handdator

Visa fullständig version : Hur gör ni som har mycket pengar?


sjufyrasju
2011-08-01, 20:28
Ja ni som har mycket pengar, flashar ni eller gör ni allt för att dölja det? Pratar ni om era pengar?
Upplever ni att folk blir avundsjuka när ni kan köpa de prylar ni vill eller åka på resor?

xodd
2011-08-01, 20:28
Vad är mycket pengar? :P

sjufyrasju
2011-08-01, 20:31
Så mycket så du inte behöver bry dig om pengar... typ

snej
2011-08-01, 20:34
Så mycket så du inte behöver bry dig om pengar... typ

Så många som har det så gott ställt lär du nog inte hitta här. Att ha så mycket pengar så man inte behöver bry sej om pengar öht, då får man ha MYCKET pengar.

feyin
2011-08-01, 20:36
Dom månader man får både CSN och fet lön, typ efter lov, har man mycket pengar då? :D

Bjuder polare på mat, bärs, osv.

agazza
2011-08-01, 20:37
för att vara från ett litet samhälle uppe i norrland har jag relativt hög inkomst för min ålder.

Jag pratar aldrig om det, jag slösar aldrig pengar, många hemma bränner mer än mig på våran lilla håla till krog genom att köpa champagne och låtsas vara stekare.

Av dom som vet vad jag har för inkomst har typ hälften av dom blivit puckon, tror att dom ska få supa gratis och slippa betala bensin vid resor osv bara för att dom slöa kukarna inte orkar jobba själva.

Det värsta jag vet är att dra på sig onödiga utgifter. Jag behöver ingen fräsig bil eller boende på exklusiva ställen.

Jag vill ha en skattebefriad diesel och en bondgård på vischan med ett stort garage och en bil lyft och en schysst altan, sen är jag nöjd med livet.

Ademius
2011-08-01, 20:40
Det värsta som finns är ju folk som ska skryta eller "flasha med cash" så att säga. Har man mycket pengar förväntar jag mig att man sköter det på ett snyggt sätt och inte slösar överdrivet på onödiga flashiga saker och att "visar att man har pengar". Spara långsiktigt istället och köp det du behöver och vill ha utan att göra det för statusens skull eller för att sticka ut. Jag känner ett flertal personer som har "mycket pengar" utan att göra någon grej av det.

snej
2011-08-01, 20:42
+100k i månaden så hade man väl mer eller mindre kunnat leva som man ville. Grejen är bara den att när du väl levt så ett tag så har du skaffat dej mer o mer utgifter o dyrare vanor, så då ''räcker inte'' de pengarna till heller til slut. Man vänjer/anpassar sej grymt fort vid en hög inkomst..

Ademius
2011-08-01, 20:48
+100k i månaden så hade man väl mer eller mindre kunnat leva som man ville. Grejen är bara den att när du väl levt så ett tag så har du skaffat dej mer o mer utgifter o dyrare vanor, så då ''räcker inte'' de pengarna till heller til slut. Man vänjer/anpassar sej grymt fort vid en hög inkomst.. Vilket jag tycker är sjukligt. Det vill säga att justera upp sina kostnader efter inkomsten. Låter långt vettigare att spara de pengarna och använda de till något långsiktigt alternativt större utgift än att bara spendera allt varje månad.

En vän till mig definierade förresten nyligen att "ha det gott ställt" eller vara rik som att vara ekonomisk oberoende. Den definitionen vet jag inte riktigt om jag håller med om.

Pansartax
2011-08-01, 20:51
+100k i månaden så hade man väl mer eller mindre kunnat leva som man ville.

Wow verkligen? Du kan inte ha hög standard.

Antingen så går man till ett ställe där alla andra också flashar eller också bryr man sig bara inte, inte direkt så man beställer in veckans öl på krogen bara för att inte verka rik.

I boston tea party med filip och fredrik som gick på kanal 5 förr pratade man om att vara ekonomiskt oberoende, tror det låg runt 500 miljoner.

snej
2011-08-01, 20:53
Vilket jag tycker är sjukligt. Det vill säga att justera upp sina kostnader efter inkomsten. Låter långt vettigare att spara de pengarna och använda de till något långsiktigt alternativt större utgift än att bara spendera allt varje månad.

Jag sparar ett par tusen varje månad, inte mer. Vill göra det jag känner för, när jag känner för det. Gillar att leva i nuet. Och ju mer jag tjänar ju mer unnar jag mej, så jag anpassar mej helt klart uppåt i takt med inkomsten. Jag är väldigt ekonomisk så sätt, har absolut inga problem att spara ihop pengar, men jag sparar inte ''onödigt'' mycket (i mina ögon) utan bara det jag behöver. Men men alla är vi olika!

snej
2011-08-01, 20:56
Wow verkligen? Du kan inte ha hög standard.

Antingen så går man till ett ställe där alla andra också flashar eller också bryr man sig bara inte, inte direkt så man beställer in veckans öl på krogen bara för att inte verka rik.

I boston tea party med filip och fredrik som gick på kanal 5 förr pratade man om att vara ekonomiskt oberoende, tror det låg runt 500 miljoner.

Haha, jo, som sagt det är ju en definitionsfråga :D
Jämför bara det med talaren innan ;)
Men en inkomst på ca 100k i månaden hade gett en mer ''realistisk'' känsla av att inte behöva bry sej om pengar. 500 mille är ju bara en fantasi.

mattepatte
2011-08-01, 21:02
Finns två olika sorters ekonomiskt oberoende tycker jag.
100k i månaden, man har råd med hus, sommarstuga, båt, flera bilar och semester när man vill, äta ute mycket etc.
Men för att vara helt ekonomiskt oberoende så tycker jag fan man behöver typ en miljard.
Ha yacht, 1000 kvm hus i flera länder, bugatti veyron, koenigsegg etc, men som sagt allt det är bara överflöd. jajajajaaj inte så intressant.

Albatross
2011-08-01, 21:02
Jag snålar.

Pengar är ändå värdelösa så länge man måste gå upp varje dag för att tjäna dom.
Varje gång klockan ringer är ett nederlag liksom.

snej
2011-08-01, 21:04
Finns två olika sorters ekonomiskt oberoende tycker jag.
100k i månaden, man har råd med hus, sommarstuga, båt, flera bilar och semester när man vill, äta ute mycket etc.
Men för att vara helt ekonomiskt oberoende så tycker jag fan man behöver typ en miljard.
Ha yacht, 1000 kvm hus i flera länder, bugatti veyron, koenigsegg etc, men som sagt allt det är bara överflöd. jajajajaaj inte så intressant.

Jo men du har ju helt rätt i det. Det är en definitionsfråga, vad som är att inte behöva tänka på pengar.

polka_griis
2011-08-01, 21:05
Det värsta som finns är ju folk som ska skryta eller "flasha med cash" så att säga. Har man mycket pengar förväntar jag mig att man sköter det på ett snyggt sätt och inte slösar överdrivet på onödiga flashiga saker och att "visar att man har pengar".
Aldrig förstått varför så många stör sig på det. På vilket sätt påverkar det dig att andra "slösar" pengar?

snej
2011-08-01, 21:06
Jag snålar.

Pengar är ändå värdelösa så länge man måste gå upp varje dag för att tjäna dom.
Varje gång klockan ringer är ett nederlag liksom.

Eller så skulle du försöka hitta ett annat jobb.

sjufyrasju
2011-08-01, 21:12
Jag menar mest mattepattes definition av mycket pengar, fast behöver inte ens vara så mycket.
Min undran grundar sig att även jag tycker att det är fantastiskt odrägligt med personer som flashar med sina pengar. Jag är student å umgås mest bland studenter som behöver vända på varje krona å där känns det som man hela tiden måste tänka på vad man visar. Tex har jag aldrig på mig någon klocka i skolan, beställer alltid den billigaste maten på menyn när vi är ute å äter, eller i alla fall aldrig dyrare än någon annan.

Eddie Vedder
2011-08-01, 21:13
Angående "slöseri" tycker jag att det är värre bland folk som INTE har mycket pengar. Jag tror det är ett sätt att med konsumtion försöka "stiga upp ett snäpp på den sociala stegen" och kunna visa upp saker för att ens riktiga ekonomi känns skamlig. Men det är off topic, hursomhelst är poängen att jag hellre ser att de som har råd att slösa slösar än de som inte har råd och låter räkningar och mat bortprioriteras för lyxkonsumtion.

Spartansk
2011-08-01, 21:16
Själv är jag fattig som en kyrkråtta, men har polare som är ekonomiskt oberoende pokermiljonärer. De är precis likadana som när jag lärde känna dem i gymnasiet, det vill säga normala, trevliga människor. Skillnaden är att de har fina lägenheter, stora tv-apparater, fina kläder, etc.

fotbollskungen
2011-08-01, 21:16
Vilket jag tycker är sjukligt. Det vill säga att justera upp sina kostnader efter inkomsten. Låter långt vettigare att spara de pengarna och använda de till något långsiktigt alternativt större utgift än att bara spendera allt varje månad.

En vän till mig definierade förresten nyligen att "ha det gott ställt" eller vara rik som att vara ekonomisk oberoende. Den definitionen vet jag inte riktigt om jag håller med om.



Varför spara större delen av pengarna tills man är 65 för att sedan köpa sig en fin båt för att resa världen runt? När man kan leva nu när man förmodligen mår som bäst och klarar av att göra allt och ändå kunna spara undan mycket pengar?

Pungis
2011-08-01, 21:17
Jag har en polare som är rik. Ung och miljoner på banken.
Hade hon inte sagt det hade jag inte haft en aning. Bjuder hon på en drink väntas hon att man bjuder igen liksom.

Sen att hon daltade om hon skulle köpa en ny laptop när den var 3 år gammal och skitsunkig kändes lite.. JÄTTESNÅLT


Jag tror det är väldigt få rika som är balanserade. Antingen bränner dom rubbet eller så snålar dom ihjäl sig.

Ademius
2011-08-01, 21:19
Jag sparar ett par tusen varje månad, inte mer. Vill göra det jag känner för, när jag känner för det. Gillar att leva i nuet. Och ju mer jag tjänar ju mer unnar jag mej, så jag anpassar mej helt klart uppåt i takt med inkomsten. Jag är väldigt ekonomisk så sätt, har absolut inga problem att spara ihop pengar, men jag sparar inte ''onödigt'' mycket (i mina ögon) utan bara det jag behöver. Men men alla är vi olika!
Om det känns bäst för dig så, jag skulle mest få ångest bara. Kapitalförstöring and what not.

Finns två olika sorters ekonomiskt oberoende tycker jag.
100k i månaden, man har råd med hus, sommarstuga, båt, flera bilar och semester när man vill, äta ute mycket etc.
Men för att vara helt ekonomiskt oberoende så tycker jag fan man behöver typ en miljard.
Ha yacht, 1000 kvm hus i flera länder, bugatti veyron, koenigsegg etc, men som sagt allt det är bara överflöd. jajajajaaj inte så intressant. Min definition på ekonomisk oberoende skulle snarare vara att ha det så gott ställt att man inte behöver jobba för att försörja sig. Leva på räntepengar och utdelningar i princip. Alternativt äga (eller deläga), men inte aktivt driva ett företag som kontinuerligt genererar en hygglig vinst. Måste man jobba så måste man ju i någon mån tänka på pengar?
Jo men du har ju helt rätt i det. Det är en definitionsfråga, vad som är att inte behöva tänka på pengar.
Den sistnämnda typen som mattepatte beskrev skulle jag snarare beskriva som att "ha för mycket pengar" alternativt ha "löjligt mycket pengar".
Aldrig förstått varför så många stör sig på det. På vilket sätt påverkar det dig att andra "slösar" pengar? För att det beror på varför personen gör det. Om du gör det för att visa dig bättre och rikare än andra är du automatiskt en douche. Du tycker inte det är vidrigt att traska och vaska? Det är extremt få människor som kommer undan med att köra sportbil utan att få douchestämpeln på sig. Problemet är när du göra något enbart för att skryta och visa "status". Det är snarare respektlöst mot folk som inte har det lika bra ställt att öppet slösa onödigt mycket med pengar på onödiga saker.

Lasse Kongo
2011-08-01, 21:20
Sverige i ett nötskal, man får säga att man har dåligt med pengar, knapert osv, men man får fan inte säga att; jag har det bra, jag har mycket pengar, gott ställt osv.

Som sagt Sverige i ett nötskal, Svenskar känns ofta som syradoppade individer som stör sig på alla som har det bättre än de själva, bittra, tjuriga, svårt att släppa loss utan lite alkohol innanför västen och det gäller i allra största grad när det ska pratas pengar, alla är inte så, men väldigt många svenskar är så.


Den här är kul tex, ofta om man frågar någon hur mycket de tjänar (vilket man såklart inte ska fråga som svensk) får man svaret "jag får väl ut typ runt 18-20k efter skatt"

Vadå "typ" "väl"? Har man en fast månadslön så vet väl iallafall jag exakt på öret vad jag får ut


Självklart kan man ha ob etc men man har ju bra koll på vad man tjänar, inte ungefär, typ, runt.

Man ska inte skämmas för att man har mycket pengar, det är en sak som är säker iallafall.

snej
2011-08-01, 21:25
Om det känns bäst för dig så, jag skulle mest få ångest bara. Kapitalförstöring and what not.


Jag skulle få ångest när jag är 65, går i pension och har 10 miljoner på banken men inte levt och gjort det jag dröm om när jag var ung. Så det är helt klart olika sätt att se på vad man prioriterar här i livet.

Ademius
2011-08-01, 21:29
Varför spara större delen av pengarna tills man är 65 för att sedan köpa sig en fin båt för att resa världen runt? När man kan leva nu när man förmodligen mår som bäst och klarar av att göra allt och ändå kunna spara undan mycket pengar? Varför? För att det är väldigt få människor som har den typen av ekonomi att de kan äta kakan och ha kakan kvar. Det verkar snarare väldigt vanligt att belåna sig upp över öronen och ständigt försöka leva över sina tillgångar och försöka få det att gå ihop. Sådant beteende skrämmer mig.. jag tänker på amorteringsfria lån, att låna till konsumtion, att helt sakna eller ha väldigt liten buffert och att omedelbart "bränna lönen" och att "inte veta vart pengarna tar vägen". Det rimligaste vore såklart att hitta en avvägning däremellan där man kan unna sig det man vill ha och också spara långsiktigt.

Jag kanske har lite annorlunda perspektiv, men jag skulle värdera att ha privatekonomisk stabilitet och en betydande finansiell säkerhet långt mycket högre än att varje månad "unna mig" det jag vill ha.

pwnyou
2011-08-01, 21:31
Om det känns bäst för dig så, jag skulle mest få ångest bara. Kapitalförstöring and what not.

Min definition på ekonomisk oberoende skulle snarare vara att ha det så gott ställt att man inte behöver jobba för att försörja sig. Leva på räntepengar och utdelningar i princip. Alternativt äga (eller deläga), men inte aktivt driva ett företag som kontinuerligt genererar en hygglig vinst. Måste man jobba så måste man ju i någon mån tänka på pengar?

Den sistnämnda typen som mattepatte beskrev skulle jag snarare beskriva som att "ha för mycket pengar" alternativt ha "löjligt mycket pengar".
För att det beror på varför personen gör det. Om du gör det för att visa dig bättre och rikare än andra är du automatiskt en douche. Du tycker inte det är vidrigt att traska och vaska? Det är extremt få människor som kommer undan med att köra sportbil utan att få douchestämpeln på sig. Problemet är när du göra något enbart för att skryta och visa "status". Det är snarare respektlöst mot folk som inte har det lika bra ställt att öppet slösa onödigt mycket med pengar på onödiga saker.Så du tycker att människor med bra kropp absolut inte ska få visa sig? Att rika personer inte får visa att de är rika? Att en intelligent person inte får visa att han är det? Att en snygg person måste dölja det på bästa sätt?

Inser du inte att det är genetiskt att vilja visa sig intelligent, snygg, vältränad, vänlig och rik, så att man ökar status och kan få en bättre partner -> Sprider sina gener bättre? Varför klagar du på detta? U mad?

Varför ska man träna, göra sig snygg, jobba och plugga för om man ändå inte får visa resultatet? Sousse.

snej
2011-08-01, 21:34
Varför? För att det är väldigt få människor som har den typen av ekonomi att de kan äta kakan och ha kakan kvar. Det verkar snarare väldigt vanligt att belåna sig upp över öronen och ständigt försöka leva över sina tillgångar och försöka få det att gå ihop. Sådant beteende skrämmer mig.. jag tänker på amorteringsfria lån, att låna till konsumtion, att helt sakna eller ha väldigt liten buffert och att omedelbart "bränna lönen" och att "inte veta vart pengarna tar vägen". Det rimligaste vore såklart att hitta en avvägning däremellan där man kan unna sig det man vill ha och också spara långsiktigt.

Jag kanske har lite annorlunda perspektiv, men jag skulle värdera att ha privatekonomisk stabilitet och en betydande finansiell säkerhet långt mycket högre än att varje månad "unna mig" det jag vill ha.

Men du, nu drar du ju skräckexemplen. Det finns något som kallas balans. Och jag tycker inte det är några som helst problem att hålla den, har gjort så i 12 år. Det måste ju inte vara antingen eller. Men jag vet mycket väl hur många sådana personer som du pratar om det finns.

goodie
2011-08-01, 21:38
så du tycker att människor med bra kropp absolut inte ska få visa sig? Att rika personer inte får visa att de är rika? Att en intelligent person inte får visa att han är det? Att en snygg person måste dölja det på bästa sätt?

Inser du inte att det är genetiskt att vilja visa sig intelligent, snygg, vältränad, vänlig och rik, så att man ökar status och kan få en bättre partner -> sprider sina gener bättre? Varför klagar du på detta? U mad?

Varför ska man träna, göra sig snygg, jobba och plugga för om man ändå inte får visa resultatet? Sousse.

+1

polka_griis
2011-08-01, 21:40
För att det beror på varför personen gör det. Om du gör det för att visa dig bättre och rikare än andra är du automatiskt en douche. Du tycker inte det är vidrigt att traska och vaska? Det är extremt få människor som kommer undan med att köra sportbil utan att få douchestämpeln på sig. Problemet är när du göra något enbart för att skryta och visa "status". Det är snarare respektlöst mot folk som inte har det lika bra ställt att öppet slösa onödigt mycket med pengar på onödiga saker.
Nej jag tycker inte det är vidrigt att vaska, har iofs aldrig sett någon göra det men om jag gjorde det skulle jag nog bara tänka kul för den personen att han/hon har så mycket pengar.

Tycker inte heller att det är respektlöst mot fattiga att visa att man har mycket pengar, det är ju på inget sätt något som hindrar dem att tjäna pengar, snarare tvärt om.

Tycker rika borde vara stolta och inte dra sig för att visa det. Det ligger trots allt väldigt mycket talang och/eller hårt arbete bakom deras rikedom. (I de flesta fall)

Ademius
2011-08-01, 21:40
Så du tycker att människor med bra kropp absolut inte ska få visa sig? Att rika personer inte får visa att de är rika? Att en intelligent person inte får visa att han är det? Att en snygg person måste dölja det på bästa sätt?

Inser du inte att det är genetiskt att vilja visa sig intelligent, snygg, vältränad, vänlig och rik, så att man ökar status och kan få en bättre partner -> Sprider sina gener bättre? Varför klagar du på detta? U mad?

Varför ska man träna, göra sig snygg, jobba och plugga för om man ändå inte får visa det? Sousse. Nu går du off topic rätt hårt. Jag säger att det inte är så lämpligt att skryta om att man har pengar. Allt sorts skrytande är dock rätt värdelöst. Att överdrivet framhäva och göra en poäng av att vara sig förmer än andra. Vad är syftet? Bekräftelse? Känns snarare som att det är osäkra personer som skulle hålla på så.

Yes mad. När det går till överdrift, när nu det är. Klart man kan visa det, men man får ju ha lite finess också. Att vara en besserwisser, se ned på andra och vara extremt ytlig, springa barkropp inne i stan och vaska kanske inte är att visa sin bästa sida direkt?

Sosse är jag väldigt långtifrån, men jag avskyr alla typer av skrytande. Alltså att överdrivet framhäva något. Med det sagt bör man givetvis inte aktivt gömma något heller.

Ademius
2011-08-01, 21:46
Men du, nu drar du ju skräckexemplen. Det finns något som kallas balans. Och jag tycker inte det är några som helst problem att hålla den, har gjort så i 12 år. Det måste ju inte vara antingen eller. Men jag vet mycket väl hur många sådana personer som du pratar om det finns. Det är för att det är otroligt vanligt. Gissa varför regleringen går åt det håll det går. Varför minsta kontantinsatsen ökats, tal om att lagstifta krav på amortering på bolån osv. Klart det finns något som kallas balans, men många verkar sakna rim och reson. Det blir nog lätt så när många skiter i att planera och "göra vad de känner för". Jag förstår att du tycker annorlunda och kan inget annat än gratulera dig att du hittat en balans som fungerar bra för dig
Nej jag tycker inte det är vidrigt att vaska, har iofs aldrig sett någon göra det men om jag gjorde det skulle jag nog bara tänka kul för den personen att han/hon har så mycket pengar.

Tycker inte heller att det är respektlöst mot fattiga att visa att man har mycket pengar, det är ju på inget sätt något som hindrar dem att tjäna pengar, snarare tvärt om.

Tycker rika borde vara stolta och inte dra sig för att visa det. Det ligger trots allt väldigt mycket talang och/eller hårt arbete bakom deras rikedom. (I de flesta fall) Det visar att pengar har ett mycket lägre värde än vad det upplevs för andra.

Jokester
2011-08-01, 21:49
Så du tycker att människor med bra kropp absolut inte ska få visa sig? Att rika personer inte får visa att de är rika? Att en intelligent person inte får visa att han är det? Att en snygg person måste dölja det på bästa sätt?

Inser du inte att det är genetiskt att vilja visa sig intelligent, snygg, vältränad, vänlig och rik, så att man ökar status och kan få en bättre partner -> Sprider sina gener bättre? Varför klagar du på detta? U mad?

Varför ska man träna, göra sig snygg, jobba och plugga för om man ändå inte får visa resultatet? Sousse.

För mig är inte den typen av partner bättre där man måste göra sig till och flasha med pengar, status etc för att få intresse.

http://www.motivationalz.com/pictures/you_have_5_seconds.jpg

Larsson85
2011-08-01, 22:09
Jag skulle tro att jag har aningen mer pengar än vad som är normalt vid min ålder samt tjänar lite bättre, men det märks knappast på min livsstil. För mig har pengar mer blivit ett verktyg för att försöka skaffa mer pengar. Jag aktar mig för att börja leva på sparade pengar, utan försöker att ha någon form av sparande varje månad så att jag inte gör av med allt.

Ibland kan det kännas lite paradoxalt (typ idag) när börsen dyker och man nästan har förlorat en månadslön samtidigt som man går och drar sig för att köpa en tv för hälften av summan.

Fd_Megatuttarna
2011-08-01, 22:11
Låt folk visa hur mycket de vill. Vafan är det för jävla sätt att inte tillåta människor att leva som de vill?

Det är först när folk tror att de är bättre än andra för att de har pengar som det sticker i ögonen på mig. Ni vet den där "jag är exklusiv för jag har pengar"-attityden, man är bara trevlig mot andra rika personer o.s.v.

Rahf
2011-08-01, 22:17
Låt folk visa hur mycket de vill. Vafan är det för jävla sätt att inte tillåta människor att leva som de vill?

Det är först när folk tror att de är bättre än andra för att de har pengar som det sticker i ögonen på mig. Ni vet den där "jag är exklusiv för jag har pengar"-attityden, man är bara trevlig mot andra rika personer o.s.v.

Det är oftast folk som vuxit upp med pengar som har den attityden. De som kämpat för det har sällan några problem att ta en bärs med 'pöbeln'.

Jokester
2011-08-01, 22:18
Låt folk visa hur mycket de vill. Vafan är det för jävla sätt att inte tillåta människor att leva som de vill?

Det är först när folk tror att de är bättre än andra för att de har pengar som det sticker i ögonen på mig. Ni vet den där "jag är exklusiv för jag har pengar"-attityden, man är bara trevlig mot andra rika personer o.s.v.

Nyrika menar du? Aka uppkomlingar. Många som haft pengar hela sina liv brukar inte ha behovet av att flasha runt med dem. Att de tycker att de står över andra är dock sant, vet inte hur mycket det har att göra med pengar dock.

martikainen
2011-08-02, 07:24
Jag skulle aldrig i livet gå in på krogen och köpa en flaska champagne för att visa hur mycket pengar jag har på kontot, jag skulle heller inte köpa svindyra kläder eller hyra lyxbil bara för att glassa och visa sig rik i.

Däremot har jag inga problem att köpa vad jag än vill ha, resa utomlands flera gånger per år, ha städhjälp hemma och bjuda polare på mat/dricka när det är något speciellt tillfälle.
Jag spar så att jag kan överleva ett par månader utan inkomst (och just nu till hus iof) men skulle aldrig få för mig att spara majoriteten av de "överflödiga" pengarna bara för att någon säger att man bör göra så, jag kan dö om en vecka, vad har jag för nytta av pengarna på banken då (jag har inga barn).
Jag tror ingen ser mig som att jag skryter med min inkomst, om dom gör det så är det bara den svenska jävla avundsjukan som härjar.

Tilläggas kan att jag är uppväxt med väldigt lite pengar (ensamstående arbetslös mamma) hade situationen varit annorlunda hade jag säkert behandlat pengar annorlunda

shut teh face
2011-08-02, 08:16
Tror ingen här är tillräckligt rik för att ens svara på frågan, men rent generellt så kan man väl få tala om folk i ens närhet. Och där är det lika stor skillnad på rika individer som fattiga individer; alltså stor skillnad. Det går inte att generalisera här.

Men hade jag haft en miljard på banken så hade jag köpt ett normalt fint hus, bil och fortsatt jobba, jag hade inte slösat eller flashat..

Eddie Vedder
2011-08-02, 08:21
Som sagt Sverige i ett nötskal, Svenskar känns ofta som syradoppade individer som stör sig på alla som har det bättre än de själva, bittra, tjuriga, svårt att släppa loss utan lite alkohol innanför västen och det gäller i allra största grad när det ska pratas pengar, alla är inte så, men väldigt många svenskar är så.

Vilka andra länder har du erfarenhet av där högljutt skryt om saker ingen frågat om är så accepterat? Jag tror då rakt inte att jag bemöts av beundran om jag går in på en pub i Irland och börjar skrävla om hur sjukt rik jag är och börjar vaska öl. Eller en krog i Spanien, Frankrike eller vadsomhelst. Men du som dömer ut svenskar sådär vet förstås mer än mig så upplys oss okunniga. :)

Det är för att det är otroligt vanligt. Gissa varför regleringen går åt det håll det går. Varför minsta kontantinsatsen ökats, tal om att lagstifta krav på amortering på bolån osv.

Kanske på grund av anledningen jag skrev först. Alltså inte att de rika lyxkonsumerar, utan att de som INTE är rika vill förefalla rika genom att visa upp sin konsumtion. Det vill säga det skrytet du pratar om fast från människor som inte har råd egentligen.

Tryman
2011-08-02, 08:59
Jag tror det är väldigt få rika som är balanserade. Antingen bränner dom rubbet eller så snålar dom ihjäl sig.

Vad är balanserat?

För att det beror på varför personen gör det. Om du gör det för att visa dig bättre och rikare än andra är du automatiskt en douche. Du tycker inte det är vidrigt att traska och vaska? Det är extremt få människor som kommer undan med att köra sportbil utan att få douchestämpeln på sig. Problemet är när du göra något enbart för att skryta och visa "status". Det är snarare respektlöst mot folk som inte har det lika bra ställt att öppet slösa onödigt mycket med pengar på onödiga saker.

Så om jag skulle haft mycket pengar skulle jag inte få spendera dom på vad jag vill utan att behöva smussla med det?

eng
2011-08-02, 09:00
Finns två olika sorters ekonomiskt oberoende tycker jag.
100k i månaden, man har råd med hus, sommarstuga, båt, flera bilar och semester när man vill, äta ute mycket etc.
Men för att vara helt ekonomiskt oberoende så tycker jag fan man behöver typ en miljard.
Ha yacht, 1000 kvm hus i flera länder, bugatti veyron, koenigsegg etc, men som sagt allt det är bara överflöd. jajajajaaj inte så intressant.

En definition på välbeställd som jag tyckte var vettig. Lyder ungefär att man ska kunna fortsätta med precis samma livsstil som tidigare i minst 10 år (på kapital + ränta) om man säger upp sig imorgon. Kallas även Fuck Off-money, vilket gör att man är oberoende av löneslaveri och kan säga upp sig omedelbart om man blir osams med arbetsgivaren eller att ens egna företag skulle gå i putten.
Ger betydligt större trygghet än någon LAS eller A-Kassa.

Det viktiga här är inte en massiv penninghög.
Utan en livsstil utan höga fasta kostnader samt ett regelbundet sparande som ger ständigt ökad passiv inkomst med ränta på ränta effekten. Så kan man nå dit som svensson utan att leva som en kyrkråtta. Bara man är tillräckligt disciplinerad att inte blåser allt sparande på något roligt varje gång man börjar få ett liten buffert.

Lite inspiration för sparandet är Warren Buffet eller sådana som i sin tur inspirerats av honom t.ex. http://40procent20ar.blogspot.com/

Angående ursprungsfrågan kan jag inte svara, hör inte dit.
Men om jag hade mycket pengar, skulle jag resa mer, köpa en gård utan lån på lagom avstånd från stan.
Jobba på konsultbasis med ett kontrakt där jag har stor frihet att jobba när jag vill.
Skita i vad folk tycker.

Kappman
2011-08-02, 09:01
De som blivit rika på "vanligt" sätt håller normalt sett nere kostnaderna även då det är ett faktum - och det är också den viktigaste delen av deras mentalitet för att just bli rika. Detta tänk bär de med sig till graven. De köper sällan något som inte är en investering och de arbetar för att de tycker det är roligt, för att bygga upp en förmögenhet som ger dem större möjlighet att förfoga över sin egen tid och göra roliga saker, till skillnad från en stor del av befolkningen som arbetar för att kunna spendera.

De som är ovarsamma med pengar (flashar) är de som aldrig fått lära sig pengars verkliga värde (läs använder pappas betalkort) och de som normalt sett arbetar för att spendera och som vinner eller ärver en stor summa.

Det är sagt att det enda sättet att bli lycklig av mycket pengar är att ge bort överflödet till välgörande ändamål. Att uträtta saker för andra människor.

3182
2011-08-02, 10:24
En anhörig till mig har studerat i ca 15 år för att uppnå den ersättningen (säkert 100k/mån) han har idag. Under hans år som student hade han två små barn samt en fru att försörja. Hans betalningsanmärkningar avlöste varandra, trots att hans föräldrar var stenrika och skulle kunna hjälpa honom bara han lyfte luren. Idag, efter extrem fattigdom, är han kvitt prickarna, och har en fin anställning. Han köper inga märkvärdiga kläder eller äter aldrig någonsin ute. Han har en lgh (1,5a) i staden där han jobbar, och äger en stuga (65 kvadrat) i ett av Sveriges snabbast växande fjällområden, där han innan sin anställning bodde permanent under tiden han sökte jobb. Han kör en ny bil. Han har tre dyra gitarrer. Det är allt. Han beter sig precis så som man önskar att alla "nyrika" skulle bete sig. Heder åt honom, och de som är som honom.

Anton Fräs
2011-08-02, 11:42
Förstår inte människor som irriterar sig på folk som spenderar pengar. De är ju deras pengar?!

Att skryta vitt och brett om hur mycket pengar man har är en annan femma men att bara köpa saker man vill ha gör ju ingen skada. Håller med Eddie Vedder i hans exempel med folk som lyxkonsumerar utan att ha ekonomi till det.

persson93
2011-08-02, 12:20
Pengar är ju till för att spenderas? Varför ska man då störa sig på folk som har mer pengar än en själv? Som någon sa så är det så typiskt svenskt att inte våga prata om sin inkomst osv, tjänar du bra så köp då det du vill ha och lev som du vill.

Sen är det ju en annan femma med dem som försöker visa upp sig brutalt mycket och alltid pratar om hur mycket pengar dem har, såna kan jag tycka illa om. Själv kommer jag från en välställd familj, jag har jobbat åt farsans firma sen jag var 11, har nästan alltid fått sköta min egen ekonomi och har aldrig haft ont om pengar. Men bara för att jag idag har ganska så mycket mer än de flesta i min ålder går jag inte omkring och "flashar". Visst, jag har en fin motorcykel, märkeskläder osv. Men jag försöker ändå vara ödmjuk och inte säga att jag har mycket pengar, det finns folk som verkligen har det dåligt ställt och tycker det känns lite orättvist mot dom.

Ademius
2011-08-02, 14:28
Kanske på grund av anledningen jag skrev först. Alltså inte att de rika lyxkonsumerar, utan att de som INTE är rika vill förefalla rika genom att visa upp sin konsumtion. Det vill säga det skrytet du pratar om fast från människor som inte har råd egentligen.
Vilket såklart är ett ännu sjukligare beteende. Förstår inte grejen med att ha behovet att verka rik när man faktiskt inte är det. Om man nu skulle vara rik, varför måste man tvunget överdrivet framhäva det och vara extremt ovarsam med pengar?
Så om jag skulle haft mycket pengar skulle jag inte få spendera dom på vad jag vill utan att behöva smussla med det? Läste du ens mitt inlägg eller förstod du bara inte innebörden av det?
Förstår inte människor som irriterar sig på folk som spenderar pengar. De är ju deras pengar?!

Att skryta vitt och brett om hur mycket pengar man har är en annan femma men att bara köpa saker man vill ha gör ju ingen skada. Håller med Eddie Vedder i hans exempel med folk som lyxkonsumerar utan att ha ekonomi till det. Det är ju just det som är problemet. Inte vad de konsumerar, utan varför. Är det för att skryta och visa status är det ett feltänk från början. Folk får spendera sina pengar som de vill, så länge de inte gör det för att skryta. Gör de ingen stor grej över det hela har jag inte problem med det.

Pengar är ju till för att spenderas? Varför ska man då störa sig på folk som har mer pengar än en själv? Som någon sa så är det så typiskt svenskt att inte våga prata om sin inkomst osv, tjänar du bra så köp då det du vill ha och lev som du vill.

Sen är det ju en annan femma med dem som försöker visa upp sig brutalt mycket och alltid pratar om hur mycket pengar dem har, såna kan jag tycka illa om. Själv kommer jag från en välställd familj, jag har jobbat åt farsans firma sen jag var 11, har nästan alltid fått sköta min egen ekonomi och har aldrig haft ont om pengar. Men bara för att jag idag har ganska så mycket mer än de flesta i min ålder går jag inte omkring och "flashar". Visst, jag har en fin motorcykel, märkeskläder osv. Men jag försöker ändå vara ödmjuk och inte säga att jag har mycket pengar, det finns folk som verkligen har det dåligt ställt och tycker det känns lite orättvist mot dom. Folk vill i regel inte tala öppet om sin inkomst eftersom det är en känslig fråga. Pengar har olika innebörd för olika personer. Det har ingenting med att våga eller inte. Det är inte konstigt att vara mer eftertänksam och försiktig om man inte har så gott om pengar. Alla kanske inte heller vill att alla ska veta svart på vitt hur mycket du tjänar. Det du nämner i andra stycket är just det som är problemet. Inte att någon har mycket pengar, men att de skryter om det.

Eddie Vedder
2011-08-02, 14:49
Vilket såklart är ett ännu sjukligare beteende.

Sjukligt får stå för dig. Du verkar ju å andra sidan alltid vara av åsikten att du är normen och att andra gör fel. Jag tycker det är olyckligt att det förekommer men jag skulle inte patologisera det.

Tryman
2011-08-02, 14:53
text

Nu var du lite mer återhållsam i din ton, tackar för det.
Tycker du drog alla med sportbil över en kam. Kan garantera att du skulle kalla folk för douche bara för att de har ett stort intresse i bilar.

Biceps
2011-08-02, 15:13
Skiter väl i vad folk gör för sina pengar.
Det enda jag ogillar är människor som kvantifierar människovärdet i hur mkt man har på banken/i huset/annan tillgång.

Zoidy
2011-08-02, 16:54
En anhörig till mig har studerat i ca 15 år för att uppnå den ersättningen (säkert 100k/mån) han har idag. Under hans år som student hade han två små barn samt en fru att försörja. Hans betalningsanmärkningar avlöste varandra, trots att hans föräldrar var stenrika och skulle kunna hjälpa honom bara han lyfte luren. Idag, efter extrem fattigdom, är han kvitt prickarna, och har en fin anställning. Han köper inga märkvärdiga kläder eller äter aldrig någonsin ute. Han har en lgh (1,5a) i staden där han jobbar, och äger en stuga (65 kvadrat) i ett av Sveriges snabbast växande fjällområden, där han innan sin anställning bodde permanent under tiden han sökte jobb. Han kör en ny bil. Han har tre dyra gitarrer. Det är allt. Han beter sig precis så som man önskar att alla "nyrika" skulle bete sig. Heder åt honom, och de som är som honom.

Ja. Usch om man faktiskt hade använt pengarna man tjänade. Svensk avundsjuka i ett nötskal. Är det verkligen så himla jobbigt om nån råkar ha en finare bil än vad du har? Eller om de har råd med semester fler ggr om året än vad du har? Fattar inte hur du och andra kan bli så himla upprörda över sånt. Vem fan bryr sig? Kul för honom om han har pengar, det har han ganska säkert jobbat arslet av sig för att få, och då är det väl självklart att han också ska få använda dem? Trams.

Yes
2011-08-02, 17:25
Om jag hade råd skulle jag gasa runt i Ferrarisar och BMW's. Äga några lyxiga hus och lägenheter, ha en egen chaufför till min Rolls Royce och klä mig i dyra designerkläder. Givetvis skulle jag även fixa ett perfekt bländvitt leende så folk slås av häpnad varje gång jag visar hur glad jag är.

Min sanslöst snygga, smarta och framgångsrika fru skulle såklart få dyra kläder och smycken så hon alltid kan skina när hon är med mig. När åldern börjar ta ut sin rätt skulle jag se till att hon fick den bästa plastikkirurgen - om hon vill det.

Ska det ut och festas blir det såklart flashiga klubbar i New York, och det lär inte direkt vara husets vin som dricks på 5-stjärniga restauranger.

Frågar någon hur mycket pengar jag har blir svaret: vet inte, men det är ASMYCKET. Dessutom skänker jag inte ett öre till uteliggare och välgörenhet.

Jag undrar hur många som skulle säga "bra jobbat!" och fråga hur jag åstadkommit allt, och hur många som skulle spotta på en och repa ens bil.

Nu lär jag aldrig få reda på det, men nog är det fascinerande hur många det är som hatar framgång.

von huff
2011-08-02, 18:50
Har man råd så varför inte höja sin livskvalitet lite?Det finns såklart de som råsnålar och aldrig köper nånting men hur kul är det?Jag tycker att man skall spara en del men jag skulle nog slösa mer om jag hade råd med det

agazza
2011-08-02, 21:54
Irritationsmomentet hos många är nog hos folket som egentligen inte tjänar många tusen mer än gemene man men försöker få det att verka så.
Sen finns det ju dom som lever på släktens ihoptjänade pengar och behöver hävda sig med dom, sen finns det dom som sköter det snyggt också.

sen har vi ju den lilla skaran som blir deprimerad av att aldrig få den där känslan av att dom själva gjort någonting bra, när alla andra bara definierar dom efter deras ärvda pengar.

Ademius
2011-08-02, 22:38
Sjukligt får stå för dig. Du verkar ju å andra sidan alltid vara av åsikten att du är normen och att andra gör fel. Jag tycker det är olyckligt att det förekommer men jag skulle inte patologisera det. Jag tycker ansvarslöst och sjukligt. Min självbild bygger mycket riktigt på att jag inte medvetet gör något som jag själv tycker är fel. Rimligen har man andra problem om man känner att man måste lyxkonsumera fast man inte har råd för att verka tillräckligt rik. Istället för att bara acceptera sin nuvarande situation för vad den är och inte ständigt försöka leva över sina tillgångar. Att du tycker det är rätt eller normalt att leva över sina tillgångar får stå för dig.
Nu var du lite mer återhållsam i din ton, tackar för det. Tycker du drog alla med sportbil över en kam. Kan garantera att du skulle kalla folk för douche bara för att de har ett stort intresse i bilar.
Nej, men det är möjligt att jag skulle kalla många för douche eller helt från vettet. Det beror dock lite på hur personen i frågas situation ser ut och varför personen överhuvudtaget skaffade bilen. Det är mindre lyckat att köpa sportbil för att skryta och det är mindre lyckat att köpa en sportbil och totalt skära ned på allt annat för att ha råd med en sportbil som man knappt vågar köra. Alla som köper sportbilar behöver inte vara en douche, men den överväldigande majoriteten verkar vara det. Eftersom det just är ett statusobjekt som används för att skryta med. Har man en tillräckligt god ekonomi i övrigt och köper bilen utan syftet att använda den för att skryta med så fine. Jag anser det fortfarande svårt att äga statusprylar som huvudsakligen används för att skryta med utan att skryta. Det går, men det är svårt.

r3mpuh
2011-08-03, 03:51
Irritationsmomentet hos många är nog hos folket som egentligen inte tjänar många tusen mer än gemene man men försöker få det att verka så.
Sen finns det ju dom som lever på släktens ihoptjänade pengar och behöver hävda sig med dom, sen finns det dom som sköter det snyggt också.

sen har vi ju den lilla skaran som blir deprimerad av att aldrig få den där känslan av att dom själva gjort någonting bra, när alla andra bara definierar dom efter deras ärvda pengar.Vad är det för fel på ärvda pengar? :Virro

Yes
2011-08-03, 04:46
Nej, men det är möjligt att jag skulle kalla många för douche eller helt från vettet. Det beror dock lite på hur personen i frågas situation ser ut och varför personen överhuvudtaget skaffade bilen. Det är mindre lyckat att köpa sportbil för att skryta och det är mindre lyckat att köpa en sportbil och totalt skära ned på allt annat för att ha råd med en sportbil som man knappt vågar köra. Alla som köper sportbilar behöver inte vara en douche, men den överväldigande majoriteten verkar vara det. Eftersom det just är ett statusobjekt som används för att skryta med. Har man en tillräckligt god ekonomi i övrigt och köper bilen utan syftet att använda den för att skryta med så fine. Jag anser det fortfarande svårt att äga statusprylar som huvudsakligen används för att skryta med utan att skryta. Det går, men det är svårt.
Vad du egentligen säger är att allt som sticker i dina missunsamma ögon är ett problem. För vad mer har du att gå på än antaganden och psykologiseringar? Hur många ägare av dyra sportbilar har du träffat? Hur väl känner du dem? Hur många av dem har faktiskt pratat om sin ekonomi? Typ... nånstans runt noll, eller?

Tryman
2011-08-03, 06:26
vad du egentligen säger är att allt som sticker i dina missunsamma ögon är ett problem. För vad mer har du att gå på än antaganden och psykologiseringar? Hur många ägare av dyra sportbilar har du träffat? Hur väl känner du dem? Hur många av dem har faktiskt pratat om sin ekonomi? Typ... Nånstans runt noll, eller?

+1

Zoidy
2011-08-03, 07:50
Vad du egentligen säger är att allt som sticker i dina missunsamma ögon är ett problem. För vad mer har du att gå på än antaganden och psykologiseringar? Hur många ägare av dyra sportbilar har du träffat? Hur väl känner du dem? Hur många av dem har faktiskt pratat om sin ekonomi? Typ... nånstans runt noll, eller?

Bra sagt

Eddie Vedder
2011-08-03, 07:54
Att du tycker det är rätt eller normalt att leva över sina tillgångar får stå för dig.

Vilken sorts normalitet syftar du på? Statistisk normalitet ja. Evaluativ nej.

agazza
2011-08-03, 11:30
Vad är det för fel på ärvda pengar? :Virro

Inget alls, jag hade gärna haft en bunt. Men endel från rika familjer har det daltats med hela livet så dom kan ingenting själva, när dom sedan får pengar som dom klarar sig resten av livet på finns det heller ingen motivation för dom att göra någonting av sig själva.

Det uppstår oftast ett fruktansvärt bekräftelsebehov och dom får ett beteende som en unge i trotsåldern.

Hemi
2011-08-03, 12:04
Hade hög lön en gång, hade även mycket pengar, livet går för det mesta dock upp och ned. Jag startade några företag (det var vad pengarna gick till) och försatte mig i skulder, studerade vidare utan någon speciellt bra utdelning, nu har jag både bra dåligt med pengar igen, bra lön men skuld, som alla andra verkar det som.

mattepatte
2011-08-03, 12:18
en på www.garaget.org skriver såhär i sin profil och han äger en Lamborghini Gallardo.

VAD KOSTA BILEN ? *kolla på blocket!*
- HUR FORT GÅR BILEN? *sök på google*
- HUR HAR DU RÅD? *HUR FAN KAN MAN VA SÅ DÅLIGT UPPFOSTRAD SÅ MAN FRÅGAR*

Fattar inte vad problemet är med att fråga hur har du råd a.k.a vad jobbar du med?
Man vill väll ha tips och ideér?
Hela The Pursuit of Happyness drivs ju av att Will Smith (vad han han spelar nu heter nu igen) att han frågar en med Ferrari vad han jobbar med, för att sen arbeta häcken av sig för att fixa samma arbete.
Och filmen är baserad på en verklig berättelse ja.
Bara undrar, kanske borde fråga han vad problemet med den frågan är, kriminell?
Är alla rika sånna.
Hade jag vart rik hade jag älskat hjälpa andra.

agazza
2011-08-03, 12:24
Hade hög lön en gång, hade även mycket pengar, livet går för det mesta dock upp och ned. Jag startade några företag (det var vad pengarna gick till) och försatte mig i skulder, studerade vidare utan någon speciellt bra utdelning, nu har jag både bra dåligt med pengar igen, bra lön men skuld, som alla andra verkar det som.

Några företag?

Jag lyssnar gärna på den här historien :)

Hemi
2011-08-03, 12:26
Några företag?

Jag lyssnar gärna på den här historien :)

"Företag" låter stort men behöver inte vara det. Man kan vara ensam, ha dem vilande, köra säsong osv...

Min historia skulle tråka ut dig:).

agazza
2011-08-03, 12:37
Synd, hade varit kul att se vad du satsade på, varför, vad som gick snett osv. Att försöka hålla i flera företag är inte världens lättaste

Hemi
2011-08-03, 12:46
I mitt fall, för dålig narrow down, för få klienter.

Carolinew
2011-08-03, 12:52
Ang. dyra sportbilar så beror det ju helt på vad man prioriterar i livet. Tycker jag att bilar är roligare och viktigare än ett fint boende, resor eller annat så får jag väl för tusan tycka det och ha min lilla sportbil ifred utan att folk skall komma och hacka på mig och säga att jag borde ha pengarna på banken istället, köpa ett större boende eller ta ut min semester som jag kanske valt att jobba på för att bilen är viktigare.

Låt folk prioritera som de vill med sina pengar.

snej
2011-08-03, 13:00
Låt folk prioritera som de vill med sina pengar.

+1. stfu ffs wtf maddafakkers!

egge
2011-08-03, 13:05
Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag köpt vad jag kände för utan att ta hänsyn till andra personers eventuella avundsjuka.

I övrigt så har jag samma syn på pengar som snej, lev livet för fan.

hultman
2011-08-03, 13:34
Skiter fullständigt i vad folk gör med sina pengar. Är det viktigt med statusprylar så får de väl köpa det. Precis som att man kan vända på varje krona för att börja leva vid pensionsdagen när livet ändå är över...

Själv bränner jag det mesta direkt. Lever du i nuet har du inget missat.

kettlebellGuden
2011-08-03, 13:41
Ni får det till att låta som något svårt att bli ekonomiskt oberoende :(

hultman
2011-08-03, 13:47
Ni får det till att låta som något svårt att bli ekonomiskt oberoende :(

Det är jävligt svårt. Särskilt i Sverige. Nu kanske vi har lite olika definition av uttrycket dock.

agazza
2011-08-03, 13:50
Det är jävligt svårt. Särskilt i Sverige. Nu kanske vi har lite olika definition av uttrycket dock.

Man skulle kunna klara sig på räntan av 8 miljoner men det blir ju inte lyxliv direkt, och redan dit är det fruktansvärt svårt att komma på någorlunda snabb tid:(

hultman
2011-08-03, 13:57
Man skulle kunna klara sig på räntan av 8 miljoner men det blir ju inte lyxliv direkt, och redan dit är det fruktansvärt svårt att komma på någorlunda snabb tid:(

Det är ju väldigt subjektivt. Och hade jag haft åtta miljoner hade de inte legat och ruttnat på banken...

Minimjölk
2011-08-03, 13:59
Det är inte jättesvårt att tjäna ihop och spara pengar om man lever ekonomiskt och tänker långsiktigt. Däremot är det svårt att bli ekonomiskt oberoende med ett vanligt kneg då det krävs mycket pengar för att nå dit. Ett stort problem är inflationen. För de allra flesta är det svårt att hitta ett jobb med en löneutveckling som håller jämn nivå med rådande inflation. Vad är det för mening att ha varit duktig och sparat ihop låt säga 300K när alla hus i närheten gått upp 500K på samma tid?

Pengars värde känns nästan helt urvattnat nu för tiden. Var på Tivoli i Köpenhamn igår med familjen. EN dag där för två vuxna och två små barn; kostnad ca 4000kr. Då valde vi ändå att hålla igen en hel del på kostnaderna. Hade någon sagt åt mig för 10-15år sedan att jag 2011 skulle spendera 4000kr på en dag på denna nöjespark skulle jag kanske inte stå och vela på om jag skulle lyxa till det och köpa en extra kula glass för 3kr mer. :)


Att sitta med en lön på 100K plus är ju självklart en bra förutsättning för att ha det bra men man efter skatten är betald etc. så räcker det inte till så mycket mer än ett standard-leverne med hus-bil etc. Vill man kunna leva i sus och dus måste man troligtivs komma upp i 250K i månaden eller mer. Allting handlar ju dock om prioriteringar och vad man själv anser lyxigt. Vissa anser det lyxigt att gå på krogen och lägga 500kr på en flaska vin medan andra inte ens skulle överväga att bjuda sina vänner på en flaska för mindre än än minst 10gånger det beloppet.

Oavsett hur mycket pengar man har finns det möjlighet att ändra sitt liv och sina perspektiv så att man inte känner sig rik.

shut teh face
2011-08-03, 14:38
Det är olika för många människor.. man kan klara sig med lite pengar om det man blir lyckligast av kanske är att vara i naturen, spendera tid med familjen, läsa, vara fri etc.

En lärare jag hade var smart (tycker jag iaf) och snålade rejält tills han var 35 år, då köpte han en stor gård (mer som ett litet litet slott) och hyrde sedan ut delar av detta i små lägenheter. Sen gick han i pension och med små utgifter (inga lån) så kunde han göra det han blev lycklig av resten av sitt liv vilket var träffa familjen, måla, plocka svamp osv. :P

Det är kanske kul att spendera allting under 10-15 år, men hur känns det sen, vad kommer man ihåg och vad ska du göra resten av livet? Tjäna mer pengar som du slösar upp. För MIG är valet jäääävligt enkelt, att leva enkelt, sparsamt, smart under 10-20 år för att sedan kunna njuta. Alternativet är ju liksom idiotiskt för mig, spendera allting på vad, materiella saker? Det är bara dumt.

agazza
2011-08-03, 14:52
text.

Hur är reglerna på det där i sverige? I norge får du hyra ut skattefritt så länge du själv bor i största delen av huset, så många köper svinstora hus och delar upp det i flera studentlägenheter och tar övervåningen själv.

Ett huslån på typ 2-4 miljoner i en studentstad där behovet finns, sedan delar dom upp bottenvåningen i typ 4 sovrum med gemensamt kök och toalett.

Cirka 5000kr studenten tar dom också. 20k i månaden utan att behöva betala skatt*screwy* land

shut teh face
2011-08-03, 14:57
Hur är reglerna på det där i sverige? I norge får du hyra ut skattefritt så länge du själv bor i största delen av huset, så många köper svinstora hus och delar upp det i flera studentlägenheter och tar övervåningen själv.

Ett huslån på typ 2-4 miljoner i en studentstad där behovet finns, sedan delar dom upp bottenvåningen i typ 4 sovrum med gemensamt kök och toalett.

Cirka 5000kr studenten tar dom också. 20k i månaden utan att behöva betala skatt*screwy* land
Vet inte hur det funkar alls faktiskt. :) Men man lär ju tjäna lite cash iaf.

polat
2011-08-03, 14:57
Jag säger bara: BRAT - BRAT - STEK - STEK - PAPPA BETALAR - PAPPA BETALAR ;D

kettlebellGuden
2011-08-03, 15:20
Det är jävligt svårt. Särskilt i Sverige. Nu kanske vi har lite olika definition av uttrycket dock.

passiv inkomst som täcker ens fasta utgifter + grundläggande mat är min definition på ekonomiskt oberoende. Vad är din?

hultman
2011-08-03, 15:25
passiv inkomst som täcker ens fasta utgifter + grundläggande mat är min definition på ekonomiskt oberoende. Vad är din?

Att kunna köpa (nästan) exakt vad man vill utan att oroa sig över saldot på kontot. Detta inrangerar fina fastigheter, båtar, bilar osv. En rimlig siffra på hur mycket pengar som krävs är cirka 100 miljoner. Och sådana människor känner jag ingen. Förmodligen ingen annan här inne heller.

kettlebellGuden
2011-08-03, 15:25
Hur är reglerna på det där i sverige? I norge får du hyra ut skattefritt så länge du själv bor i största delen av huset, så många köper svinstora hus och delar upp det i flera studentlägenheter och tar övervåningen själv.

Ett huslån på typ 2-4 miljoner i en studentstad där behovet finns, sedan delar dom upp bottenvåningen i typ 4 sovrum med gemensamt kök och toalett.

Cirka 5000kr studenten tar dom också. 20k i månaden utan att behöva betala skatt*screwy* land

I Sverige räknas det som vilken annan inkomst som helst. Skatteplikt gäller.

kettlebellGuden
2011-08-03, 15:26
Att kunna köpa (nästan) exakt vad man vill utan att oroa sig över saldot på kontot. Detta inrangerar fina fastigheter, båtar, bilar osv. En rimlig siffra på hur mycket pengar som krävs är cirka 100 miljoner. Och sådana människor känner jag ingen. Förmodligen ingen annan här inne heller.

Jaha. Fast med en sådana definition tycker jag inte att 100 miljoner räcker särskilt långt. Vad kostar en liten ö utanför Dubai liksom?

Dregoran
2011-08-03, 23:50
Ärvde för snart ett år sedan en stor summa pengar av min bror (en individ som var rätt aktiv här fram tills han gick bort). Jag själv håller hårt i pengarna, har en ny bil, inga lån på lägenheten och behöver aldrig tänka på vardaglig konsumtion trots att jag studerar. Finns inte en chans att jag skiter i att utbilda mig och skaffa mig ett jobb trots att jag förmodligen skulle leva gott livet ut på pengarna. Jag har en del statusprylar kvar från min bror, framförallt klockor (hans jävla fetish för klockor var något jag aldrig förstod), dyra kläder, dyra möbler och en lägenhet långt över vad en normal student har råd med.

Min bror brände mycket pengar både på sig själv och familjen, var inte ovanligt att julklapparna till familjen var dyra och när jag började leta lägenhet inför studierna så kom han oannonserat hem med nycklar och papper på en central bostadsrätt. Detta beteende retade sig en del på, speciellt när han bara ryckte på axlarna och sa "hade en bra dag igår så spelar ingen roll" men det dom tolkade som skryt visste vi som stod honom nära var ren likgiltighet inför pengar.

icey81
2011-08-03, 23:52
Jag önskar jag vore en av dom som kunde ge ett svar i denna tråd.

Jokester
2011-08-04, 00:56
twkh0YiInPM

Elso
2011-08-04, 07:22
Det är olika för många människor.. man kan klara sig med lite pengar om det man blir lyckligast av kanske är att vara i naturen, spendera tid med familjen, läsa, vara fri etc.

En lärare jag hade var smart (tycker jag iaf) och snålade rejält tills han var 35 år, då köpte han en stor gård (mer som ett litet litet slott) och hyrde sedan ut delar av detta i små lägenheter. Sen gick han i pension och med små utgifter (inga lån) så kunde han göra det han blev lycklig av resten av sitt liv vilket var träffa familjen, måla, plocka svamp osv. :P

Det är kanske kul att spendera allting under 10-15 år, men hur känns det sen, vad kommer man ihåg och vad ska du göra resten av livet? Tjäna mer pengar som du slösar upp. För MIG är valet jäääävligt enkelt, att leva enkelt, sparsamt, smart under 10-20 år för att sedan kunna njuta. Alternativet är ju liksom idiotiskt för mig, spendera allting på vad, materiella saker? Det är bara dumt.

Jag skulle aldrig välja ett trist liv utan resor, goda viner, prylar som gör att man känner sig lite mer nöjd med tillvaron för att sparar pengar. Då hade jag aldrig ätit den där utsökta middagen, rest, tagit dykcert, köpt hoj osv. Livet börjar väl knappast vid 35? Det är ju nu det pågår.

Epson
2011-08-04, 08:06
Ärvde för snart ett år sedan en stor summa pengar av min bror (en individ som var rätt aktiv här fram tills han gick bort). Jag själv håller hårt i pengarna, har en ny bil, inga lån på lägenheten och behöver aldrig tänka på vardaglig konsumtion trots att jag studerar. Finns inte en chans att jag skiter i att utbilda mig och skaffa mig ett jobb trots att jag förmodligen skulle leva gott livet ut på pengarna. Jag har en del statusprylar kvar från min bror, framförallt klockor (hans jävla fetish för klockor var något jag aldrig förstod), dyra kläder, dyra möbler och en lägenhet långt över vad en normal student har råd med.

Min bror brände mycket pengar både på sig själv och familjen, var inte ovanligt att julklapparna till familjen var dyra och när jag började leta lägenhet inför studierna så kom han oannonserat hem med nycklar och papper på en central bostadsrätt. Detta beteende retade sig en del på, speciellt när han bara ryckte på axlarna och sa "hade en bra dag igår så spelar ingen roll" men det dom tolkade som skryt visste vi som stod honom nära var ren likgiltighet inför pengar.

coxie? välkommen hit iaf

själv kan jag inte påstå att jag har mycket pengar. men jag har iaf höjt min lön med ca 10.000kr/mån detta år och tjänar en bit över medel. jag har alltid försökt spara en del, men oftast så reglerar man ju utgifterna efter inkomsterna. sen kostar det med långdistansförhållande också, mycket flygresor blir det...

pragmatist
2011-08-04, 08:28
Det är olika för många människor.. man kan klara sig med lite pengar om det man blir lyckligast av kanske är att vara i naturen, spendera tid med familjen, läsa, vara fri etc.

En lärare jag hade var smart (tycker jag iaf) och snålade rejält tills han var 35 år, då köpte han en stor gård (mer som ett litet litet slott) och hyrde sedan ut delar av detta i små lägenheter. Sen gick han i pension och med små utgifter (inga lån) så kunde han göra det han blev lycklig av resten av sitt liv vilket var träffa familjen, måla, plocka svamp osv. :P

Det är kanske kul att spendera allting under 10-15 år, men hur känns det sen, vad kommer man ihåg och vad ska du göra resten av livet? Tjäna mer pengar som du slösar upp. För MIG är valet jäääävligt enkelt, att leva enkelt, sparsamt, smart under 10-20 år för att sedan kunna njuta. Alternativet är ju liksom idiotiskt för mig, spendera allting på vad, materiella saker? Det är bara dumt.

Men vad är det som gör njutning om 20 år mer värd än njutning nu? Jag förespråkar inte att man ska bränna allt så fort det kommer in på kontot, men för mig känns det som en märklig livsstrategi att leva som en eremit och sedan pensionera sig när man är typ 45, vilket somliga här verkar se som ett ideal. Har man en någorlunda normal karriärsutveckling är det ju vid 45+ som man börjar tjäna pengar på allvar, och de allra flesta trivs ju faktiskt med att arbeta. Man kanske inte alls trivs med att slappa som en 20-årig miljonär när man närmar sig 50-strecket? Alla jag känner som är medelålders och har det gott ställt jobbar mer än någonsin och har ingen tanke på någon sorts bohemisk glidartillvaro även om det vore tekniskt möjligt.

shut teh face
2011-08-04, 09:45
Men vad är det som gör njutning om 20 år mer värd än njutning nu? Jag förespråkar inte att man ska bränna allt så fort det kommer in på kontot, men för mig känns det som en märklig livsstrategi att leva som en eremit och sedan pensionera sig när man är typ 45, vilket somliga här verkar se som ett ideal. Har man en någorlunda normal karriärsutveckling är det ju vid 45+ som man börjar tjäna pengar på allvar, och de allra flesta trivs ju faktiskt med att arbeta. Man kanske inte alls trivs med att slappa som en 20-årig miljonär när man närmar sig 50-strecket? Alla jag känner som är medelålders och har det gott ställt jobbar mer än någonsin och har ingen tanke på någon sorts bohemisk glidartillvaro även om det vore tekniskt möjligt.
Nej det är väl inte så svart eller vitt som jag kanske skrev. Man måste inte leva som en eremit för att vara ekonomisk. Ett exempel som gör stor skillnad är ifall man köper ett hus och äger det i 20-30 år, om man har attityden att man ska spendera och så, kanske man belånar huset när det ökar i värdet, köper ny bil osv. Om man istället är ekonomisk och kanske amorterar så har man efter 20 år kanske ett hus utan lån. Detta gör ju att många har upp till 10.000 kr extra över varje månad.

Det är ett typexempel på ekonomisk tycker jag, medan vissa fräsare (typ min farsa) skulle belåna huset när de öka i värde och skita i amortera. Han är 50 idag och måste jobba tills 65 men han kunde faktiskt pensionera sig vid 45 om han velat, inte vara snål, men lite smartare bara.

Sen måste man inte pensionera sig, men man har valet, och kan ha mer pengar över, eller gå ned i arbetstid, och slippa oroa sig för räntehöjningar.

shut teh face
2011-08-04, 09:45
Ärvde för snart ett år sedan en stor summa pengar av min bror (en individ som var rätt aktiv här fram tills han gick bort). Jag själv håller hårt i pengarna, har en ny bil, inga lån på lägenheten och behöver aldrig tänka på vardaglig konsumtion trots att jag studerar. Finns inte en chans att jag skiter i att utbilda mig och skaffa mig ett jobb trots att jag förmodligen skulle leva gott livet ut på pengarna. Jag har en del statusprylar kvar från min bror, framförallt klockor (hans jävla fetish för klockor var något jag aldrig förstod), dyra kläder, dyra möbler och en lägenhet långt över vad en normal student har råd med.

Min bror brände mycket pengar både på sig själv och familjen, var inte ovanligt att julklapparna till familjen var dyra och när jag började leta lägenhet inför studierna så kom han oannonserat hem med nycklar och papper på en central bostadsrätt. Detta beteende retade sig en del på, speciellt när han bara ryckte på axlarna och sa "hade en bra dag igår så spelar ingen roll" men det dom tolkade som skryt visste vi som stod honom nära var ren likgiltighet inför pengar.
Jag är väldigt nyfiken på hur mycket coxie lämnade efter sig men det kanske är ofint att fråga. :)

Cilia
2011-08-04, 09:54
Ärvde för snart ett år sedan en stor summa pengar av min bror (en individ som var rätt aktiv här fram tills han gick bort). Jag själv håller hårt i pengarna, har en ny bil, inga lån på lägenheten och behöver aldrig tänka på vardaglig konsumtion trots att jag studerar. Finns inte en chans att jag skiter i att utbilda mig och skaffa mig ett jobb trots att jag förmodligen skulle leva gott livet ut på pengarna. Jag har en del statusprylar kvar från min bror, framförallt klockor (hans jävla fetish för klockor var något jag aldrig förstod), dyra kläder, dyra möbler och en lägenhet långt över vad en normal student har råd med.

Min bror brände mycket pengar både på sig själv och familjen, var inte ovanligt att julklapparna till familjen var dyra och när jag började leta lägenhet inför studierna så kom han oannonserat hem med nycklar och papper på en central bostadsrätt. Detta beteende retade sig en del på, speciellt när han bara ryckte på axlarna och sa "hade en bra dag igår så spelar ingen roll" men det dom tolkade som skryt visste vi som stod honom nära var ren likgiltighet inför pengar.

Coxie var en speciell människa. Han hade både hjärta, djup och intelligens. Tyvärr hjälpte inte det honom att bli en lycklig människa. Det summerar pengars värde ganska bra. Med det menar jag inte att pengar inte är viktigt. Det gör livet enklare och i många fall roligare men det är inte allt och kan inte ersätta allt. Vissa saker är viktigare.

Hoppas han tittar ner på er och är glad över hur ni använder hans tillgångar.

Ondskapelsen
2011-08-04, 12:22
Självklart är man givmild men inte till den gräns att folk börja tigga av en. Om någon frågar så svarar jag, men givetvis går jag inte runt och örfilar folk med plånboken.

Lafayette
2023-06-26, 09:28
Självklart är man givmild men inte till den gräns att folk börja tigga av en. Om någon frågar så svarar jag, men givetvis går jag inte runt och örfilar folk med plånboken.

King.

Mental
2023-06-26, 10:45
King.

Hörru, lite får du allt tillföra om du ska dra upp gamla lik till trådar.
Det är helt ok att göra, men var inte så lat, bidra lite.

Fredszky
2023-06-26, 11:15
Lever rätt billigt, bor billigt, äter sällan ute, billiga hobbys, laddar Teslan gratis. Inga onödiga utgifter eller lyx eller kläder eller whatever. Allt för mina pengar ska få jobba för mig istället för att spenderas nu så jag har tio gånger mer pengar senare. Då ska jag slappna av lite mer, när det verkligen inte spelar någon roll hur mycket man lyxar till det.

bunkrulle
2023-06-26, 12:32
Vad är mycket pengar?
Är det ens totala kapital som inte är uppbundet i bostad?
Är det likvida medel?
Är det fritt kassaflöde?

Jag har nog mer kapital än de flesta människor i Sverige. Men jag har inget stort fritt kassaflöde. Ingen hög lön liksom. Jag är bara sparsam vilket är lätt då jag inte har några dyra hobbies eller intressen.

Mental
2023-06-26, 12:52
Så mycket så du inte behöver bry dig om pengar... typ

Vad är mycket pengar?
Är det ens totala kapital som inte är uppbundet i bostad?
Är det likvida medel?
Är det fritt kassaflöde?

Jag har nog mer kapital än de flesta människor i Sverige. Men jag har inget stort fritt kassaflöde. Ingen hög lön liksom. Jag är bara sparsam vilket är lätt då jag inte har några dyra hobbies eller intressen.

Enligt trådskaparen när du aldrig behöver tänka på pengar, dvs aldrig kolla ett pris, inte jobba, inte förvalta något. När man har så mycket att vad man än gör har man mer än man behöver

bunkrulle
2023-06-26, 14:27
Enligt trådskaparen när du aldrig behöver tänka på pengar, dvs aldrig kolla ett pris, inte jobba, inte förvalta något. När man har så mycket att vad man än gör har man mer än man behöver

Aha. Svaret fanns inte på förstasidan = finns inte.

Tack för svar.
Då ber jag få återkomma om 15 år.

spoon
2023-06-26, 16:23
Du får gräva djupare layfaet. Trådarna var bättre 2006 [emoji106]

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk

spoon
2023-06-26, 16:26
Jag tjänade bra och hade låga utgifter när jag bodde i Norge. Då klarade jag att spara pengar, festa och resa. Det var en skön tid. Att leva ett drägligt liv medan sparkontot växte.

Nu är det annorlunda. Nu lever jag mycket mer sparsamt och ekonomin går på sin höjd runt.

Pengar påverkar livskvalitén.

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk

The_RobRoy
2023-06-26, 16:52
Jag försöker hålla låg profil med vad man gör, lägger aldrig ut bilder på fina middagar eller resor man gör. Köper väldigt lite dyra materiella saker, äger inte ens en bil. Däremot lägger vi otroligt mycket pengar på bra mat, äta på restaurang, resor. Vi lägger även mycket på boende samt har en full time maid/helper som fixar det mesta i hemmet. Ett av få undantag på materiella sidan har varit ett par klockor, köper helst märken som folk inte känner igen, folk som vet dom vet. Resten tänker inte på klockor alls eller känner inte igen dom modellerna. Bland vänner här i Hongkong som också har pengar, visar jag gladiligen upp klockan om de också har intresse för sånt, tycker det är kul att klämma på deras klockor också.

I Sverige nämner jag aldrig vad jag tjänar för folk, även de få svenskar som frågar rakt ut försöker jag svara lite undvikande att det är höga löner och låg skatt i Hongkong generellt. I Hongkong finns det både mer förståelse och det är lite lättare att prata om, då det går bra för de flesta man umgås med. Det blir lite lika barn leka bäst här i Hongkong.

Kan bara konstantera att pengarna ser till att man alltid är bekväm. Lycka kommer ifrån helt andra saker. Sen är vi inte heller så rika som trådstartsbeskrivning. Vi umgås dock med flera på den nivån och kan säga att i princip inget blir bättre att kliva upp fler nivåer till i rikedom. Det drar bara med sig massor av problem att ha så mycket pengar, det är svårare att vara lycklig helt enkelt.

Fredszky
2023-06-26, 17:09
och kan säga att i princip inget blir bättre att kliva upp fler nivåer till i rikedom. Det drar bara med sig massor av problem att ha så mycket pengar, det är svårare att vara lycklig helt enkelt.

Känner du att du börjar få för mycket problem och svårt att känna lycka finns jag här för att avlasta dig Rob! Klart man ställer upp!

Men mer seriöst undrar jag om pengar skulle ställa till det för mig i alla fall. Det är nog mer inställningen till pengar många får problem med. Typ social press. Kanske många får för mycket tid/fritid och inte vet vad dom ska göra, vilket leder till stress/tristess och sånt. Inget att kämpa mot längre. Som en motor som går på utan motstånd riskerar att skära sig.

Vi får se. svarar i tråden om något decennium igen, om inte sladden dragits ur vid den tidpunkten.

Lafayette
2023-06-26, 17:13
Hörru, lite får du allt tillföra om du ska dra upp gamla lik till trådar.
Det är helt ok att göra, men var inte så lat, bidra lite.

Jag är ointressant och ser hellre folk som har något att säga diskutera i gamla goda trådar.

agazza
2023-06-26, 17:50
Jag jobbat bara färre dagar och är mer med barnen, tror inte det syns så mycket för andra

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk

bunkrulle
2023-06-26, 18:06
Jag försöker hålla låg profil med vad man gör, lägger aldrig ut bilder på fina middagar eller resor man gör. Köper väldigt lite dyra materiella saker, äger inte ens en bil. Däremot lägger vi otroligt mycket pengar på bra mat, äta på restaurang, resor. Vi lägger även mycket på boende samt har en full time maid/helper som fixar det mesta i hemmet. Ett av få undantag på materiella sidan har varit ett par klockor, köper helst märken som folk inte känner igen, folk som vet dom vet. Resten tänker inte på klockor alls eller känner inte igen dom modellerna. Bland vänner här i Hongkong som också har pengar, visar jag gladiligen upp klockan om de också har intresse för sånt, tycker det är kul att klämma på deras klockor också.

I Sverige nämner jag aldrig vad jag tjänar för folk, även de få svenskar som frågar rakt ut försöker jag svara lite undvikande att det är höga löner och låg skatt i Hongkong generellt. I Hongkong finns det både mer förståelse och det är lite lättare att prata om, då det går bra för de flesta man umgås med. Det blir lite lika barn leka bäst här i Hongkong.

Kan bara konstantera att pengarna ser till att man alltid är bekväm. Lycka kommer ifrån helt andra saker. Sen är vi inte heller så rika som trådstartsbeskrivning. Vi umgås dock med flera på den nivån och kan säga att i princip inget blir bättre att kliva upp fler nivåer till i rikedom. Det drar bara med sig massor av problem att ha så mycket pengar, det är svårare att vara lycklig helt enkelt.

Känner du att du börjar få för mycket problem och svårt att känna lycka finns jag här för att avlasta dig Rob! Klart man ställer upp!

Men mer seriöst undrar jag om pengar skulle ställa till det för mig i alla fall. Det är nog mer inställningen till pengar många får problem med. Typ social press. Kanske många får för mycket tid/fritid och inte vet vad dom ska göra, vilket leder till stress/tristess och sånt. Inget att kämpa mot längre. Som en motor som går på utan motstånd riskerar att skära sig.

Vi får se. svarar i tråden om något decennium igen, om inte sladden dragits ur vid den tidpunkten.



Min känsla är att det vid en viss rikedomsnivå kostar en hel del att vara rik.
Inbillar mig att man måste tänka på säkerhet på ett annat sätt. Att man kanske känner sig mer inskränkt på grund av det.

Men vad vet jag?

wintersnowdrift
2023-06-26, 18:59
Jag är långtifrån så rik som nämns i trådstarten, men jag tog en tresiffrig utdelning från mitt företag i år och la allt på att bjuda vänner och familj på resor. Det är livskvalitet för mig och hade jag mer pengar skulle jag investera ännu mer i upplevelser.

Rikard Jansson
2023-06-26, 19:09
3siffrig?

wintersnowdrift
2023-06-26, 19:11
3siffrig?

Haha, sorry! Jag tänker min bokföring i tusental. Sexsiffrig 🙂

Dåren
2023-06-26, 19:13
3siffrig?

Familjen blev säkert glad för bussturen till Biltema där de fick var sin kokt med bröd. Det är tanken som räknas.

bunkrulle
2023-06-26, 19:19
Haha, sorry! Jag tänker min bokföring i tusental. Sexsiffrig 🙂

Huh! Jag noterade det inte förrän nu. Jag läste det som sexsiffrig.

Jag tänkte ta sexsiffrig också, men hade bokfört föregående årets förenklingsregel på K10 på fel bolag. Så set blev bara fem siffror.

skyffelmördarn
2023-06-26, 19:24
Flesta människor med hög inkomst skaffar sig bara mer saker de inte behöver.

wintersnowdrift
2023-06-26, 19:40
Familjen blev säkert glad för bussturen till Biltema där de fick var sin kokt med bröd. Det är tanken som räknas.

Hahaha! 😁 Min man hade antagligen blivit superlycklig för detta, bra tips (han fick se Infected Mushroom i Berlin istället).

Fredszky
2023-06-26, 21:30
Min känsla är att det vid en viss rikedomsnivå kostar en hel del att vara rik.
Inbillar mig att man måste tänka på säkerhet på ett annat sätt. Att man kanske känner sig mer inskränkt på grund av det.

Men vad vet jag?

Beror på hur mycket man flashar och pratar om sina pengar.

Du ska vara bra med rik om det inte går att vara anonymt rik. 1 miljard+ kanske. Känner en del rika människor med ett antal hundra miljoner. De går runt på stan som alla andra och lever som vem som helst utan SÄPO vakter 10 meter bakom.

dluddeckens
2023-06-26, 21:39
3siffrig?

999 sek kan man bjussa några varv med länstrafiken och äta bullens varmkorv - mysigt!

The_RobRoy
2023-06-27, 06:02
Känner du att du börjar få för mycket problem och svårt att känna lycka finns jag här för att avlasta dig Rob! Klart man ställer upp!

Men mer seriöst undrar jag om pengar skulle ställa till det för mig i alla fall. Det är nog mer inställningen till pengar många får problem med. Typ social press. Kanske många får för mycket tid/fritid och inte vet vad dom ska göra, vilket leder till stress/tristess och sånt. Inget att kämpa mot längre. Som en motor som går på utan motstånd riskerar att skära sig.

Vi får se. svarar i tråden om något decennium igen, om inte sladden dragits ur vid den tidpunkten.

Haha, Tesla går bra nog för dig! :)

Precis så, jag har ju inte så mycket pengar att jag kan sluta jobba (iaf inte i HK med den levnadsstil vi har). Drömde tidigare om att sluta, men har helt omvärderat det. Titta bara på folk som går i pension, många blir gamla väldigt fort när dom inte har stimulansen av ett jobb längre. Jag tänker mer att pengar kan göra att man fokuserar på arbete som känns mer meningsfullt för en själv.

The_RobRoy
2023-06-27, 06:05
Min känsla är att det vid en viss rikedomsnivå kostar en hel del att vara rik.
Inbillar mig att man måste tänka på säkerhet på ett annat sätt. Att man kanske känner sig mer inskränkt på grund av det.

Men vad vet jag?

Min erfarenhet är att det inte är säkerhet utan skaffa nya vänner som är tuffast. Bekanta går bra, men att bli närmare vänn med någon ny är väldigt svårt. Även gamla vänner blir svårare, då man hamnar i dilemman som, ska vi spendera på deras nivå eller ska jag som har pengar bjuda hela gänget.

I Sverige kanske säkerhet är ett större problem då inkomst är publikt och grov kriminalitet går upp, men ändå rätt litet problem än så länge.

40plus
2023-06-27, 06:06
3siffrig?

400 spänn. Taxi till bolaget och en Arboga 7,5 till alla.

Lafayette
2023-06-27, 11:08
400 spänn. Taxi till bolaget och en Arboga 7,5 till alla.

Skämtet har dragits tre gånger nu.

1x0
2023-06-27, 11:32
Skämtet har dragits tre gånger nu.

Hahaha det som gör det ännu roligare

Tänkte också dra skämt i samma spår igårkväll :D

StarkaUlf
2023-06-27, 11:41
Alla som har mycket pengar förstod att det menades i tusental

MasterChief
2023-06-27, 11:54
Alla som har mycket pengar förstod att det menades i tusental

Jag trodde hon pratade om mkr.

StarkaUlf
2023-06-27, 11:56
Jag trodde hon pratade om mkr.

Du har för mycket pengar

Vinter
2023-06-27, 13:24
Min erfarenhet är att det inte är säkerhet utan skaffa nya vänner som är tuffast. Bekanta går bra, men att bli närmare vänn med någon ny är väldigt svårt. Även gamla vänner blir svårare, då man hamnar i dilemman som, ska vi spendera på deras nivå eller ska jag som har pengar bjuda hela gänget.

I Sverige kanske säkerhet är ett större problem då inkomst är publikt och grov kriminalitet går upp, men ändå rätt litet problem än så länge.

Jag har släktingar i över medelklassen som flyttar till olika ställen in Frankrike och Spanien. Inte så mycket med vädret att göra, istället blir det enklaver av folk med liknande intressen och värderingar. Liknande som Florida i staterna.

Förr flyttade väl samma folk ut i olika sommarstugeområden eller skärgården. Men det är nog snäppet för dyrt i dagsläget för de flesta.

40plus
2023-06-28, 05:51
Skämtet har dragits tre gånger nu.

Det skiter jag fullständigt i