handdator

Visa fullständig version : mjölksyra!


stora_starka_jätten
2003-12-16, 22:36
Hejsan jag undrar hur man ska träna för att det skall ta längre tid innan man får mjölksyra i benen ...

Hur ska man träna för att det skall ta längre tid innan man får mjölksyra när man springer, spelar hockey eller liknande saker?

mvh / jätten

Tanman
2003-12-16, 23:05
När det gäller styrketräning finns det nog andra som kan svara på forumet men vad gäller konditionsträning ska du försöka förskjuta din AT-tröskel "åt höger". Åt höger syftar på hur kurvan ser ut om du ritar upp den i ett diagram..jaja hursomhelst: träningen bör bestå av tempolopp/intervaller strax under/på mjölksyratröskeln. Mjölksyratröskel-fart är ungefär den fart du orkar hålla i 10km slätlöpning. Gör ett miltest och kolla hur fort du springer och sedan ska du hålla den farten under dina tempopass intervaller, ex:

Test 10km: 60min ger en kilometerfart på 6min/km. Då ska du träna tempolopp 3-5km i detta tempo för att förskjuta tröskeln.

Kör du intervaller (800-1500m) kan du dra av någon sek på kilometerfarten och vilan mellan intervallerna ska vara kort, kanske 30-45 sek.

AT-tröskeln är den arbetsintensitet där mjölksyranivån i blodet varken stiger eller sjunker, dvs kroppen bildar lika mycket syra som den kan skyffla bort. Går du över tröskeln stumnar du fort och går i väggen om du inte saktar ner.

Träna på!