handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater vid gymträning


askledare
2011-08-04, 09:10
Hejsan!

Tänkte ta upp en vad jag tror stor fråga som jag funderat mycket och länge på. Har nu suttit och läst om kolhydrater i ett antal timmar, tycks inte få något vettigt svar på om man verkligen behöver kolhydrater då man tränar på gym?

Har precis börjat gymmat igen efter en viloperiod på cirka två veckor och tycker att jag har tappat min "fitness" speciellt runt magpartiet.

Därför tänkte jag dra ner på kolhydraterna ett tag framöver för att se om jag kan göra något åt saken. Just nu så äter jag 1dl gröt och 0,3-0,5 L mjölk i min proteinshake till frukost detta blir cirka 45 gram kolhydrater.

försöker även äta kolhydrater till lunch vilket brukar resultera i mellan 50-80 gram. En proteinshake med mjölk efter träning gör detta till ett dagsintag av cirka 110-130 gram kolhydrater. Väger i skrivande stund 74 kg.

Nu är väl min fråga egentligen om detta är för mycket om jag bara gymmar, vart i så fall har jag "råd" att dra ner på kolhydraterna? Gymmar gör jag 5 gånger i veckan. Samt undrar jag om det är viktigt att äta kolhydrater på morgonen, precis innan träning eller efter träning? Om det nu är viktigt alls, vad är det viktigt för? går det lika bra utan sett ur muskeltillväxtens synvinkel? (gymträning)

Mitt mål med att gymma är att framställa mycket massa samt bli "rippad"

daloatf
2011-08-04, 09:24
Gillar du kolhydrater? ät kolhydrater.
Gillar du inte kolhydrater? ät inte kolhydrater.

Högst personligt om du tycker att du kan prestera utan kolhydrater eller inte. Tar kanske lite längre tid att fylla dina depåer utan kolisar.

Lychgate
2011-08-04, 09:30
Kolhydraterna lagras som glykogen vilket används som energi vid tung och kort lyftning. Tekniskt sett inget du behöver för att bygga muskler men det ökar styrkan.

Pratar du förövrigt om deff vid sänkning av kolhydraterna eller vill du bara tappa vattenvikt för att få en mer "torr" kropp?

askledare
2011-08-04, 09:36
Då jag vill sänka kolhydraterna är för att jag kanske inte alls behöver så mycket som jag äter alltså lägger på mig? Om det tillexempel räcker med en portion gröt på morgonen så har jag inte problem med att plocka bort övriga kolhydrater.

vet inte om det egentligen krävs så mycket vid intensiv styrketräning? att trappa ner lite o se om man märker någon skillnad kanske? Dvs, blir mer fit men ändå orka gymma och bygga? Går detta ens?

Lychgate
2011-08-04, 09:39
Då jag vill sänka kolhydraterna är för att jag kanske inte alls behöver så mycket som jag äter alltså lägger på mig? Om det tillexempel räcker med en portion gröt på morgonen så har jag inte problem med att plocka bort övriga kolhydrater.

vet inte om det egentligen krävs så mycket vid intensiv styrketräning? att trappa ner lite o se om man märker någon skillnad kanske? Dvs, blir mer fit men ändå orka gymma och bygga? Går detta ens?

Det går att träna på noll kolhydrat.

Anders The Peak
2011-08-04, 10:01
Ett relativt hårt gympass använder ca 50-60 gr glykogen och du har ca 500-1200 gr lagrat i muskler och lever. För att fylla på lagren behöver man inte äta hemskt mycket kolhydrater vid gymträning Det räcker med ca 100-200 gr, men att strypa kolhydraterna helt är utifrån min åsikt ingen bra strategi om man vill bygga muskler och ha snabb styrkeutveckling.

Antagligen måste TS gå genom sin kost och sitt behov av näring och justera först och främst energiintaget så att det stämmer överens med hans behov.

clappen
2011-08-04, 10:12
Ett relativt hårt gympass använder ca 50-60 gr glykogen och du har ca 500-1200 gr lagrat i muskler och lever. För att fylla på lagren behöver man inte äta hemskt mycket kolhydrater vid gymträning Det räcker med ca 100-200 gr, men att strypa kolhydraterna helt är utifrån min åsikt ingen bra strategi om man vill bygga muskler och ha snabb styrkeutveckling.

Antagligen måste TS gå genom sin kost och sitt behov av näring och justera först och främst energiintaget så att det stämmer överens med hans behov.

Mycket intressant. :thumbup:

miaz
2011-08-04, 10:31
har nästan inte ätit kolhydrater alls de senaste två månaderna.
äter än gröt till frukost, men det är i princip allt.
har märkt att jag stannat av i vissa övningar,
och blivit svagare i andra. framförallt axlar och bröst.
vitsen var bara att gå ner några kilon och det har jag gjort.
så kommer igen i september börja äta som vanligt.

åt en pizza ute några dagar sedan. dagen efter hade jag nog
det bästa benpasset jag haft på dessa två månader.
jag presterar klart bättre med kolhydrater i min kost.

Ronn
2011-08-04, 11:29
har nästan inte ätit kolhydrater alls de senaste två månaderna.
äter än gröt till frukost, men det är i princip allt.
har märkt att jag stannat av i vissa övningar,
och blivit svagare i andra. framförallt axlar och bröst.
vitsen var bara att gå ner några kilon och det har jag gjort.
så kommer igen i september börja äta som vanligt.

åt en pizza ute några dagar sedan. dagen efter hade jag nog
det bästa benpasset jag haft på dessa två månader.
jag presterar klart bättre med kolhydrater i min kost.

Nu säger jag varken bu eller bä hur man presterar med eller utan kolhydrater på gymmet där gav Anders ett bra svar men jag tolkar det som att du också låg på ett underskott så det känns lite som du blandar ihop två saker.

miaz
2011-08-04, 13:53
visserligen. tänkte inte riktigt på att jag ligger på aningen underskott också.
upplever dock att jag presterar bättre med kolhydrater, vilket jag redan skrivit.

King Grub
2011-08-04, 13:54
Styrketräning använder i princip bara glykogen som bränsle, så det är inte så konstigt.

StarkeMats
2011-08-04, 13:59
Styrketräning använder i princip bara glykogen som bränsle, så det är inte så konstigt.

Så vad du säger är tvärtemot någon föregående skribent - att det inte går att bygga på noll kolhydrater.

Jag får i mig kolhydrater idagsläget, däremot inte via kostillskott.
Istället försöker jag fokusera på protein men har märkt att jag tappat styrka drastiskt.

Mer styrka - Tyngre vikter - Mer massa/muskler eller?

King Grub
2011-08-04, 14:01
Nej, det är inte "tvärtemot". Olika saker. Glykogen är bränsle. Muskeluppbyggnad är proteinsyntes, och den är kopplad till aminosyreintag, inte kolhydratintag. Däremot sjunker kanske prestationsförmågan utan kolhydrat.

Däremot kanske en indirekt effekt - kan man inte prestera så bra man borde kunna, ger träningen mindre. Men kolhydrat har ingen direkt muskeluppbyggande effekt.

Sverker
2011-08-04, 18:30
Ett tufft träningspass som förbränner 60 g glykogen ( ca 240 kcal ):confused:




Uppriktigt. Pratar vi 6 set fastspänd i bensparken med 60 % 1rpm eller pratar vi ett träningspass ? Jag måste förbränna 240 kcal bara under uppvärmingen.

Anders The Peak
2011-08-04, 18:35
Ett tufft träningspass som förbränner 60 g glykogen ( ca 240 kcal ):confused:

Uppriktigt. Pratar vi 6 set fastspänd i bensparken med 60 % 1rpm eller pratar vi ett träningspass ? Jag måste förbränna 240 kcal bara under uppvärmingen.

Nu har du blandförbrukning under träningspasset och ett hårt träningspass tar ca totalt < 500 kcal/h.

En styrkelyftare som tränar under 1,5 > 2,0 timmar har lägre förbränning.

Löpsko
2011-08-07, 17:23
Ett tufft träningspass som förbränner 60 g glykogen ( ca 240 kcal ):confused:




Uppriktigt. Pratar vi 6 set fastspänd i bensparken med 60 % 1rpm eller pratar vi ett träningspass ? Jag måste förbränna 240 kcal bara under uppvärmingen.

240kcal på uppvärmning? om du springer ca 2km+ så borde de ju stämma.

Arne Persson
2011-08-07, 17:34
Det går att träna på noll kolhydrat.

Knappast seriöst och tungt. Lågkolhydratnissarna/nissorna brukar ju skyffla in diverse uppiggade tillskott för klara detta.

mikaelj
2011-08-07, 18:15
Knappast seriöst och tungt. Lågkolhydratnissarna/nissorna brukar ju skyffla in diverse uppiggade tillskott för klara detta.

Mer än medel-Koloiten som äter sina hundrafemtioelva olika PWO menar du?

Pretorian
2011-08-08, 07:25
Jag är en "sån" som ni pratar om tror jag... :-) Nu fungerar inte ens Hot Blood längre (den gör mig inte så "pigg" som tidigare). Under sommaren var jag lite slappare med kosten och åt då mer kolhydrater. Jag kommer nog öka på mina kolhydrater och skippa min dyra PWO för att se hur det fungerar.

Det är väl så man måste göra, testa sig fram? Det rekommenderar jag även TS att göra.