handdator

Visa fullständig version : hälsosam poriod för deff


SannaK
2011-08-03, 12:13
Är det direkt ohälsosamt för kroppen att deffa över en längre tid?
bryts något ner, händer något annat än att kroppen förlorar fett?

Jag har byggt muskler sedan december. nu deffar jag några veckor till semestern. men jag känner att det är det jag vill göra ett tag nu, för att sedan, längre fram, fortsätta med muskelbyggandet och ligga på kaloribalans.

Ronn
2011-08-03, 12:20
Nej det är du själv som ska vara nöjd inte mycket mer än så, jobbigt att tappa för mycket muskelmassa eftersom det krävs så mycket jobb att bygga upp det igen men om du är nöjd med resultatet i spegeln så kör på.

SannaK
2011-08-03, 12:22
Nej det är du själv som ska vara nöjd inte mycket mer än så, jobbigt att tappa för mycket muskelmassa eftersom det krävs så mycket jobb att bygga upp det igen men om du är nöjd med resultatet i spegeln så kör på.

men jag försöker äta mer/mycket protein samt fortsätta med styrketränandet, så jag behåller allt, men förlorar fett.

Lychgate
2011-08-03, 12:37
Långa perioder av väldigt lågt energiintag är skadligt. Det är dock mer åt anorexi hållet än en vanlig deff. Har du bra kost och inte väldigt lite kroppsfett kan du säkerligen deffa i ett par månader utan problem.

daloatf
2011-08-03, 13:04
Jag har deffat sen december. Inte känt av något negativt i alla fall.

Ronn
2011-08-03, 13:05
men jag försöker äta mer/mycket protein samt fortsätta med styrketränandet, så jag behåller allt, men förlorar fett.

Du tappar alltid både fett och muskler vid underskott precis som att du alltid lägger på dig både fett och muskler vid överskott, styrketräningen ändrar hur mycket fett kontra muskler det handlar om i båda fallen.

Så räkna inte med att du behåller alla muskler.

vicarious
2011-08-03, 13:18
Du tappar alltid både fett och muskler vid underskott.
Så räkna inte med att du behåller alla muskler.

Vad grundar du detta på?

Ronn
2011-08-03, 13:27
Vad grundar du detta på?

Jag backar med påståendet, hittar faktist ingen evidens att det behöver vara så om man inte ligger på alldeles för stort underskott.

SannaK
2011-08-03, 14:30
Vad grundar du detta på?

jag har inga grundläggande kunskaper om detta, så jag undrar vad du vet om detta?

daloatf
2011-08-03, 14:36
Tror muskelförlusten är helt personligt. Allas kroppar regerar väl inte lika på underskott och proteinintag.

Men jag tycker att man ska ha inställningen att man är beredd på att förlora någon % muskelmassa för att inte bli allt för besviken.

daloatf
2011-08-03, 14:41
Ökar inte fettfri massa (procentuellt) under en deff så har den nog inte varit så lyckad?

Lychgate
2011-08-03, 14:55
Ökar inte fettfri massa (procentuellt) under en deff så har den nog inte varit så lyckad?

Då gör man väldigt fel. Alltså att fettmassan höjs procentuellt och fettfri massa sänks.

Langster
2011-08-03, 16:03
Det är antagligen mycket nyttigare att ligga på underskott än att ligga på överskott iaf. Även under långa perioder.

Svält däremot lär inte vara nyttigt, men då ligger man inte på runt minus 500 kcal per dygn direkt.

Normal deff är nog bara nyttigt.

SannaK
2011-08-03, 22:26
Tror muskelförlusten är helt personligt. Allas kroppar regerar väl inte lika på underskott och proteinintag.

Men jag tycker att man ska ha inställningen att man är beredd på att förlora någon % muskelmassa för att inte bli allt för besviken.

jo, visst stämmer det.
man får väl räkna med d, man kan ju inte äta mindre o förvänta sig allt.