handdator

Visa fullständig version : Endast inta kolhydrater i form utav grönsaker - BODY alkohol-artikel


Alzie
2011-08-03, 16:13
Läste just denna artikel:
http://www.body.se/artiklar/nyheter/20110718/sanningen-om-alkohol-fettforbranning-och-muskeltillvaxt

Och undrar vilken skillnad det är att en dag endast inta sina kolhydrater i grönsaksform? (1,5g per kg kroppsvikt) Istället för "vanliga" kolhydrater såsom pasta osv.

Och hur ser det annars ut, hur stor del utav kosten bör bestå utav grönsaker?

Att begränsa fettintaget till 0,3g per kg kroppsvikt, kan det vara negativt kanske?

Några andra funderingar kring artikeln? Tycker ni att den är objektiv? Tror ni på metoden han föreslår i slutet av artikeln?

Alzie

King Grub
2011-08-03, 16:19
Har du verkligen länkat rätt nu?

kettlebellGuden
2011-08-03, 16:25
Länken verkar helt fel, ja. Jag har i de senaste 5-15 åren under de flesta perioder kört huvuddelen av mitt kolhydratsintag från grönsaker och viss del frukt. Visst har det slunkit ner lite annat ibland. Vet inte vad för proportioner artikeln förespråkar men att få i sig 100-200g kolhydrater / dag från bara grönsaker är inga problem. Räcker med några kg fryst thai mix liksom.

Alzie
2011-08-03, 16:41
Har du verkligen länkat rätt nu?

Ja, kanske verkar rätt weird och har nog formulerat mig lite konstigt. Men nästan i slutet av artikeln finns det metoden som skribenten rekommenderar när man skall dricka alkohol, där att endast inta sina kolhydrater genom grönsaker är en del utav metoden. Att inta endast 0,3g per kilo kroppsvikt är också en del utav metoden.

Ronn
2011-08-03, 16:43
Huh? Metod för vad? Vad är det man vill åstadkomma?

Alzie
2011-08-03, 16:49
Läs artikeln så förstår du.

"Hur man skalar eller undviker att lägga på sig fett när man dricker:

Reglerna är följande:

På den aktuella dagen ska du begränsa ditt fettintag till 0,3 gram per kilo kroppsvikt (eller så nära den siffran som möjligt).
Begränsa kolhydratsintaget till 1,5 gram per kilo kroppsvikt. Få alla dina kolhydrater från grönsaker och sådana som följer med på köpet med vissa proteinkällor. Du bör också begränsa kolhydratsrika alkoholkällor som drinkar gjorda på juice eller öl. En 33 centiliters öl innehåller ungefär 12 gram kolhydrater, ungefär lika mycket som en vanlig Cosmopolitan.
Bra val av alkohol är bland annat torra viner eftersom dessa har mycket lågt kolhydratsinnehåll (ungefär 0,5–1 gram per glas). Söta viner ligger på betydligt högre 4–6 gram per glas. Cognac, gin, rom, whiskey, tequila och vodka är alla mer eller mindre kolhydratslösa.
Torra viner eller sprit är alltså vad du ska dricka idealt sett. Drick dem rent, eller blanda med lightläsk. (Det finns ingen anledning att vara super-neurotisk med det här – drinkar ska medföra njutning. Men var medveten om att det finns bättre och sämre val.)
Ät så mycket protein du vill. Ja du hörde rätt: ad libitum. På grund av begränsningen i fettintaget måste du få ditt protein från magra källor som lätt-Keso/kvarg, proteinpulver, kyckling, kalkon, tonfisk, fläskfilé eller äggvitor.
För effektiv fettförlust bör du begränsa det här till en kväll i veckan. Om du använder dig av den här metoden kommer du att skala fett på veckobasis, förutsatt att din diet är korrekt under övriga veckan."

Alzie
2011-08-03, 16:52
Länken verkar helt fel, ja. Jag har i de senaste 5-15 åren under de flesta perioder kört huvuddelen av mitt kolhydratsintag från grönsaker och viss del frukt. Visst har det slunkit ner lite annat ibland. Vet inte vad för proportioner artikeln förespråkar men att få i sig 100-200g kolhydrater / dag från bara grönsaker är inga problem. Räcker med några kg fryst thai mix liksom.

Ah okej, men 1,5 g kolhydrater per kg kroppsvikt på en dag är väl ganska lite?

Finns det någon skillnad mellan att inta sina kolhydrater mestadels från grönsaker än att inta mestadels kolhydrater från t.ex. pasta osv?

Vunnis
2011-08-03, 16:54
Ah okej, men 1,5 g kolhydrater per kg kroppsvikt på en dag är väl ganska lite?

Finns det någon skillnad mellan att inta sina kolhydrater mestadels från grönsaker än att inta mestadels kolhydrater från t.ex. pasta osv?

Framför allt volymen mat det blir.

kettlebellGuden
2011-08-03, 16:55
Ah okej, men 1,5 g kolhydrater per kg kroppsvikt på en dag är väl ganska lite?

Finns det någon skillnad mellan att inta sina kolhydrater mestadels från grönsaker än att inta mestadels kolhydrater från t.ex. pasta osv?

Jag vet inget om hur man ska göra med alkohol, men rent allmänt tycker iaf inte jag at 1,5g / kg är lite när det gäller kolhydrater. Tycker det låter som högkolhydratskost (vilket jag själv kör dårå).

Alzie
2011-08-03, 17:09
Vunnis: Ökad volym mat pga att grönsaker innehåller mindre kolhydrater, eller?

kettlebellGuden: Jaha okejokej, my bad! Men du tror på att en större del utav kolhydraterna bör intas genom grönsaker?

Sverker
2011-08-03, 17:14
Enklast måste vara att inte dricka alkohol.

vicarious
2011-08-03, 17:15
Det står inte att man SKA äta exakt 1.5g kolhydrat/kg kroppsvikt utan att det bör vara det övre taket. Man bör endast få i sig kolhydrater indirekt som biprodukt från t ex mejeriprodukter eller direkt via grönsaker.

Jag förstår inte varför du fastnade för det med grönsakerna. Totalt ointressant i sammanhanget. Det här är en strategi för att minimera risken för fettinlagring i samband med alkoholintag, inte något dietupplägg som säger att man ska få i sig alla kolhydrater från grönsaker. Har du ens läst hela artikeln? Du har missat poängen med ljusår.

Alzie
2011-08-03, 17:20
Det står inte att man SKA äta exakt 1.5g kolhydrat/kg kroppsvikt utan att det bör vara det övre taket. Man bör endast få i sig kolhydrater indirekt som biprodukt från t ex mejeriprodukter eller direkt via grönsaker.

Jag förstår inte varför du fastnade för det med grönsakerna. Totalt ointressant i sammanhanget. Det här är en strategi för att minimera risken för fettinlagring i samband med alkoholintag, inte något dietupplägg som säger att man ska få i sig alla kolhydrater från grönsaker. Har du ens läst hela artikeln? Du har missat poängen med ljusår.

Ja, jag har läst artikeln. Men jag ville även ha annat folks åsikter om artikelns innehåll och metoden som föreslås i slutet av artikeln.

En annan fundering som jag har haft är hur kolhydrater från grönsaker skiljer sig från kolhydrater som pasta osv, och då tänkte jag slänga in det i samma tråd.

Men kan hålla med om att jag har formulerat min första post som ett kioskmongo..

PetterHultin
2011-08-03, 17:23
Håller med Sverker. Lite jävla disciplin under deffen FÖR I H E L V E T T E. Och när man ska dricka tycker jag personligen att man ska dricka det man gillar - ÖL, och sen ta igen det med lite extra kardio.

RassK
2011-08-03, 17:24
Enklast måste vara att inte dricka alkohol.

Like.

vicarious
2011-08-03, 17:24
Ja, jag har läst artikeln. Men jag ville även ha annat folks åsikter om artikelns innehåll och metoden som föreslås i slutet av artikeln.

En annan fundering som jag har haft är hur kolhydrater från grönsaker skiljer sig från kolhydrater som pasta osv, och då tänkte jag slänga in det i samma tråd.

Ah okej. Jag tycker metoden låter ganska bra. Det handlar ju bara om enstaka tillfällen, de dagar man dricker.

Protein ad libitum (så mycket man vill, tills man blir mätt & nöjd)
Kolhydrater endast i form av biprodukter från proteinkällorna samt från grönsaker
Fettet ska man försöka nolla så gott det går

Ska man äta så dagligen så tror jag man kommer bli spyless på grönsaker. Man måste äta rätt stora mängder grönsaker för att komma upp i några större mängder kolhydrater. Dessutom blir det mycket fibrer.

Lychgate
2011-08-03, 17:30
Satt och tänkte att det måste vara kopierat och ser att det är Martin Berkhan som skrivit det, känner mig lagom puckad då jag tänkte länkat från Leangains. :smash:

Helt ok metod, dock är man sugen på sprit så får man helt enkelt ta skiten som kommer med det. Skulle aldrig palla att dricka rödvin framför en pint Guiness Extra cold bara för att det är opti i sammanhanget.

vicarious
2011-08-03, 17:32
Håller med Sverker. Lite jävla disciplin under deffen FÖR I H E L V E T T E. Och när man ska dricka tycker jag personligen att man ska dricka det man gillar - ÖL, och sen ta igen det med lite extra kardio.

lol. det gamla vanliga fåneriet om att man måste avstå allt som heter alkohol, godis eller onyttigheter bara för att man deffar. snacka om förlegat.

Alzie
2011-08-03, 17:34
Ah okej. Jag tycker metoden låter ganska bra. Det handlar ju bara om enstaka tillfällen, de dagar man dricker.

Protein ad libitum (så mycket man vill, tills man blir mätt & nöjd)
Kolhydrater endast i form av biprodukter från proteinkällorna samt från grönsaker
Fettet ska man försöka nolla så gott det går

Ska man äta så dagligen så tror jag man kommer bli spyless på grönsaker. Man måste äta rätt stora mängder grönsaker för att komma upp i några större mängder kolhydrater. Dessutom blir det mycket fibrer.

Ah okej, nu förstår jag, thanks man!

Lychgate: Tycker öl smakar så vidrigt ändå, så det är inget problem för mig ;) (förbereder mig för att bli flamad för att jag inte dricker öl och inte är en riktig man)

Vunnis
2011-08-03, 17:39
Vunnis: Ökad volym mat pga att grönsaker innehåller mindre kolhydrater, eller?

Precis. Om det nu är det som är poängen. Målet med hela upplägger verkar vara att ha i sig så lite energi som möjligt men fortfarande mycket protein. Mängden grönsaker skulle kunna vara hög i det här fallet för att man sak bli mätt och inte få för sig att äta en massa skumma prylar när man väl har börjat grogga.

Enklast måste vara att inte dricka alkohol.
Enklast är att inte äta alls. Då slipper man bry sig efter ett tag *rolleyes*


Lychgate: Tycker öl smakar så vidrigt ändå, så det är inget problem för mig ;) (förbereder mig för att bli flamad för att jag inte dricker öl och inte är en riktig man)
Låtsas att du är ryss!

Alzie
2011-08-03, 17:43
Låtsas att du är ryss!

Haha, är faktiskt jugge, hoppas det duger *jorgen*

Men en annan fundering jag hade var att artikeln inte var så objektiv. Det kändes som att skribenten gillade att dricka ibland och därför endast tog fram de positiva effekterna, vad tycker ni?

kettlebellGuden
2011-08-03, 17:48
kettlebellGuden: Jaha okejokej, my bad! Men du tror på att en större del utav kolhydraterna bör intas genom grönsaker?

Tror på? Jag förstår inte riktigt vad det är att tro på. För mig känns det normalt och jag trivs med det. Jag tror inte att det är bättre än att få kolhydraterna från saker som bröd och pasta.

Alzie
2011-08-03, 17:50
Tror på? Jag förstår inte riktigt vad det är att tro på. För mig känns det normalt och jag trivs med det. Jag tror inte att det är bättre än att få kolhydraterna från saker som bröd och pasta.

Jo det var de jag menade, okejokej!

Vunnis
2011-08-03, 17:51
Haha, är faktiskt jugge, hoppas det duger *jorgen*

Men en annan fundering jag hade var att artikeln inte var så objektiv. Det kändes som att skribenten gillade att dricka ibland och därför endast tog fram de positiva effekterna, vad tycker ni?
Kan ni shotta vodka...? :rolleyes:

Han har nog inte med alla alkoholens negativa delar, nä. Men det är ju inte det artikeln handlar om heller. Målet med den är som sagt att lära folk hur man kan få till en utekväll, bli redigt dyngrak och kräkas utan att hamna på kcalöverskott.

icey81
2011-08-03, 17:54
Öl är ju skitäckligt. Spelar ingen roll vilken sort det är. Att det dessutom är bland det onyttigaste som finns gör det inte särskilt svårt för mig att låta bli det.

Vunnis
2011-08-03, 17:54
Öl är ju skitäckligt. Spelar ingen roll vilken sort det är. Att det dessutom är bland det onyttigaste som finns gör det inte särskilt svårt för mig att låta bli det.

Jag tycker inte om ost.

Alzie
2011-08-03, 17:58
Kan ni shotta vodka...? :rolleyes:

Han har nog inte med alla alkoholens negativa delar, nä. Men det är ju inte det artikeln handlar om heller. Målet med den är som sagt att lära folk hur man kan få till en utekväll, bli redigt dyngrak och kräkas utan att hamna på kcalöverskott.

Haha jarå, tror dock de shottar mest slivovitza här nere! ;)

Ah jo det är sant min vän.

z_bumbi
2011-08-03, 18:01
Kompensatoriskt beteende bara för att få dricka alkohol?
Varför?

Sen är inte rom kolhydratlöst. Vit/ljus rom dvs sådant man använder för att tvätta penslar är kolhydratlöst men mörk rom kan innehålla kolhydrater från börja och det tillsätts också ofta socker för att få fram smak och färg.

vicarious
2011-08-03, 18:04
Kompensatoriskt beteende bara för att få dricka alkohol?
Varför?

Jag trodde det framgick. För att kunna bibehålla formen.


Sen är inte rom kolhydratlöst. Vit/ljus rom dvs sådant man använder för att tvätta penslar är kolhydratlöst men mörk rom kan innehålla kolhydrater från börja och det tillsätts också ofta socker för att få fram smak och färg.

Sant så sant. Ta bara Captain Morgan som exempel. Innehåller en hel del kolhydrater, iaf den mörka.

Ljus rom såsom Bacardi är däremot ganska kolhydratsnål.

Inge Enveten
2011-08-03, 18:16
Enklast måste vara att inte dricka alkohol.

Tills det blir dags att förklara för ett tiotal personer per utgång.

z_bumbi
2011-08-03, 18:16
Jag trodde det framgick. För att kunna bibehålla formen.

Kompensatoriska beteenden är sällan bra och i det här fallet lär det dessutom kunna orsaka en del problem med matsmältningen med tanke på att man bombar kroppen med fibrer. Så varför inte bara dricka moderata mängder och dessutom slippa de negativa effekterna på träningen?

Wooster
2011-08-03, 21:05
Kompensatoriska beteenden är sällan bra och i det här fallet lär det dessutom kunna orsaka en del problem med matsmältningen med tanke på att man bombar kroppen med fibrer. Så varför inte bara dricka moderata mängder och dessutom slippa de negativa effekterna på träningen?

För ibland är det kul att bli riktigt jävla snurfull *gah!*

Alzie
2011-08-03, 21:25
För ibland är det kul att bli riktigt jävla snurfull *gah!*

True dat

När jag blir äldre tror jag nog att det är större chans att jag kommer ångra att man inte blev riktigt jävla snorfull några gånger under tonåren än att man väger ett halvt kilo mer ;)

vicarious
2011-08-03, 21:29
True dat

När jag blir äldre tror jag nog att det är större chans att jag kommer ångra att man inte blev riktigt jävla snorfull några gånger under tonåren än att man väger ett halvt kilo mer ;)

Eller så blir du snorfull utan att gå upp i vikt av det =) Double win.

Alzie
2011-08-03, 21:34
Eller så blir du snorfull utan att gå upp i vikt av det =) Double win.

Haha word up kompis ;)

Eller juste.. nej.. då använder jag mig utav ett kompensatoriskt beteende, det är inte bra.

Sniggel
2011-08-03, 21:39
True dat

När jag blir äldre tror jag nog att det är större chans att jag kommer ångra att man inte blev riktigt jävla snorfull några gånger under tonåren än att man väger ett halvt kilo mer ;)

Om 30 räknas som "större" så är det snarare så att jag ångrar att jag drack mig snorfull flertalet gånger som 20-åring och inte tidigare upptäckte måttfullhet och att avnjuta t ex öl (Lychgate: :thumbup:), istället för att "supa sig full på vad man hittar", samt alla de fördelar som kom av att inte supa varje helg, eller öht.

Men vi är alla olika förstås :D

Jag tyckte att Olivers poäng faktiskt var vettig. Jag kan förstå om det är mindre meck med att dricka alkohol och kompensera genom att äta minimalt/inga kolhydrater jämfört med att dricka ingen/nästan ingen alkohol och behöva förklara sig hela kvällen. Om man är i en sådan umgängeskrets där det är underförstått att det "ska" drickas.

PetterHultin
2011-08-07, 16:35
lol. det gamla vanliga fåneriet om att man måste avstå allt som heter alkohol, godis eller onyttigheter bara för att man deffar. snacka om förlegat.

1. Ja det gynnar ju inte direkt definitionen.
2. Sen så är ju andra halvan av kommentaren en uppmuntran att dricka det man vill.

Såååååååå :thumbup:

vicarious
2011-08-07, 17:31
1. Ja det gynnar ju inte direkt definitionen.
2. Sen så är ju andra halvan av kommentaren en uppmuntran att dricka det man vill.

Såååååååå :thumbup:

Jag förstod inte alls vad du ville förmedla med det där inlägget?

PetterHultin
2011-08-07, 19:08
Att din kommentar var hämtad ur tomma intet.

vicarious
2011-08-07, 21:20
Att din kommentar var hämtad ur tomma intet.

Jaså, det var intressant.

Vissa tror ju fortfarande att bara för att man deffar så måste man utesluta alkohol och snabbmat eller godis totalt ur kosten, vilket inte alls är sant. Det går utmärkt att äta godis, bakelser eller snabbmat och ändå åstadkomma ett kaloriunderskott och gå ner i vikt. Likaså går det att dricka alkohol varje vecka och ändå gå ner i vikt. Håller du inte med?

Medusa
2011-08-07, 21:44
Jaså, det var intressant.

Vissa tror ju fortfarande att bara för att man deffar så måste man utesluta alkohol och snabbmat eller godis totalt ur kosten, vilket inte alls är sant. Det går utmärkt att äta godis, bakelser eller snabbmat och ändå åstadkomma ett kaloriunderskott och gå ner i vikt. Likaså går det att dricka alkohol varje vecka och ändå gå ner i vikt. Håller du inte med?

Känner du personligen till någon som har kommit i tävlingsform ren utan ECA / steroider och ätit godis snabbmat och alkohol under sin diet eller sista 5-8 veckorna, som dessutom har placerat sig bra på en tävling? Har du överhuvudtaget känt någon som genomfört en full tävlingsdiet och tagit sig ner till 4-5%? Sedan finns det olika definitioner av hård och "deffad", som dom flesta generellt anser vara "hård" deffad, ok, då är det eventuellt möjligt att lyckas, men att bli tävlingshård, nej. Om det vore möjligt så skulle du ser många kroppsbyggare i många olika klasser äta det du beskrev ovan, vilket dom inte gör, och tro mig, det gör dom knappast för att torsk och broccoli spenat är så otroligt gott 3 ggr om dagen i 8 veckor.

Medusa
2011-08-07, 21:47
Sedan är "deff" ett sådant överanvänt ord, varenda grabb och tränande skall "deffa", att gå från fet kraftig smalfet till att få skaplig strandform är inte särskilt svårt, och då håller jag med dig, då är det antagligen möjligt med lite skräp här och där, men jag reagerar på att du får det att låta som att det går hela vägen i och med att du inte drar upp några gränser, och det gör det inte.

vicarious
2011-08-07, 21:51
Känner du personligen till någon som har kommit i tävlingsform ren utan ECA / steroider och ätit godis snabbmat och alkohol under sin diet eller sista 5-8 veckorna, som dessutom har placerat sig bra på en tävling? Har du överhuvudtaget känt någon som genomfört en full tävlingsdiet och tagit sig ner till 4-5%?

Nej. Skärp dig, tror du det var den målgruppen jag åsyftade? Är majoriteten av de som hänger på nätforum som Kolozzeum eliter vars mål är tävla och komma ner i 4-5%?


Sedan finns det olika definitioner av hård och "deffad", som dom flesta generellt anser vara "hård" deffad, ok, då är det eventuellt möjligt att lyckas, men att bli tävlingshård, nej. Om det vore möjligt så skulle du ser många kroppsbyggare i många olika klasser äta det du beskrev ovan, vilket dom inte gör, och tro mig, det gör dom knappast för att torsk och broccoli spenat är så otroligt gott 3 ggr om dagen i 8 veckor.

Det jag skrev var att det går att äta skräp och supa och ändå gå ner i vikt, inget annat.

PetterHultin
2011-08-08, 06:15
Jaså, det var intressant.

Vissa tror ju fortfarande att bara för att man deffar så måste man utesluta alkohol och snabbmat eller godis totalt ur kosten, vilket inte alls är sant. Det går utmärkt att äta godis, bakelser eller snabbmat och ändå åstadkomma ett kaloriunderskott och gå ner i vikt. Likaså går det att dricka alkohol varje vecka och ändå gå ner i vikt. Håller du inte med?

Ja, vissa. Men du uttryckte dig som att det var min bestämda åsikt. Och jag tycker definitivt att man kan käka det som "samvetet" tillåter (missförstå mig rätt). Men man ska ju ha i åtanke att om man krökar varje vecka och trycker i sig lite godis då och då så kommer ju resultatet inte att bli lika bra som ifall man struntade i det. Och då är det speciellt alkoholen jag syftar på. Men jo, självklart kan man, och gör man det under en längre tid, BÖR man unna sig.

vicarious
2011-08-08, 07:09
Sedan är "deff" ett sådant överanvänt ord, varenda grabb och tränande skall "deffa", att gå från fet kraftig smalfet till att få skaplig strandform är inte särskilt svårt, och då håller jag med dig, då är det antagligen möjligt med lite skräp här och där, men jag reagerar på att du får det att låta som att det går hela vägen i och med att du inte drar upp några gränser, och det gör det inte.

Då är vi på samma sida :)

Ja, vissa. Men du uttryckte dig som att det var min bestämda åsikt. Och jag tycker definitivt att man kan käka det som "samvetet" tillåter (missförstå mig rätt). Men man ska ju ha i åtanke att om man krökar varje vecka och trycker i sig lite godis då och då så kommer ju resultatet inte att bli lika bra som ifall man struntade i det. Och då är det speciellt alkoholen jag syftar på. Men jo, självklart kan man, och gör man det under en längre tid, BÖR man unna sig.

Ok. Jag håller med helt och hållet.

vicarious
2011-08-08, 07:21
Angående det där med just alkohol, träning och kroppsfett. Artikelskaparen är ju någon som vad jag förstått det dricker skapligt ofta och ändå bibehåller en bra form. Eller vad tycker ni?

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/185438_10150251059474102_762084101_7628398_5154725 _n.jpg

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/285359_10150251064439102_762084101_7628476_6964950 _n.jpg

PetterHultin
2011-08-08, 08:16
Minst sagt bra form.

kryddnyllet
2012-10-05, 13:15
Ah okej. Jag tycker metoden låter ganska bra. Det handlar ju bara om enstaka tillfällen, de dagar man dricker.

Protein ad libitum (så mycket man vill, tills man blir mätt & nöjd)
Kolhydrater endast i form av biprodukter från proteinkällorna samt från grönsaker
Fettet ska man försöka nolla så gott det går

Ska man äta så dagligen så tror jag man kommer bli spyless på grönsaker. Man måste äta rätt stora mängder grönsaker för att komma upp i några större mängder kolhydrater. Dessutom blir det mycket fibrer.

Även jag undrar varför artikelförfattaren skriver att kolhydraterna ska komma från grönsaker (och i form av biprodukter från proteinkällorna). Är det enbart för grönsaker innehåller mindre kolhydrater?

RassK
2012-10-05, 13:45
Även jag undrar varför artikelförfattaren skriver att kolhydraterna ska komma från grönsaker (och i form av biprodukter från proteinkällorna). Är det enbart för grönsaker innehåller mindre kolhydrater?

Det är svårt att överäta kolhydrat när man bara äter grönsaker.

tjing
2012-10-05, 14:30
Känns meningslöst att begränsa matintaget så neurotiskt när man dricker. Visst kan man dra ner lite på matintaget för att hålla nere kalorierna. Men att postulera en massa regler och siffror känns helt onödigt och kommer ändå inte att spela någon roll, förutsatt att man inte hamnar på stort överskott.

Vilket också framkommer längst ner i texten, för övrigt.