handdator

Visa fullständig version : Resa till Chicago


lofito
2011-08-03, 16:00
Under december månad kommer jag att vara i USA, Chicago närmare bestämt. Är kvar där även under nyår och en vecka framåt.

Jag har varit i Chicago en gång tidigare. Var inne på downtown och kikade in Sears Tower. Men nu skulle jag vilja ha lite mer specifika förslag på prisvärda grejer att köpa där nere såsom; kläder, klockor, smycken, accesoarer
sportaffärer etc, sådana saker.

Blev lite inspirerad av en trådskapare här som skulle till London - jag ska dock till Chicago. Jag gillar kläder väldigt mycket, helst märkeskläder, men ni får gärna namnge affärer och platser på ställen som har riktigt schysta kläder till bra priser, oavsett om de är märkeskläder eller inte.

Sen vill jag även veta lite schysta matställen. Var käkar jag den godaste pizzan? Var käkar man god fika? Godaste munken? Nu kommer det ju vara vinter, vad finns det för speciellt att göra där då? Senast jag var där var under sommaren.

Droppa allt ni har är ni snälla - egna erfarenheter eller vad ni hört samt läst om :) Vore skitkul!
Nu vet jag ju att det finns sjukt mycket att se, göra och att äta där, men alltid kul med specifika förslag.

Tack!

L-Sami
2011-08-03, 19:50
Jag skulle titta på en Chicago Bulls match i United Center om jag var i Chi-Town.

martikainen
2011-08-03, 20:28
Five fingers! :) Köper du strl 42/43 i valfri modell så kan du sälja dom i sverige för dubbla priset om du själv inte vill ha dom!

lofito
2011-08-04, 05:21
martikainen: Jaså? Är de så pass populära här, eller?
Vad ligger priset på där i jämförelse med här då?
Såna där five fingers verkar grymt sköna och mysiga - någon som testat de?

martikainen
2011-08-04, 07:45
Testa gå förbi naturkompaniet eller liknande och fråga hur efterfrågan är, det finns nästan aldrig några modeller i strl 42-43, antar att det är normalsize för män.

mina bikila kostar 1500 i sverige, kostade mig 60dollar från ebay USA.

Det är väldigt kul med five-fingers, körde intervallträning 1minuters, 3km, efteråt kunde jag knappt ta mig hem på grund av smärta i vaderna (värre än det värsta benpasset på gymmet)

lofito
2011-08-04, 07:49
Ptja, är de bekväma då?
Om man köper med sig 5-6 par så vore det ju kul om man kunde tjäna en hacka på det.
Iofs får man väl göra det via tradera eller blocket, för inte kommer företag vilja köpa in? :)

Herr Oberst
2011-08-04, 08:17
Nästan allt är väl halva priset i USA numera

O_Wao
2011-08-04, 08:40
Det finns ett outlet en bit utanför Chicago, mycket sportprylar men även Armani-affär etc. Det tar en stund att åka tåg dit och sen åker man taxi sista biten. Brorsan köpte vansinnigt mycket snygga Polo/Ralph Lauren-tröjor, en grym läderjacka och en massa sneakers när vi var där. Jag kan se om jag hittar på namnet i min Lonely Planet bok när jag kommer hem.

Jag kan rekommendera den lokala ölen, som jag kommer komma på vad den heter när som helst nu. Goose Island kan det vara. *har lite hönshjärna idag*

Alla stora sportmärken har flagship stores där, och det finns även en stor Apple-store på the Golden Mile.

lofito
2011-08-04, 08:45
Tack O Wao, mer sånt allihopa =)
Bara ös på, vill ha full aktivitet där.
Kläder är så nice, och det mesta är ju som sagt billigare i USA.
Hitta gärna namnet på klädaffären, vore guld =)

Har ni fler tips på affärer för kläder, skor, smycken etc?
Samt schysta mathak etc etc. Bara ööööös på =)
Vad mer finns för roligt att göra där under vintern?

O_Wao
2011-08-04, 08:55
Chicago på vintern är ju rätt vintrigt, klä på dig ordentligt.

Jag var på Bubba Gumps och åt, det är en konceptrestaurang med southern food ungefär som i Forrest Gump (namnet kommer därifrån). Trevlig miljö, grym mat och jätterolig personal. Jag åt deep fried catfish, väldigt gott. Ligger nere vid Navy Pier.

Hard Rock Café i Chicago är stort, deras hickory ribs är to die for.

Du borde gå på bluesklubb när du är där, vi var på Kingston Mines och lyssnade på den lokala bluestalangerna. Sjukt bra.

Cilia
2011-08-04, 09:41
Håller med föregående talare. Chicago vintertid kan vara kallt. Samt att outlets är bra. Jag brukar göra de mesta av mina inköp på outlets.

Premium Outlets finns över hela USA och dom har ett utanför Chicago.
http://www.premiumoutlets.com/outlets/outlet.asp?id=63

Jag har aldrig varit där vintertid men sommartid är det vackert och finns härliga joggingstråk man kan ta.

O_Wao
2011-08-04, 10:04
Premium outlets var där jag var Lofito. Man tar bara "pendeltåget" till Aurora, sen en taxi till outleten.

isakt
2011-08-04, 10:12
Premium outlets var där jag var Lofito. Man tar bara "pendeltåget" till Aurora, sen en taxi till outleten.

När man ändå är ute vid aurora finns det en en till stor mall med ett par hundra affärer. Skatten är några procent lägre där än downtown så om du ska shoppa mycket kan det vara värt det.

lofito
2011-08-04, 10:13
Tackar!
Men pratar vi om bra märkeskläder där borta vid outleten?
Vill ha bra kvalité samt modeanpassat - gillar kläder och mode.
Antar att det finns?

O_Wao
2011-08-04, 10:15
Kolla hemsidan efter vilka affärer och märken som finns. Iom att det är outlet kan du inte räkna med cutting edge/kominförraveckan även om det kanske finns.

Mina Nikekläder därifrån har hållit lika bra som de Nikekläder jag köpt hemma, så kvalitén är det inget fel på.

bear.flowertwig
2011-08-04, 10:26
Jag har bott där men det var länge sen nu...

Ta en sväng upp i Hancock, det som en gång varit världens högsta byggnad. Riktigt trevligt att ta en drink på 98:vån (eller vad det nu är) och titta ut över stadens ljus kvällstid.

Chicago är grymt musikmässigt. En stor jazzstad och det var där housen uppstod :bow: som sen spred sig till Detroit och blev techno :bow:

Vill minnas att vi åt på USAs första pizzeria där. Ett riktigt charmigt hak. Kommer inte ihåg var det låg men googla.

Det var kallt som fan den vintern jag var där och sen blev det tokvarmt på sommaren (ligger på samma breddgrad som Rom). Finns fö en anledning till varför den kallas The windy city...

Det finns en del bra museum, bla ute vid Soldiers Field där motsvarande "naturhistoriska" (glömt vad det heter) ligger med världens största skelett av en tyrannosaurus rex. Liksom konstmuseet inne i stan som bla har chagalls - american windows, hopper - nighthawks mm.

Det är ju en fd gangsterstad där Al Capone höll till så det finns en del sånt att se, bla genom guidade turer.

Kläder var väl inget speciellt vill jag minnas. Billigt med amerikanska märken så klart.

Lando
2011-08-04, 10:35
Du måste i alla fall äta steak på Gibson's Steakhouse, har varit där 5-6 gånger och det är alltid episkt bra! Bästa kött jag någonsin ätit, period! Boka bord, det är typ alltid fullt. Kom en timme innan du har din bokning och ta en rejäl Dry Martini i pianobaren.

Fancy shopping finns på Michigan avenue (magnificent mile).

Kan också rekommendera Hancock buiding, precis som bear.flowertwig säger så ska du ta en drink i restaurangen näst längs upp snarare än att kolla in observation deck som är bara en våning högre. Hancock ligger bättre till än Sears också, så rekommenderar den snarare än Sears som dock är högre.

Ta med kläder, kallt som fan på vintern.

Morrris
2011-08-04, 10:39
Köp kött. Duktiga slaktare i Chicago.

qwerty1
2011-08-04, 10:43
Skulle köpt mig en spindelmannendräkt och hoppat ut från den största skyskrapan. En gång i livet.

redbrigade
2011-08-04, 10:45
Dom har väl sin egen pizza variant deep dish(?) som jag skulle pröva på

Kabuto
2011-08-04, 10:57
Ladda hem avsnitt av serien man versus food chicago. Där kan du nog få något mat tips :)

Cilia
2011-08-04, 13:45
Tackar!
Men pratar vi om bra märkeskläder där borta vid outleten?
Vill ha bra kvalité samt modeanpassat - gillar kläder och mode.
Antar att det finns?
Bra märken beror på vad du vill ha.
Men de brukar ha Tommy Hilfiger, Ralf Laurent, Burberry, Calvin Klein, Gap, Under Armor etc.

Jag brukar försöka satsa på basplagg som inte är så säsongsbetonade.

bear.flowertwig
2011-08-04, 15:13
Dom har väl sin egen pizza variant deep dish(?) som jag skulle pröva på

Jepp, den var de först med. Grymt god (och mättande).

begt
2011-10-06, 07:10
Leta upp en restaurangkedja som påminner om Elmers som finns på västkusten. Var där med resten av familjen för 6 år sen och vi åt en supermiddag för 500 kr på 5 pers!!! I Sverige hade det lätt gått på 1500 spänn och jag tvivlar på att det skulle vara lika gott.

Förrätt (soppa med grymt grymt gott varmt vitlöksbröd som liksom smälte i munnen), huvudrätt: mastig sirloin steak (riktigt stor biff) med inbakad potatis och läsk och grönsaker. Efterätt: glass med choklad. Man fick dricka hur mycket läsk man ville och så var vin till maten oerhört mycket billigare än i Sverige.

http://www.elmers-restaurants.com/Menus/CoreMenu0711.html

(Scrolla ned). Det börjar verkligen vattnas i munnen (ja maten ser ut så där på riktigt).. Satans billigt också.

Passa på att köpa kläder, skor och elektronik (skaffa en rejäl resväska som du fyller med sånt). Du kan t.ex. köpa löparskor för 200 spänn som går för tusenlappen här.

StarkaUlf
2011-10-06, 08:05
Testa att äta på; "Lucky's Sandwich Company" , "Gino's East" och "Al's Italian Beef"

begt
2011-10-06, 16:04
Överhuvudtaget finns det väldigt mycket att välja på. Bodde i Corvallis, Oregon, för 6 år sen och det fanns lätt dubbelt så många restauranger som i Umeå som är dubbelt så stort...

En massa kinarestauranger, KFC, Mcdonalds, Burger King, Sea food restaurants, Subway (lätt värt att gå dit), Elmers (inte minst), osv osv. När man varit i USA förstår man varför de är överviktiga, maten är, både i restaurang och butik, oerhört billig och god.

En bra service de hade på SafeWay var att om färskbrödet var kallt så fick man det gratis (gratisbröd varje dag i princip). En annan grej var att pizzleverans gick på endast en dollar trots att pizzorna var otroligt billiga. Man kunde beställa t.ex. 16 tumspizza och ange exakt hur den skulle se ut, 1/4 av pizzan kunde ha kronärtskocka t.ex. medan en annan kunde ha musslor osv.