handdator

Visa fullständig version : Skada, "sena" från armhåla till handled.


Gober
2011-08-02, 18:50
Hej!

För ca en vecka sedan drog jag på mig en skada i armen. Smärtan känns när jag sträcker ut armen och då särskilt när jag sträcker ut armen och håller den ovan huvudet. Man kan känna en tråd eller sena i armhålan som är spänd som ett tight gummiband, det går att följa denna sena hela vägen från armhålan till brachialis och vidare ner i underarmen.

Senan syns tydligt i armhålan när jag sträcker upp armen ovan huvudet och syns även som tre utbuktningar/sträck på insidan av armen (brachialis).

Det är ingen enorm smärta, känns lite som att man stretchar ut armen lite för mycket och det ömmar även när jag trycker på armen när den är avslappnad.

Vad sjutton kan detta vara? det går ju nervtrådar längst hela armen, någon sena som går hela vägen som jag beskriver finns det väll inte?

Bör jag söka läkare eller ska man bara avakta? har tagit någon dags vila från gymmet nu men även testat att köra lite lättare och det är egentligen bara chins och dragövningar ovan huvudet som är uteslutet, men man vill ju inte förvärra detta. Känns nästan som att senan ska gå av när man sträcket ut armen då den är så spänd.


mvh

nyrjoh
2011-08-02, 18:54
Sök sjukgymnast eller läkare.

Gober
2011-08-02, 18:57
Sök sjukgymnast eller läkare.

Kommer gå till sjukgymnast om det inte går över men man vill ju höra om någon har varit med om liknande och kanske vet vad det kan vara.




råkade visst missa att lägga tråden i skador och rehab, sorry.

Sheogorath
2011-08-02, 20:14
Det finns ingen sådan sena. Däremot kan det vara någon av de stora nerverna som löper ner längs armen (exempelvis medianus eller ulnaris) som är irriterad.

Gober
2011-08-02, 20:26
Det finns ingen sådan sena. Däremot kan det vara någon av de stora nerverna som löper ner längs armen (exempelvis medianus eller ulnaris) som är irriterad.

Det är det jag misstänker, någon aning om vad man bör gör åt detta eller räcker det med att ta det lugnt med vikterna tills det blivit bättre, stretch?

Gober
2011-08-03, 16:14
En liten update med bild på vad jag menar med att man ser dessa "trådar" sticka ut.


http://i56.tinypic.com/2v356z7.jpg

stavgren
2011-08-03, 17:07
En kompis hade något liknande, det visade sig vara en ven som hade blvit inflammerad efter en operation. Samma kan också ske om du skulle få en blodpropp i ett ytligt kärl(Tromboflebit.)

Kolla upp det.

Gober
2011-08-03, 17:39
En kompis hade något liknande, det visade sig vara en ven som hade blvit inflammerad efter en operation. Samma kan också ske om du skulle få en blodpropp i ett ytligt kärl(Tromboflebit.)

Kolla upp det.

Tror inte det är i en ven eftersom det löper längs hela armen, Tromboflebit låter ju dock väldigt otrevligt, och dödligt. Ska ringa och få tid i morgon, sjukgymnast eller läkare vet inte vad som är bäst i detta fall.

Anders The Peak
2011-08-03, 18:12
Åderbrock heter det där men jag tror att du ska konsultera en läkare för det.

Gober
2011-08-03, 18:41
Åderbrock heter det där men jag tror att du ska konsultera en läkare för det.

Men det tror jag inte det är, det är ju trådar som ligger utanpå venen. Känns ju inte så troligt att hela venen från armhålan till handleden plötsligt fått brock. Däremot så är ju den stora venen man även ser full av blod/pump så det är ju inte så konstigt att den är stor.

Men jag ska ringa vårdcentralen i morgon så jag kan få en bedömning, är det Tromboflebit så dör man ju i 4 fall av 5 har jag hört ;-)

Sheogorath
2011-08-03, 19:43
Om du menar de små tvärgående knutor på venerna är det ju bara venklaffarna. De måste finnas där för att hindra blodet från att rinna tillbaka när muskelpumpen för blodet tillbaka till hjärtat.

http://www.arthursclipart.org/medical/circulatory/valves%20in%20vein%203.gif

Gober
2011-08-03, 21:27
Om du menar de små tvärgående knutor på venerna är det ju bara venklaffarna. De måste finnas där för att hindra blodet från att rinna tillbaka när muskelpumpen för blodet tillbaka till hjärtat.


blir mer och mer förvirrad. Allt jag vet är att dom där sakerna jag satt pilar på har inte funnits där innan och jag känner dom som tjocka trådar, är ju inte bra på venen utan går rakt över och jag känner dom hela vägen genom armen. Från Armhålan där det också är en spänd tråd som står rakt ut vertikalt i armhålan när jag håller armen rakt ovan huvudet.