handdator

Visa fullständig version : Nyttig Pizza???


Metal_boy_
2003-12-16, 22:53
Nån som kan recept på bröd med lågt gi???..tänkte försöka göra en nyttig pizza som har ett lågt glykemiskt index blev sketa sugen o testa nått sånt!!:eating:

AJO
2003-12-17, 00:03
har inte så bra koll, men om det är gi värdet som är det viktiga, så lär väl inte vanliga pizzor ha så skyhögt värde med tanke på allt fett......:MrT:

Metal_boy_
2003-12-17, 01:58
nej jag vet men grejen är att jag ska göra den fettsnål me =)

shirunai
2003-12-17, 07:35
osten kan självklart vara västan 5% ost massor av den, men tror du verkligen grovtbröd kommer vara gott på en pizza....du kan ju äta psyliumfrön och säkert få ned gi till 70

King Grub
2003-12-17, 12:10
Det låter ju som om det bara blir en varm macka, om du tar bort eller ersätter allt som gör en pizza till en pizza, eller? Om man inte baserar sin kost på pizza kan man väl lika gärna äta favoritpizzan de gången man gör det?

Arwen
2003-12-17, 12:34
Originally posted by King Grub
Det låter ju som om det bara blir en varm macka, om du tar bort eller ersätter allt som gör en pizza till en pizza, eller? Om man inte baserar sin kost på pizza kan man väl lika gärna äta favoritpizzan de gången man gör det?

Så nästa fråga är:

"Hur kan jag göra mina nyttiga varma mackor mer likt en pizza...":angel:

King Grub
2003-12-17, 12:39
Originally posted by Arwen


Så nästa fråga är:

"Hur kan jag göra mina nyttiga varma mackor mer likt en pizza...":angel:

Häll över en deciliter oregano och blunda. ;)

Metal_boy_
2003-12-17, 15:43
Originally posted by King Grub
Det låter ju som om det bara blir en varm macka, om du tar bort eller ersätter allt som gör en pizza till en pizza, eller? Om man inte baserar sin kost på pizza kan man väl lika gärna äta favoritpizzan de gången man gör det?

man kan ju då äta pizza lite oftare med mindre risk för ökat midjemått =) kan man inte ha i några frön o grejer i vanlig pizzadeg så blir det lågt gi??

King Grub
2003-12-17, 15:52
Originally posted by Metal_boy_


man kan ju då äta pizza lite oftare med mindre risk för ökat midjemått =) kan man inte ha i några frön o grejer i vanlig pizzadeg så blir det lågt gi??

Jo, psylliumfrö/loppfrö.

Metal_boy_
2003-12-17, 16:16
Originally posted by King Grub


Jo, psylliumfrö/loppfrö.

ok vad bra =) hur mycket brukar krävas på en standard deg haha det där va nog lite konstig fråga men jag chansar =)

King Grub
2003-12-17, 16:27
Originally posted by Metal_boy_


ok vad bra =) hur mycket brukar krävas på en standard deg haha det där va nog lite konstig fråga men jag chansar =)

Runt 2 matskedar sänker ett livsmedels som har 100 i GI till 60, i runda siffror.

YTS
2003-12-17, 21:45
Lite surdeg, sänker G.I. på det mesta i brödväg.

Så här gör du surdeg.

1. 6 dl vatten + 9 g havssalt.
2. Rör i 9 dl rågmjöl fint och/eller grovt.
3. Låt stå i 4 dygn i rumstemperatur, men rör om va 24:e timma.
4. Fördela 75 g per fryspåse och knyt igen, lägg i frysen.

Ta fram en påse i god tid och lägg i kylen. När den tinat gör du halva mängden deg, utan jäst, först och tillsätter surdegen spara lite på mjölet degen skall vara lös. Låt stå ett dygn och gör sedan klart.

För recept på en nyttig pizza gå in på min kokbok på nätet och välj PaellaPanPizza.
http://w1.300.telia.com/~u30010580/meramat.html


YNGVE

Metal_boy_
2003-12-18, 13:22
Originally posted by YTS
Lite surdeg, sänker G.I. på det mesta i brödväg.

Så här gör du surdeg.

1. 6 dl vatten + 9 g havssalt.
2. Rör i 9 dl rågmjöl fint och/eller grovt.
3. Låt stå i 4 dygn i rumstemperatur, men rör om va 24:e timma.
4. Fördela 75 g per fryspåse och knyt igen, lägg i frysen.

Ta fram en påse i god tid och lägg i kylen. När den tinat gör du halva mängden deg, utan jäst, först och tillsätter surdegen spara lite på mjölet degen skall vara lös. Låt stå ett dygn och gör sedan klart.

För recept på en nyttig pizza gå in på min kokbok på nätet och välj PaellaPanPizza.
http://w1.300.telia.com/~u30010580/meramat.html


YNGVE


tack för receptet =) fast jag tror inte jag skulle lyckas med surdeg hehe

Metal_boy_
2003-12-18, 13:24
Originally posted by King Grub


Runt 2 matskedar sänker ett livsmedels som har 100 i GI till 60, i runda siffror.

ok på en snittstor deg då eller? eller spelar det ingen roll hur stor den e sänker alltid 2 msk så mycke?

King Grub
2003-12-18, 13:30
Originally posted by Metal_boy_


ok på en snittstor deg då eller? eller spelar det ingen roll hur stor den e sänker alltid 2 msk så mycke?

GI-värden är alltid uträknade på 50 gram kolhydrater från ett visst livsmedel, dvs 50 gram kolhydrater från t ex vitt bröd har ett GI på 100. Äter du mer eller mindre av varan stämmer inte GI:t i tabellerna längre, utan ändras med motsvarande procent uppåt eller nedåt.

YTS
2003-12-18, 18:29
Originally posted by Metal_boy_



tack för receptet =) fast jag tror inte jag skulle lyckas med surdeg hehe

Det är inte så svårt, har man bara den mängd salt jag angav, så trivs inget annat än surdegsbakterier. De är s.k. mjölksyrabakterier och trivs med salt miljö, vilka andra typer av bakterier oftast ogillar.


YNGVE