handdator

Visa fullständig version : Räcker det med två dagar i veckan?


thernstrom
2011-08-01, 12:33
Hej alla! Jag har tränat tyngdlyftning på gym till och från i ungefär tre år. Jag har märkt att jag är en av dem som har otroligt dålig motivation. Om jag tränar mer än två pass i veckan så tröttnar jag och slutar träna på några månader. Min fråga är om det räcker att träna två dagar i veckan(två split) om man håller en bra kost? Räcker det för att kunna få en kropp som ser vältränad ut?

Tack på förhand!

King Grub
2011-08-01, 12:35
Ja, det gör det. Och träningen är viktigare än kosten. Så länge du tränar hårt, räcker det med två gånger per vecka för goda resultat, om du har medelgoda genetiska förutsättningar.

krokodille
2011-08-01, 12:38
Självklart så går det! Jag har hört andra som kört på det viset. Kolla efter något smart upplägg bara. Finns säkert något som passar dig! Du kanske kan köra två dagar gym och en eller två dagar springa eller annan konditionsträning.

Ronn
2011-08-01, 12:59
Varför skulle man addera konditionsträning till det? Låter ju kontraproduktiv om målet är större muskler och man redan har problem med motiviationen.

limenka
2011-08-01, 13:09
Varför skulle man addera konditionsträning till det? Låter ju kontraproduktiv om målet är större muskler och man redan har problem med motiviationen.

Han tränar OL.

Ronn
2011-08-01, 13:50
Han tränar OL.

Vad är OL? :)

Tollesson
2011-08-01, 13:53
Vad är OL? :)

Olympiska lyft

Spartansk
2011-08-01, 13:55
Olympiska lyft

"Tyngdlyftning" är väl sportens korrekta namn på svenska?

aijou
2011-08-01, 15:01
Som redan är konstaterat så går det troligtvis alldeles utmärkt. Personligen så hade jag nog försökt köra helkroppspass istället för 2-split om jag bara skulle köra två ggr i veckan. Men det är ju upp till dig vad du trivs bäst med.

thernstrom
2011-08-01, 20:21
Tack så mycket för alla svar! Då kör jag på två dagar i veckan!

daloatf
2011-08-02, 09:15
Har för mig att Martin Berkhan (leangains.com) kör endast två pass i veckan och håller en god form året om.

mini
2011-08-02, 09:39
Är det verkligen tyngdlyftning/OL som tränas? Om målsättningen är motion kan två dagar räcka, men för att utvecklas som idrottare/tyngdlyftare är det nog för lite. Är det vanlig gymträning skulle jag inte splitta kroppen på två utan köra två helkroppspass med komplexa övningar.

lofito
2011-08-02, 16:26
Hur stor är skillnaden på en som träffar 2 dar i veckan jämfört med 6 dagar i veckan?

Nu vet jag att det handlar om intensitet och övningar - men på ett ungefär?
Jag tycker 2 dagar låter lite - men det är bara jag.
Jag kör 6 dagar i veckan, har nu börjat med högrep ena veckan och lågrep andra veckan som variation (körde lågrep endast tidigare) eftersom jag är mitt uppe i en deff några månader.

Men kommer man se skillnad på en som kör 6 dagar i veckan jämfört med en som kör 2 dagar under en längre tid med samma schema?

Sniggel
2011-08-02, 19:54
Det har startats en intressant artikel om tyngdlyftning här. Del 2 ska komma ut imorgon. Det kanske kan höja motivationen? :p

http://www.bodyrecomposition.com/training/why-the-us-sucks-at-olympic-lifting-part-1.html

kettlebellGuden
2011-08-02, 20:48
En annan är ju rätt övertygad om att TS inte alls menar tyngdlyftning. Bara sättet frågan är ställd tyder väl ändå på det?

Tobbis
2011-08-02, 20:58
Hur stor är skillnaden på en som träffar 2 dar i veckan jämfört med 6 dagar i veckan?

Kommer man se skillnad på en som kör 6 dagar i veckan jämfört med en som kör 2 dagar under en längre tid med samma schema?

+1, undrar detta också :)

thernstrom
2011-08-03, 01:03
Ursäkta om jag inte förstått det hela med tyngdlyftning rätt, det jag menar är att lyfta vikter på ett gym. Därav trodde jag att tyngdlyftning var ett passande uttryck:)

kettlebellGuden
2011-08-03, 01:07
Ursäkta om jag inte förstått det hela med tyngdlyftning rätt, det jag menar är att lyfta vikter på ett gym. Därav trodde jag att tyngdlyftning var ett passande uttryck:)

Det var helt ok uttryck efter som det var helt uppenbart att du faktiskt inte aktivt tränade sporten tyngdlyftning. Tyvärr var det tydligen inte helt obvious för alla. :)

Rahf
2011-08-03, 01:13
Det var helt ok uttryck efter som det var helt uppenbart att du faktiskt inte aktivt tränade sporten tyngdlyftning. Tyvärr var det tydligen inte helt obvious för alla. :)

Nä, har man varit sysselsatt med träning ett antal år så kan man tillämpa teorin från den gode Pavlov och påstå att "tyngdlyftning" omedelbart kopplas till stöt och ryck. Styrketräning däremot!

kettlebellGuden
2011-08-03, 01:15
Nä, har man varit sysselsatt med träning ett antal år så kan man tillämpa teorin från den gode Pavlov och påstå att "tyngdlyftning" omedelbart kopplas till stöt och ryck. Styrketräning däremot!

Om man har varit i kontakt med människor i några år så vet man att de flesta inte har koll på sådana här detaljer, och sättet som frågan är ställd på gör det så många gånger mer uppenbart. :cool:

Rahf
2011-08-03, 01:18
Om man har varit i kontakt med människor i några år så vet man att de flesta inte har koll på sådana här detaljer, och sättet som frågan är ställd på gör det så många gånger mer uppenbart. :cool:

Det har jag. "Gymma" och "Styrketräning" är de termer som främst dykt upp. Tyngdlyftning har jag inte hört annat än i sambandet som jag skrev om.

kettlebellGuden
2011-08-03, 01:42
On topic: Någon SL5x5-variant går helt utmärkt för två dagar i veckan. Eller DJs "Mass Made Simple". Eller varför inte köra råhårda complexes med skivstången en dag, och sen fokus på tunga böj+bänk+mark+chins andra dagen?

Det har jag. "Gymma" och "Styrketräning" är de termer som främst dykt upp. Tyngdlyftning har jag inte hört annat än i sambandet som jag skrev om.

Intressant. Jag hör det regelbundet.

vicarious
2011-08-03, 08:05
Hur stor är skillnaden på en som träffar 2 dar i veckan jämfört med 6 dagar i veckan?

Nu vet jag att det handlar om intensitet och övningar - men på ett ungefär?
Jag tycker 2 dagar låter lite - men det är bara jag.
Jag kör 6 dagar i veckan, har nu börjat med högrep ena veckan och lågrep andra veckan som variation (körde lågrep endast tidigare) eftersom jag är mitt uppe i en deff några månader.

Men kommer man se skillnad på en som kör 6 dagar i veckan jämfört med en som kör 2 dagar under en längre tid med samma schema?

Omöjligt att säga med så lite information. Betydligt fler faktorer som spelar in.

Man får testa själv och se vad som funkar bäst.

z_bumbi
2011-08-03, 08:28
Eller varför inte köra råhårda complexes med skivstången en dag, och sen fokus på tunga böj+bänk+mark+chins andra dagen?

Vad är "råhårda complexes" och varför ska man dela upp det med komplex ena dagen och basövningar med högre intensitet den andra dagen?

kettlebellGuden
2011-08-03, 09:59
Vad är "råhårda complexes" och varför ska man dela upp det med komplex ena dagen och basövningar med högre intensitet den andra dagen?


Varför? Ptja varför inte. Bara ett förslag att prova en cykel imellanåt.. Trist när alla svar bara är "bumbis program eller SL5x5", eller hur?

Men visst här är varför:

1. För det är roligt.
2. För det har gett bra resultat för många som har provat.
3. Många väldigt kunniga folk säger att det är bra grejer att lägga upp det så för två dagars träning.

Bra exempel på complexes går att hitta hos t.ex. Istvan Javorek eller Poliquin.

eg.

Javorek's Barbell Complex # 2 :

3x Barbell Upright Row
3x Barbell High Pull Snatch
3x Barbell Behind the Head Squat Push Press
3x Barbell Behind the Head Good Morning
3x Barbell Bent Over Row
1x lägg ner stången och vila en kort stund innan nästa set.

Tobbis
2011-08-04, 09:37
Omöjligt att säga med så lite information. Betydligt fler faktorer som spelar in.

Man får testa själv och se vad som funkar bäst.

Två bröder (dvs. liknande gener) som vilar lika bra och äter lika bra. De tränar lika hårt när de är på gymmet, men den ena tränar två dagar i veckan och den andre fem. Vem ökar mest på ett år?

aijou
2011-08-04, 09:51
Två bröder (dvs. liknande gener) som vilar lika bra och äter lika bra. De tränar lika hårt när de är på gymmet, men den ena tränar två dagar i veckan och den andre fem. Vem ökar mest på ett år?

Jag tror att det, helt och hållet, beror på hur hårt de tränar och hur mycket vila de behöver. Kör de Två svintunga helkroppspass i veckan så kanske två ggr är det mest effektiva. Kör de ett splittat pass som inte är fullt så slitsamt så det kräver mindre vila så är kanske fem ggr i veckan det optimala.

Ondskapelsen
2011-08-04, 11:28
Varför inte bara köra 2st helkroppspass med 2-3 dagars vila i veckan?
I like!

Beef Porky
2011-08-04, 12:22
Detta hittade jag på strength villain. Två helkroppspass som körs två dagar i veckan. Bara ett smakprov ur hela programmet, man byter övningar varje vecka.

Här är hela länken till programmet.
http://strengthvillain.com/?p=259#more-259



Train Like an Athlete Part 1

by Jim Steel

Day 1

30 box jumps (find something to jump onto)
Squat 50%x5 60%x4 70% 10×2 with a minute rest in between
Bench press 50%x5 60%x4 70% 5×4
Chin ups 20 total (split the reps up anyway you want 4×5, 10×2, 2×10, 1×20)
Dips x10-15

Day 2

30 tuck jumps (jump bringing knees to chest)
Deadlift 50%x5 60%x4 70% 10×2 (1 minute rest in between)
Press 5×5
Bent over row 5×6-10
Dips 3×10-15



råhårda complexes

Vad får man ut av att köra complexes? Gör man de för styrka, kondition eller uthållighet? Vad är fördelarna mot "vanlig" styrketräning?

flipp
2011-08-04, 13:14
Varför inte bara köra 2st helkroppspass med 2-3 dagars vila i veckan?
I like!
Absolut. Två rejäla helkroppspass där man kört hårt och fokuserat tror jag är förbannat bra träning.

Spridis
2011-08-04, 14:46
..

Leifallan
2011-08-04, 14:57
+1, undrar detta också :)

Ja den som tränar två dagar kommer garanterat få bättre resultat, förutsatt att denne tränar optimalt.

lofito
2011-08-05, 06:23
Ja den som tränar två dagar kommer garanterat få bättre resultat, förutsatt att denne tränar optimalt.

Hur kommer det sig att 2 dagars träning med samma intensitet, samma övningar, samma sömn, käk etc ger bättre effektivtet än om man skulle köra 5-6 dagar i veckan? Det låter för mig oloigskt - men jag hör gärna på en förklaring då jag inte förstår riktigt. Trodde att ju hårdare man tränar och ju mer, ju bättre effekt men här visar det sig att det räcker med 2 dagar i veckan för att få till en bättre kropp än 5-6? Hum, för mig låter det iaf konstigt men någon får gärna på ett bra och anständigt sätt förklara.
Jag tränar 6 dagar i veckan men det är då alltså 'waist of time' (missförstå mig rätt) än om jag skulle köra 2-3 dar i veckan?

Jag skulle inte vilja träna så lite då jag gillar att träna men undrar ändå.

Jimmy88
2011-08-05, 06:40
Hur kommer det sig att 2 dagars träning med samma intensitet, samma övningar, samma sömn, käk etc ger bättre effektivtet än om man skulle köra 5-6 dagar i veckan? Det låter för mig oloigskt - men jag hör gärna på en förklaring då jag inte förstår riktigt. Trodde att ju hårdare man tränar och ju mer, ju bättre effekt men här visar det sig att det räcker med 2 dagar i veckan för att få till en bättre kropp än 5-6? Hum, för mig låter det iaf konstigt men någon får gärna på ett bra och anständigt sätt förklara.
Jag tränar 6 dagar i veckan men det är då alltså 'waist of time' (missförstå mig rätt) än om jag skulle köra 2-3 dar i veckan?

Jag skulle inte vilja träna så lite då jag gillar att träna men undrar ändå.


det är personligt. Vissa reagerar bra på 2 ggr i veckan, vissa sämre. När jag tränade 2-3 ggr i veckan förut så gav det mig mycket sämre resultat mot vad det gör nu när jag tränar 5-6 ggr i veckan. Men alla svarar olika på olika sorters träning samt intensitet. :hbang:

Musselbank
2011-08-05, 07:01
Hur kommer det sig att 2 dagars träning med samma intensitet, samma övningar, samma sömn, käk etc ger bättre effektivtet än om man skulle köra 5-6 dagar i veckan? Det låter för mig oloigskt - men jag hör gärna på en förklaring då jag inte förstår riktigt. Trodde att ju hårdare man tränar och ju mer, ju bättre effekt men här visar det sig att det räcker med 2 dagar i veckan för att få till en bättre kropp än 5-6? Hum, för mig låter det iaf konstigt men någon får gärna på ett bra och anständigt sätt förklara.
Jag tränar 6 dagar i veckan men det är då alltså 'waist of time' (missförstå mig rätt) än om jag skulle köra 2-3 dar i veckan?

Jag skulle inte vilja träna så lite då jag gillar att träna men undrar ändå.

Någonstans ligger ju optimum. Ett pass i månaden är för lite, fyra om dagen är för mycket. Det är olika processer som står emot varandra. Mer är bättre gäller bara till en viss gräns.

Om det i detta fall är korrekt att 2/7 är bättre vet jag inte.

flipp
2011-08-05, 08:14
Hur kommer det sig att 2 dagars träning med samma intensitet, samma övningar, samma sömn, käk etc ger bättre effektivtet än om man skulle köra 5-6 dagar i veckan? Det låter för mig oloigskt - men jag hör gärna på en förklaring då jag inte förstår riktigt. Trodde att ju hårdare man tränar och ju mer, ju bättre effekt men här visar det sig att det räcker med 2 dagar i veckan för att få till en bättre kropp än 5-6? Hum, för mig låter det iaf konstigt men någon får gärna på ett bra och anständigt sätt förklara.
Jag tränar 6 dagar i veckan men det är då alltså 'waist of time' (missförstå mig rätt) än om jag skulle köra 2-3 dar i veckan?

Jag skulle inte vilja träna så lite då jag gillar att träna men undrar ändå.
5-6 är säkert något mer effektivt. Men det behöver inte vara mycket bättre. En frekvens på 2-3 gånger i veckan per muskelgrupp är antagligen mest effektivt för hypertrofi för de flesta. Så två helkroppspass i veckan låter ju rätt bra ur den synvinkeln. Sedan finns det ju en stark avtagande nytta med hur mycket volym som körs. Tränar man 5-6 gånger i veckan kan man köra en högre total volym under veckan, men det kanske inte ger så väldigt mycket mer. Se exempelvis: http://traningslara.se/styrketraning-del-v-vila-set-och-total-volym/ Så jag tror 5-6 pass i veckan är bättre men inte väldigt mycket bättre. Möjligen för mer avancerade body boulders.

lofito
2011-08-05, 08:37
En del säger att två helkroppspass per vecka låter som en bra idé.
Får jag då flika in lite snabbt med mitt schema här och se ifall det råder några
konstigheter eller ifall det är ok - jag får ju med 2 helkroppspass i veckan på detta sätt.
Har lagt upp det på ett 3 split, dvs. 3-3-0, vilar den sjunde dagen.

Dag1: Rygg / biceps
Dag 2: Axlar / triceps
Dag 3: Bröst / ben / mage

Efter dag 3 återgår jag till dag 1, dag 2 osv. vilket alltså gör att jag får med två helkroppspass i veckan. Just nu då jag deffar så kör jag lågrep ena veckan (4-6 reps) och högrep andra veckan (1 och 4:e setet 12 rep och 2:a och 3:e 8 rep). Varannan vecka hög respektive lågrep. Vad tycker ni kring det?

Jag vill få till en muskulös kropp, inte värsta värsta biffen stor som en björn men en fit och välanpassad med bra tryck och hård. Får det några negativa konsekvenser om jag då kör 6 dagar i veckan på detta sättet eller är det bara att köra på?

:) Tack!

Leifallan
2011-08-05, 17:13
Hur kommer det sig att 2 dagars träning med samma intensitet, samma övningar, samma sömn, käk etc ger bättre effektivtet än om man skulle köra 5-6 dagar i veckan? Det låter för mig oloigskt - men jag hör gärna på en förklaring då jag inte förstår riktigt. Trodde att ju hårdare man tränar och ju mer, ju bättre effekt men här visar det sig att det räcker med 2 dagar i veckan för att få till en bättre kropp än 5-6? Hum, för mig låter det iaf konstigt men någon får gärna på ett bra och anständigt sätt förklara.
Jag tränar 6 dagar i veckan men det är då alltså 'waist of time' (missförstå mig rätt) än om jag skulle köra 2-3 dar i veckan?

Jag skulle inte vilja träna så lite då jag gillar att träna men undrar ändå.

Du kan inte köra med samma intensitet vid 6 pass/v som 2. Kör du 6 pass/v ligger du på gränsen av överträning. Varför antingen eller? Varför inte köra i perioder? Då lär du få bäst utbyte. Tycker du det är roligt så kör dina 6 pass i veckan men jag tror definitivt inte att du får ut mer av det mer än den mentala aspekten.

Fishtank
2011-08-05, 17:28
Absolut. Två rejäla helkroppspass där man kört hårt och fokuserat tror jag är förbannat bra träning.

Fast om jag bara skulle köra 2 pass i veckan jämfört med mina 6 som jag kör nu skulle jag nog inte få lika bra resultat

Varje gång jag lämnar gymmet kan jag knappt gå om det varit ben pga att jag är så slut så anser att jag tränar nog hårt iaf
Dock kräver det ganska mycket att orka hålla igång 80 minuter varje dag på gymmet antar jag men det ger nog bättre resultat i slutändan med en riktig split och bra mat

lofito
2011-08-06, 05:22
Du kan inte köra med samma intensitet vid 6 pass/v som 2. Kör du 6 pass/v ligger du på gränsen av överträning. Varför antingen eller? Varför inte köra i perioder? Då lär du få bäst utbyte. Tycker du det är roligt så kör dina 6 pass i veckan men jag tror definitivt inte att du får ut mer av det mer än den mentala aspekten.

Överträning? Nä, tror överträning är mer en mental bit än fysisk. Känner mig
inte ett dugg övertränad. Jag får ju 2 helkroppspass i veckan och har en bra
fördelning på muskelgrupperna.

Min fråga var istället kring effektiviteten av 2 pass jämfört med 6 pass där jag tycker 2 pass låter väldigt lite om man ska bygga en schyst och bra kropp, men det är bara jag. Kan säkert stämma, men jag får det inte ihop i huvudet bara.
Hur menar du med att köra i perioder?

Rahf
2011-08-06, 05:38
Överträning? Nä, tror överträning är mer en mental bit än fysisk. Känner mig
inte ett dugg övertränad. Jag får ju 2 helkroppspass i veckan och har en bra
fördelning på muskelgrupperna.

Min fråga var istället kring effektiviteten av 2 pass jämfört med 6 pass där jag tycker 2 pass låter väldigt lite om man ska bygga en schyst och bra kropp, men det är bara jag. Kan säkert stämma, men jag får det inte ihop i huvudet bara.
Hur menar du med att köra i perioder?

Överträning existerar och det är inte alls kul att drabbas av det. De flesta råkar dock ut för överansträngning, inte överträning.

Ondskapelsen
2011-08-06, 10:25
Jag förstår inte varför man ska träna varje muskel 1 gång i veckan när man kan träna den 2 :S.

Leifallan
2011-08-06, 13:58
Överträning? Nä, tror överträning är mer en mental bit än fysisk. Känner mig
inte ett dugg övertränad. Jag får ju 2 helkroppspass i veckan och har en bra
fördelning på muskelgrupperna.

Min fråga var istället kring effektiviteten av 2 pass jämfört med 6 pass där jag tycker 2 pass låter väldigt lite om man ska bygga en schyst och bra kropp, men det är bara jag. Kan säkert stämma, men jag får det inte ihop i huvudet bara.
Hur menar du med att köra i perioder?

Jo men då ligger du ju på en lagom intensitet som inte gör dig sliten. Men om du kör med riktigt tunga vikter och gillar att köra hårt i perioder tror jag mer på 2 pass. Sedan tror jag det bästa är att periodisera enligt Dual factor theory eller Fitness fatigue. Du tränar mycket i 3-veckor med lite vila för att sedan köra färre pass/lägre intensitet/lägre volym i 2-3 veckor.
Detta är bara ett exempel, finns betydligt fler.

Lästips: http://traningslara.se/tva-olika-modeller-till-anpassning-vid-traning/

http://www.higher-faster-sports.com/PlannedOvertraining.html

mini
2011-08-06, 14:02
Ja den som tränar två dagar kommer garanterat få bättre resultat, förutsatt att denne tränar optimalt.

Hur tänker du nu?

lofito
2011-08-07, 05:46
Jag kör hela tiden 6 dagar i veckan med en vilodag endast. Men då har jag ju ändå en fördelning som gör att jag kör igenom helkropp 2 gånger på en vecka. Jag undrar om det på något vis är skadligt eller ifall att man inte når några större resultat på det genom att köra i stort sett varje dag nästan. Varierar högreps och lågreps varannan vecka.

Rahf
2011-08-07, 05:58
Jag kör hela tiden 6 dagar i veckan med en vilodag endast. Men då har jag ju ändå en fördelning som gör att jag kör igenom helkropp 2 gånger på en vecka. Jag undrar om det på något vis är skadligt eller ifall att man inte når några större resultat på det genom att köra i stort sett varje dag nästan. Varierar högreps och lågreps varannan vecka.

Om alla dessa pass körs med en intensitet som motsvarar att du verkligen tar ut dig på varje pass, ja då ser du säkerligen resultat. Problemet blir om man inte kör så hårt som man fysiskt kan klara av, utan ligger någonstans under den ribban. Klarar du av att träna stenhårt, sex dagar i veckan utan problem, då är det bara fortsätta.

Ökar du så funkar det. Står du still så kanske det är dags att se över träningsvanorna. Jag vet själv att mer än två dagar i rad inte funkar särskilt bra för mig.

Carcer
2011-08-07, 06:49
Återhämtnings och arbetskapacitet ökas ju också ifall den utmanas alltså kan inget vara optimalt för alla.