handdator

Visa fullständig version : havregrynsgröt


isackkk
2011-08-02, 23:24
hallådär

Finns det något sätt att få havregrynsgröten att faktiskt smaka gott ?
tips uppskattas ! :)

kettlebellGuden
2011-08-02, 23:30
Jag brukar ta 1 del havregryn och 2 delar vatten. sen kokar jag. Smakar fantastiskt!

mathsa
2011-08-02, 23:33
Kan hålla med dig om att den inte är god,käka den bar går knappt inte :) jag brukar ha i mjölk och lite äpplesylt...

Brickhead
2011-08-02, 23:35
Jag brukar ta 1 del havregryn och 2 delar vatten. sen kokar jag. Smakar fantastiskt!

Och lite salt :)

Man kan ha massor av gott i havregrynsgröt; sylt, nutella/jordnöttsmör, bär, nötter, frön osv.

Sundqvist
2011-08-03, 00:04
Jag brukar ta 1 del havregryn och 2 delar vatten. sen kokar jag. Smakar fantastiskt!


+1

började med detta förra veckan, inte kunnat äta gröt förut, men det är nice!

isackkk
2011-08-03, 00:38
Jag brukar ta 1 del havregryn och 2 delar vatten. sen kokar jag. Smakar fantastiskt!

Jo för det smakar ju verkligen ljuvligt, det är ju det man gör från början självklart,
men jag tycker att det börjar bli lite tråkigt att äta havregryn och två delar vatten därför jag frågade om tips :MrT:

Loke
2011-08-03, 00:52
Det ligger mycket i tillagningen också... Det händer att jag misslyckas med micrandet av gröten och måste slänga den för den blir oätlig. Till exempel kan man glömma att ta ut den efter halva tiden och röra om, då smakar den mycket dålig.

Sen finns det olika sorters havregryn också.

Så man får testa sig fram lite. Innan man lyckas får man tvinga i sig en del äcklig gröt.

kettlebellGuden
2011-08-03, 00:55
Jo för det smakar ju verkligen ljuvligt, det är ju det man gör från början självklart,
men jag tycker att det börjar bli lite tråkigt att äta havregryn och två delar vatten därför jag frågade om tips :MrT:

Nu när jag räknar saker så brukar jag köra ner en dl vassle av valfri smak. Sätter rätt bra med smak.

Nelli
2011-08-03, 05:54
2 ägg i, glöm inte att ta ut den ofta och röra om. Blanda i pepparkakskrydda (finns klar bland bak tillbehör på Ica) och sötmedel efter smak.

isackkk
2011-08-03, 05:54
Det ligger mycket i tillagningen också... Det händer att jag misslyckas med micrandet av gröten och måste slänga den för den blir oätlig. Till exempel kan man glömma att ta ut den efter halva tiden och röra om, då smakar den mycket dålig.

Sen finns det olika sorters havregryn också.

Så man får testa sig fram lite. Innan man lyckas får man tvinga i sig en del äcklig gröt.

skall prova röra om i mitten av tillagningen jag kör även tills det bubblar upp lite har det som en vana, kanske därför ochså

begt
2011-08-03, 06:34
Kanel och mjölk fungerar bra. Går alltid att lägga till nåt annat gott också typ bär som blåbär eller banan osv sen.

vicarious
2011-08-03, 06:53
Varför äter du inte något annat istället? Havregrynsgröt är ingen magisk mat.

HobbyByggaren
2011-08-03, 06:54
Hej jag passar på att göra mitt första inlägg här.

Nu för tiden som LCHF människa så blir det inte mkt till gröt. Men tiden dess för innan gjorde jag gröt ofta med frysta blåbär, efter gröten var klar i micron vare kannon o slänga i lite frysta blåbär o röra runt för o kyla den.

kanel som någon nämnde tidigare är också kannon.

smaksatt Kesella, är "The shit" tydligen enligt en kompis
Pröva o berätta gärna hur det smakar!

paatrik
2011-08-03, 07:05
5 dl varje morgon och jag njuter varje gång, kör oftast med 6 dl vatten och äter med kanel+mjöll. Nötter och bär kan slinka ner om det finns hemma.

Är kanske lite i överkant så skär kanske ner, men fungerar fint för tillfället. Ska testa och röra efter halva tiden och se hur det blir. Kör förövrigt 3 min i micron.

Torwald
2011-08-03, 07:36
Jag kör nästan jämt på:
0. (Valfritt) Lägg lite russin i gröten innan tillagning så de blir varma
1. Jättemassor av kanel
2. (Valfritt) Lite sötningsmedel
3. Rör runt
4. (Valfritt) Rippla lite honung på
5. Massa kvarg på
6. Njut

De valfria kan man styra lite beroende på hur söt eller energirik man vill att gröten ska vara.

Börje H
2011-08-03, 07:46
Varför äter du inte något annat istället? Havregrynsgröt är ingen magisk mat.

Klart gröten är magisk *grr27* :D

Jag brukar tillaga enligt följande:
1,5 dl havregryn
2,5 dl vatten
en gnutta salt
1 rivet äpple
kanel
1 ägg

Släng ner grynen och vattnet i skålen, glöm för f-n inte saltet, in i micron och dundra på full effekt 2 min. Ta ut och rör om ordentligt. Har du nu lite tur så håller sig konsistensen på gränsen till seg, men ändå spänstig. Justera med mer vatten nästa gång om det misslyckas. Vänd sedan ner ägget och veva runt till allt är jämt. Häll på det rivna äpplet och toppa lite lätt med kanel. Häll valfri mejeriprodukt runtom härligheten. Njut :)

Ronn
2011-08-03, 07:51
Ägg i gröt? Kväljning

Börje H
2011-08-03, 07:55
Ägg i gröt? Kväljning

Går hur bra som helst. Gulan ger bara lite krämighet och vevar man på ordentligt så känner du inte ens av vitan. Om man misslyckas dock...då ser det ut som om nån haft tallriken framför sig när de kört handrally framför redtube. Om nu folk gör det...som jag...hört...att...de...gör...

Eddie Vedder
2011-08-03, 07:56
Ägg i gröt? Kväljning

Nej det är gott. testa. Fast man får tillsätta lite mer vatten, värma lite till, tillsätta mer, värma ytterligare lite osv. Så att konsistensen blir bra.

Fredrik_S
2011-08-03, 07:59
myket socker och sylt använder jag, dels för smaken dels för att få upp energiinnehållet samt få ner fibermängden per kalori

Kimkay
2011-08-03, 08:06
Proteinpulver in the gröt makes it smaka very bra!

vicarious
2011-08-03, 08:09
Proteinpulver in the gröt makes it smaka very bra!

Framförallt chokladpulver. Nom nom.

DANNE1988
2011-08-03, 08:33
Jag älskar gröt som den är, men jag brukar variera med att ha bär i undertiden jag mikrar min gröt, då tinar ju bären upp och det blir en god smak.

Och jag har ALLTID keso på toppen av min gröt, det gör det ännu godare.

Slartibartfast
2011-08-03, 08:49
120 gram havregryn i en shaker med 20 gram russin och en halvliter mjölk --> äta med sked. :eating:

Lättaste och godaste sättet att få i sig 650 kcal och 30 gram protein. :thumbup:

vicarious
2011-08-03, 08:57
120 gram havregryn i en shaker med 20 gram russin och en halvliter mjölk --> äta med sked. :eating:

Lättaste och godaste sättet att få i sig 650 kcal och 30 gram protein. :thumbup:

Hur kan äta ur en shaker vara lätt? Tallrik/skål måste ju vara betydligt smidigare.

Slartibartfast
2011-08-03, 08:59
Hur kan äta ur en shaker vara lätt? Tallrik/skål måste ju vara betydligt smidigare.

Lättare att blanda allt till en jämn gegga med skeden. I tallrik skvätter det ju bara runt.

martikainen
2011-08-03, 09:01
1dl havregryn, 2dl mjölk, 1 banan in i micron! :)

Talus
2011-08-03, 09:38
hallådär

Finns det något sätt att få havregrynsgröten att faktiskt smaka gott ?
tips uppskattas ! :)

Du kan ju variera havregrynsgröten hur mycket som helst.

En favorit som jag kör på nu:

2 dl havregryn
2dl vatten
2,5dl mjölk
Ett ägg

Koka upp det och ha på skivad banan, en näve valnötter (som du krossat lite) och ringla över flytande honung eller lönnsirap.

Det är också gott att mosa banan och blanda i gröten medans den kokar.

Nielsen
2011-08-03, 09:43
1dl havregryn
1dl mjölk
1,5dl vatten

Låt stå i 10-15 minuter innan du kokar det som vanligt.

Till det är det vad u än behagar, mina topp 3

Kvarg med russin och kanel
Mjölk med lingonsylt
rivet äpple/äppelmos, rusin och kanel

wimpy
2011-08-03, 09:58
gröt e gott ju! (dåligt med gröt för min del dock då jag äter low carb)

konstigt att ingen nämn torkad frukt.. Jag kokar alltid min gröt med torkad frukt å kanel (papaya, annanas, jordgubbar) ha i små bitar å koka upp med mjölk (blir godast) eller vatten, Då blir den lagom söt å kanske nyttigare än socker å sylt (?)
ha på lite mer kanel när den e klar, skivad banan å mjölk!
absolutely fan-fuckin-tastic! :D

Wooster
2011-08-03, 12:40
Jag låter mjölk, havregryn och proteinpulver med chokladsmak stå i en shaker över natten. Combatfrukost.

midwinterholes
2011-08-03, 13:02
AXA havregrynsgröt med 1 dl kvarg iblandat med äpplemos... muuummm

Gald
2011-08-03, 13:16
Simple, havregrynsgröt med vatten in i micron snabbt o enkelt, tillsätt mjölk och jordgubbssylt klat på 2-3 min

Gurkyngel
2011-08-03, 16:40
bara jag som är från stenåldern och kokar gröt i kastrull? tycker det blir 100 ggr bättre!

I min gröt har jag äpple, cashewnötter, kanel, vaniljvassle och en klick bregott. Sannerligen ett vinnande koncept!

Dance
2011-08-03, 16:51
gröt på fiberhavregryn + honung + kanel + mjölk = oslagbart

wimpy
2011-08-03, 19:22
bara jag som är från stenåldern och kokar gröt i kastrull? tycker det blir 100 ggr bättre!

I min gröt har jag äpple, cashewnötter, kanel, vaniljvassle och en klick bregott. Sannerligen ett vinnande koncept!

nej jag gør det å. så jævla mkt godare!
:thumbup:

StarkaUlf
2011-08-03, 19:30
bara jag som är från stenåldern och kokar gröt i kastrull? tycker det blir 100 ggr bättre!

I min gröt har jag äpple, cashewnötter, kanel, vaniljvassle och en klick bregott. Sannerligen ett vinnande koncept!

Du är inte ensam!

Blir mycket godare, och mycket enklare att koka med ägg i också :)

Regretful
2011-08-04, 10:18
1 del havregryn 2 delar vatten. 50 gram smör, müsli med bär i.

vicarious
2011-08-04, 12:07
bara jag som är från stenåldern och kokar gröt i kastrull? tycker det blir 100 ggr bättre!

I min gröt har jag äpple, cashewnötter, kanel, vaniljvassle och en klick bregott. Sannerligen ett vinnande koncept!

100ggr bättre var väl kanske en överdrift, men lite godare tycker nog jag också det blir :)

Mer disk däremot :D

Jokester
2011-08-04, 12:09
100ggr bättre var väl kanske en överdrift, men lite godare tycker nog jag också det blir :)

Mer disk däremot :D

Lol, man äter ju ur kastrullen såklart lolllll. *screwy*

vicarious
2011-08-04, 12:11
Lol, man äter ju ur kastrullen såklart lolllll. *screwy*

Sant =)

Bjern
2011-08-04, 12:16
Byt ut typ 20% av vattnet till mjölk och ha mycket kanel till. Flytande honung är smaskens till. :thumbup:

adrenalineSeeker
2011-08-04, 12:31
eftersom det tar tid att koka sa micrar jag de alltid. For att det ska vara atbart sa blandar jag det med mjolk. for att det ska smaka gott sa tillsatter jag sylt och kanel.

Spridis
2011-08-04, 14:57
5dl havregryn
5dl vatten
5dl mjölk

Blanda ihop och låt stå i ½ timme innan du kokar röran i 5 minuter under omrörning (pga mjölken).
Smaksätt med salt och ca 30g smör.
Avnjutes med en klick smör och mjölk.

Jokester
2011-08-04, 16:16
eftersom det tar tid att koka sa micrar jag de alltid. For att det ska vara atbart sa blandar jag det med mjolk. for att det ska smaka gott sa tillsatter jag sylt och kanel.

För mig brukar det ta 3-5 minuter att koka havregrynsgröt. Hur lång tid sparar man på att använda micron?

Ristretto
2011-08-04, 16:41
100ggr bättre var väl kanske en överdrift, men lite godare tycker nog jag också det blir :)

mer disk däremot :d

+100,78

Hedman
2011-08-04, 17:31
För mig brukar det ta 3-5 minuter att koka havregrynsgröt. Hur lång tid sparar man på att använda micron?

Jag brukar köra 2 min i micron.

Gurkyngel
2011-08-04, 17:51
Det är exakt 100 ggr godare med katrullkokning ;) och så himla praktiskt att kunna stå där o röra runt och ta av från plattan precis när konsistensen blivit perfeket. mycket lättare med fingertoppskänslan så att säga.

sen är det väl kanske en bov i dramat att jag inte äger en micro :P

knuckles
2011-08-09, 17:04
Tar ca 2dl havegryn och vatten, lite nötter ovanpå, en smula salt, LITE sylt och kanske müsli.

Pompere
2011-08-09, 21:00
http://chocolatecoveredkatie.com/chocolate-covered-recipes/all-things-oatmeal/
Riktig bra tips där inne!

xlucasx
2011-08-10, 13:13
Skapade en tråd innan jag hittade denna så jag kopierar mitt inlägg rakt av.

I vanliga fall brukar jag göra havregrynsgröt med olika baljväxter, frön, bär och annat harmlöst. Men idag när jag vaknade så var jag sugen på ordentlig mat men hade inte något alternativ hemma som var snabbt nog. Då slog det mig, ett citat från Lejonkungen, nämligen "sök bortom det du ser". Jag funderade ett tag på det citatet och bestämde mig, jag skulle göra en gröt på havergryn, linser, vitlök, sambal oelek och tomatpuré. Behöver jag säga att den gröten blev fantastisk? Aldrig mer tänker jag äta havregrynsgröt på det vanliga sättet, har man en gång smakat på den förbjudna frukten så kan man inte återvända. *drool*

isterbuk
2011-08-10, 14:50
Koka valfri mängd gröt med ägg i, rör om under tillagning. Därefter så pudrar du gröten med kanel och ställer i kylen. Ta ut gröten och släng på en (rejäl) klick med smör. Ät och njut :)

vicarious
2011-08-10, 14:51
Koka valfri mängd gröt med ägg i, rör om under tillagning. Därefter så pudrar du gröten med kanel och ställer i kylen. Ta ut gröten och släng på en (rejäl) klick med smör. Ät och njut :)

Vad är tanken bakom att kyla gröten och sen på med smör? Eller är tanken att gröten inte ska bli helt kall utan bara svalna lite? Måste ju vara göttast om smöret smälter =)

Morrris
2011-08-10, 14:52
Inte så bra att ställa in varma saker i kylen.

ThisIsTheOne
2011-08-10, 15:25
2 dl Apple Cinnamon (http://www.axa.se/sv/Produkter/Grot/?pid=797) från AXA + Body Science chokladkasein (1,75 dl pulver / 3 dl mjölk).

Alternativt bara vanlig havregrynsgröt kokad på spisen, toppad med generösa mängder honung och kanel.

isterbuk
2011-08-10, 18:24
Vad är tanken bakom att kyla gröten och sen på med smör? Eller är tanken att gröten inte ska bli helt kall utan bara svalna lite? Måste ju vara göttast om smöret smälter =)

Det får gärna vara precis så att smöret smälter väldigt långsamt då är det som godast tycker jag =)

Lellan
2011-08-10, 19:16
bara jag som är från stenåldern och kokar gröt i kastrull? tycker det blir 100 ggr bättre!

I min gröt har jag äpple, cashewnötter, kanel, vaniljvassle och en klick bregott. Sannerligen ett vinnande koncept!

100 gånger godare är faktiskt den korrekta siffran. Har varierat in absurdum men här är mina stående varianter:

Träningsdag: vanliga havregryn + vatten + salt + låg värme. Frysta bär i en skål. Shaka valfri smak med mjölk (om vaniljprotte, lite kardemumma, ev kanel i). Häll på gröt på bären, sedan protten.

Icke träningsdag: ovanstående fast vatten ist för mjölk.

Bären är slut? Skivat äpple el päron i. Sötsugen? Koka med banan, kanel till.

Lyxgröt: koka med torkad frukt, ät med mjölk o kanel, få ångest över för lite protein och dra ngra kokta ägg el äggvitor till = mättnad deluxe! :D

Extra lyx: ovanstående fast koka även med sötmandlar. Gärna lite lägre temp, längre koktid, mjuka mandlar, tårögd av att det är så frikking jäla gott.. *cupid*

Dance
2011-08-10, 20:51
Hör och häpna, åt en mycket god gröt idag i Iran!!!

Koka havregrynen i mjölk och ha även i lite grädde. Hacka i morötter och låt koka. Den som jag åt var dock ganska vattnig eller hur man nu ska uttrycka sig, inte lika fast som gröten är i Sverige. Salta och avnjut denna goda soppa =)!

StarkaUlf
2011-08-10, 21:04
Hör och häpna, åt en mycket god gröt idag i Iran!!!

Koka havregrynen i mjölk och ha även i lite grädde. Hacka i morötter och låt koka. Den som jag åt var dock ganska vattnig eller hur man nu ska uttrycka sig, inte lika fast som gröten är i Sverige. Salta och avnjut denna goda soppa =)!

Är det verkligen gröt när du kallar det soppa? ;)

LikeTheDog
2011-08-11, 07:36
Vatten
Havregryn
Jordgubbar (Andra bär går också bra, men frysta jordgubbar vinner på sin billighet)
Russin
Solroskärnor (Använder ibland pumpakärnor istället)
Rapsolja
Kanel
Honung

Kokar först upp jordgubbarna så att de tinar till lite, slänger i resten av ingredienserna, havregrynen kommer i sist.

Har sojadryck till min gröt. Ibland skivar jag upp ett päron eller äpple och har med i kokningen. Ingefära är gött också :) Även lite sojamjöl är rätt nice att ha i.

remindme
2011-08-11, 12:20
Bra tips det där med byta ut en dl vatten mot en dl mjölk. Samt att röra om ofta när man mikrar. Blev mycket godare!

paatrik
2011-08-12, 15:54
Havregrynsgröt smakar bäst, helt klart. Pga lägre kcal kör jag däremot med råg ibland (främst för större volym på samma kcal) men får den inte riktigt lika god. Trevligt med variation däremot, hursom, någon som sitter inne på tips kring råggröt? Den kan bli hård/torr och lite tråkig, har iofs lyckats få till den någorlunda på senare tid men den ska bli krämigare. Bär i kan nog hjälpa till och nötter förhjer all gröt enligt mig. OM ni rör under tiden så akta er för att micra samma tid som utan, kan bli för torrt/hårt.

Bendermannen
2011-08-12, 19:52
Havregrynsgröt smakar bäst, helt klart. Pga lägre kcal kör jag däremot med råg ibland (främst för större volym på samma kcal) men får den inte riktigt lika god. Trevligt med variation däremot, hursom, någon som sitter inne på tips kring råggröt? Den kan bli hård/torr och lite tråkig, har iofs lyckats få till den någorlunda på senare tid men den ska bli krämigare. Bär i kan nog hjälpa till och nötter förhjer all gröt enligt mig. OM ni rör under tiden så akta er för att micra samma tid som utan, kan bli för torrt/hårt.

Jag brukar göra min råggröt med linfrö och psylliumfrö. Blir riktigt krämigt och fint. Kör med ca 1,25 dl råg, 4,5 dl vatten och 1 msk av vardera frösort som bas (+salt efter smak).

Låt det gärna stå och dra sig lite innan tillagning.

Gurkyngel
2011-08-12, 20:25
Havregrynsgröt smakar bäst, helt klart. Pga lägre kcal kör jag däremot med råg ibland (främst för större volym på samma kcal) men får den inte riktigt lika god. Trevligt med variation däremot, hursom, någon som sitter inne på tips kring råggröt? Den kan bli hård/torr och lite tråkig, har iofs lyckats få till den någorlunda på senare tid men den ska bli krämigare. Bär i kan nog hjälpa till och nötter förhjer all gröt enligt mig. OM ni rör under tiden så akta er för att micra samma tid som utan, kan bli för torrt/hårt.

Äter gröt på rågflingor vareviga dag och det blir ALDRIG torrt.
Tar 40 g flingor, ca 2,5 dl vatten och lite salt. Kokar i kastrull. Stänger av plattan när det börjar bubbla och rör om i princip hela tiden. Tar av från plattan när jag uppnått önskad krämighet. Sedan ner i en tallrik och slår över en vassleshake (kan vara detta som råder bot på torrhet, men nää jag tror inte det faktiskt).
Vill man extra krämigt kan man ha i en klick bregott också...

Dance
2011-08-12, 20:30
Är det verkligen gröt när du kallar det soppa? ;)

ja men grejen är ju den att den som jag åt i iran var en soppa men minskar man mängden mjölk eller ökar mängden jhavregryn så blir det havregröt....give it a try;)

Bendermannen
2011-08-12, 20:36
Jag brukar göra min råggröt med linfrö och psylliumfrö. Blir riktigt krämigt och fint. Kör med ca 1,25 dl råg, 4,5 dl vatten och 1 msk av vardera frösort som bas (+salt efter smak).

Låt det gärna stå och dra sig lite innan tillagning.

oops! menade 3,5 dl vatten. :)

Maysan
2011-08-18, 18:42
Jag brukar använda 1-2 dl fiberhavregryn (beroende på hur hungrig jag är), blanda med vatten, 1 tesked Green Choice jordnötssmör...DONE. Kan förekomma sötningsmedel också.

Gröten får inte vara för vattnig eller för slabbig.
Jag värmer/kokar aldrig gröten. Orkar inte göra det på morgonen :Virro

Wooster
2011-08-18, 23:37
Jag brukar använda 1-2 dl fiberhavregryn (beroende på hur hungrig jag är), blanda med vatten, 1 tesked Green Choice jordnötssmör...DONE. Kan förekomma sötningsmedel också.

Gröten får inte vara för vattnig eller för slabbig.
Jag värmer/kokar aldrig gröten. Orkar inte göra det på morgonen :Virro

Haha fy fan, låter som rysk fängelsemat. Att micra tallriken är ju inte särskilt betungande? :P

Zapp Brannigan
2011-08-19, 08:40
Gröt som är så gott!

Standardfrukost för mig är:
35g havregryn
1 ägg
~200g vatten
Salt
Kakao

Till det blir det kesella blandat med jordgubbar/hallon/whatevva, vanilj och fun light.

http://i54.tinypic.com/25a4xp4.jpg

dalord
2011-08-19, 16:12
Hell yeah att det finns! Har själv lite olika varianter:

Mjölk är alltid ett måste
Lingon + Kanel
Äppelmos + Kanel
Skivad banan + Kanel

Som ni förstår är kanel ett stående inslag.

Maysan
2011-08-19, 18:10
Haha fy fan, låter som rysk fängelsemat. Att micra tallriken är ju inte särskilt betungande? :P
Rysk fängelsemat is the shiet :D haha

Ronn
2011-08-19, 18:28
Rysk fängelsemat is the shiet :D haha

Okokt havregryn med kallt vatten och kålrot, now we're talking gulag style.