handdator

Visa fullständig version : Vilka relevanta ämnen från avokado och banan tål inte uppvärmning?


Fru_Flisa
2011-08-01, 10:57
Tänkte baka lite.

Tolkia
2011-08-01, 14:35
Banan används ju ofta i bakning, och där är det inga problem vad jag vet. Med avokado vet jag inte; det som kan hända är väl kanske att det smakar konstigt eller får en konstig färg.

Fru_Flisa
2011-08-02, 10:11
Jag tänkte på vilka näringsämnen som kan förstöras, tex e vitamin i avokado osv.

Tolkia
2011-08-02, 10:14
Alla värmekänsliga vitaminer lär ju påverkas mer eller mindre av uppvärmning. Dock är det knappast meningsfullt att lägga mycket energi på att "näringsoptimera" sina bakverk så till den grad, om man inte baserar sin kosthållning på dem (vilket jag inte kan säga att jag tycker att man bör).

Fru_Flisa
2011-08-02, 10:26
Alla värmekänsliga vitaminer lär ju påverkas mer eller mindre av uppvärmning. Ok vet du vilka vitaminer då som det finns i banan och avokado? Funderade främst på e vitamin?

Dock är det knappast meningsfullt att lägga mycket energi på att "näringsoptimera" sina bakverk så till den grad, om man inte baserar sin kosthållning på dem (vilket jag inte kan säga att jag tycker att man bör).



Nej nej, ska inte bli nåt sådant bakverk, det ska bli en enkel maträtt jag kan ta med till arbetet jag jobbar kväll/natt och då är mitt krav är att den ska vara näringsoptimal annars slösar jag i mitt tycke onödiga pengar. Jag har tänkt ha den som stående inslag men jag funderar om bananen och avokadon hellre ska vara som kall kräm eller med i tillagningen.