handdator

Visa fullständig version : Träning i unga år?


mthrl
2003-12-16, 22:09
Hallå!

Undrade om det är någon som kan ge lite bra tips på vad och hur man kan träna när man är runt 14 år, för att bygga på lite extra muskler..

Har varit hos en personlig tränare och fått ett träningsschema av honom.. där det Enbart är cykel/situps och armhävningar, eftersom han hävdar att jag inte får gå på gym.

Men i varje fall: schemat har 3 träningsdagar, den ena är en blandning och de andra två enbart cykling/situps,armhävningar.

Tycker "blandningsdagen" är helt OK och ganska rolig att köra på, men de andra dagarna blir bara ett helvete, t ex cyklingdagen där det är 1h cykel, så trist, och irriterande :( , och den dagen där det är en jävla massa armisar och situps, så tröttsamt och jobbigt, blir också irriterad på den, dålig motivation osv...

Som ni läste högst upp så vill jag gärna ha lite tips av er pöjjks.. hur man kan köra på, och gärna något roligt, utan bara situps armhävningar och cykling hela hela dagarna.

mvh mthrl

Delta
2003-12-16, 22:14
Du kan mycket väl börja styrketräna med vikter. Jag började i tolvårsåldern och har aldrig upplevt några problem.

Mitt tips till dig är att du köper ett par hantlar och börjar köra lite hemma. Det allra viktigaste när man är nybörjare (och ung) är att man utför övningarna RÄTT (långsamt och kontrollerat) och att man inte kör med för tunga vikter. Att man ska undvika tunga vikter beror på att muskelfästena inte är speciellt härdade i början, speciellt inte om man dessutom är ung.

Jag tror att det finns någon nybörjarpost som z_bumbi har skrivit, kan någon hjälpa mig med länk här?

DiZi
2003-12-16, 22:14
Originally posted by mthrl
Hallå!

Undrade om det är någon som kan ge lite bra tips på vad och hur man kan träna när man är runt 14 år, för att bygga på lite extra muskler..

Har varit hos en personlig tränare och fått ett träningsschema av honom.. där det Enbart är cykel/situps och armhävningar, eftersom han hävdar att jag inte får gå på gym.

Men i varje fall: schemat har 3 träningsdagar, den ena är en blandning och de andra två enbart cykling/situps,armhävningar.

Tycker "blandningsdagen" är helt OK och ganska rolig att köra på, men de andra dagarna blir bara ett helvete, t ex cyklingdagen där det är 1h cykel, så trist, och irriterande :( , och den dagen där det är en jävla massa armisar och situps, så tröttsamt och jobbigt, blir också irriterad på den, dålig motivation osv...

Som ni läste högst upp så vill jag gärna ha lite tips av er pöjjks.. hur man kan köra på, och gärna något roligt, utan bara situps armhävningar och cykling hela hela dagarna.

mvh mthrl

Om dessa övningar ska utföras på gym så kan du leta i forumet "Träningsjournaler & Bilder" där du säkert kan hitta lite kul och givande övningar du kan testa på, om du söker ett helt färdigt schema överlåter jag det till någon annan!

mthrl
2003-12-16, 22:24
Okej.

Några tips på hur ofta jag ska träna, om jag lyckas dra in på ngt gym med alla möjliga maskiner..

Ngt exempel på hur en träningsvecka skulle kunna se ut?

Och vilan? :)

Delta
2003-12-16, 22:34
Träna hellre med fria vikter (hantlar, skivstång) än med maskiner. Fria vikter ger bättre muskelutveckling eftersom man måste stabilisera vikten, vilket man inte måste i maskiner.

Medusa
2003-12-16, 22:43
Du kan börja med detta schemat 2 ggr i veckan jämnt fördelat.

1. Bänkpress 3-4x8
2. Uppdrag till hakan 3-4x8
3. Latsdrag bak nacke 4x10
4. Hantelrodd 3x8
ev. Stångcurl 3x8*
ev. Triceps pushdown 4x8-10*
5. Knäböj 5x8-10
6. Mage lämplig övning 3-4 x 12
7. Ryggresningar 3-4 x 12

* kan ev. Läggas in efter ett par veckors träning.

När du sedan har tränat ett par månader så kan du byta till detta:

Pass 1: Bröst, rygg
Bänkpress 2x8-12
Dips 2x8-12
Chins 2x8-12
Latsdrag 2x8-12
eventuellt: Marklyft 2x8-12

-Vila 3 till 6 dagar-

Pass 2: Ben
Eventuellt: Knäböj 2x8-12
Benspark 2x-8-12
Benpress 2x8-12
Vadpress 2x8-12

-Vila 3 till 6 dagar-

Pass 3: Armar, axlar
Pushdowns 2x8-12
Kickback 1x8-12
Skivstångscurl 2x8-12
Concentration curl 1x8-12
Wrist curl 1x8-12

-Vila 3 till 6 dagar-

REPETERA CYKEL

F-$
2003-12-16, 22:43
Originally posted by mthrl
Okej.

Några tips på hur ofta jag ska träna, om jag lyckas dra in på ngt gym med alla möjliga maskiner..

Håll dig borta från maskiner !!! he he jag har alltid fått höra att fria vikter är BÄST +att det känns mer biffit att kör med fria vikter :D

armhävningar kan låta jobbigt men det ger bra (faktist)
situps är ochså bra ju!

ett tips:

när jag började träna på gym tog jag mig typ 2 månader med att få in tekniken på de övningar jag ville köra sedan började jag gradvis att öka vikten tills jag kom upp i den vikten som var bra
jag gjorde så för att massa folk sa att jag inte skulle börja tunkt och köra fel (skada mig) så ta det försiktigt i början så går det garanterat skit bra ! + att du ska alltid äta:eating: !

Starke_arvid
2003-12-16, 22:48
Stockholm har ett par riktigt framgångsrika klubbar inom tyngdlyftning. Jag själv kan tipsa om Haninge AK där en mycket duktig instruktör håller till, han tränar upp unga atleter.
Som serietabellen förtäljer så ökar dem stadigt hela tiden med deras Ungdomar. Annars har ni väl Stockholm AK och Spårvägen som också kan kontaktas. Allihopa är mycket framgångsrika och framförallt Billiga!


Det jag ser som viktigast för en idrottare är en stark och bra grund, speciellt tekniken som kommer vara livsviktig för dig. Spara besväret genom att inte gå ner till ett allmänt gym och få tips av någon instruktör som inte har knäböjt riktigt tungt i sina dagar. Gå istället till en förening som har erfarnhet av 'styrketräning'.


Mvh // Farbror Anonym

mthrl
2003-12-17, 21:36
Medusa - Man får tacka för schemat! :thumbup:

Ang klubbarna, kan kolla upp det senare, självklart ska du också ha ett tack! :hbang:

mthrl
2003-12-17, 21:39
Originally posted by Starke_arvid

Det jag ser som viktigast för en idrottare är en stark och bra grund, speciellt tekniken som kommer vara livsviktig för dig. Spara besväret genom att inte gå ner till ett allmänt gym och få tips av någon instruktör som inte har knäböjt riktigt tungt i sina dagar. Gå istället till en förening som har erfarnhet av 'styrketräning'.


Mvh // Farbror Anonym

Du vet - schemat jag fick, som jag har just nu var av en styrketränande man på 29 bast :) ... han har tränat i ca 10 år och verkar rätt biffig, men vem vet, kanske ville han bara ha cashsen och bara slängde upp ett snabbt schema åt mig :nono:

Medusa
2003-12-17, 21:45
Originally posted by mthrl
Medusa - Man får tacka för schemat! :thumbup:


Det var så lite så, träna med det första i 2-3 månader och gå sedan över till det mer avancerade schemat.

Arne Persson ska ha credit för det första schemat också, det var han som utvecklade det, just i syfte att träna en 14 åring :thumbup:

Starke_arvid
2003-12-17, 22:19
Vännen, lita inte på dina ögon, det gör allt för många i dagens samhälle. Att han är "stor" och "stark" behöver inte betyda att han är väldigt kunnig inom området.

Jag vet flera personer i olika landslag som är rätt tröga i huvudet, om någon är väl dessa duktiga runt deras idrotter, eller hur?
Jag har ständigt kontakt med folk som är väldigt duktiga inom sina idrotter, t ex VärldsMästare inom Tyngdlyftning osv.

Det är just tränare som kan dessa kunskaper, hålla ryggen rätt och andas ordentligt osv.
Men det är upp till dig om du vill köra den "enkla" vägen.


MVH // Farbrorn


Originally posted by mthrl


Du vet - schemat jag fick, som jag har just nu var av en styrketränande man på 29 bast :) ... han har tränat i ca 10 år och verkar rätt biffig, men vem vet, kanske ville han bara ha cashsen och bara slängde upp ett snabbt schema åt mig :nono:

mthrl
2003-12-17, 22:30
Arvid - Jo, det kan jag hålla med om att ögonen inte alltid säger rätt.

Men om du vet var Upplands Väsby ligger? vet du ngt bra ställe som tex Haninge AK, som ligger, gärna närmre än stockholm och haninge då :)

Starke_arvid
2003-12-17, 22:38
Väsby AK, Christer Koivula tränar där. En mycket duktig och trevlig lyftare. Fråga honom om hjälp så är jag säker på att han ställer upp, en mycket trevlig människa. Han har Svenska rekord bl.a och varit med i en del internationella tävlingar.

Så han har både rutin och kunskap, jag har tränat med han så jag vet att han inte snackar strungt.

Lycka till nu

MVH



Originally posted by mthrl
Arvid - Jo, det kan jag hålla med om att ögonen inte alltid säger rätt.

Men om du vet var Upplands Väsby ligger? vet du ngt bra ställe som tex Haninge AK, som ligger, gärna närmre än stockholm och haninge då :)

mthrl
2003-12-17, 22:42
Originally posted by Starke_arvid
Väsby AK, Christer Koivula tränar där. En mycket duktig och trevlig lyftare. Fråga honom om hjälp så är jag säker på att han ställer upp, en mycket trevlig människa. Han har Svenska rekord bl.a och varit med i en del internationella tävlingar.

Så han har både rutin och kunskap, jag har tränat med han så jag vet att han inte snackar strungt.

Lycka till nu

MVH





Ok, tack så mycket! :love: ska försöka söka upp honom då.. :thumbup:

Så du menar att han har möjligheten att träna mig genom mina styrkepass?