handdator

Visa fullständig version : Sträcka på ryggen för att bota diskbråck?


UngochDum
2011-08-03, 19:38
Min far vill köpa mig en bänk som går att vrida på, så att man kan hänga upp och ner, och därmed minska trycket på ryggraden. Jag har lidit av diskskador i ca 2 år nu och han tror detta kan hjälpa mig.

Vad tycker ni om den här idén? har någon av er kanske prövat något liknande förut?

Ondskapelsen
2011-08-03, 19:41
Har en sådan och tycker de e ljuvligt att "hänga ut" ryggen.
Om det är bra för diskbråck är något som någon lärd får svara på.

Davvesk
2011-08-03, 23:05
Vad jag hört så ska man vara väldigt försiktig då man sträcker ryggen om man har diskbuktning iaf som jag har.. Vet inte om de är annorlunda men de är vad jag hört. Tror till och med jag läste det i mckenzie boken som jag fick av sjukgymnasten

UngochDum
2011-08-07, 23:24
Ingen som har erfarenhet av en sån här "ryggbänk"? Ingen som är tillräckligt kunnig för att kunna avgöra om det är bra eller dåligt att avlasta ryggen på detta vis, när man har diskbuktningar?

Tacksam för svar!

Ponitus
2011-08-07, 23:29
Om din far erbjuder sig att köpa dig en sådan skön sak ska du självklart tacka ja.
Riktigt skönt att ligga och sträcka ut ryggen.

Davvesk
2011-08-08, 23:41
Ingen som har erfarenhet av en sån här "ryggbänk"? Ingen som är tillräckligt kunnig för att kunna avgöra om det är bra eller dåligt att avlasta ryggen på detta vis, när man har diskbuktningar?

Tacksam för svar!

Har en sån på gymmet och har diskbuktningar och just nu ganska mycket problem med ryggen. Testat den dära nu i fredags och idag. Visst den funkar man känner knappt nå smärta då man stiger av och är mycket mer rörlig, Men mina ryggbesvär har blivit värre då dom kommer tillbaka efter 1 timma. Så jag kör inte nå mer i den.

Ska boka tid hos min sjukgymnast för har så problem nu. Ska höra om den där är någonting man kan köra ibland, eller om den gör mer skada än nytta. Återkommer

Davvesk
2011-08-16, 17:49
Vad jag nu hört så är det ingen mirakelgrej som gör att de försvinner. Däremot lättar du trycket på diskarna under en viss tid. Men dom sjunker ändå ihop rätt fort igen. Så för stunden då man har jäkligt ont kan de funka för att få bort lite smärta..

Crocker
2011-08-16, 17:56
Bild?

Davvesk
2011-08-17, 06:36
Google

UngochDum
2011-08-19, 21:58
Har en sån på gymmet och har diskbuktningar och just nu ganska mycket problem med ryggen. Testat den dära nu i fredags och idag. Visst den funkar man känner knappt nå smärta då man stiger av och är mycket mer rörlig, Men mina ryggbesvär har blivit värre då dom kommer tillbaka efter 1 timma. Så jag kör inte nå mer i den.

Ska boka tid hos min sjukgymnast för har så problem nu. Ska höra om den där är någonting man kan köra ibland, eller om den gör mer skada än nytta. Återkommer

Tacksam för ditt svar! Jag ska höra med min sjukgymnast och kanske min ortoped också.

Crocker
2011-08-19, 22:10
Google
Vad ska jag googla på då? Bild som sträcker ryggen i en bra position?

Doctor Snuggles
2011-08-19, 22:11
Jag har inte kollat mig, men jag misstänker att jag har en diskbuktning eller dyl som gör att jag kan komma åt en nerv vid felaktiga rörelser. En av de rörelserna är just att sträcka ut/avlasta kotorna. Jag brukade kunna göra det, but now only cry like woman.

J420
2011-08-19, 22:25
Tacksam för ditt svar! Jag ska höra med min sjukgymnast och kanske min ortoped också.

Osteopat är bättre!

Var hos min i förr går och hade jag kunnat hjula så hade jag gjort det nu efteråt, Ortopeder är i min erfarenhet helt värdelösa och jag har gått till flera styckna. Synd bara att min kropp är som den är så är tvyngen att gå tillbaka efter några månader pga av andra besvär.

Om du bor i GBG så kan jag ge dig Osteopatens nummer, mycket trevlig och lätt att prata med.

Davvesk
2011-08-20, 03:15
Vad ska jag googla på då? Bild som sträcker ryggen i en bra position?

Ja men typ :P vetefan vad dom heter. Jag googlade sträckbänk rygg och hittade bild :)

Davvesk
2011-08-20, 03:16
Jag har inte kollat mig, men jag misstänker att jag har en diskbuktning eller dyl som gör att jag kan komma åt en nerv vid felaktiga rörelser. En av de rörelserna är just att sträcka ut/avlasta kotorna. Jag brukade kunna göra det, but now only cry like woman.

Funkar väl inte för alla.. Men för vissa (jag) så känns det bra ett tag efter men sen kommer de tillbaka.. Så ingen vits med den tycker jag. Men botar gör den ju inte..

Termy
2011-08-20, 07:54
Googla på hälsobänk.

DavidN
2011-08-20, 14:16
Sträcka ut ryggen i sådan apparatur ska du bara göra om du har anledning till det, makes little sense annars. Har du t.ex. - som mig - överrörlighet i ryggen så lär det kunna göra dig mer illa än gott.
Det bättre alternativet är att prata med någon kunnig som har koll på specifikt dina förutsättningar innan du börjar laborera.