handdator

Visa fullständig version : Basketspelares fysik och styrka


flipp
2011-08-03, 22:33
När jag var ung och spelade basket på ett läger var det någon ledare som sa att basketspelare var mest allround-vältränade av alla idrottsmän.Detta för att sporten kräver en stor fysisk mångsidighet. Det krävs bra spänst, snabbhet, styrka, kondition, explosivitet osv. Många NBA-spelare ser ju också ut att vara riktiga atleter.

Blev dock förvånad när jag såg statistik från den svenska basketligan, snittet i bänkpress var strax under 100 kg och benböj 140 kg för guards, 120kg för forwards. Tomas Massamba ska dock ha klarat 145 kg i bänkpress trots sin ringa vikt på 83 kg.

Tittar man på draftexpress så verkar många NBA stjärnor som Dwayne Wade, Dwight Howard m fl dessutom inte har lyft speciellt imponerande vid drafttesterna. Förvisso var de väl rätt unga, strax under 20 år då men ändå. Howard klarade bara 7 reps på 84 kg och Wade 9 reps. Både dessa spelare anses idag tillhöra det absoluta toppen i NBA vad gäller atletisk förmåga.

Är basketspelares fysik överskattad? Bänkpress är förvisso bara en av många viktiga mått på styrka, men jag tror det ger en bra fingervisning. Jag tror både hockeyspelare och handbollsspelare är starkare än basketspelare. Men kanske är styrka och muskelmassa inte lika viktigt i basket eftersom det är en mindre fysisk sport. Det är antagligen förklaringen.

Vilka fysiska egenskaper tror ni att det är viktigast att fokusera sin träning på som basketspelare?

Lite källor:
http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_22523/cf_74/De%20stora%20inte%20tillr%C3%A4ckligt%20v%C3%A4ltr %C3%A4nade%20av%20Christian.PDF

Här kan man se vad topplistor på en mängd olika tester för svenska landslagsspelare i basket.
http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_22628/cf_74/Fysprofilen%20Topp10.PDF

ceejay
2011-08-03, 22:37
basket är en jääävligt fysisk sport. :) Det borde ju du veta som spelat.

vad är det för nåt som står i början? 150m1 ? 150m2 ?

ceejay
2011-08-03, 22:37
jag gillar att båda bröderna person (andreas och jonathan) är i toppen i början

Snobbe
2011-08-03, 22:38
Det finns väl typ ingen bollsport förutom kanske amerikansk fotboll där muskelstyrka är det viktigaste. Och där är det väl mer viktigt att va "stor" som försvarare?

ceejay
2011-08-03, 22:42
resultaten tror jag verkar lite för bra, jag tvivlar på att utförandet på många av fystesterna är bra.

jag vet vem ena snubben som lirar i u16 är, som fick 130 i resultat i böj. Han tar fan inte 130 i böj då jag sett honom på gymmet ;)

ekmanc
2011-08-03, 22:44
Hockeyspelare är mest allroundtränade, end of story ;)

flipp
2011-08-03, 22:50
basket är en jääävligt fysisk sport. :) Det borde ju du veta som spelat.

vad är det för nåt som står i början? 150m1 ? 150m2 ?
Vet inte vad det betyder, undrar också.

Ja, visst är basket fysiskt. Mer fysiskt än vad geme man tror. Men inte i nivå med hockey och handboll vågar jag påstå. Tittar man på vikten så väger hockeyspelare klart mer än basketspelare i relation till kroppslängd. Dock tror jag basketspelare, i synnerhet NBA-spelare har lägre kroppsfett. De ser riktigt slimmade ut.

Läser att den gamle landslagsspelaren John Tillman klarade 10.04 på coopertestet (3000 m) och 130 kg i bänk. Det kallar jag en riktig atlet!

ceejay
2011-08-03, 22:55
Vet inte vad det betyder, undrar också.

Ja, visst är basket fysiskt. Mer fysiskt än vad geme man tror. Men inte i nivå med hockey och handboll vågar jag påstå. Tittar man på vikten så väger hockeyspelare klart mer än basketspelare i relation till kroppslängd. Dock tror jag basketspelare, i synnerhet NBA-spelare har lägre kroppsfett. De ser riktigt slimmade ut.

Läser att den gamle landslagsspelaren John Tillman klarade 10.04 på coopertestet (3000 m) och 130 kg i bänk. Det kallar jag en riktig atlet!

basket är bland det jobbigaste jag har hållt på med :D fyfan alltså hehe

han var rätt bra tränad ett tag

pialia
2011-08-03, 23:01
z1i7y76yxLs

NzbnEROO1FQ

9H-_JZeJoRM

KPGhhs-yy7I

Varför pratar vi ens om NBA/NHL när det finns NFL!?!??!?1+1?!+!?1+?!

Att säga att basketspelare är mest allround av alla idrottsmän tycker jag är en dum kommentar. Basketspelare är bäst på att hoppa högt och kasta saker i en korg, det som har mest överförbarhet till sporten är uppenbarligen kondition, kvickhet och explosivitet. Jag säger inte att det är något fel med att vara crazybawss på att hoppa högt (+40" verticals är crazy,) men varför skulle en basketspelare vilja vara den mest allround-tränare atleten? Dom behöver inte kunna bänkpressa 180kg eller kunna blind-side:a en QB så träning som krävs för att uppnå detta skulle vara helt onödig. Tränar man en specifik idrott så borde man bry sig om vad som krävs för att bli bäst inom idrotten, vill man vara en jack of all trades så måste man alltså offra någonting.

stevebc
2011-08-03, 23:05
Hur många spänstiga och taniga 2 m-grabbar är bra (> 150 kg) i bänkpress?

ekmanc
2011-08-03, 23:07
Varför pratar vi ens om NBA/NHL när det finns NFL!?!??!?1+1?!+!?1+?!

För att NFL är ingen sport ;) de spelar typ 3matcher om året och kan ägna sig åt stenhård träning de andra 50veckorna om året... hehe

L-Sami
2011-08-03, 23:08
vad är det för nåt som står i början? 150m1 ? 150m2 ?

Man springer runt ett antal koner i en 150m lång bana (som "idioten"), det gör man en gång och vilar 3min sen kör man igen. Ett anaerobttest i fysprofilen, testar även återhämtningsförmågan mellan seten. 150m1 är första, 150m2 är andra.

flipp
2011-08-03, 23:09
För att NFL är ingen sport ;) de spelar typ 3matcher om året och kan ägna sig åt stenhård träning de andra 50veckorna om året... hehe
Japp. Dessutom tror jag många NFL spelare tar steroider.

Men det här är en tråd för basket inte amerikansk fotboll. :whipped:

Är det något från dokumentet med fysprofilen för landslaget som ni tycker är imponerande? 41 dips av Martin Pahlmblad var inte så tokigt. Vore intressant av veta motsvarande topplista för NBA-spelare. Har hört att Ben Wallace ska ha klarat över 200 kg i bänkpress. Han ser f ö rätt brutal ut. http://galeri.uludagsozluk.com/r/ben-wallace-152034/

pialia
2011-08-03, 23:11
Japp. Dessutom tror jag många NFL spelare tar steroider.

Men det här är en tråd för basket inte amerikansk fotboll. :whipped:

Finns ingen sport i världen som inte är drabbad av dopade atleter, sorry to burst you bubble.

flipp
2011-08-03, 23:15
Finns ingen sport i världen som inte är drabbad av dopade atleter, sorry to burst you bubble.
Det tror jag inte heller. Men tror det är en högre andel i NFL. Det är bara att titta på hur de ser ut.

L-Sami
2011-08-03, 23:17
resultaten tror jag verkar lite för bra, jag tvivlar på att utförandet på många av fystesterna är bra.



Vet inte hur tidigare åren har sett ut, men 2011 såg utföranden bra ut.

flipp
2011-08-03, 23:18
z1i7y76yxLs

NzbnEROO1FQ

9H-_JZeJoRM

KPGhhs-yy7I


Att säga att basketspelare är mest allround av alla idrottsmän tycker jag är en dum kommentar. Basketspelare är bäst på att hoppa högt och kasta saker i en korg, det som har mest överförbarhet till sporten är uppenbarligen kondition, kvickhet och explosivitet. Jag säger inte att det är något fel med att vara crazybawss på att hoppa högt (+40" verticals är crazy,) men varför skulle en basketspelare vilja vara den mest allround-tränare atleten? Dom behöver inte kunna bänkpressa 180kg eller kunna blind-side:a en QB så träning som krävs för att uppnå detta skulle vara helt onödig. Tränar man en specifik idrott så borde man bry sig om vad som krävs för att bli bäst inom idrotten, vill man vara en jack of all trades så måste man alltså offra någonting.
Jag tror du har rätt. Många tror dock att NBA spelare är sjukt starka. Tror det delvis beror på att de är långa och (ibland) stora samt deffade och spelar med linnen, Man ser musklerna mycket tydligare än på ex. hockeyspelare och NFL-spelare.

Viktor_Balck
2011-08-03, 23:21
NFL spelarna lär nog vara starkast ja, att handbollspelare skulle vara starkare än basketlirarna tror jag inte en sekund på, iaf inte om du jämför världseliten. Sveriges basketliga känns inte som någon bra fingervisning då det mest är räkor som lirar där. Sen är de resultat exempelvis Howard och Wade presterade när det blev draftade också en dålig fingervisning för hur de står sig idag styrkemässigt, då de under de första åren i NBA brukar lägga på sig en hel del muskler för att överleva i ligan. Howard är drygt 210 cm och väger 120 pannor i en jäkligt bra form så jag kan tänka mig att han är hyfsat stark.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cb/Dwight_Howard_2.jpg/405px-Dwight_Howard_2.jpg

pialia
2011-08-03, 23:23
Det tror jag inte heller. Men tror det är en högre andel i NFL. Det är bara att titta på hur de ser ut.

Om du syftar på att dom är mer rippade och generellt mer muskulösa(beroende på position) så är det helt enkelt för att deras sport gynnas av starka muskler(både över- och underkropp) så givetvis tränar dom på ett sätt som ger dom detta. Som vi har kommit fram till så tjänar en basketspelare inte mycket på att kunna bänka 180kg, så det finns ingen anledning att släpa runt på dessa överkroppsmuskler som skulle krävas för att göra detta möjligt.

L-Sami
2011-08-03, 23:25
Jag tror du har rätt. Många tror dock att NBA spelare är sjukt starka. Tror det delvis beror på att de är långa och (ibland) stora samt deffade och spelar med linnen, Man ser musklerna mycket tydligare än på ex. hockeyspelare och NFL-spelare.

Det finns starka och svaga basketspelare. En spelare som spelar nära korgen behöver mer styrka än en guard ute på perimetern. Maxstyrka och power behövs i basket också, hur mycket av dessa kvaliteer behövs är individuellt. Vissa klarar sig med mindre, för andra är det mer än nödvändighet. Det skadar inte att bli starkare och explosivare för någon på basketplanen dock.

flipp
2011-08-04, 14:34
Blake Griffin, 22 reps på 84 kg vid drafttestet. Inte illa.
http://dimemag.com/wp-content/uploads/2011/03/Blake-Griffin.jpg

bragd
2011-08-04, 14:52
Blake Griffin, 22 reps på 84 kg vid drafttestet. Inte illa.
http://dimemag.com/wp-content/uploads/2011/03/Blake-Griffin.jpg

I bänkpress? Det är väl knappast speciellt imponerande för en elitidrottare. Nu är han visserligen lång och "gänglig" men mina 100x22 (95kg kv) är ju tuffare. Sedan är det löjligt med diskussionen kring NFL/NBA och doping. Båda sporterna genomsyras givetvis av användande av otillåtna preparat men eftersom sporterna skiljer sig åt markant kommer givetvis fysiken hos spelarna göra detsamma.

Jag tycker själv NFL spelarna är bland de mest imponerande i världen. Men då är jag också en sucker för råstyrka.

Control_61
2011-08-04, 15:57
Jag har för mig att jag läst att vertikalhoppen är högre i snitt på NFL-combinen än på NBA-combinen..

Cilia
2011-08-04, 16:13
Hur många spänstiga och taniga 2 m-grabbar är bra (> 150 kg) i bänkpress?
Förstår inte posten, menar du att basketspelare är taniga?




Jag tror det är svårt att säga att någon idrottsman är mest tränad. Men bland de sporter med bäst tränade måste väl ändå boxare finnas?

bragd
2011-08-04, 16:19
Förstår inte posten, menar du att basketspelare är taniga?




Jag tror det är svårt att säga att någon idrottsman är mest tränad. Men bland de sporter med bäst tränade måste väl ändå boxare finnas?

Taniga är väl att ta i men speciellt "stora" rent muskulärt brukar dem ju inte vara, nu pratar vi ju dock i jämförelse med andra elitidrottsmän (NFL). Taniga är ett elakt ord men 100-105kg vid 2m+ är inte stort.

flipp
2011-08-04, 16:32
I bänkpress? Det är väl knappast speciellt imponerande för en elitidrottare. Nu är han visserligen lång och "gänglig" men mina 100x22 (95kg kv) är ju tuffare. Sedan är det löjligt med diskussionen kring NFL/NBA och doping. Båda sporterna genomsyras givetvis av användande av otillåtna preparat men eftersom sporterna skiljer sig åt markant kommer givetvis fysiken hos spelarna göra detsamma.

Jag tycker själv NFL spelarna är bland de mest imponerande i världen. Men då är jag också en sucker för råstyrka.

Nej, inte väldigt imponerande (dock imponerande) men han var nog inte mer än 18-19 år vid det testet. Gissar att han tar mer nu. 100x22 är otroligt bra för övrigt. :) Jag tror vi kan slå fast att NFL-spelare har bättre styrka och spänst än basketspelare. Kanske på grund av att de lägger ner mer tid på den typen av träning. Men tror också kroppslängden har betydelse som några noterat. Det är sällan riktigt gängliga personer presterar bra i ex. bänkpress, varför det är så vet jag inte. Kanske beror det på att lyftsträckan är längre med långa armar.

Jag startade tråden mest för att ventilera basketspelares fysik i allmänhet. Jag driver ingen speciell tes eller så. Jag tycker det är intressant eftersom jag är intresserad av basket och styrketräning.

Cilia
2011-08-04, 16:34
Taniga är väl att ta i men speciellt "stora" rent muskulärt brukar dem ju inte vara, nu pratar vi ju dock i jämförelse med andra elitidrottsmän (NFL). Taniga är ett elakt ord men 100-105kg vid 2m+ är inte stort.
dom är inga bodybuilders. Det håller jag med om men det skulle inte heller fungera. Dom skulle vara för stora och klumsiga. Å andra sidan tror jag ingen heller skulle ta upp byggare som de bäst vältränade. Så jag förstår inte resonemanget.

Dom är större än den vanlige mannen på gatan trots allt, snabbare och spänstigare också.

delta_mats
2011-08-04, 16:42
Förstår inte posten, menar du att basketspelare är taniga?




Jag tror det är svårt att säga att någon idrottsman är mest tränad. Men bland de sporter med bäst tränade måste väl ändå boxare finnas?

Nej boxare har underlägsen fysik brottare exempelvis. En boxare är generellt sett ganska klen, och har dessutom inte någon speciellt hög konditionsnivå.

bragd
2011-08-04, 16:43
Nej, inte väldigt imponerande (dock imponerande) men han var nog inte mer än 18-19 år vid det testet. Gissar att han tar mer nu. 100x22 är otroligt bra för övrigt. :) Jag tror vi kan slå fast att NFL-spelare har bättre styrka och spänst än basketspelare. Kanske på grund av att de lägger ner mer tid på den typen av träning. Men tror också kroppslängden har betydelse som några noterat. Det är sällan riktigt gängliga personer presterar bra i ex. bänkpress, varför det är så vet jag inte. Kanske beror det på att lyftsträckan är längre med långa armar.

Jag startade tråden mest för att ventilera basketspelares fysik i allmänhet. Jag driver ingen speciell tes eller så. Jag tycker det är intressant eftersom jag är intresserad av basket och styrketräning.

Jag var 18 vid det påtalade tillfället också ;) Förstår dock din poäng.

bragd
2011-08-04, 16:49
dom är inga bodybuilders. Det håller jag med om men det skulle inte heller fungera. Dom skulle vara för stora och klumsiga. Å andra sidan tror jag ingen heller skulle ta upp byggare som de bäst vältränade. Så jag förstår inte resonemanget.

Dom är större än den vanlige mannen på gatan trots allt, snabbare och spänstigare också.

Bodybuilders? När kom vi in på det? Diskussionen har främst kretsat kring NFL/NBA. Och jag anser inte basketspelare (generellt sett) vara speciellt "stora", och vi kan ju inte jämföra med gemene man på gatan, då vi inte talar om den generella medelpersonen utan professionella idrottsmän. Nu verkar vi dock ha kommit ur spår i den här diskussionen :)

Basketspelare besitter otroliga fysiker, allt som oftast, och sporten som sådan är underhållande. Den "vanliga" basketkroppen kan vi fastslå är lång (2m+), med långa armar och "gänglig" (jämfört med NFL spelare). Att man inte får se stora bänkpressar beror nog på två saker, de kroppsliga förutsättningarna är inte optimala och sedan att man helt enkelt inte tränar bänkpress. Den fyller liksom ingen direkt funktion hos en basketspelare, åtminstone inte på samma adekvata sätt som för en fotbollspelare (Dock varierar detta givetvis positioner emellan).

filmjölk
2011-08-04, 17:28
Sen när blev ett bänkmax kring 100 dåligt?

flipp
2011-08-04, 17:30
Vem tror ni skulle prestera bäst i en tiokamp bland NBA-spelarna?

Hittade en site som skriver om de mest vältränade NBA:spelarna. Enligt den källan skulle både Ben Wallace och Ron Artest ha maxat över 200 kg i bänkpress. Howard strax över 150 kg. Vore intressant att se stats för Lebron James, han ser riktigt vältränad ut.

http://www.muscleprodigy.com/the-10-most-jacked-nba-basketball-players-arcl-844.html

L-Sami
2011-08-04, 17:30
Basketspelarnas i fysik i Sverige har länge varit omdiskuterad, men det har blivit en del ändringar i det. Idag fångas unga talanger upp som aldrig tidigare för att de ska ha bästa möjliga fysik när de kommer upp i seniornivå. Generell kroppsbyggningsträning står inte på schemat för dessa ynglingar, utan nötning av OL/SL-övningar som ska göra dem starka och explosiva. I framtiden kommer inte svensk basket producera några bodybuildings-biffar som bänkar 200kg och har 50cm armar utan idrottsmän/kvinnor som presterar bra på basketplanen.

flipp
2011-08-04, 17:39
Basketspelarnas i fysik i Sverige har länge varit omdiskuterad, men det har blivit en del ändringar i det. Idag fångas unga talanger upp som aldrig tidigare för att de ska ha bästa möjliga fysik när de kommer upp i seniornivå. Generell kroppsbyggningsträning står inte på schemat för dessa ynglingar, utan nötning av OL/SL-övningar som ska göra dem starka och explosiva. I framtiden kommer inte svensk basket producera några bodybuildings-biffar som bänkar 200kg och har 50cm armar utan idrottsmän/kvinnor som presterar bra på basketplanen.

Det låter som en bra strategi. Dock kan man väl tänka sig en viss fördel av att att bygga upp muskelmassa genom ex. de tre stora basövningarna, i alla fall upp till en viss miniminivå? Dock får de väl automatiskt en del muskelmassa av OL/SL-övningar

Du verkar väl insatt, är du involverad personligen i fysträning av svenska basketspelare?

Edit. SL är de tre stora basövningarna. My bad. :)

flipp
2011-08-04, 17:44
Sen när blev ett bänkmax kring 100 dåligt?
Det är bra i jämförelse med vad folk i allmänhet presterar, dock kanske inte så imponerande bland elitidrottsmän i lagsporter. Tror hockeyspelare i elitserien ligger minst 10 kg högre i snitt.

bear.flowertwig
2011-08-04, 17:47
Basketspelarnas i fysik i Sverige har länge varit omdiskuterad, men det har blivit en del ändringar i det. Idag fångas unga talanger upp som aldrig tidigare för att de ska ha bästa möjliga fysik när de kommer upp i seniornivå. Generell kroppsbyggningsträning står inte på schemat för dessa ynglingar, utan nötning av OL/SL-övningar som ska göra dem starka och explosiva. I framtiden kommer inte svensk basket producera några bodybuildings-biffar som bänkar 200kg och har 50cm armar utan idrottsmän/kvinnor som presterar bra på basketplanen.

Har det varit ett stort problem tidigare alltså? Man har fokuserat träningslägren kring bicepscurls och bänk och blivit jättejätte ledsna när det sen visat sig att väl separerade bröstmuskler inte räcker för att kunna dunka :D

L-Sami
2011-08-04, 17:56
Har det varit ett stort problem tidigare alltså? Man har fokuserat träningslägren kring bicepscurls och bänk och blivit jättejätte ledsna när det sen visat sig att väl separerade bröstmuskler inte räcker för att kunna dunka :D

:D

Kan väl säga så här att bänkpress och bicepscurls är populära bland basketspelare i Sverige. Landslagen har väl länge uppmanat sina spelare att träna på rätt saker, men det har inte riktigt fungerat. Nu används andra strategier, bli starkare annars är man inte välkommen längre i landslaget och börja med teknikträning i yngre åldrar. Varför? Jo, för att kunna konkurrera med toppländerna, vilket i sig har redan förbättrats avsevärt.

Zoidy
2011-08-04, 18:07
men mina 100x22 (95kg kv) är ju tuffare...

...Jag tycker själv NFL spelarna är bland de mest imponerande i världen. Men då är jag också en sucker för råstyrka.

Haha, ditt resultat är ju tokbra, blir rätt jobbigt när man jämför mot vissa NFL-spelare dock. Vad är rekordet, dubbla antalet reps som du har? På 102 kg iofs också. 45 reps tror jag rekordet ligger kring. Vissa av dem är helt störda på det testet

bragd
2011-08-04, 18:43
Haha, ditt resultat är ju tokbra, blir rätt jobbigt när man jämför mot vissa NFL-spelare dock. Vad är rekordet, dubbla antalet reps som du har? På 102 kg iofs också. 45 reps tror jag rekordet ligger kring. Vissa av dem är helt störda på det testet

Därför undviker jag att jämföra mig med annat än basketspelare :D Ja, 45 reps ligger väl rekordet på med ett flertal som gör 35-40.. Helt sick.

flipp
2011-08-04, 18:51
:D

Kan väl säga så här att bänkpress och bicepscurls är populära bland basketspelare i Sverige. Landslagen har väl länge uppmanat sina spelare att träna på rätt saker, men det har inte riktigt fungerat. Nu används andra strategier, bli starkare annars är man inte välkommen längre i landslaget och börja med teknikträning i yngre åldrar. Varför? Jo, för att kunna konkurrera med toppländerna, vilket i sig har redan förbättrats avsevärt.
Jag tror svenska basketspelare i allmänhet tränar för lite, både styrka/explosivitet/kondition och teknik. Men det låter som man är på väg i rätt riktning nu då. :) Tyvärr tror jag Sverige tappar många potentiella talanger till fotboll och hockey. Så vi måste nog träna hårdare än andra länder för att kompensera detta.

flipp
2011-08-04, 18:52
Därför undviker jag att jämföra mig med annat än basketspelare :D Ja, 45 reps ligger väl rekordet på med ett flertal som gör 35-40.. Helt sick.
Vad maxar dessa monster?

HulkH
2011-08-04, 19:03
I ren råstyrka så tror jag NFL tar dom flesta, NHL lär också ligga över dom i NBA.
Dock så är alla personerna där bra all around-tränade. Fast det är ju man i flera andra sporter också.

L-Sami
2011-08-04, 19:22
Tyvärr tror jag Sverige tappar många potentiella talanger till fotboll och hockey. Så vi måste nog träna hårdare än andra länder för att kompensera detta.

Framför allt få framtida +200cm/190cm killarna resp tjejerna att intressera sig för basket :)

Rahf
2011-08-04, 21:44
Rugby.

stevebc
2011-08-04, 21:57
dom är inga bodybuilders. Det håller jag med om men det skulle inte heller fungera. Dom skulle vara för stora och klumsiga. Å andra sidan tror jag ingen heller skulle ta upp byggare som de bäst vältränade. Så jag förstår inte resonemanget.

Dom är större än den vanlige mannen på gatan trots allt, snabbare och spänstigare också.Nu jämför jag med andra atleter, så som friidrottare, NFL-spelare, baseballspelare, styrkelyftare, tyngdlyftare, brottare osv. Jämför man med någon på gatan är ju alla atleter snabbare, starkare, mer uthålliga...

Basketspelare är längre och gängligare än dessa. Bänkpress kanske är den styrkegren som är mest ogynnsam för dessa lirare. Marklyft däremot, långa lårben och långa armar.

isakt
2011-08-04, 22:14
Nej boxare har underlägsen fysik brottare exempelvis. En boxare är generellt sett ganska klen, och har dessutom inte någon speciellt hög konditionsnivå.

Intressant, har alltid fått höra att boxare tränar sjukligt mycket cardio

MAXX
2011-08-04, 22:24
z1i7y76yxLs

NzbnEROO1FQ

9H-_JZeJoRM

KPGhhs-yy7I

Varför pratar vi ens om NBA/NHL när det finns NFL!?!??!?1+1?!+!?1+?!

Att säga att basketspelare är mest allround av alla idrottsmän tycker jag är en dum kommentar. Basketspelare är bäst på att hoppa högt och kasta saker i en korg, det som har mest överförbarhet till sporten är uppenbarligen kondition, kvickhet och explosivitet. Jag säger inte att det är något fel med att vara crazybawss på att hoppa högt (+40" verticals är crazy,) men varför skulle en basketspelare vilja vara den mest allround-tränare atleten? Dom behöver inte kunna bänkpressa 180kg eller kunna blind-side:a en QB så träning som krävs för att uppnå detta skulle vara helt onödig. Tränar man en specifik idrott så borde man bry sig om vad som krävs för att bli bäst inom idrotten, vill man vara en jack of all trades så måste man alltså offra någonting.

USA är väl inte direkt kända för att vara mycket för dopingtester i idrott. Speciellt inte NFL!

Zoidy
2011-08-04, 22:35
USA är väl inte direkt kända för att vara mycket för dopingtester i idrott. Speciellt inte NFL!

Tycker inte man ska haka upp sig så mycket på att det förekommer doping där. Ja, de dopar sig, men det gör miljontals andra i USA också. Faktum kvarstår att de är de bästa av alla som dopar sig på det de gör. Och det förtjänar i mina ögon all heder. Detsamma gäller för Mr. Olympia killarna för övrigt

flipp
2011-08-04, 22:38
http://www.youtube.com/watch?v=w39-_rauFSk

bear.flowertwig
2011-08-05, 09:13
Framför allt få framtida +200cm/190cm killarna resp tjejerna att intressera sig för basket :)

Apropå framtid vore det ju riktigt kul att börja spela igen men på en sansad nivå, korp eller liknande. Finns det fortfarande?

Mestalla
2011-08-05, 09:42
Rugbyspelare måste fan vara med i toppen. Så jävla mycket smällar dom får ta emot så måste dom fan ha en sinnessjuk grundfysik.
Dessutom måste jag säga att jag hellre möter en sån som Howard som viktor_black länkade till än Sebastien Chabal ( http://www.fotolog.com.br/raul_der_reiter/34547433 ) i en mörkgränd en fredag kl 3 på natten...

Zoidy
2011-08-05, 09:48
Rugbyspelare måste fan vara med i toppen. Så jävla mycket smällar dom får ta emot så måste dom fan ha en sinnessjuk grundfysik.
Dessutom måste jag säga att jag hellre möter en sån som Howard som viktor_black länkade till än Sebastien Chabal ( http://www.fotolog.com.br/raul_der_reiter/34547433 ) i en mörkgränd en fredag kl 3 på natten...

Dock lite fusk att länka till nån som ser ut som en blandning mellan hobo och viking tycker jag... ;)

Rahf
2011-08-05, 09:48
Rugbyspelare måste fan vara med i toppen. Så jävla mycket smällar dom får ta emot så måste dom fan ha en sinnessjuk grundfysik.
Dessutom måste jag säga att jag hellre möter en sån som Howard som viktor_black länkade till än Sebastien Chabal ( http://www.fotolog.com.br/raul_der_reiter/34547433 ) i en mörkgränd en fredag kl 3 på natten...

Sa ju det! Rugbyspelare är så jäkla vältränade på alla möjliga sätt. Uthålliga, snabba och förbannat stryktåliga. Brukar alltid föredra rugby framför amerikansk fotboll.

Mestalla
2011-08-05, 10:02
Sa ju det! Rugbyspelare är så jäkla vältränade på alla möjliga sätt. Uthålliga, snabba och förbannat stryktåliga. Brukar alltid föredra rugby framför amerikansk fotboll.

Ja absolut. Amerikansk fotboll spelar dom ju i 2 sekunder sen blåser dom av o flyttar fram bollen 1 meter. Så när de andra laget vinner bollen, ja då springer 30 spelare och bytar...Nej rugby före am fotboll vilken dag i veckan som hellst. Just det att dom inte har hårda skydd i rugby och såna galna tacklingar måste man ju va stryktåliga som fan och en sjuk grundfysik.

Zoidy, haha men han är fan chef, han förtjänas att nämnas i en sånhär tråd. Han är ju galet hård.

delta_mats
2011-08-05, 11:43
Intressant, har alltid fått höra att boxare tränar sjukligt mycket cardio

Sen är det ju skillnad på boxning och boxning. I Svensk amatörboxning krävs inte samma kondition som inom proffsboxning. Men jämför man boxning med brottning är jag säker på att brottare har bättre resultat på nästan allt.

HulkH
2011-08-05, 12:01
Sen är det ju skillnad på boxning och boxning. I Svensk amatörboxning krävs inte samma kondition som inom proffsboxning. Men jämför man boxning med brottning är jag säker på att brottare har bättre resultat på nästan allt.

Beror nog väldigt mycket vilken boxare/brottare du väljer att jämföra.

raQblad
2011-08-05, 12:01
Jag lægger min peng på en elitutøvare i UFC. Dær snackar vi allroundtræning.

Men annars ligger nog NFL høgt upp, med tanke på att de inte lægger ned lika mycket tid till spel utan mest till træning. NHL till exempel så spelar de allra bæsta ca 100 matcher på en sæsong, som læmnar lite tid øver till att træna smart.

Repliker
2011-08-05, 13:17
Ni känner väl igen killen? :)

http://images.t-nation.com/forum_images/8/d/8d594_ORIG-vy34uf.jpg

Hemi
2011-08-05, 14:03
Ser man pro basket på TV kan man få för sig att alla är ungefär likadana men ser man det i verkligheten eller umgås lite med dem märker man att det är mycket individuellt, vilket kanske redan sagts. Det är en orsak till att de får smeknamn som refererar till hur de spelar. Det är ju så mycket pengar inblandat i sporten så det krävs en hel del av dem som lyckats komma med.

delta_mats
2011-08-05, 14:31
Beror nog väldigt mycket vilken boxare/brottare du väljer att jämföra.

Självklart, det finns toppar och dalar på bägge sidor. Men skulle tro att topparna är högre inom brottning och dalarna lägre inom boxning. Min ringa erfarenhet från boxning säger att en amatörboxare inte behöver ha någon exeptionellt bra fysik för att vinna ett SM guld tex.

bragd
2011-08-05, 15:02
Vad maxar dessa monster?

Ett exempel (om än extremt) är Vernon Davis som gjorde 211kg (465 pounds) som 21 åring. Tillsammans med en 311kgs böj och 4,38 40yd dash och 107cm vertical jump.

Insane? Ja.

L-Sami
2011-08-05, 16:17
Apropå framtid vore det ju riktigt kul att börja spela igen men på en sansad nivå, korp eller liknande. Finns det fortfarande?

I Stockholm finns det division 3 till division 7 som är lite mer åt motionshållet. I 3:an är det blandning mellan ynglingar och gamla rävar.

Viktor_Balck
2011-08-05, 16:32
Ni känner väl igen killen? :)

http://images.t-nation.com/forum_images/8/d/8d594_ORIG-vy34uf.jpg

EQgYf9IezAo

Ser roligt ut när han lirar nu, men touchen verkar han ha kvar fortfarande :)

flipp
2011-08-05, 19:40
Ett exempel (om än extremt) är Vernon Davis som gjorde 211kg (465 pounds) som 21 åring. Tillsammans med en 311kgs böj och 4,38 40yd dash och 107cm vertical jump.

Insane? Ja.
Jösses.... Enligt statsen jag länkande till i den första posten så tog William Copeland 330 kg i böj 2001. Också otroligt bra.l

Zoidy
2011-08-05, 20:26
Siffror som proffsen tar brukar väl vara rätt kryddade också dock...

flipp
2011-08-05, 21:31
Siffror som proffsen tar brukar väl vara rätt kryddade också dock...
Knappast de 330 kg från basketlandslagets tester eftersom det står i ett dokument från förbundet. Däremot rykten som säger att Wallace och Artest tar 460 lbs i bänkpress, d v s 208 kg. Fullt möjligt men låter som någon kryddat detta.

Under ett basketläger som jag var på som 15-åring sa en ledare att Pippen lyft flera reps bänkpress på 160 kg samma dag som NBA-finalen (året var 1997). Han sa detta för att inspirera oss som var där och ge ett exempel på hur hårt Jordan och Pippen tränade. Men jag tror absolut inte det stämmer. Pippen var relativt stark men ändå rätt tanig och knappast uppe på de nivåerna.

bragd
2011-08-05, 22:39
Siffror som proffsen tar brukar väl vara rätt kryddade också dock...

Vernon Davis resultat är dock "registrerade" skolrekord :) Sedan lät de där 200+ bänkarna hos NBA spelarna väldigt mycket - Om man ser till kroppsbyggnad. Nu ser jag ju dock inte mycket ut för världen heller och har tagit 170 så man ska väl inte döma dem efter deras extremt långa "smala" armar :D

flipp
2011-08-05, 23:08
Vernon Davis resultat är dock "registrerade" skolrekord :) Sedan lät de där 200+ bänkarna hos NBA spelarna väldigt mycket - Om man ser till kroppsbyggnad. Nu ser jag ju dock inte mycket ut för världen heller och har tagit 170 så man ska väl inte döma dem efter deras extremt långa "smala" armar :D
Ben Wallace, extremt långa och smala armar? Långa kanske, men knappast smala. Killen är ett fysmonster för att vara basketspelare. Om någon NBA-spelare tagit 200 kg är det nog honom.

http://i.cdn.turner.com/si/multimedia/photo_gallery/0810/nba.bad.hair/images/ben-wallace.jpg
http://cdn0.sbnation.com/imported_assets/474418/ben-wallace-terrifying.jpg

Mjölkprotein
2011-08-05, 23:14
Prövade på basket några träningar och det var ju förfan skitjobbigt! Konditionsmässigt då.. Deras uppvärmning var ju kanske 600 hopp med hopprep + 300 med höga knän!

Någon speciell atlet behöver man nog inte vara för att vara basketspelare, dom får ju inte knuffas eller ens ta i varandra speciellt mycket utan att få faul så det är väl mest att vara snabb, kunna hoppa högt, bra kondition som behövs..

Verkar som om deras fysik är överskattad om folk i gemen tror att dom är några superatleter..

bragd
2011-08-05, 23:14
Aha, jag kikade på Gerald Wallace :D Lite skillnad, haha

bragd
2011-08-05, 23:17
Dock vill jag fortfarande fastslå att han faktiskt inte är sådär tokgrov, jämfört med exempelvis Vernon Davis som är 15cm kortare, 6-7kg tyngre och minst lika hård. Så 200kg låter i överkant, 165-180 möjligtvis.

flipp
2011-08-05, 23:25
Prövade på basket några träningar och det var ju förfan skitjobbigt! Konditionsmässigt då.. Deras uppvärmning var ju kanske 600 hopp med hopprep + 300 med höga knän!

Någon speciell atlet behöver man nog inte vara för att vara basketspelare, dom får ju inte knuffas eller ens ta i varandra speciellt mycket utan att få faul så det är väl mest att vara snabb, kunna hoppa högt, bra kondition som behövs..

Verkar som om deras fysik är överskattad om folk i gemen tror att dom är några superatleter..
Den där uppvärmningen känner jag inte igen alls. :) Teknik, snabbhet, spänst och kondition är nog viktigast, som du är inne på. Men jag tror du underskattar styrkans vikt, speciellt under korgarna vid returer o s v. Det är jäkligt tufft att möta stora, starka, tunga killar under korgen om du är späd och klen. basket är mycket mer fysiskt än vad folk tror.

När shaquille o'neal var i sin prime dominerade han fullständigt under korgen. En av förklaringarna var hans storlek och styrka. 216 cm, 160 kg.
http://dailymenews.com/wp-content/uploads/2011/06/6a00d8341c630a53ef010536101576970b-800wi.jpg

bragd
2011-08-05, 23:30
Fast han vägde väl snarare runt 145? (Knappast lätt men lite mindre i alla fall :D)

flipp
2011-08-05, 23:36
Fast han vägde väl snarare runt 145? (Knappast lätt men lite mindre i alla fall :D)
Jag tror han pendlat en del i vikt genom åren. Som mest tror jag han legat på 160-170 kg. Men det kan vara någon som kryddad lite. :) Han har dock aldrig sett speciellt rippad ut. Gissar att han inte haft sådär jättelåg kroppsfettnivå. Idag ser han lite plufsig ut t o m.

Andreas Guiance
2011-08-05, 23:42
Idag ser han lite plufsig ut t o m.

Nu är han ju expertkommentator å andra sidan, så då kan han unna sig att vara plufsig;)

flipp
2011-08-05, 23:50
Nu är han ju expertkommentator å andra sidan, så då kan han unna sig att vara plufsig;)
Jepp. Men tänkte på hur han såg ut i slutspelet för Boston. Han såg rejält nergången ut. Ser snart ut som Barkley *popcorn*
http://1.bp.blogspot.com/_PA0aYFxDUNA/TBbnmmZuB4I/AAAAAAAAAB4/kKQOjfeRtSg/s1600/barkley+1.jpg

Andreas Guiance
2011-08-06, 00:02
Jepp. Men tänkte på hur han såg ut i slutspelet för Boston. Han såg rejält nergången ut. Ser snart ut som Barkley *popcorn*


Hehe problemet för Shaq har väl varit att han alltid räknat med att kunna spela sig i form, men de senaste åren har han ju haft skadebekymmer och då har ju inte den taktiken funkat lika bra.

Viktor_Balck
2011-08-06, 00:04
Shaq dominerade på sin tid under korgen, stor, stark och trots detta väldigt atletisk gjorde honom ytterst svårstoppad under sin prime.

y5jMOK87N7A

mFME30bB7ok

Sen det här klippet som gjordes under hans första år i NBA under en intervju med programmet inside stuff, reporterns fråga är skön efter att han dunkat sönder plankan :D

gc_OwhmBLak

Andreas Guiance
2011-08-06, 00:08
Sen det här klippet som gjordes under hans första år i NBA under en intervju med programmet inside stuff, reporterns fråga är skön efter att han dunkat sönder plankan :D


Haha hade jag faktiskt aldrig sett – briljant:D

Och angående Shaq så hävdar jag ju att han hade varit bäst någonsin om han hade varit lika seriös som Jordan/Kobe osv. Nu var han ju inte så jävla pissig ändå, men ja:)

Viktor_Balck
2011-08-06, 00:15
Ja, nä han var ju helt okej ändå :) Skön personlighet, hans största svaghet var ju att skjuta straffar, hade han suttit fler såna hade han kanske kommit högre upp i scoring listan, nu ligger han ju femma all time.

flipp
2011-08-06, 08:43
Shaq dominerade på sin tid under korgen, stor, stark och trots detta väldigt atletisk gjorde honom ytterst svårstoppad under sin prime.

y5jMOK87N7A

mFME30bB7ok

Sen det här klippet som gjordes under hans första år i NBA under en intervju med programmet inside stuff, reporterns fråga är skön efter att han dunkat sönder plankan :D

gc_OwhmBLak
Hur bäddar man in youtubeklipp i inläggen?

Shaq i sin prime kan ha varit den mest dominante spelaren i historien. :)

Viktor_Balck
2011-08-06, 13:44
Apropå Ben Wallace, som det tidigare skrevs om i tråden, så var han inblandad i ett av de värsta slagsmålen jag sett när han spelade i Detroit 2004 och dom mötte Indiana. Det började med att Wallace blir foulad av Ron Artest (som är känd för att vara lite speciell), Wallace knuffar iväg Artest rejält och slagsmålet är igång. Artest lägger sig sedan vid sekretariatet för att slippa vara inblandad i de efterföljande scenerna då en person i publiken kastar in en vattenflaska på den liggande Artest. Han bestämmer sig då för att ge sig ut på jakt efter personen i publiken och det spårar helt. Spelare uppe i bland fansen och slåss osv.

FoPTuCsnl2I

L-Sami
2011-08-06, 13:52
Prövade på basket några träningar och det var ju förfan skitjobbigt! Konditionsmässigt då.. Deras uppvärmning var ju kanske 600 hopp med hopprep + 300 med höga knän!

Någon speciell atlet behöver man nog inte vara för att vara basketspelare, dom får ju inte knuffas eller ens ta i varandra speciellt mycket utan att få faul så det är väl mest att vara snabb, kunna hoppa högt, bra kondition som behövs..

Verkar som om deras fysik är överskattad om folk i gemen tror att dom är några superatleter..

Mjölkproteinet förstår inte reglerna och om han förstod dem så skulle han veta att viss kontakt är tillåtet och det är mer kontakt än vad du tro. Högre upp i nivån man kommer desto mer kontakt och fler smällar som man får ta. Basket är en fysisk sport men på ett rent sätt.

flipp
2011-08-06, 15:00
Artest gillar jag inte alls. En riktigt ful spelare som flippar ur alldeles för mycket.

Charles Barkley var också lite ful men ruskigt bra i sin prime. Inte speciellt lång (195 cm) men stark som en oxe under korgen.

_v9XE7BijJA