handdator

Visa fullständig version : Vad händer om en LCHF-fantast drar i sig 500 g kolhydrater?


Rikard Jansson
2011-08-01, 21:51
Någon som går så maximalt lågt på kolhydrater man bara kan (0?).

Diabeteschock? Exceptionellt cp-tryck?

Vunnis
2011-08-01, 21:54
MikaelJ blir trött! :D

Lychgate
2011-08-01, 21:54
Skiter tegel pga fibret?

Medusa
2011-08-01, 21:55
När jag körde extrem ketodiet i två månader under 20g per dag i 2,5 mån, dom helgerna varannan och ibland varje vecka då jag fyllde på med 1-1,5 kg kolhydrater på 24 timmar så blev jag oerhört trött, slö, uppsvälld, sov oerhört mycket, kändes otroligt märkligt.

mikaelj
2011-08-01, 22:11
Som Medusa. Någon som tränar regelbundet har god insulinkänslighet, så det händer inte så mycket med blodsockret.
Postat via en mobil enhet

Rikard Jansson
2011-08-01, 22:12
Märkligt :O Varför blir det så?

Doctor Snuggles
2011-08-01, 22:14
Man förlorar äntligen de sladdriga kilona runt magen.

kettlebellGuden
2011-08-01, 22:58
Efter 10 dagar på ~0g kolhydrater och sen tryckt i mig något kilo malto så resulterade det mest i att jag somnade och fick lite ångest.

icey81
2011-08-02, 00:41
Detta kommer jag erfara först på söndag, efter dryga två månader i ketos. Det kommer bli intressant om inte annat.

StampChamp
2011-08-02, 00:46
Mer fyllig större och ett jävla tryck i träningen!

Klein
2011-08-02, 00:58
Jag ser inte meningen med att cykla kolhydratsintaget. Självklart bör varje dags matintag vara av typen som fungerar på sikt.

Sverker
2011-08-02, 05:48
Som Medusa. Någon som tränar regelbundet har god insulinkänslighet, så det händer inte så mycket med blodsockret.
Postat via en mobil enhet

Men glukos är mycket värdefullt för hjärnan så efter en period utan glukos har kroppen maximerat sin förmåga att skicka ut all glukos som finns till hjärnan. Insulinkänsligheten är nästan noll efter en period i ketios. Blodsockret kommer alltså att sticka i höjden tills kroppen har hunnit justera mängden insulin och insulinreceptorerna ute i kroppen.

OneManArmy
2011-08-02, 05:59
Trötthet och uppsvälld dagen efter :P

Eddie Vedder
2011-08-02, 08:42
Men glukos är mycket värdefullt för hjärnan så efter en period utan glukos har kroppen maximerat sin förmåga att skicka ut all glukos som finns till hjärnan.

En tid utan glukos? Det är ju omöjligt.

z_bumbi
2011-08-02, 09:20
Om vem som helst ökar sitt intag av kolhydrater med 500 g på väldigt kort tid så blir de nog ganska så trötta, väljer man dessutom väldigt snabba källor så är det nästan garanterat.
Fast sen kommer det underbara med en rad träningspass där kroppen har massor av energi.

Alxndr
2011-08-12, 21:46
Glykogen syntas kommer uppregleras vid kolhydratsreducerad kost, och sen när man smäller i sig mycket KH på en gång kommer en överkompensation att ske, dvs personen kommer lagra extra mycket glykogen. Det kallas för kolhydratsladdning när man tömmer glykogendepåerna för att sedan fylla upp dem.

Sverker
2011-08-13, 06:13
En tid utan glukos? Det är ju omöjligt.

Dietär glukos givetvis:D

Sverker
2011-08-13, 06:20
Glykogen syntas kommer uppregleras vid kolhydratsreducerad kost, och sen när man smäller i sig mycket KH på en gång kommer en överkompensation att ske, dvs personen kommer lagra extra mycket glykogen. Det kallas för kolhydratsladdning när man tömmer glykogendepåerna för att sedan fylla upp dem.

Visst. Det visade Saltin redan på 60-talet.
Men då gällde några enstaka dagar, enbart för att tömma glykogenförråden.


Men en cyklist ketodiet kommer att skicka ut stora mängda fria fettsyror och ketonkroppar i blodet. Det tar några dagar och kroppen anpassar sig att förbränna fettet ( köra beta-oxidationen ).
Att i detta ögonblicket fylla på med glukos gör att kroppen under en tid kommer att dämpa hormonsignalerna och tömma blodet på fett innan glukosen börjar att användas....ungefär.

MrBulk
2011-08-13, 08:56
Jag kör lchf och ibland kan jag slänga i mig en påse med 2-3hg godis och jag märker ingen skillnad med välmåendet eller med träningen det enda är lite illamående men det kände jag även när jag åt blandkost och åt godis.

Alxndr
2011-08-13, 09:26
Eftersom fett kräver mer syre för att förbrännas har antalet mitokondrier uppreglerats hos den ketogene personen. När personen smäller i sig KH får den fyllda glykogendepåer samt i och med uppregleringen av antalet mitokondrier har personen en ökad förmåga att förbränna både glykogen och fett, vilket innebär att personen presterar bättre (blir "KH-dopad").

Detta är bara teorier, så ta det med en skopa salt.

Eddie Vedder
2011-08-13, 09:54
Dietär glukos givetvis:D

Ja fast det behövs ju bevisligen inte.

A.Steinbach
2011-08-13, 12:36
Eftersom fett kräver mer syre för att förbrännas har antalet mitokondrier uppreglerats hos den ketogene personen. När personen smäller i sig KH får den fyllda glykogendepåer samt i och med uppregleringen av antalet mitokondrier har personen en ökad förmåga att förbränna både glykogen och fett, vilket innebär att personen presterar bättre (blir "KH-dopad").

Detta är bara teorier, så ta det med en gigantisk skopa salt.

Sådär.

Frank Nilsson teorier ja.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3269686&postcount=7