handdator

Visa fullständig version : Hata telenor!!


Akerhage
2011-08-03, 15:07
Telenor måste vara ett av världens sämsta företag. På de år jag haft att göra med dem har de nog fan aldrig gjort rätt av sig, vad man än ska göra är det problem!

Exempel
* Beställde dator, kostade mig betydligt mer än vad jag sagt i mitt muntliga kontrakt med säljaren. Löste problemet efter 6 månader då jag i stort sett hotat han säljaren och då kanske ägnat ca 40 timmar åt ärendet med bortförklaringar. Fick tillslut leta upp nummer till hans chef själv och ringa han privat. Då efter många om och men löste det sig. Har över 20 A4-sidor med all info nerskrivet ifall allt skulle skita sig, med datum och vändor fram och tillbaks, spelade även in alla våra samtal. Så han säljaren mådde väl sisådär under den perioden.

* Fick en faktura på 900kr nu förra veckan på 3 månader att betala för uppsägningstid, som jag redan betalt då jag sade upp den för mer än 3 månader sedan. Fick rätt för mig efter 2 samtal på 2 dagar.

* Startade ett nytt abb 25/7 och pratade både med kundtjänst och personal i butik samtidigt för att se till att jag skulle få fria sms (100kr/mån). Det skulle fixas, "inga problem". Smsade massor som vanligt och såg sedan att jag inte hade fria sms och fakturan var uppe i 180kr på 2 dagar. Fick detta fixat efter några chattomgångar (hoppas jag, beloppet e kvar på fakturan än så länge).

* Haft noll täckning nu i 3 dagar på jobbet pga en "driftstörning". Kontaktat chatten måndag 2 gånger, tisdag 2 gånger och nu idag 1 gång. Varpå de lovat varje dag att driftstörningen skall vara borta inom några timmar.

Här är resultatet av chatten idag. Som snabbt avslutades av Carina utan att fått någon hjälp. Då i skrivande stund från mig.
http://i630.photobucket.com/albums/uu23/Akerhage/telenor-1.jpg

Fick ringa kundtjänst efter detta, dock ingen hjälp där heller...
Dessa problem på 2 veckor ca (förrutom datorn) och såhär har det fan varit sen jag skaffade telenor. Skulle kunna rabbla upp 100 liknande händelser.

Är det bara jag, eller har ni alla ENDAST problem med era telefonföretag?? Eller är Telenor just så jävla sämst???

agazza
2011-08-03, 15:09
Någon mod får ta bort bilden, att lägga ut sitt eget namn och fullständiga personnummer på internet är inte så smart.

shut teh face
2011-08-03, 15:12
Du är ju otrevlig i chatten så du förtjänar nog detta. :D

I övrigt så får du skylla dig själv som tecknade om dig hos dem när du var fri från dem?

Akerhage
2011-08-03, 15:12
fast bilden är ju viktig i sammanhanget, jag redigerar om den bara, namnet gör inget, det spelar mig ingen roll, men personnumret förstår jag, tack för du uppmärksammade det misstaget!

agazza
2011-08-03, 15:13
Ontopic var du rätt dryg i chatten också, dom har ett felprotokoll att följa och kan inte lita på dig som kund för många kunder är ofta totalt hjärndö.

Det kan vara frustrerande ibland men nästa gång gör som dom säger så kommer du fortare dit du vill.

ceejay
2011-08-03, 15:14
haha du verkar smått sur i chatten

shut teh face
2011-08-03, 15:15
Men men, telenor är säkert kässa men man kan ändå vara trevlig, nu fick du ju ingen hjälp för du var otrevlig helt enkelt.

Akerhage
2011-08-03, 15:16
Du är ju otrevlig i chatten så du förtjänar nog detta. :D

I övrigt så får du skylla dig själv som tecknade om dig hos dem när du var fri från dem?

Jo, men jag blir ju otrevlig efter ett tag då hon vägrar lyssna, och klart man någongång tappar det. Har försökt vara ytterst trevlig hittils, men betalar ju faktiskt för att kunna använda tjänsten hos dem. Då skall det ju funka, och funkar de inte skall man få hjälp...

tumme
2011-08-03, 15:19
Har kört med comviq i mer än 10 år. Aldrig varit något strul. Antar att jag bara haft tur. Har dock slagits, hotat och våldgästat fujitsu simiens(/någon försäljare som sålde FS-datorer jag inte kommer ihåg namnet på) under 7 månader för att få en fungerande dator för några år sen. Efter 7 månader hade jag en fungerande dator men blev arg så fort jag såg den jävla burken. Lovade mig själv att aldrig någonsin köpa en dator där igen. Eller FS-dator igen för den delen. Fast det gjorde jag ju såklart... Gick sönder 3 veckor efter att garantin gick ut.

Känns lite som att skrika mot en vägg ungefär. Spelar ingen roll vad man gör/säger för det är alltid något som skiter sig.

Akerhage
2011-08-03, 15:19
Många som tycker jag är otrevlig...så otrevlig var jag väl ändå inte egentligen, bara raka frågor :p
Men jag blir mest frustrerad att de gör fel hela tiden, fattar det inte är hennes fel, men tycker hennes rekommendationer var helt usla, sen hade jag ju inte någon annan mobil att testa i, vem har med sig två stycken telefoner liksom??

shut teh face
2011-08-03, 15:19
Jo, men jag blir ju otrevlig efter ett tag då hon vägrar lyssna, och klart man någongång tappar det. Har försökt vara ytterst trevlig hittils, men betalar ju faktiskt för att kunna använda tjänsten hos dem. Då skall det ju funka, och funkar de inte skall man få hjälp...
Bättre att vara trevlig, lös problemet, om det sen är uppenbart att du inte använt deras tjänst på x veckor så brukar man få lite reducerade fakturor eller dylikt, chansen är iaf större om man är trevlig och problemet blir garanterat löst fortare.

Akerhage
2011-08-03, 15:23
Okay, men nu går det ju inte att ändra på tyvärr. Kanske hade behövt vara trevligare, men jag har pratat med dem nu för 5e gånge angående samma problem, så brast väl liiite för mig. (tro mig, han den andra säljaren fick jag att börja gråta samt erbjöd mig pengar kontant efter 3 månader, jag kan gå långt för att få rätt och som jag vill, dock bara med företag) - (även om privatpersoner iof drabbas, men är företagen jag är arg på).
Jag funderar ju iaf starkt på att byta nu här....dock bindningstid kvar, men behöver ny mobil, så kan även ta emot tips på andra operatörer här tack!

hidden
2011-08-03, 15:27
Det rätt av dig Akerhage. Hur kunde hon inte fatta att du inte råkade ha två jävla mobiltelefoner med dig?

kettlebellGuden
2011-08-03, 15:29
Tycker väl de är lite galet att de inte skickar en mobil som du kan testa kortet i.

Akerhage
2011-08-03, 15:29
Det rätt av dig Akerhage. Hur kunde hon inte fatta att du inte råkade ha två jävla mobiltelefoner med dig?

Vad menade du? Var du ironisk nu eller inte? :p

hidden
2011-08-03, 15:32
Vad menade du? Var du ironisk nu eller inte? :p

Det var väl på ditt jobb du hade problem med täckningen? Var inte ironisk... Tänkte att man inte brukar ta med sig två telefoner. Jag kanske missförstod hela konversationen :P

Herr Oberst
2011-08-03, 15:33
Har haft enorma problem med Telenor även jag. Mitt fasta bredband krånglar ofta. Varje gång man ringer börjar man med femtioelva knappval följt av en långsam röst som meddelar om sjuttiotolv olika alternativa hjälptjänster. Efter 5 minuters knapptryckande och 3 minuters inspelad dagispedagog-röst så väntar 30 minuters telefonkö.
När man väl när kundtjänst måste man tillsammans gå igenom alla möjliga jävla steg som starta om datorn, starta om modemet m.m, trots att man berättar att man redan testat det. Efter 20 minuters dividerade om möjliga fel på min utrustning (inte min kroppsliga utrustning, den är felfri) får man beskedet att deras tekniker skall höra av sig. Några dagar senare får man höra att det som vanligt är driftstörningar.
Problemet återkommer alltid med jämna mellanrum, och varje ny kundtjänstsnubbe man pratar med guidar mig hela tiden genom nya meningslösa procedurer.

Fan telenor är så sjukt usla så man tror knappt det är sant. Har haft kontakt med dom ungefär 25 gånger senaste 2 åren, och varje gång man ringer får möts man av deras arrogans. Aldrig att det är deras fel inte, trots att det varje gång varit det.

Snart snart ska skiten sägas upp

kettlebellGuden
2011-08-03, 15:35
Själv är jag helt nöjd med Telenor. Har inte haft några täckningsproblem eller fakturaproblem. Nu kör jag bara dem på mobilen så jag vet inget om det här med att starta om datorn.

Akerhage
2011-08-03, 15:40
Det var väl på ditt jobb du hade problem med täckningen? Var inte ironisk... Tänkte att man inte brukar ta med sig två telefoner. Jag kanske missförstod hela konversationen :P

ah, ja okay, nej, jag menar det, inte direkt så man har en "backup"-telefon med sig för dessa tillfällerna. :p

@ herr Oberst, ja jag förstår dig, och just detta att de lyssnar ju typ aldrig vad man säger, de har ngt protokoll som de kör efter. Men som de själva inte borde fatta hur dumma de låter ibland. Magiskt dåliga!

Måste bli av med Telenor efter alla dessa år...dock har jag inte så mycket annat jag testat så vet inte vad jag ska välja istället.

@ Kettlebellguden. Jag var ju mest ironisk när jag bad dem skicka en mobil, som att påpeka hur dumt hennes tips var att jag skulle testa i en annan mobil som jag med all säkerhet inte har med mig. Allt för att kunna avbryta "hjälpen"

vicarious
2011-08-03, 15:41
Tycker väl de är lite galet att de inte skickar en mobil som du kan testa kortet i.

Skämtar du eller?

Det finns något som kallas felsökningsflöde. Det är ett antal punkter som man går igenom steg efter steg när man felsöker ett problem. Detta görs för att det finns rätt många nötter där ute som inte tänker på att testa de enklaste sakerna innan de ringer in till supporten.

Att testa sim-kortet i annan telefon och dylikt är standard. Om felet hade legat i din telefon så har dom suttit och felsökt ditt abonnemang helt i jävla onödan.

Felsökningsflödet går ut på att utesluta alla möjliga felkällor som kan tänkas finnas innan man går vidare. Jag vet då inte någon operatör som inte använder sig av ett sådant.

vicarious
2011-08-03, 15:42
Dessutom är det löjligt att du blir irriterad på Carina, som endast gör sitt jobb på det sättet hon har blivit tillsagd att göra det.

Akerhage
2011-08-03, 15:43
Skämtar du eller?

Det finns något som kallas felsökningsflöde. Det är ett antal punkter som man går igenom steg efter steg när man felsöker ett problem. Detta görs för att det finns rätt många nötter där ute som inte tänker på att testa de enklaste sakerna innan de ringer in till supporten.

Att testa sim-kortet i annan telefon och dylikt är standard. Om felet hade legat i din telefon så har dom suttit och felsökt ditt abonnemang helt i jävla onödan.

Felsökningsflödet går ut på att utesluta alla möjliga felkällor som kan tänkas finnas innan man går vidare. Jag vet då inte någon operatör som inte använder sig av ett sådant.

Fast grejen är ju att de har ju haft en driftstörning precis här. som de själva har förklarat och just därför hade det inte fungerat. Men de har haft tekniker ute för att kolla på problemet. Så felet i sig är ju deras driftstörning och inte min mobil eller sim-kort. Vilket jag förklarade apmånga gånger till henne. Så därför tycker jag de stegen var helt onödiga! Då jag varit hemma precis och använt min telefon i godan ro.

Akerhage
2011-08-03, 15:45
Dessutom är det löjligt att du blir irriterad på Carina, som endast gör sitt jobb på det sättet hon har blivit tillsagd att göra det.

Någon måste ju ta smällen, de jobbar ju på ett företag, precis om jag, ifall något är åt helvete tar jag skiten här, inte så jag tar åt mig för det. Går ju inte direkt att komma åt cheferna på det här företaget då jag provat fråga detta ett flertal gånger. Ofta säger jag också det när jag börjar samtalet att "det är absolut inte dig jag är arg på utan situationen, ifall jag låter irriterad"...nu gjorde jag inte det här, kanske dumt, men gjort är gjort och den här chatten var bara ett av så många exempel som hänt på sista tiden. Bägaren rinner fan över tillslut. Är oftast trevlig och bemöter folk med respekt.

tano
2011-08-03, 15:47
Deras mobila bredband fungerar verkligen riktigt dåligt. Jag hjälpte en vän att välja ut det för ca 1 år sedan (var bästa dealen som fanns att få vid tidpunkten). Jag blir förfärad hur dåligt internet fungerar när jag är hos henne. Nu borde vi kanske returnerat produkten, men hade redan varit sådana problem (tagit tid att få bredbandet) att i början var det väl en befrielse att få komma ut på internet igen. Täckningskartorna är verkligen bara teoretiska och borde inte ens visas för kunderna... Bindningstiden går ut snart så är väl dags för henna att byta till något annat mobilt bredband.

Herr Oberst
2011-08-03, 15:47
Visst finns det en mängd idioter där ute. Men dom måste ju samtidigt försöka läsa och lyssna in situationen lite.
Ett annat exempel på folk som bara går efter sitt protokoll är vissa läkare. En gammal kollega till mig hade problem med ett knä och fick som svar av läkaren att han måste stärka upp sina lårmuskler lite. Han rekommenderade knäböj. Vad läkaren missade när han satt böjd över sitt tröga protokoll var att patientens var en av världens bästa i knäböj och hade lår massiva som stockar och rippade som satans.

Har för övrigt själv också fått höra samma sak från en läkare. Visserligen tar jag inte runt 350kg i böj, men nog syns det att man gjort en och annan böj

vicarious
2011-08-03, 15:50
Deras mobila bredband fungerar verkligen riktigt dåligt. Jag hjälpte en vän att välja ut det för ca 1 år sedan (var bästa dealen som fanns att få vid tidpunkten). Jag blir förfärad hur dåligt internet fungerar när jag är hos henne. Nu borde vi kanske returnerat produkten, men hade redan varit sådana problem (tagit tid att få bredbandet) att i början var det väl en befrielse att få komma ut på internet igen. Täckningskartorna är verkligen bara teoretiska och borde inte ens visas för kunderna... Bindningstiden går ut snart så är väl dags för henna att byta till något annat mobilt bredband.

Tough luck.

Ja, ni borde ha returnerat produkten under ångerrätten.

Det kanske är en dålig plats hon bor på? Min poäng är att täckningen kanske inte blir bättre bara för att ni byter operatör..

Akerhage
2011-08-03, 15:57
Själva tjänsterna i sig har jag oftast inte haft problem med, bredbandet fungerar osv. Det är mest att så fort det väl blir problem och man skall vända sig till deras kundtjänst så känns det som man pratar med ett lobotomerat får. Och det händer helt ärligt 80% av gångerna att de krånglar till de allra enklaste sakerna, som att man skall byta ett nummer, byta abbonemangsform, lägga till/ta bort en tjänst osv. ALLTID någon som går fel, och aldrig någon som kan erkänna sen att de gör fel. Jag är ganska konflikträdd vanligtvis, i privatlivet, men mot företag är jag så sjukt envis, för jag tycker de gott kan erkänna sina misstag och ersätta/kompensera sådant när det är dem som gjort fel.

Fatalist
2011-08-03, 15:57
Du är sjukt otrevlig. Förväntar du dig få bra support av någon som inte har orsakat ditt problem överhuvudtaget när du har samma attityd som en obstinat 6-åring?

Edit: Puck-tusende personen. Jaja det tål att sägas igen.

Akerhage
2011-08-03, 15:59
Du är sjukt otrevlig. Förväntar du dig få bra support av någon som inte har orsakat ditt problem överhuvudtaget när du har samma attityd som en obstinat 6-åring?

Har förklarat min fantastiskt otrevliga ton nu ett antal poster här. Så jäkla otrevlig är jag ändå inte tycker jag här. Tyckte ditt svar här var otrevligt:naughty:

Fatalist
2011-08-03, 16:03
Har förklarat min fantastiskt otrevliga ton nu ett antal poster här. Så jäkla otrevlig är jag ändå inte tycker jag här. Tyckte ditt svar här var otrevligt:naughty:

Okej, du tycker inte själv att det är en respektlös ton att använda mot någon som är där för att hjälpa dig?

Akerhage
2011-08-03, 16:05
Okej, du tycker inte själv att det är en respektlös ton att använda mot någon som är där för att hjälpa dig?

Nja inte i det här fallet faktiskt, då hon gång på gång inte lyssnar vad jag säger. Skulle jag bara tacka och säga hejdå utan att få svar? Sen är det ju inte Carinas fel att det är en driftstörning, men hon är ju telenors ansikte utåt, tror de får räkna med viss bitterhet när man jobbar inom kundtjänst såhär. De borde lära sig att inte personligen ta åt sig.

vicarious
2011-08-03, 16:10
Nja inte i det här fallet faktiskt, då hon gång på gång inte lyssnar vad jag säger. Skulle jag bara tacka och säga hejdå utan att få svar? Sen är det ju inte Carinas fel att det är en driftstörning, men hon är ju telenors ansikte utåt, tror de får räkna med viss bitterhet när man jobbar inom kundtjänst såhär. De borde lära sig att inte personligen ta åt sig.

Inte så konstigt att hon valde att avsluta samtalet när du vägrade att lyssna på vad hon sa. Hon upprepade sig 4-5 gånger om vad nästa steg var, vilket du ignorerade.

kettlebellGuden
2011-08-03, 16:11
Förstår inte hur Telenor har tänkt att sånt här ska fungera om man faktiskt inte har tillgång till mer än en mobil. Ska man vara tvungen att köpa en ny?

Akerhage
2011-08-03, 16:13
Men jag ignorerade ju det för att det inte var någon anledning att testa det samt att jag inte ens har en andra mobiltelefon. Så hon kunde gått ha fortsatt kolla upp driftstörningen, fick ju inte ens en statusrapport på den. Finns ju inte relevans att byta SIM-kort i det här fallet, hade jag inte vetat om driftstörningen som de redan bekräftat hade jag ju givetvis testat om jag hade chansen. Men som fallet är nu så var det helt uteslutet att det berodde på annat än samma problem som tidigare dagar.

vicarious
2011-08-03, 16:13
Förstår inte hur Telenor har tänkt att sånt här ska fungera om man faktiskt inte har tillgång till mer än en mobil. Ska man vara tvungen att köpa en ny?

Är man helt socialt isolerad och inte har någon familj eller vänner med mobiltelefon, ja då förstår jag att det blir svårt.

Det är exakt samma princip som gäller för mobila bredbands-felsökning. Problem med mobila bredbandet -> testa modemet i annan dator.

Akerhage
2011-08-03, 16:15
Förstår inte hur Telenor har tänkt att sånt här ska fungera om man faktiskt inte har tillgång till mer än en mobil. Ska man vara tvungen att köpa en ny?

Jag undrar med detta! Sen då att "ring vår kundtjänst"...hur ska jag göra det, kanske sitter i min stuga med endast mobiltelefonen.

kettlebellGuden
2011-08-03, 16:15
Telenor: de man inte ska välja om man bor på lanned, dvs.

kettlebellGuden
2011-08-03, 16:16
Jag undrar med detta! Sen då att "ring vår kundtjänst"...hur ska jag göra det, kanske sitter i min stuga med endast mobiltelefonen.

Jag hade liknande problem när jag hade comhem ip-telefoni. Imellanåt så gick det helt åt skogen. Sen när det en dag fungerar så ringer man och då är de mest "ja men alltså nu är det ju inga problem. Du får ringa när störningarna pågår." wat?

vicarious
2011-08-03, 16:18
Men jag ignorerade ju det för att det inte var någon anledning att testa det samt att jag inte ens har en andra mobiltelefon. Så hon kunde gått ha fortsatt kolla upp driftstörningen, fick ju inte ens en statusrapport på den. Finns ju inte relevans att byta SIM-kort i det här fallet, hade jag inte vetat om driftstörningen som de redan bekräftat hade jag ju givetvis testat om jag hade chansen. Men som fallet är nu så var det helt uteslutet att det berodde på annat än samma problem som tidigare dagar.

Hur vet du det? Hur kan du vara 100% säker? Just det, det kan du inte.

Jag tycker hursomhelst det var dåligt av Carina att inte ge status på driftstörningen som varit.

I övrigt så gör hon bara sitt jobb, följer felsökningsflödet.

Akerhage
2011-08-03, 16:23
Jag hade liknande problem när jag hade comhem ip-telefoni. Imellanåt så gick det helt åt skogen. Sen när det en dag fungerar så ringer man och då är de mest "ja men alltså nu är det ju inga problem. Du får ringa när störningarna pågår." wat?

Haha, ja det är ju fantastiskt! Klart det inte går att felsöka något då eller vad? Ahja...

Akerhage
2011-08-03, 16:25
Hur vet du det? Hur kan du vara 100% säker? Just det, det kan du inte.

Jag tycker hursomhelst det var dåligt av Carina att inte ge status på driftstörningen som varit.

I övrigt så gör hon bara sitt jobb, följer felsökningsflödet.

Klart jag inte kan vara 100% säker på det, men snälla nån, det har ju varit det här problemet nu sedan måndag, och min täckning försvann precis i den zonen. Då är jag i stort sätt säker på att det inte har med min egna mobil att göra. Tror faktiskt Carina också förstod det, men var tvungen att följa sina punkter. Så inget ont egentligen om Carina nu, vi kan släppa henne lite, får väl skicka en blomma! Utan är väl isf mer Telenors sätt i allmänhet att sköta ärenden?

Snobbe
2011-08-03, 16:37
1a felet du gör är att vara otrevlig, Det är hennes jobb att hjälpa dig såklart men så fort någon är otrevlig mot en (vilket du faktiskt är direkt när du börjar snacka med henne) så skippar man ju i att försöka hjälpa dig så bra som möjligt.

Sen är det dåligt att hon kräver att du gör det där testet när man enkelt kan utesluta det eftersom det fungerar hemma men inte på jobbet. Men som sagt vara otrevlig kommer ingenstans.

Akerhage
2011-08-03, 16:38
1a felet du gör är att vara otrevlig, Det är hennes jobb att hjälpa dig såklart men så fort någon är otrevlig mot en (vilket du faktiskt är direkt när du börjar snacka med henne) så skippar man ju i att försöka hjälpa dig så bra som möjligt.

Sen är det dåligt att hon kräver att du gör det där testet när man enkelt kan utesluta det eftersom det fungerar hemma men inte på jobbet. Men som sagt vara otrevlig kommer ingenstans.

Jag skrev ju faktiskt "tack" *gah!*

tano
2011-08-03, 16:44
Tough luck.

Ja, ni borde ha returnerat produkten under ångerrätten.

Det kanske är en dålig plats hon bor på? Min poäng är att täckningen kanske inte blir bättre bara för att ni byter operatör..

Jo, funderade på det men sedan var det som sagt ett behov av internet samt det kändes inte lika illa då.

Visst kan det vara så, är centrum i småstad dock. Min mobil, som går på telias nät, får jag känslan av att den fungerar bättre.

hidden
2011-08-03, 17:03
Frågan är om man bör arbeta med kundservice om man inte tål sura människor?

Akerhage
2011-08-03, 17:05
Frågan är om man bör arbeta med kundservice om man inte tål sura människor?

Ja, jag skrev med det förrut, de borde faktiskt vara ganska vana, samt att de borde få lära sig att aldrig ta åt sig personligt. Tror ju inte hon sitter hemma nu med en Ben&Jerrys och gråter över lite sorgsen Enya-musik direkt.

hidden
2011-08-03, 17:07
Ja, jag skrev med det förrut, de borde faktiskt vara ganska vana, samt att de borde få lära sig att aldrig ta åt sig personligt. Tror ju inte hon sitter hemma nu med en Ben&Jerrys och gråter över lite sorgsen Enya-musik direkt.

Det är ju ganska självklart att folk blir irriterade när de betalar för något och det inte fungerar. Sen dåligt egentligen att kundservice inte kan vara lite flexiblare med sina punkter? Om du inte har möjlighet att få tag på en annan mobil då? Göra som Carina och strunta i att hjälpa till helt? Det är inte acceptabelt enligt mig.

Fatalist
2011-08-03, 17:13
Nja inte i det här fallet faktiskt, då hon gång på gång inte lyssnar vad jag säger. Skulle jag bara tacka och säga hejdå utan att få svar? Sen är det ju inte Carinas fel att det är en driftstörning, men hon är ju telenors ansikte utåt, tror de får räkna med viss bitterhet när man jobbar inom kundtjänst såhär. De borde lära sig att inte personligen ta åt sig.

lol. Sant. Carina får väl räkna med andra människors tillkortakommanden.

Akerhage
2011-08-03, 17:16
Det är ju ganska självklart att folk blir irriterade när de betalar för något och det inte fungerar. Sen dåligt egentligen att kundservice inte kan vara lite flexiblare med sina punkter? Om du inte har möjlighet att få tag på en annan mobil då? Göra som Carina och strunta i att hjälpa till helt? Det är inte acceptabelt enligt mig.

Tack! Iaf någon som är på min sida lite och inte gnäller över min otrevliga attityd :)

Men jag håller med angående deras "punkter" de slaviskt måste följa. Sen att bara lägga på när jag förklarar att jag inte har möjlighet med steget hon begär...fanns säkert andra ideér. Och sen fick jag inte ens svar på min fråga, angående driftstörningen. Kan notera att det tog 10 minuter när hon skrev "var god dröj" och jag skrev "ngn info". Så hon väntade väl säkert ut mig där bara.

Akerhage
2011-08-03, 17:20
Måste springa på rond här nu, men tipsa gärna lite om andra operatörer och dela gärna med er lite historier! Alltid bra med lite "passa-dig-för"-berättelser!

Yes
2011-08-03, 17:22
Ja, jag skrev med det förrut, de borde faktiskt vara ganska vana, samt att de borde få lära sig att aldrig ta åt sig personligt. Tror ju inte hon sitter hemma nu med en Ben&Jerrys och gråter över lite sorgsen Enya-musik direkt.
De får lära sig att avsluta samtalet när det inte leder någonstans och det finns andra kunder som väntar.

kettlebellGuden
2011-08-03, 17:57
Hey TS, är det ok med dig om jag skickar en länk till den här tråden till Telenor och ber dem om uttalande om chattandet?

Reddan
2011-08-03, 19:13
Spelar ingen roll om du byter operatör, det där kommer du råka ut för på alla ställen förr eller senare..
Det enda tipset jag har är att var aldrig otrevlig mot den som ska hjälpa dig. ;)
Visst borde de inom kundtjänst & support inte ta det personligt, alltid vara trevlig tillbaka etc men av egen erfarenhet så fungerar det inte så. Om du nu inte har extremt jävla tur och hamnar hos någon av de kanske ~5% som alltid är på bra humör oavsett hur många nötter de redan pratat med den dagen.

Har tidigare jobbat med support åt företag några år på en av de största isp:erna, och är någon otrevlig så är det mer eller mindre regel på att man är så dryg man kan tillbaka. :naughty: Hon visste säkert att det inte var fel på simkortet av samma anledning som redan skrivits i tråden, men man jävlas gärna lite extra & det är en utväg att avsluta samtalet (eller chatten i det här fallet).. Supportpersonalen står ju för "loggandet" och skriver givetvis aldrig ner sånt i ärendet förutom att man kanske sitter och småskrattar åt det med kollegorna. "Anmälare ringer in, problem att ringa i x-område. Bett kund testa med simkort i annan telefon och återkomma vid bekymmer." Givetvis blir "surkunder" alltid lägst prioriterat om man har mycket att göra och du kommer i princip aldrig få någon återkoppling om felet är löst eller liknande.

Är du istället trevlig så gör man givetvis allt man kan för att lösa ditt ärende så snabbt som möjligt och prioriterar dig över de andra nötterna man har i sin kö. Så är det på företagssidan, kan tänka mig det är ännu jävligare på privatsupporten. ;)

Akerhage
2011-08-03, 19:38
Hey TS, är det ok med dig om jag skickar en länk till den här tråden till Telenor och ber dem om uttalande om chattandet?

Absolut! Helt okay för min del! =)

Akerhage
2011-08-04, 14:34
Tänkte ta mig och kontakta deras fantastiska chatt idag med här, för det fungerar fortfarande inte. Hur ska jag göra för att få reda på driftstatus nu då utan att jag måste byta SIM-kortet till ny mobil? Är det bara vara väldigt trevlig tro? Eller är jag redan svartlistad från deras sida med tanke på alla samtal och diskussioner jag redan haft med dem? (seriös fråga detta!)

Viktor_Balck
2011-08-04, 15:57
Alla ni som säger att han är så otrevlig, jag skulle också inte vara positivt inställd med de händelser i bagaget som Akerhage råkat ut för. Självklart blir det lättare att lösa om man är trevlig men man kan inte bara ta en hur mycket skit heller utan att bli irriterad tillslut.

Akerhage
2011-08-04, 15:58
Alla ni som säger att han är så otrevlig, jag skulle också inte vara positivt inställd med de händelser i bagaget som Akerhage råkat ut för. Självklart blir det lättare att lösa om man är trevlig men man kan inte bara ta en hur mycket skit heller utan att bli irriterad tillslut.

Thanks M8! Tror jag med hade reagerat att jag lät otrevlig, men som sagt så har jag haft ofantligt mycket problem med telenor på sista tiden och hur trevlig jag än varit så har det inte löst sig. Måste ju sätta ner foten. Har dock inte vågat starta chatten än här för att fråga...tänkte be om råd först här =)

Degpekka
2011-08-04, 16:14
Jag har aldrig upplevt problem med telenor och har bara haft dem som mobiloperatör, mkt nöjd.

Akerhage
2011-08-04, 16:16
De kan ju inte vara dryga mot prins daniel bara sådär liksom! :)

kettlebellGuden
2011-08-04, 16:20
Well jag mejlade iaf telenors kundtjänst. Tanken är väl att de ser hur dålig reklam de får å bättrar sig :)

Akerhage
2011-08-04, 16:42
Haha, bra det, får väl se nu när de stryper mina abb helt efter ha läst denna tråd :p

kettlebellGuden
2011-08-05, 14:05
Jag fick svar från Telenor. Tror väl iofs att de har skrivit fel i svaret (markerat med fetstil, tror de menar att de inte kräver två mobiler.




Tack för ditt mail!

Självklart kräver vi att våra kunder har två mobiler. I detta fall så verkar det som att det är fel på kundens telefon så därför ombads denna att testa med en annan telefon för att bekräfta detta. Vi borde dock ha gett fler förslag till felsökning, man kan exempelvis besöka en butik där man kan få testa med en annan telefon och också lämna in sin telefon för reparation.

Det är väldigt tråkigt om en person upplever att han/hon inte får den service och bemötande som man förväntar sig från en kundtjänst.
Självklart är detta något som vi alltid försöker att förbättra och jag har därför skicka denna feedback till min chef som även kommer att ta upp det med chefen för dem som hanterar chatt.

Akerhage
2011-08-05, 14:13
Jag fick svar från Telenor. Tror väl iofs att de har skrivit fel i svaret (markerat med fetstil, tror de menar att de inte kräver två mobiler.




Tack för ditt mail!

Självklart kräver vi att våra kunder har två mobiler. I detta fall så verkar det som att det är fel på kundens telefon så därför ombads denna att testa med en annan telefon för att bekräfta detta. Vi borde dock ha gett fler förslag till felsökning, man kan exempelvis besöka en butik där man kan få testa med en annan telefon och också lämna in sin telefon för reparation.

Det är väldigt tråkigt om en person upplever att han/hon inte får den service och bemötande som man förväntar sig från en kundtjänst.
Självklart är detta något som vi alltid försöker att förbättra och jag har därför skicka denna feedback till min chef som även kommer att ta upp det med chefen för dem som hanterar chatt.

Ah, trevligt med lite respons! Får se vad chefen tycker då! Skoj att du skickade in till dem! Lite svårt dock att åka in till en butik med för lånemobil när man sitter på jobbet utan möjlighet till att göra så.

Kan meddela att jag fortfarande inte har täckning men har inte brytt mig om att ens kontakta dem, för vet att jag ändå inte hade fått några vettiga svar eller hjälp!

kettlebellGuden
2011-08-05, 14:16
Ah, trevligt med lite respons! Får se vad chefen tycker då! Skoj att du skickade in till dem! Lite svårt dock att åka in till en butik med för lånemobil när man sitter på jobbet utan möjlighet till att göra så.

Jag håller helt med. Eller kanske man råkar bo ute i någon liten hålla i mittersta Norrland. Fem timmar bilfärd fram å tillbaka eller what the heck.

Akerhage
2011-08-05, 14:19
Vi får propsa om mer lokala telenorbutiker för att kunna tillgodose sina kunder med deras begäran ifall något med all sannorlikhet strular en dag!

Fishtank
2011-08-05, 14:34
Tele2 ar lika javla daliga
Min ip telefoni funkar inte alls och har fel hastighet pa internet
Hander inget dar och far ingen kontakt med dem heller
Lovely foretag
Thank god att mobilen ligger hos halebop iaf

Ber om ursakt for inget svenskt tangentbord pa denna ROM :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Akerhage
2011-08-05, 14:36
Tele2 ar lika javla daliga
Min ip telefoni funkar inte alls och har fel hastighet pa internet
Hander inget dar och far ingen kontakt med dem heller

Bara gör som jag, ring i 6 månader varje dag i princip, sen leta upp chefens privata nummer, då får du kontakt :p

vicarious
2011-08-05, 14:48
Frågan är om man bör arbeta med kundservice om man inte tål sura människor?

Det där måste ju vara trådens mest efterblivna kommentar. Så bara för att det där jobbet innebär att man ibland stöter på otrevliga kunder så ursäktar det att man får använda ett dåligt beteende?

Det märks tydligt att ni inte har någon som helst förståelse och saknar totalt förmågan att sätta er in i andras situationer. Jag kan lova er att om ni provade på att jobba på kundtjänst skulle ni se helt annorlunda på saker och ting.

Akerhage
2011-08-05, 14:52
Det där måste ju vara trådens mest efterblivna kommentar. Så bara för att det där jobbet innebär att man ibland stöter på otrevliga kunder så ursäktar det att man får använda ett dåligt beteende?

Det märks tydligt att ni inte har någon som helst förståelse och saknar totalt förmågan att sätta er in i andras situationer. Jag kan lova er att om ni provade på att jobba på kundtjänst skulle ni se helt annorlunda på saker och ting.

Fast jag hade aldrig velat jobba med kundtjänst på grund av att jag inte hade klarat av att bemöta dem trevligt ifall någon var otrevlig mot mig. Så jag hade inte ens sökt jobbet. Så kommentaren är inte dum tycker jag, de bör räkna med att få arga typer på sig. De bör också få någon utbildning i hantering av detta med tycker jag.

vicarious
2011-08-05, 14:56
Fast jag hade aldrig velat jobba med kundtjänst på grund av att jag inte hade klarat av att bemöta dem trevligt ifall någon var otrevlig mot mig. Så jag hade inte ens sökt jobbet. Så kommentaren är inte dum tycker jag, de bör räkna med att få arga typer på sig. De bör också få någon utbildning i hantering av detta med tycker jag.

Det ursäktar inte ett dåligt beteende hursomhelst.

De har fått utbildning i hur man bemöter arga kunder. De har t ex rätt att avsluta telefonsamtal om de tycker att kunden uppträder hotfullt eller inte vill gå med på att felsöka.

Anledningen att Carina avslutade eran chatt var att du inte lyssnade. Hon förklarade om och om igen vad du behövde göra i nästa steg av felsökningen. Hon är tvungen att gå igenom alla de steg av felsökningen innan hon går vidare. Det kallas, som jag skrev tidigare, felsökningsflöde och ett sånt har alla seriösa operatörer.

Granatgiraffen
2011-08-05, 14:58
Alla telefonföretag är riktigt usla. Känns som om deras supportkedja är uppbyggd på att det ska vara så många steg att folk inte orkar med det. Att supportpersonalen är riktigt usla och ofta rätt dumma i huvudet gör inte det hela bättre. Jag får lite panik bara jag tänker på dom.

shadowfire
2011-08-05, 14:59
haha, jag tyckte carina följde sedvanlig procedur som man ska göra. Det är oftare än vad man tror som det är simkort eller telefonen som det är fel på, men teleoperatören får ta skiten. Därför måste man utesluta sådant och det ingår i all felsökning hos alla typer av tekniska supporter. Oftast har du en punktlista, typ 1 starta om dator/telefon/modem, 2... osv.

I övrigt förstår jag inte poängen med att tjafsa så i chatten, tjänar föga till mer än att handläggaren tappar suget att vara behjälplig.

Akerhage
2011-08-05, 14:59
Jag har all respekt för dem som sitter med sådana här jobb och får utstå antagligen mycket skit. Tro mig, jag har varit p-vakt i 2 år, så är ganska van att få höra skit jag med. Trots att jag gjorde rätt.
Jag känner ju likadant dock att Carina inte lyssnade på mig, för hon svarade ju inte direkt på mina svar, utan upprepade att jag skulle byta sim-kort, utan att svara på min fråga alls om driftstörningens status. Tycker i det här fallet inte jag gjorde fel, även om jag kan erkänna jag varit lite väl otrevlig från första början, vilket jag inte borde varit mot henne.

Granatgiraffen
2011-08-05, 15:07
Rätt svar utav henne hade såklart varit att: "Om du inte har möjlighet att testa SIMkortet i en annan telefon så skickar vi ett nytt SIMkort till dig som du kan testa. Om problemet kvarstår då så får vi gå vidare med att felsöka telefonen för att utesluta att det är något fel på din telefon". Så dom faktiskt gör något konkret! Att be kunden sköta felsökningen åt dom är lite skumt. Sen att dom vägrar att svara på hur det gick med deras tekniker och felsökningen på plats. Amatörer.

Akerhage
2011-08-05, 15:19
Vågar mig på en ny chatt-session nu! nr 2 i kön! Lovar vara trevlig!

Akerhage
2011-08-05, 15:32
Då ska vi se, fick väl inte ut något direkt av denna chat heller tyvärr och den avslutades mitt i mitt skrivande återigen, nu var jag inte direkt otrevlig heller. De hon säger nu att den skall åtgärdas kl 19.29 har jag fått som svar varenda gång jag pratat med dem innan också, så det stämmer ju inte.
http://i630.photobucket.com/albums/uu23/Akerhage/untitled-1.jpg

shadowfire
2011-08-05, 15:38
Då ska vi se, fick väl inte ut något direkt av denna chat heller tyvärr och den avslutades mitt i mitt skrivande återigen, nu var jag inte direkt otrevlig heller. De hon säger nu att den skall åtgärdas kl 19.29 har jag fått som svar varenda gång jag pratat med dem innan också, så det stämmer ju inte.

Det är den informationen kundservicehandläggaren har, som kommer ifrån driftsteknikerna. Det är inte Terese själv som går ut o mixtrar i reläskåp eller annat.

Akerhage
2011-08-05, 15:41
Det är den informationen kundservicehandläggaren har, som kommer ifrån driftsteknikerna. Det är inte Terese själv som går ut o mixtrar i reläskåp eller annat.

Haha, är du säker på att hon inte gör det :p
Men jag tror att det ploppar upp en varning på mig när jag hör av mig till dem. Annars hade hon ju inte direkt avslutat bara sådär när jag skrev eller hur? För jag höll ju på att svara på det sista hon skrev.

Sen kanske de här driftsteknikerna kan informera då vad som är fel, så att man som kund får reda på det när man frågar, helst med tanke på att dessa tekniker inte verkar kunna lösa problemet. Lite trist att var okontaktbar en hel vecka för de inte ordnar ett ganska viktigt problem.

shadowfire
2011-08-05, 15:55
Haha, är du säker på att hon inte gör det :p
Men jag tror att det ploppar upp en varning på mig när jag hör av mig till dem. Annars hade hon ju inte direkt avslutat bara sådär när jag skrev eller hur? För jag höll ju på att svara på det sista hon skrev.

Sen kanske de här driftsteknikerna kan informera då vad som är fel, så att man som kund får reda på det när man frågar, helst med tanke på att dessa tekniker inte verkar kunna lösa problemet. Lite trist att var okontaktbar en hel vecka för de inte ordnar ett ganska viktigt problem.

det skulle inte förvåna mig om du är märkt med "grinolle" i deras system nej :D
Nu har du dock en status och det är 19.29 så bara o låta kvällen gå o se vad som händer.

Akerhage
2011-08-05, 15:57
Haha, nej helt ärligt tror jag faktiskt det är så :)
Ja, vi får väl se om det håller ordet nu den här gången!
tur jag inte är på detta området nästa vecka och arbetar iaf! :)

vicarious
2011-08-05, 16:17
Haha, är du säker på att hon inte gör det :p
Men jag tror att det ploppar upp en varning på mig när jag hör av mig till dem. Annars hade hon ju inte direkt avslutat bara sådär när jag skrev eller hur? För jag höll ju på att svara på det sista hon skrev.

Sen kanske de här driftsteknikerna kan informera då vad som är fel, så att man som kund får reda på det när man frågar, helst med tanke på att dessa tekniker inte verkar kunna lösa problemet. Lite trist att var okontaktbar en hel vecka för de inte ordnar ett ganska viktigt problem.

Men vad fan. Tror du att du är Telenors enda kund eller? Hon har väl inte tid att sitta och dalta med dig hela eftermiddagen. Det finns fler kunder än du som också behöver hjälp. Du har ju fått informationen, ska ni sitta och småprata efter det eller? *popcorn*

Dessutom, som shadowfire säger - informationen hon har är den hon har fått från teknikerna. Hon kan inte göra annat än förmedla den vidare till dig. Inte hennes fel att driftstörningen inte har åtgärdats efter vad de har sagt.

Akerhage
2011-08-05, 16:20
tänkte precis bjuda ut henne på en date! Nej, hade väl inte tänkt dalta, men snälla rara! Jag tycker iaf jag borde få svara. Helst nu när jag var trevlig. Men tycker du det är okay så klandrar jag inte dig. Jag tycker iaf att jag borde fått chansen att svara och fråga tills jag kände jag fått den information jag velat ha.

hidden
2011-08-05, 16:32
Det där måste ju vara trådens mest efterblivna kommentar. Så bara för att det där jobbet innebär att man ibland stöter på otrevliga kunder så ursäktar det att man får använda ett dåligt beteende?

Det märks tydligt att ni inte har någon som helst förståelse och saknar totalt förmågan att sätta er in i andras situationer. Jag kan lova er att om ni provade på att jobba på kundtjänst skulle ni se helt annorlunda på saker och ting.

Förstår inte varför du är så otrevlig. Skärp dig.

mini
2011-08-05, 16:39
Bara för att man jobbar med kundservice ska man inte behöva ta otrevligheter. Att säga "jag menar inte att skälla på dig" är bara lamt. Jag brukar fråga "varför gör du det då?"

Granatgiraffen
2011-08-05, 16:58
Bara för att man jobbar med kundservice ska man inte behöva ta otrevligheter. Att säga "jag menar inte att skälla på dig" är bara lamt. Jag brukar fråga "varför gör du det då?"

Klart man får ta otrevligheter om företaget har gjort något sunkigt. Vem ska ta otrevligheterna om det inte är kundservice, som är företagets kontakt utåt? Om ett företag gör bort sig och sätter mig i klistret så blir jag sur. Jag blir inte gladare när kundservice på Sveriges alla telebolag är skit. Säljarna är skit också. Hela den branschen är en stor klump skit på Sveriges yta.

Sen kanske vi inte pratar om samma otrevligheter. Det kan vara otrevligt att få "sanningar" kastade i ansiktet på sig. Jag menar inte att man ska kalla kundservice för svinapor.

hurril
2011-08-05, 17:04
Att vara smärtsam för service-personalen är ofta det enda sättet för en kund att få dålig service eller en dålig produkt att bli en reell kostnad för företaget som ligger bakom. Inte kul för personalen så klart men först då knyts orsak till verkan i företaget.

Få saker är så frustrerande som att vara bunden till att bruka ett företags tjänster när det [bruket] innebär mycket stora besvär och där man som utgivare kommer för lätt undan.

Se SJ/ trafikverket.

hertzman
2011-08-05, 17:04
Man följer ett felsökningsschema till punkt och pricka. Om man skulle lägga ett ärende utan att ha följt felsökningschemat kommer det tillbaka från teknikerna utan åtgärd. När felsökningschemat har följts och varje åtgärd har prövats så kan man lägga ett ärende. Men, det är inget magiskt som händer. Man måste veta orsaken till problemet. Exempelvis om du upplever dålig täckning eller brutna sessioner men ingen av de andra kunderna i området har rapporterat ett problem... ja, då sitter man i skiten. För då är det uppebarligen antingen att handhavandefel eller ett fel på utrustningen. Och var alltid trevlig, det lönar sig. Men oavsett så ska man aldrig någonsin hantera ett ärende dåligt bara för att kunden är upprörd eller otrevlig, då blir man inte långvarig.

Har du otur är det någon klant till sommarvikarie som tagit bort någon tjänst... :D

hidden
2011-08-05, 17:07
Bara för att man jobbar med kundservice ska man inte behöva ta otrevligheter. Att säga "jag menar inte att skälla på dig" är bara lamt. Jag brukar fråga "varför gör du det då?"

Det som får mig att "se rött" i chatten är att hon verkar totalignorera faktan att det inte finns någon annan telefon i närheten och att han får täckning när han är utanför jobbet, det sistnämnda tyder väl på att mobiltelefonen och simkortet fungerar? Det kanske inte är hennes fel, kanske företaget som valt att man MÅSTE följa punkterna oavsett vad. Men det är bara mänskligt att bli förbannad när någon beter sig som en bot och inte kan vara flexiblare helt enkelt.

Sen förstår jag att man som arbetare på kundservice inte vill ha massor otrevliga människor mot sig. Men härda dig om du ska jobba kvar och ge företaget ett bättre rykte genom att försöka lösa problem på andra sätt än att bete sig som en robot. Jag har inte jobbat på kundservice, men det är så jag ser på saken och att bli kallad efterbliven fixar inte problemet.

Barstar
2011-08-05, 17:50
Helt rätt ton, när man kontaktar ett företag där man är kund för tredje gången efter att de lovat att fixa nåt som inte fixats får man vara lite dryg. Som i så många andra fall av support så försöker hon bara köpa sig tid. Om det tar tillräckligt lång tid så lägger folk ner. Sen har fördelningen av antalet kunder hos de olika mobiloperatörerna i Sverige legat hyfsat konstant de senaste åren så de behöver inte vara rädda för att tappa sina kunder, det är alltid nån som är lack på nån annan operatör som signar med en.

shadowfire
2011-08-05, 18:08
Helt rätt ton, när man kontaktar ett företag där man är kund för tredje gången efter att de lovat att fixa nåt som inte fixats får man vara lite dryg. Som i så många andra fall av support så försöker hon bara köpa sig tid. Om det tar tillräckligt lång tid så lägger folk ner. Sen har fördelningen av antalet kunder hos de olika mobiloperatörerna i Sverige legat hyfsat konstant de senaste åren så de behöver inte vara rädda för att tappa sina kunder, det är alltid nån som är lack på nån annan operatör som signar med en.

Vad hade du förväntat dig skulle hända här då?
Att driftsteknikern personligen skulle besöka TS och kyssa dennes fötter, istället för att faktiskt jobba med felrättningen?

Varför rättfärdigar det ett drygt beteende mot en person som sitter i en kundtjänst, som varken rår för själva felet eller kan göra speciellt mkt åt det?

Du kan vara missnöjd som kund, det är en sak, men att låta det gå ut över en annan människa är bara lamt. Byt operatör eller skicka ett skriftligt klagomål ist.

Granatgiraffen
2011-08-05, 18:15
Vad hade du förväntat dig skulle hända här då?
Att driftsteknikern personligen skulle besöka TS och kyssa dennes fötter, istället för att faktiskt jobba med felrättningen?

Varför rättfärdigar det ett drygt beteende mot en person som sitter i en kundtjänst, som varken rår för själva felet eller kan göra speciellt mkt åt det?

Du kan vara missnöjd som kund, det är en sak, men att låta det gå ut över en annan människa är bara lamt. Byt operatör eller skicka ett skriftligt klagomål ist.

Vem ska man ta upp sitt missnöje med om man inte får göra det med kundtjänst? Pratar inte om detta specifika fallet nu. Om man nu tar upp det med kundtjänst så kan dom inte göra ett skit åt det ändå så man står där som en idiot. Det där med att "gilla läget" passar rätt bra på telefonitjänster. Rätt absurt.

Barstar
2011-08-05, 18:16
Vad hade du förväntat dig skulle hända här då?
Att driftsteknikern personligen skulle besöka TS och kyssa dennes fötter, istället för att faktiskt jobba med felrättningen?

Att kundtjänstfolket har klart för sig vilka driftstörningar de haft och har sedan flera dagar kan man kräva.

Varför rättfärdigar det ett drygt beteende mot en person som sitter i en kundtjänst, som varken rår för själva felet eller kan göra speciellt mkt åt det?

Så dryg var han inte.

Du kan vara missnöjd som kund, det är en sak, men att låta det gå ut över en annan människa är bara lamt. Byt operatör eller skicka ett skriftligt klagomål ist.

Och det skriftliga klagomålet kommer att läsas av en robot?

Einar
2011-08-05, 18:25
Telenors support kunde inte hjälpa mig få installerat ett bredband på min flickvän Mac. De bad mig säga till henne att hon kunde köpa en PC istället. Då svarade jag att det var både enklare och billigare att skaffa ett annat fungerande mobilt bredband. Jag har noll förtroende för Telenor.

Akerhage
2011-08-05, 18:32
När jag hade min tvist i 6 månader bad jag säljaren att jag ville skicka mitt lilla livsverk på x antal sidor (15-20st) till dennes chef då säljaren i fråga hade gjort mycket mycket fel! Han vägrade att ge mig chefens namn och sade att chefen inte hade något telefonnummer. Jag vände mig till chatten ett flertal gånger men ingen gav mig namnet till chefen och de alla loggade ut. Säljaren bad mig skicka brevet till honom själv så skulle han fixa så att chefen fick det. Vilket var skitsnack, brevet hade han behållt och låtsats gett till sin chef. Han sade i månader att han hade ständig kontakt med chefen och de tillsammans jobbade på en lösning. När jag efter 6 månader ringde upp chefens privatnummer en kväll visste han ingenting om fallet.

Jag förstår många tycker jag lät dryg här. Men jag har haft så sjukt mycket med telenor att göra. Lade ner 40h minst på detta ärendet och efter det har jag fått minst 10 andra saker som gått käpprätt åt helvete rent ut sagt.
Jag tröttna och blev irriterad för att jag inte kom någonstans i chatten. Jag ville verkligen lösa det, för väntade telefon från försäkringskassan som vad väldigt viktigt. Sen förstår jag att Carina inte har någon som helst skuld i mitt problem, men jag ser Carina som "Telenor" och inte "Carina". Så hon får liksom ta den skit jag sitter inne med. Fel? ja kanske, men orkade inte mer!

Sen tycker jag att teknikerna nu efter en vecka borde veta felet och kunna ge mig en berättelse vad som är fel. Nu betalar jag för en tjänst jag inte kunnat använda på en hel vecka här på jobbet. Det är pga driftstörningen. Det är inte på grund av min telefon eller på grund av mitt SIM-kort.

Vill inte hetsa upp folk i tråden här heller, för förstår de som är på Carinas sida med. Jag brukar inte hetsa mig, respekterar folk i allmänhet. Men ibland rinner bägaren utför. Och läser då Carina detta eftersom tråden är skickad till Telenor så förlåt för opassande beteende.

Nu ska jag till Lysekil, segla, dricka bärs, njuta av livet och ringa mina vänner förhoppningsvis utan driftstörningar :)

Sundqvist
2011-08-05, 18:37
fel

Spiffy
2011-08-05, 18:37
Om du nu är så säker på att det inte var det som var felet och inte ville testa det så kunde du ju bara låtsas som att du gjorde som hon sa.

Support: Kan du testa simkortet i en annan telefon.
Du: Väntar i en minut. Nu har jag testat, det hjälpte inte.

Problemet löst. Och ni går vidare i felsökningen. Upprepa vid behov.

hidden
2011-08-05, 18:39
om du nu är så säker på att det inte var det som var felet och inte ville testa det så kunde du ju bara låtsas som att du gjorde som hon sa.

Support: Kan du testa simkortet i en annan telefon.
Du: Väntar i en minut. Nu har jag testat, det hjälpte inte.

Problemet löst. Och ni går vidare i felsökningen. Upprepa vid behov.

:d

vicarious
2011-08-05, 19:29
Helt rätt ton, när man kontaktar ett företag där man är kund för tredje gången efter att de lovat att fixa nåt som inte fixats får man vara lite dryg. Som i så många andra fall av support så försöker hon bara köpa sig tid. Om det tar tillräckligt lång tid så lägger folk ner. Sen har fördelningen av antalet kunder hos de olika mobiloperatörerna i Sverige legat hyfsat konstant de senaste åren så de behöver inte vara rädda för att tappa sina kunder, det är alltid nån som är lack på nån annan operatör som signar med en.

http://1.bp.blogspot.com/_UKDgoS6fs18/TFdPZ6q4_bI/AAAAAAAAA54/684I2IoICPc/s400/facepalm.jpg

Återigen, de som sitter i chatten förmedlar bara information de har fått från teknikerna.

Och vad är detta för snack om att köpa sig tid? Tror du också att Akerhage är Telenors enda kund? Kundtjänst och supportjobb är ofta ganska prestationsinriktade, de som jobbar där har individuella mål de ska uppfylla. När de säger "var god dröj" så innebär de att de sitter och letar information i sina system eller frågar sina kollegor som kanske har mer information, eller kanske t om kontakter teknikerna.

Det är uppenbart att du inte har jobbat med kundtjänst eller support, som så många andra här i tråden som är jävligt bra på att häva ur sig galla när de inte har den blekaste av hur det är att jobba med det yrket.

Granatgiraffen
2011-08-05, 19:43
http://1.bp.blogspot.com/_UKDgoS6fs18/TFdPZ6q4_bI/AAAAAAAAA54/684I2IoICPc/s400/facepalm.jpg

Återigen, de som sitter i chatten förmedlar bara information de har fått från teknikerna.

Och vad är detta för snack om att köpa sig tid? Tror du också att Akerhage är Telenors enda kund? Kundtjänst och supportjobb är ofta ganska prestationsinriktade, de som jobbar där har individuella mål de ska uppfylla. När de säger "var god dröj" så innebär de att de sitter och letar information i sina system eller frågar sina kollegor som kanske har mer information, eller kanske t om kontakter teknikerna.

Det är uppenbart att du inte har jobbat med kundtjänst eller support, som så många andra här i tråden som är jävligt bra på att häva ur sig galla när de inte har den blekaste av hur det är att jobba med det yrket.

Javisst. Man sätter upp en mur med personer som inte vet och skit och som bara säger vad dom andra säger åt dom att säga. Dom kan då tydligen inte heller ge någon mer information om det dom delger eller heller hållas i någon grad ansvariga. Grymt läge som konsument.

vicarious
2011-08-05, 19:46
Javisst. Man sätter upp en mur med personer som inte vet och skit och som bara säger vad dom andra säger åt dom att säga. Grymt läge som konsument.

Ja, lite så är det ibland, det kan jag hålla med om. Kundtjänst och supportjobb är ofta dåligt betalt och dåliga arbetstider, vilket innebär att de inte kan kräva särskilt mycket när de söker folk dit. Det tas in en hel del rötägg.

Det är dock varken Terese eller Carinas fel :) De måste ju också försörja sig.

shadowfire
2011-08-05, 19:53
Vem ska man ta upp sitt missnöje med om man inte får göra det med kundtjänst? Pratar inte om detta specifika fallet nu. Om man nu tar upp det med kundtjänst så kan dom inte göra ett skit åt det ändå så man står där som en idiot. Det där med att "gilla läget" passar rätt bra på telefonitjänster. Rätt absurt.

Vad hjälper det till att låta missnöjet gå ut över en specifik handläggare? Det är knappast han/hon som är produktutvecklare eller driftsansvarig. Däremot kan man be personen förmedla sin feedback. Alternativt skicka ett skriftligt klagomål.

Det är en väsentlig skillnad mellan en individ som sitter i en kundtjänst och ett helt företag och dess produkter. Dessa människor sitter bara o gör sitt jobb o kan knappast hjälpa att något fel uppstår. De kanske rentav sitter och håller med om att det är förjävligt, men får givetvis inte säga det.

shadowfire
2011-08-05, 19:57
Det är så typiskt svenssons o ringa till ett företag och "läsa lusen" av första bästa person som svarar i telefon osv, bara för att man får tag på en person. Som om den representerar hela företaget allena och är ansvarig för allt - och gärna kan trolla med knäna och fixa allt.

Sedan ska man prata med "chefen". För det som inte den förste handläggaren kunde göra, kan ju säkert chefen fixa. Han eller hon kan säkert trolla.

Det enda man kan göra vid sidan om skriftliga klagomål är att helt enkelt byta operatör eller som flera skrivit, "gilla läget".

Jag håller dock med om att det är snarlikt ett monopol vad gäller operatörer och vi svenskar blir mer o mer beroende av dessa kommunikationsmedel i vår vardag. Att vara utan bredbandet hemma i 2v t.ex. är förjävla jobbigt enligt mig själv :D

För att bli än mer OT: fungerar det nu? Klockan har passerat 19:29 ;)

Granatgiraffen
2011-08-05, 20:03
Vad hjälper det till att låta missnöjet gå ut över en specifik handläggare? Det är knappast han/hon som är produktutvecklare eller driftsansvarig. Däremot kan man be personen förmedla sin feedback. Alternativt skicka ett skriftligt klagomål.

Det är en väsentlig skillnad mellan en individ som sitter i en kundtjänst och ett helt företag och dess produkter. Dessa människor sitter bara o gör sitt jobb o kan knappast hjälpa att något fel uppstår. De kanske rentav sitter och håller med om att det är förjävligt, men får givetvis inte säga det.

Men vafan. Jag vill ringa och klaga för att min tjänst inte fungerar, jag är kanske sur för att jag har inte kunnat göra det jag ville göra. Jag klagar och säger att det är dåligt att det inte fungerar. Jag pratar givetvis med den personen som företaget har utsett att lösa ärenden som detta. Klart som korven att dom ska kunna hjälpa till om något fel uppstår. Det är deras uppgift på företaget.
Jag ska såklart inte gå på personangrepp och annat skit men jag har all rätt att vara lite grinig för att det jag betalar för inte fungerar.

Reddan
2011-08-05, 20:03
Javisst. Man sätter upp en mur med personer som inte vet och skit och som bara säger vad dom andra säger åt dom att säga. Dom kan då tydligen inte heller ge någon mer information om det dom delger eller heller hållas i någon grad ansvariga. Grymt läge som konsument.

För du hade hellre föredragit att sitta i 4-5h telefonkö för att komma till någon av oss "tekniker" som kanske är 3-20st beroende på tjänst/tidpunkt på dygnet?
Eller kanske betala 10ggr mer i månaden på ditt abb. då företaget behöver nyanställa 250st tekniker och sätta i förstaled för att svara i telefon & regga ärenden? :thumbup:

vicarious
2011-08-05, 20:04
Stort +1 på shadowfire.

Granatgiraffen
2011-08-05, 20:05
För du hade hellre föredragit att sitta i 4-5h telefonkö för att komma till någon av oss "tekniker" som kanske är 3-20st beroende på tjänst/tidpunkt på dygnet?
Eller kanske betala 10ggr mer i månaden på ditt abb. då företaget behöver nyanställa 250st tekniker och sätta i förstaled för att svara i telefon & regga ärenden? :thumbup:

Jag bryr mig inte om vem jag får prata med, bara mitt ärende fixas. Bättre att sparka hela väggen med folk som inte kan något och inte har något ansvar, sänk mitt abb med 10 ggr då. Nice.

shadowfire
2011-08-05, 20:09
Men vafan. Jag vill ringa och klaga för att min tjänst inte fungerar, jag är kanske sur för att jag har inte kunnat göra det jag ville göra. Jag klagar och säger att det är dåligt att det inte fungerar. Jag pratar givetvis med den personen som företaget har utsett att lösa ärenden som detta. Klart som korven att dom ska kunna hjälpa till om något fel uppstår. Det är deras uppgift på företaget.
Jag ska såklart inte gå på personangrepp och annat skit men jag har all rätt att vara lite grinig för att det jag betalar för inte fungerar.

Exakt VAD hjälper det o vara grinig på den personen?
Tror du i ärlighetens namn att du kommer få något som helst bättre service i något fall i huvudtaget genom ett sådant beteende? Förklara :)

Det enda du gör är att kanske sabba en annan människas dag. Och nej, personen i fråga är inte utsedd att "lösa" ditt ärende. Personen i fråga arbetar med att vara kommunikationskanal mellan företaget och dig och har inget som helst med varken produkten eller felet i sig att göra.

Reddan
2011-08-05, 20:11
Jag bryr mig inte om vem jag får prata med, bara mitt ärende fixas. Bättre att sparka hela väggen med folk som inte kan något och inte har något ansvar, sänk mitt abb med 10 ggr då. Nice.

Så lösningen på dålig support är att inte ge någon support alls? Nice :D

Yes
2011-08-05, 20:11
Jag bryr mig inte om vem jag får prata med, bara mitt ärende fixas. Bättre att sparka hela väggen med folk som inte kan något och inte har något ansvar, sänk mitt abb med 10 ggr då. Nice.
Problemet om den väggen försvinner är att teknikerna kommer bli nedringda av en massa retards. Deras tid kommer gå åt till att slita sitt hår istället för att fixa problemet.

Granatgiraffen
2011-08-05, 20:14
Exakt VAD hjälper det o vara grinig på den personen?
Tror du i ärlighetens namn att du kommer få något som helst bättre service i något fall i huvudtaget genom ett sådant beteende? Förklara :)

Det enda du gör är att kanske sabba en annan människas dag. Och nej, personen i fråga är inte utsedd att "lösa" ditt ärende. Personen i fråga arbetar med att vara kommunikationskanal mellan företaget och dig och har inget som helst med varken produkten eller felet i sig att göra.

Jag är inte grinig på den personen. Jag är grinig på företaget och företaget har utsett den personen att prata med mig. Jättelätt?

Granatgiraffen
2011-08-05, 20:15
Problemet om den väggen försvinner är att teknikerna kommer bli nedringda av en massa retards. Deras tid kommer gå åt till att slita sitt hår istället för att fixa problemet.

Men jag säger att vi tar bort väggen och ingen får ringa in över huvud taget. Det ger ungefär samma support.

Trance
2011-08-05, 20:17
Det är så typiskt svenssons o ringa till ett företag och "läsa lusen" av första bästa person som svarar i telefon osv, bara för att man får tag på en person. Som om den representerar hela företaget allena och är ansvarig för allt - och gärna kan trolla med knäna och fixa allt.

Sedan ska man prata med "chefen". För det som inte den förste handläggaren kunde göra, kan ju säkert chefen fixa. Han eller hon kan säkert trolla.

Det enda man kan göra vid sidan om skriftliga klagomål är att helt enkelt byta operatör eller som flera skrivit, "gilla läget".

Jag håller dock med om att det är snarlikt ett monopol vad gäller operatörer och vi svenskar blir mer o mer beroende av dessa kommunikationsmedel i vår vardag. Att vara utan bredbandet hemma i 2v t.ex. är förjävla jobbigt enligt mig själv :D

För att bli än mer OT: fungerar det nu? Klockan har passerat 19:29 ;)

Hur i hela friden är det typiskt Svensson? Jag skulle vilja säga att klaga på en produkt är något som ses som "osvenskt" och vi är ganska långt ifrån "entitled customers" som är vanligare i tjänstekulturer som USA.

shadowfire
2011-08-05, 20:24
Jag är inte grinig på den personen. Jag är grinig på företaget och företaget har utsett den personen att prata med mig. Jättelätt?
Så du tillämpar detta i alla sociala sammanhang antar jag? Är tåget försenat så skäller du ut konduktören? Är TVn du vill ha slutsåld på butiken så skäller du ut säljaren? Är planet till resmålet försenat så nitar du piloten?

Tjänster du köper och nyttjar som inte fungerar tillhör ju din och allas vardag?

Hur i hela friden är det typiskt Svensson? Jag skulle vilja säga att klaga på en produkt är något som ses som "osvenskt" och vi är ganska långt ifrån "entitled customers" som är vanligare i tjänstekulturer som USA.

Märk skillnaden med att klaga på en produkt och gnälla till personen som lyfter luren. Det svenskar borde lära är att faktiskt se vad som kan påverka ett företag och det är inte gnäll, utan kundrörlighet, omdömen, rykten osv. Prisjakt är ett typexempel på vad kundmakt faktiskt kan innebära. Tyvärr som flera redan påpekat så är själva telekombranschen sådär rolig att ha att göra med, det är näst intill ett monopol.

Yes
2011-08-05, 20:26
Exakt VAD hjälper det o vara grinig på den personen?
Tror du i ärlighetens namn att du kommer få något som helst bättre service i något fall i huvudtaget genom ett sådant beteende? Förklara :)

Det enda du gör är att kanske sabba en annan människas dag. Och nej, personen i fråga är inte utsedd att "lösa" ditt ärende. Personen i fråga arbetar med att vara kommunikationskanal mellan företaget och dig och har inget som helst med varken produkten eller felet i sig att göra.
Precis så är det. Det är ett retardfilter/kommunkationskanal som inte kan göra mer än att informera eller öppna upp ett nytt ärende för teknikerna(sen sysslar förstås vissa callcenters också med lite sälj och att försöka få missnöjda kunder att stanna kvar).

Att vara grinig och otrevlig är bara omoget. Det enda man åstadkommer är att ventilera sina känslor för någon stackare som inte alls är ansvarig för problemet.

Är det ett allvarligt problem som fått någon lösning bör man vara saklig och försöka komma i kontakt med någon som sitter på mer ansvar. Finns det fungerande kommunaktionskanaler mellan kund, callcenter/support och de olika chefsskikten bör ett sådant ärende gå fram.

I det läget kan man också få ångra sig om man varit otrevlig och oresonlig tidigare. Blir ditt ärende retard-stämplat riskerar det att hamna i papperskorgen.

Rahf
2011-08-05, 20:29
Avskyr folk som inte kan behärska sig när de talar med en service-människa som försöker lösa situationen. De gör ju tammefan bara sitt jobb!

För övrigt akerhage: Du var på gränsen till otrevlig från första början. Vafan bryr någon om sig att "det håller inte!!" osv? Det går inte fortare för det utan är snarare utfyllnad och f.f.a. ett irritationsmoment för personen på andra sidan som måste stå ut med skräniga, otrevliga människor regelbundet.

Fy fan.. Skärpning på folk som inte kan behärska sig.

Granatgiraffen
2011-08-05, 20:37
Så du tillämpar detta i alla sociala sammanhang antar jag? Är tåget försenat så skäller du ut konduktören? Är TVn du vill ha slutsåld på butiken så skäller du ut säljaren? Är planet till resmålet försenat så nitar du piloten?

Tjänster du köper och nyttjar som inte fungerar tillhör ju din och allas vardag?


Det är inte samma sak, det hoppas jag att du förstår. Jag vill bara ha svar på varför min tjänst inte fungerar och hur vi ska lösa det. Det vet supporten, enligt min erfarenhet, oftast inte. Hoppet försvinner då ur min kropp likt maten från min tarm när jag är på toa. Jag är inte så värst krävande. Om det är snöstorm så lyfter inte planet, om tvn är slut hos leverantören så finns den inte.

Trance
2011-08-05, 20:40
Märk skillnaden med att klaga på en produkt och gnälla till personen som lyfter luren. Det svenskar borde lära är att faktiskt se vad som kan påverka ett företag och det är inte gnäll, utan kundrörlighet, omdömen, rykten osv. Prisjakt är ett typexempel på vad kundmakt faktiskt kan innebära. Tyvärr som flera redan påpekat så är själva telekombranschen sådär rolig att ha att göra med, det är näst intill ett monopol.

Ok, jag ser inte detta som något svenskt alls men om vi återgår till ämnet. Kundtjänsten var uppenbarligen inkompetent och då är det inte konstigt att tonen blir tråkig.

Han säger att de tidigare sagt att det varit driftstörningar och att de skall vara fixade, flera gånger. Det verkar totalt ignoreras av support-personen. Sedan så även fast han säger att hans telefon fungerar överallt förutom i Lundby så skall han testa sin egen telefon.

Yes
2011-08-05, 20:41
Det är inte samma sak, det hoppas jag att du förstår. Jag vill bara ha svar på varför min tjänst inte fungerar och hur vi ska lösa det. Det vet supporten, enligt min erfarenhet, oftast inte. Hoppet försvinner då ur min kropp likt maten från min tarm när jag är på toa. Jag är inte så värst krävande. Om det är snöstorm så lyfter inte planet, om tvn är slut hos leverantören så finns den inte.
Och om teknikerna inte känner till eller fått en uppfattning om problemet vet inte supporten någonting. Dina förväntningar är orealistiska.

Granatgiraffen
2011-08-05, 20:43
Och om teknikerna inte känner till eller fått en uppfattning om problemet vet inte supporten någonting. Dina förväntningar är orealistiska.

Men då kan dom väl säga det! "Jag ska ta reda på det och mailar dig så fort jag har fått svar angående det." Som sagt, jag kräver inte mycket.

Jag pratar inte om detta ärendet specifikt, även om det också här har varit driftstörningar tidigare som trådskaparen har fått information om och bla bla bla (Står i tråden).

Yes
2011-08-05, 20:47
Ungefär så brukar de supporter jag varit i kontakt med funka. De kollar först om det redan finns information. Om det inte gör det få man testa lite olika saker. Hjälper inte det upprättas en felanmälan och man får information när de vet något.

Granatgiraffen
2011-08-05, 20:52
Ungefär så brukar de supporter jag varit i kontakt med funka. De kollar först om det redan finns information. Om det inte gör det få man testa lite olika saker. Hjälper inte det upprättas en felanmälan och man får information när de vet något.

Bra att en av oss är nöjd med svensk bredband- och tele-support. Jag är glad för din skull.

Rahf
2011-08-05, 21:40
Bra att en av oss är nöjd med svensk bredband- och tele-support. Jag är glad för din skull.

Svensk support? Det funkar nog väldigt likvärdigt överallt. Alla har ett manus och felsökningsschema som måste följas.

Granatgiraffen
2011-08-05, 22:00
Svensk support? Det funkar nog väldigt likvärdigt överallt. Alla har ett manus och felsökningsschema som måste följas.

Jag struntar i den Afrikanska bredbandssupporten eftersom jag bor i Sverige. Men tack för påpekandet.

krellik
2011-08-05, 22:16
Tele2 hade jag i 2 år, det är det första företaget som jag har kännt ett uppriktigt hat mot, okej att det "tripple play" paket vi hade i två olika lägenheter aldrig fungerade, det är väl sånt som kan hända, men att det var så jävla oengagerad, kass och sunkig support och försäljare var fan inte uthärdligt.

Bytte till bredbandsbolaget och det har varit en hel del tekniska strul här med, men deras support har varit profesionella och trevliga överlag vilket har gjort att det mesta har blivit bra med tiden.

Barstar
2011-08-07, 18:24
http://1.bp.blogspot.com/_UKDgoS6fs18/TFdPZ6q4_bI/AAAAAAAAA54/684I2IoICPc/s400/facepalm.jpg

Återigen, de som sitter i chatten förmedlar bara information de har fått från teknikerna.

Och vad är detta för snack om att köpa sig tid? Tror du också att Akerhage är Telenors enda kund? Kundtjänst och supportjobb är ofta ganska prestationsinriktade, de som jobbar där har individuella mål de ska uppfylla. När de säger "var god dröj" så innebär de att de sitter och letar information i sina system eller frågar sina kollegor som kanske har mer information, eller kanske t om kontakter teknikerna.

Det är uppenbart att du inte har jobbat med kundtjänst eller support, som så många andra här i tråden som är jävligt bra på att häva ur sig galla när de inte har den blekaste av hur det är att jobba med det yrket.

Jag vet inte om fyra år i liknande yrken räcker för herrn.

Jag har upplevt många kollegor som hellre tar till nödlögn och meningslösa felsökningstips istället för att säga som det är.

Dessutom var TS inte särskilt dryg i chatten, borde finnas många värre exempel om det nu är så många här som jobbat i kundtjänst.

Gevol
2011-08-08, 18:09
Telenor funkar fort. väldigt ostabilt för mig i centrala Hisingen. Uppkopplingen både för data och samtal är väldigt till och från.

Upplever att Telenor funkar mycket sämre än ex. Tre som jag hade tidigare.

Akerhage
2011-08-08, 18:11
Telenor funkar fort. väldigt ostabilt för mig i centrala Hisingen. Uppkopplingen både för data och samtal är väldigt till och från.

Upplever att Telenor funkar mycket sämre än ex. Tre som jag hade tidigare.

Åkte förbi jobbet idag och konstaterade att i Lundby fick jag ingen täckning, sen när jag passerat så kom den igång igen. Antagligen bara mitt SIM-kort som spökade för mig just där igen. :p