handdator

Visa fullständig version : Vakuumfriterat?


Lallle
2011-08-02, 16:50
Hejsan. Käkade precis vakuumfriterade grönsaker. Riktigt goda, men vad innebär det att de är vakuumfriterade? Är det onyttigt?

King Grub
2011-08-02, 16:54
Det är en fritös som är konstruerad för att fritera i en vakuumkammare. Det är bättre än vanlig fritering, eftersom temperaturerna kan hållas lägre utan att själva friteringen blir sämre, vilket gör att mängden cancerogen akrylamid blir signifikant lägre. Dessutom lär mängden fett den friterade varan suger åt sig bli lägre.

Lallle
2011-08-02, 17:08
Tack.

Sniggel
2011-08-02, 19:43
Är det inte risk att oljan kokar vid vakuum? Vad för avdunstningstemperatur får en typisk olja i vakuum?

Sverker
2011-08-03, 05:57
Du deodoriserar oljor vid ca 200 grader C och några få mBar. Det skadar inte oljan utan gör den bättre genom att aggresiva eller illaluktande ämnen kokas bort. Givetvis har triglyceriderna en kokpunkt men jag antar att den ligger >100 grader varmare, eller så vid de trycken som gäller i vakuumfrittering..


Jag har aldrig hört talas om vakuumfrittering tidigare. Det låter spännande.
Går det att hålla syret borta och omedelbart koka bort vattnet kommer oljan att hålla sig fräsch längre och det bildas mindre fria fettsyror, peroxider etc.

snarlik
2011-08-03, 09:56
Jag kan intyga att dessa grönsaker är kanon! Stapelvara till middagarna på fjällvandringar. Rotrukterna är sådär, men bönorna och morötterna är super.

Exempelvis
200g (färskvikt) torkad lövbiff
150g snabbris
150g vakumfriterade grönsaker
1 påse bearnaisesåspulver
Lite olja

Koka ris, kött och såspulver. När det är klart, häll i lite olja och blanda med grönsakerna.