handdator

Visa fullständig version : Vassle vs. Kasein


tobnotch
2011-08-02, 10:52
Det är mycket snack om olika protein så måste fråga: (har även läst mycket i andra trådar utan att egentligen förstå ut eller in)

Innan och efter träning intar jag EAA. För att få i mig tillräckligt med protein/dag så intar jag även proteintillskott under dagens gång. Det jag inte förstår är om det är bäst att ta vassle eller kaseinprotein tillsammans med måltiderna under dagen? Bör man göra skillnad på träningsdag och vilodag?

Vassle hjälper muskeluppbyggnaden (=inta under träningsdagens gång?)
Kasein motverkar muskelnedbrytningen (=inta under vilodagar?)

Jag har ingen aning, klargör är ni snälla! Det skulle uppskattas enormt! :hbang:

King Grub
2011-08-02, 10:58
Om du skall ta det tillsammans med måltider av någon anledning spelar det nog ingen roll alls.

tobnotch
2011-08-02, 11:41
Om du skall ta det tillsammans med måltider av någon anledning spelar det nog ingen roll alls.

Felskrivet av mig. Jag tar det mellan måltiderna, men äter vanlig mat under dagen också (såklart).

Istället för att fråga vad som är "bäst" så kan jag fråga, hur gör ni? Så kanske det blir lättare att svara!
Ex. använder ni vassle eller kasein under dagen, och varför det ena eller det andra?

Eira
2011-08-02, 11:45
om jag köper kassein är de endast för att jag gillar smakerna på dem jag testat och man kan ha de i matlagning/bakning... Annars e det vassle innan o efter träning. Lägger inge fokus alls på kassein om jag inte har lite stålar över och är sugen på att göra nåt nytt recept.

Eddie Vedder
2011-08-02, 11:46
använder ni vassle eller kasein under dagen, och varför det ena eller det andra?

Båda. Tar det blandat med filmjölk eller yoghurt i gröt. Valet beror på vilken smak jag är sugen på.

vicarious
2011-08-02, 11:59
Vassle är betydligt billigare. Använder endast kasein i mitt sista mål för dagen.

King Grub
2011-08-02, 12:11
Felskrivet av mig. Jag tar det mellan måltiderna, men äter vanlig mat under dagen också (såklart).

Istället för att fråga vad som är "bäst" så kan jag fråga, hur gör ni? Så kanske det blir lättare att svara!
Ex. använder ni vassle eller kasein under dagen, och varför det ena eller det andra?

Det finns ingen anledning att använda annat än vassle till det (annat än ev smakpreferenser).

tobnotch
2011-08-02, 12:22
Tack för svaren! Kolo <3