro som är bäst på både chins och dips

Fredrik_S
2011-08-06, 02:50
hade ju hellre kört typ 7 set var på chins och dips varannan dag eller nåt ist för 5 chins i timmen varje dag

said from elitepro som är bäst på både chins och dips

7 set chins när man klarar max 5 varannan dag är för lite... annat om man betar av en tretti chins per set

Rahf
2011-08-06, 02:55
Fredrik är inne på ett spår med gymnasters träning, däremot måste man känna sin kropp väl för att kunna träna så. Gymnaster är trots allt riktigt vältränade med en rejäl återhämtningsförmåga, de drar dock också på sig en massa skador. Antingen trasiga axlar, armar, eller leder. Smärtor och krämpor lever många av dem med.

Anton Fräs
2011-08-06, 09:25
De har tränat gymnastik sedan de var 5 år gamla. Träningsbakgrunden är viktig i ekvationen.

Ondskapelsen
2011-08-06, 10:20
Fredrik är inne på ett spår med gymnasters träning, däremot måste man känna sin kropp väl för att kunna träna så. Gymnaster är trots allt riktigt vältränade med en rejäl återhämtningsförmåga, de drar dock också på sig en massa skador. Antingen trasiga axlar, armar, eller leder. Smärtor och krämpor lever många av dem med.

De har tränat gymnastik sedan de var 5 år gamla. Träningsbakgrunden är viktig i ekvationen.

Stort plus här.
Skulle jag gå in och börja köra Dips varje dag skulle axlarna ramla av efter 3e dagen.