handdator

Visa fullständig version : Händer, hals och fötter domnar vid tunga lyft


mikaelj
2011-08-03, 15:33
När jag gör många repetitioner på en tung vikt, i åtminstone bänkpress, marklyft och knäböj, börjar det efterhand sticka i först halsen. Därefter hjässan, följt av händer och fötter.

Senaste hände det igår när jag gjorde knäböj.

Vad kan det bero på?

Eira
2011-08-03, 15:39
Sticker det som nålar eller som när armen somnar?
Långt ifrån expert men kan ha att göra med blod som åker till musklerna och kanske ger en "somnande" effekt i dem delar av kroppen som inte är lika aktiverad pga blodbrist.

mina 5 cent

mikaelj
2011-08-03, 15:42
Som när armen somnar. Det känns liksom "vitt och tätt".

Davvesk
2011-08-03, 20:25
Kan även vara så att du klämmer någon nerv.. Hade tidigare att mina underarmar och händer domnade/somna då jag körde chins, latsdrag, dips, rodd i alla former, biceps, triceps och i alla bröst övningar. Då var de att jag klämde någon nerv i nacken tror de var fjärde kotan. En övning från sjukgymnasten så 2 veckor senare kände jag inte av det nå mer :)

mikaelj
2011-08-03, 20:36
Kan även vara så att du klämmer någon nerv.. Hade tidigare att mina underarmar och händer domnade/somna då jag körde chins, latsdrag, dips, rodd i alla former, biceps, triceps och i alla bröst övningar. Då var de att jag klämde någon nerv i nacken tror de var fjärde kotan. En övning från sjukgymnasten så 2 veckor senare kände jag inte av det nå mer :)

Åhå. Vad är det för övning du fick göra?

Ondskapelsen
2011-08-03, 20:58
Jag tror det är tecken på att du är döende och kör för lite koncentrationscurls!

Vunnis
2011-08-03, 21:16
Jag tror det är tecken på att du är döende och kör för lite koncentrationscurls!

Det här tycker jag verkar troligare än att du klämmer "en nerv" så det domnar i mer eller mindre hela kroppen.

mikaelj
2011-08-03, 21:23
Det här tycker jag verkar troligare än att du klämmer "en nerv" så det domnar i mer eller mindre hela kroppen.

Nå, domningen går gradvis. När det väl börjar domna är det först huvudet, nästa rep går över bröstet, tredje händerna, osv.

Men det kan ju förstås också vara bristen på koncentrationscurls, eftersom jag inte gör såna.

Ondskapelsen
2011-08-03, 21:53
Menar du att du startar en sån här tråd utan att undersöka ifall koncentrationscurls är problemet..?

Davvesk
2011-08-03, 22:59
Åhå. Vad är det för övning du fick göra?

Titta rakt fram. Dra in hakan så att du visar dina dubbelhakor. Slappna av. Upprepa rörelsen 5-10 gånger. Alltså huvudet ska som rakt bakåt. Du står upp helt rakt lägger 2 fingrar på hakan och trycker som lite med dom samtidigt som du drar in hakan och visar dina dubbelhakor. Fast blicken på något och håll kvar den där under hela tiden. Huvudet ska inte vicka bakåt eller framåt utan ska rakt bak om du förstår mig:) Annars får jag försöka på en mer utförlig förklaring

Jag fick tipset att göra 10st såna varje timma.

panzerpig
2011-08-03, 23:18
Låter som mckenzieövning för nacken. Finns säkert på tuben om nån letar (sitter på mobben själv..)

Davvesk
2011-08-03, 23:25
Låter som mckenzieövning för nacken. Finns säkert på tuben om nån letar (sitter på mobben själv..)

Du hade rätt.

http://www.youtube.com/watch?v=EYMPpqJ4xck

typ 4:30 in i filmen. Men som sagt jag gjorde den stående och med fingrarna la ett litet extra tryck på nacken då.. Hoppas de hjälper

kettlebellGuden
2011-08-04, 00:06
Känns det som om saker å ting "somnar" så är det kanske precis så.. Hård kontraktion av muskler innebär strypning av blodflödet och det är ju exakt vad som händer när benen somnar för man sitter och trycker på dasset för länge, eller man sover på armen.

starfitter
2011-08-04, 15:03
Maskera det med ODa betaalaning så slipper du tänka på det.

Får lock för öronen och mina tummar domnar av på hårda pass, inte heller så normales :hbang: