handdator

Visa fullständig version : efter 27 kilo mindre


Joha
2011-08-02, 00:55
Tjabba!
Jag har gått ner 27 kilo sen januari i år och har nu nått en vikt där jag känner att jag är nöjd och vill börja bygga muskler igen. Enligt king grubs deffguide är en viktminskning på 0.5 kg per vecka bra för att inte försämra ämnesomsättningen, men jag har snittat 1kg per vecka...
Med det sagt så är jag osäker på vad som är smartast att göra. Ska jag tex lägga mig på energibalans ett tag efter en sådan lång deff? Finns det någon med kanske lite erfarenhet eller bättre kunskap som kan ge lite goda råd? Om det är till någon hjälp så är jag 19 år, 194 cm, nuvarande vikt 93 kg och hade gymmat i ca 2 och ett halvt år innan jag började gå ner i vikt.
tack så mycket.

Lychgate
2011-08-02, 07:53
Bra jobbat med viktnedgången!

Med balans/viktuppgång är det först och främst dina egna mål som är viktigt. Själv skulle jag rekommendera att sakta öka på det dagliga energi intaget och inte gå från t.ex. 2000 till 3000 direkt och hitta den praktiska energibalansen då teorin svänger vilt ibland.

Ronn
2011-08-02, 08:09
Bra jobbat.

Jag tycker du ska ligga på balans till en början, dels för att du kommer börja med låga vikter och träna teknik och dels för att du sannolikt kommer se "newbie-gains" trots balans. När du börjar märka att du stagnerar i vikterna då kan du öka och lägga dig på överskott.

Edit: Läste kanske lite för snabbt, ser att du tränat förut så tekniken kanske redan infinner sig, fast tycker inte du ska öka kosten ändå förens du börjar stagnera med vikterna.