handdator

Visa fullständig version : vill ner till 80kg hur når jag det?


mathiasoja
2011-08-02, 20:05
Jag har gått ifrån 120kg - 90kg och är 176 lång men jag anser att jag fortfarande vill ner till minst 80kg, jag gick ifrån 120-90kg på runt 1år men då tänkte jag inte på vad jag åt och drack allt för bra, vad ska jag göra för nå 80kg? jag har precis börjat jogga varannan dag och slänger in lite träningspass emellanåt men nu är frågan hur ska jag göra för nå 80kg? tack för alla svar jag får! det uppskattar jag!

Jokester
2011-08-02, 20:06
Börja med att läsa denna:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

mathiasoja
2011-08-02, 20:18
när jag gick ner ifrån 120-90kg så gymade jag hårt med en polare och nu när jag har haft pause för jobbet osv, så har jag inte gått ner så mycket, ska man börja träna hårt igen eller vad tycker du? för hårdträningen förbrukar mycket energi.

willtjam
2011-08-02, 20:28
Har du läst guiden som Jokester länkade till?

vicarious
2011-08-02, 20:29
för hårdträningen förbrukar mycket energi.

Spelar ingen roll. Du kan lika gärna låta bli att äta motsvarande mängd energi. Det viktiga är inte att (styrke)träningen förbrukar extra energi, utan att den hjälper kroppen behålla musklerna. Med styrketräning med i schemat så kommer viktnedgången primärt bestå av fett, vilket är idealt om man vill se bra ut när man väl är färdig.

Gald
2011-08-02, 22:02
Om du tycker om att styrketräna skulle jag rekommendera att styrketräna ett X antal dagar i veckan, detta kombinerat med nyttig mat alltså nyttiga fetter, hög protein halt samt lagom med kolhydrater, kan äta lite mer kolhydrater på dagarna då du tränar då du förbränner mer samt använder det som ett "bränsle"

Vad jag har lärt mig så är kosten det viktigaste vid viktnedgång, om du vill behålla muskler är det viktigt att du får i dig tillräckligt med protein för din kroppsvikt man brukar säga ca 2g protein per kg, i ditt fall borde du få i dig 180g protein dagligen om du vill spara din muskelmassa på bästa sätt, samt ligga på ett kaloriunderskott som du kan läsa mer om under länken som Jokester postade.

mvh

MagnusJ
2011-08-03, 08:53
Spelar ingen roll. Du kan lika gärna låta bli att äta motsvarande mängd energi. Det viktiga är inte att (styrke)träningen förbrukar extra energi, utan att den hjälper kroppen behålla musklerna. Med styrketräning med i schemat så kommer viktnedgången primärt bestå av fett, vilket är idealt om man vill se bra ut när man väl är färdig.
Ja kosten är viktigast. Har räknat kalorier i 3 veckor nu och legat på underskott varje dag. Har tappat 2,7 kg!! Utan någon cardio. Har kört styrketräning hårt dock. Tycker styrkan är bevarad. Men vikten kan diffa lite från dag till dag, men stabiliseras och man ser att man går ner.

Konfunderad över att att se vissa på gymet som säger de hatar de "tråkiga" löppassen där. Men vill bli av med magen. Sliter först 1 timme på löpbandet, sedan 1 timme styrketräning. Inte så bra upplägg. Brukar ge rådet att räkna kalorier. Men de verkar tycka det är jobbigare än att springa på det tråkiga löpbandet 1 timme varje dag. Sedan går de hem och äter utan att ha koll på kalorier. Kosten är VIKTIGAST!! Äter du mindre än du gör av med går du ner i vikt. Så börja ha superkoll på vad du äter och kör mycket styrketräning för att bevara muskler. :cool:

vicarious
2011-08-03, 08:59
Konfunderad över att att se vissa på gymet som säger de hatar de "tråkiga" löppassen där. Men vill bli av med magen. Sliter först 1 timme på löpbandet, sedan 1 timme styrketräning. Inte så bra upplägg.

Det beror helt enkelt på okunskap. Innan jag började träna och läsa här på Kolo trodde jag också att man var tvungen att springa massa för att gå ner i vikt. Inte förrän jag läst på en del förstod jag att det enklaste sättet att gå ner i vikt är att reglera kosten.

MagnusJ
2011-08-03, 09:28
Det beror helt enkelt på okunskap. Innan jag började träna och läsa här på Kolo trodde jag också att man var tvungen att springa massa för att gå ner i vikt. Inte förrän jag läst på en del förstod jag att det enklaste sättet att gå ner i vikt är att reglera kosten.

Samma för mig med. Körde alltid cardio på gymet. Har alltid varit hyfsat vältränad, med muskler. Men hade alltid fläskmagen. Fläsket som jag trodde var omöjligt att bli av med. Vänner sa till till mig, när jag skulle äta typ en jätteportion pasta med gräddsås: "du tränar ju, bara att äta". Nu vet jag bättre. Kosten är 75-80% av träningen skulle jag hävda. Resten är styrketräning och vila.

Ronn
2011-08-03, 09:52
Det är ju en sån image som alltid har förmedlats genom film och annan typ av media, dom som är fit kör alltid cardio.

Lite löjligt när man ser någon med rätt välutvecklad muskulatur bara köra cardio som träning i en film när man vet hur mycket tid dom egentligen spenderat under tunga vikter för att få dom resultaten. :)

vicarious
2011-08-03, 10:06
Samma för mig med. Körde alltid cardio på gymet. Har alltid varit hyfsat vältränad, med muskler. Men hade alltid fläskmagen. Fläsket som jag trodde var omöjligt att bli av med. Vänner sa till till mig, när jag skulle äta typ en jätteportion pasta med gräddsås: "du tränar ju, bara att äta". Nu vet jag bättre. Kosten är 75-80% av träningen skulle jag hävda. Resten är styrketräning och vila.

Ja det är en klassiker. "Men du som tränar kan ju äta vad som helst."

Vissa tror att bara för man lyfter lite skrot ett par gånger i veckan kan man äta vad som helst, för träningen smälter på något magiskt vis bort allt man stoppar i sig.

MagnusJ
2011-08-03, 11:26
Det är ju en sån image som alltid har förmedlats genom film och annan typ av media, dom som är fit kör alltid cardio.

Lite löjligt när man ser någon med rätt välutvecklad muskulatur bara köra cardio som träning i en film när man vet hur mycket tid dom egentligen spenderat under tunga vikter för att få dom resultaten. :)

Ja. Så mycket felaktigheter i media. Kvällspressen är ju direkta lögner ibland. Rubriker som: "få en fight club kropp på 1 månad", för att få en snygg kropp muskulös, men ändå väldeffad kropp krävs det först lång tid för att bygga muskler, sedan månader av bra kost för bäst resultat. Skulle vara sjukt nöjd om min kropp efter deffen är klar är i närheten av till exempel Ryan Reynolds eller Hugh jackman när det var i toppform. Man måste alltid tro att det är möjligt. För att citera journeys hit "Don't Stop Believin'." *flex*

mathiasoja
2011-08-03, 17:17
jag uppskattar alla svar jag har fått än så länge stort tack till alla!

Lychgate
2011-08-03, 17:24
Cardio och råa ägg gör en till mästare direkt. EYE OF THE TIGER!

Lika bra att ligga hemma i soffan och smutta vatten som att springa 3 mil och äta proteinbars för samma energi som bränts. ;)

mathiasoja
2011-08-04, 09:28
Cardio och råa ägg gör en till mästare direkt. EYE OF THE TIGER!

Lika bra att ligga hemma i soffan och smutta vatten som att springa 3 mil och äta proteinbars för samma energi som bränts. ;)


Jag vill endå bevara mina muskler så jag måste hålla igång med träning :P men jag har skärpt till min diet nu och får se om 1 månad vad resultaten blir :)

Lychgate
2011-08-04, 09:32
Jag vill endå bevara mina muskler så jag måste hålla igång med träning :P men jag har skärpt till min diet nu och får se om 1 månad vad resultaten blir :)

Jag drygade mig. ;) Heavy weight ska det vara!

mathiasoja
2011-08-04, 17:35
Jag drygade mig. ;) Heavy weight ska det vara!

jag vet att det är svårt och bygga muskler och gå ner på samma gång men så har jag gjort dom 30kg som jag har gått ner nu, så ska bara fixa till min diet och köra vidare :)