handdator

Visa fullständig version : kan man simma i ketchup?


myggan84
2011-08-04, 07:40
Ja, kan man det? Tänkte mest på konsistensen, är den för trög så man bara sjunker eller kanske flyter, eller går det bra?
Diskutera denna mångfacetterade fråga!

Ronn
2011-08-04, 07:45
Finns redan en tråd för dumma småfrågor.

http://1.bp.blogspot.com/_UKDgoS6fs18/THJLSwNZNAI/AAAAAAAAA_Y/tKGMF8ttcK8/s1600/wh-double-facepalm.jpg

hahavaffan
2011-08-04, 07:50
Mythbusters testade nåt liknande med en geléliknande sörja. Samtidigt som det blir trögare att simma i, ger det mer kraft åt simtagen. Minns dock inte vad de kom fram till. Men googla.

myggan84
2011-08-04, 07:53
Finns redan en tråd för dumma småfrågor.

http://1.bp.blogspot.com/_UKDgoS6fs18/THJLSwNZNAI/AAAAAAAAA_Y/tKGMF8ttcK8/s1600/wh-double-facepalm.jpg


ja, men det här är ingen dum småfråga, det är frågan i mitt liv!....alltså behöver den en egen tråd:thumbup:

Yes
2011-08-04, 08:16
Jag tycker du ska låna pengar, bygga en pool och fylla den med ketchup.

Gald
2011-08-04, 08:44
Asså va hahahaha, köp en gummipol billig så köper du massa ketchupflaskor och prövar :D

panzerpig
2011-08-04, 09:06
Tänk om det är olika för olika märken? Köp iaf 3 olika pooler och 3 olika ketchup (Heinz, Felix och ICA?).
rapportera här!

Spartansk
2011-08-04, 09:08
Tänk på att ha simglasögon, det svider som bara den att få ketchup i ögonen.

stevebc
2011-08-04, 10:33
Det är ju högre viskositet än vatten och borde vara tyngre på det sättet. Men samtidigt borde ketchup vara tyngre än vatten eftersom det är så mycket socker i det, så man lär ju inte sjunka i alla fall.

thomast
2011-08-04, 10:36
Testa?

astrodog
2011-08-04, 10:47
Ketchup har densitet på ~1.4 så man kommer ju ha en bra bit av sig ovanför ytan. Sen så är ketchup ju inte så himla trögt (jfr. honung) heller, så jag tror faktiskt man kan simma hyfsat snabbt.

Det borde vara testat ifall man simmar snabbare i saltvatten än t.ex. pool, min gissning är ja.

astrodog
2011-08-04, 10:52
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20081128162234AAaMx9p

Verkar som att man simmar snabbare i saltvattnet, men hur ökar man bäst densitet utan att öka viskositet och var är den gyllene medelpunkten? Ett extremfall kan man tänka sig liknar is, där du ligger ovanpå och glider jävligt bra men "vätskan" är alldeles för stel för att du ska kunna dra igenom den med fingrarna.

Sen så beror nog motståndet inte bara på viskositet, utan eventuellt även någon inneboende friktion mot vätskan. Osäker på om det är vettigt att särskilja dessa begrepp.

kjell33
2011-08-04, 11:05
Mythbusters testade sirap vilket får anses vara mer trögflytande än ketchup.;)

Ondskapelsen
2011-08-04, 12:20
Tänk på att ha simglasögon, det svider som bara den att få ketchup i ögonen.

Tycker inte Willys svider fullt så mycket som heinz dock.

hidden
2011-08-04, 12:23
Man sjunker i ketchup, dvs att man inte kan simma i det.

ceejay
2011-08-04, 12:29
beror på vilken ketchup

heinz är rätt rinnig av sig medan felix är lite tätare och geleaktig.

shut teh face
2011-08-04, 12:32
Om alla lägger upp en 100 kr var så kan vi finansiera experimentet för TS, det känns som vi behöver klarhet i detta.

myggan84
2011-08-04, 12:41
Om alla lägger upp en 100 kr var så kan vi finansiera experimentet för TS, det känns som vi behöver klarhet i detta.


lol! Ja fan, skicka pengar till mig! Nä, men har direkt ingen lust o testa detta. Svårt att förklara för sambon varför jag just köpte tusen liter ketchup...
Men till frågan, känns lite som det skulle vara lite som kvicksand? Alltså ju mer du simmade desto mer skulle du sjunka??

stevebc
2011-08-04, 12:57
lol! Ja fan, skicka pengar till mig! Nä, men har direkt ingen lust o testa detta. Svårt att förklara för sambon varför jag just köpte tusen liter ketchup...
Men till frågan, känns lite som det skulle vara lite som kvicksand? Alltså ju mer du simmade desto mer skulle du sjunka??Det jag inte förstår med kvicksand är varför man skulle sjunka. Eller är det bara en myt? För både kvicksand och ketchup har ju betydligt högre densitet än en människas kropp.

edit: ja

Vid uppåtströmmande grundvatten i en grop med sand kan porvattentrycken vara så höga en bit ned i sanden att effektivspänningen (spänningen mellan kornen) är nära noll. Sanden uppför sig då som en tung vätska utan friktion. En människa som beträder sanden sjunker ned till ca midjehöjd om vi antar att sandens densitet är ca 2,0 och människans densitet är ca 1,0 gram per kubikcm. (Utnyttja Arkimedes princip). Detta fenomen kallas kvicksand och är således inget material utan ett tillstånd. I finsand krävs enbart små flöden för att sanden skall bli kvick.

Myten om att en människa helt kan sjunka ned och försvinna i kvicksanden är inte sann, däremot kan man fastna i kvicksanden och det kan krävas stora krafter för att komma loss.

Jag vet inte hur många poäng teknisk geologi och jordmekanik jag har läst, men vi gick aldrig igenom kvicksand :(

People falling into (and, unrealistically, being submerged in) quicksand or a similar substance is a trope of adventure fiction, notably movies. According to Slate, this gimmick had its heyday in the 1960s, when almost 3% of all films showed someone sinking in mud, sand, or clay, but it has since gradually fallen out of use. The proliferation of quicksand scenes in movies has given rise to an internet subculture scene dedicated to the topic.Hahaha! 3%. Vilken heyday på 60-talet.