handdator

Visa fullständig version : Hur många gånger trycker du på knappen?


Lasse Kongo
2011-08-01, 08:45
Du får trycka på en knapp, varje gång du trycker på knappen får du 10 miljoner, varje gång du trycker på knappen dör en slumpmässig person på jorden, det kan vara du själv, dina föräldrar, dina barn etc, visserligen minimal risk men den finns.


Du får trycka max 100 gånger, hur många gånger trycker du och varför trycker du/trycker inte?

KlopFer
2011-08-01, 08:50
1 gång kanske 2 när pengarna börjar ta slut.

hahavaffan
2011-08-01, 08:51
Trycker 100 gånger, sen skänker jag större delen av pengarna till välgörande ändamål, vilket med största sannolikhet räddar jävligt mycket fler personer än de hundra jag precis dödat. High five!

thomast
2011-08-01, 08:51
Jag har sett den här filmen. Jag trycker inte alls.

ThisIsTheOne
2011-08-01, 08:55
0 av moraliska skäl.

J.V
2011-08-01, 08:56
Antingen noll, eller så denna variant...
Trycker 100 gånger, sen skänker jag större delen av pengarna till välgörande ändamål, vilket med största sannolikhet räddar jävligt mycket fler personer än de hundra jag precis dödat. High five!

Ett par veckors beslutsångest innan jag gör något alls. :D

martikainen
2011-08-01, 08:57
100gånger!

Jag är en hemsk människa men inser snabbt att 10*100 = 1 miljard, räntan på 900 miljoner räcker rätt långt resten av mitt liv

1 barn i afrika kostar 100kr/månaden (3,50kr/dag enligt unicef) att ge mat, skola, tak över huvudet osv.

OBS! Stor risk för major fuckups i uträckningen OBS!

1 miljon / 3,50kr = 285 715 barn.
285 715 / 3650 = 78 barn / 10 år.
78*100 = 7800 barn i 10 år.
Jag kan lätt offra 100 personer för det.

Edit: puckfemma då jag är för trög på att räkna :D

hallar
2011-08-01, 08:59
100 gånger. 1 miljard kan man göra mycket med. Vad kostar ett samvete?

Mental
2011-08-01, 08:59
Id go for 100.

Ganymedes
2011-08-01, 08:59
Jag trycker på knappen under, som ger 5 miljoner och 1 st slumpmässigt vald person halvdöd. Denne person får en miljon för besväret och tackar mig för att jag inte tryckte på den övre knappen. Alla tar väl hellre en miljon och rejält med stryk, än noll kr och döden... :)

Mental
2011-08-01, 09:05
Jag trycker på knappen under, som ger 5 miljoner och 1 st slumpmässigt vald person halvdöd. Denne person får en miljon för besväret och tackar mig för att jag inte tryckte på den övre knappen. Alla tar väl hellre en miljon och rejält med stryk, än noll kr och döden... :)

Om man får hitta på egna alternativ så trycker jag på knappen som ger mig 10 miljoner utan att döda någon.

tp_88
2011-08-01, 09:20
8.

Stoltz
2011-08-01, 09:22
Jag har sett den här filmen. Jag trycker inte alls.

+1 :D

http://bloggywood.moviezine.se/files/bloggywood_import/2008/02/box-firstlook-marsden-diaz.jpg

Anton Fräs
2011-08-01, 09:22
Id go for 100.

+1

Räddat otaligt många liv med pengarna dessutom.

Fatalist
2011-08-01, 09:23
5-6 ggr. Folk dör varenda sekund jorden runt, ödet, osv.

Hade inte skänkt bort ett enda öre förutom till kompisar och familj.

Arf Pingvin
2011-08-01, 09:23
Ni som säger att ni skulle rädda otaliga liv i afrika... Varför gör ni inte det idag om det är så enkelt och relativt billigt?

Anton Fräs
2011-08-01, 09:26
Ger redan en del pengar till välgörande ändamål, då är jag ändå inte direkt tät. Men den sortens pengar kan man få allt man vill i ekonomisk väg och ge bort större del av avkastningen man får på en sådan sjuk summa pengar.

lirberr
2011-08-01, 09:29
Ni som säger att ni skulle rädda otaliga liv i afrika... Varför gör ni inte det idag om det är så enkelt och relativt billigt?

Relativt billigt för en person som precis fått miljoner, inte för folk som lever på studiebidrag.

Arf Pingvin
2011-08-01, 09:35
Ge en man en fisk och han har mat för en dag, lär honom att fiska och han kan föda sig själv. Ungefär. Bara en hög pengar gör ingenting. Man behöver göra nånting långsiktigt för att göra någon skillnad.

http://www.dn.se/ekonomi/bill-gates-saljer-fem-miljoner-microsoft-aktier

Bill Gates har precis sålt av aktier till ett värde i storleksordning med vad vi pratar om här. Det går till instutitioner och forskning. Detta från en som på heltid sysslar med sjukdomar och fattigdom i tredje världen. Det är inte så enkelt som att x kronor räddar y personer. Det är ett mycket mer komplicerat problem att tex utrota malaria eller vända aidsepedemin.

shut teh face
2011-08-01, 09:36
Jag skulle trycka 100 gånger utan att tveka. Jorden är överbefolkad som det är...

SiSenior
2011-08-01, 09:39
100ggr utan att tveka. Med över 6 miljoner människor på jorden känns risken att någon i min närhet skulle drabbas minimal, nästan obefintlig.

Arf Pingvin
2011-08-01, 09:41
Vad är skillnaden på er och Anders Behring Breivik? Han hade inte heller träffat personerna som dog i attackerna.

Edit: Jag inser att nämna Breivik i princip faller under Godwins Law och jag därmed förlorar debatten men so be it.
Edit2: Jag inser också att moderatorena förmodligen plockar bort det här inlägget. Det vore inte fel förmodligen.

Fatalist
2011-08-01, 09:42
Ge en man en fisk och han har mat för en dag, lär honom att fiska och han kan föda sig själv. Ungefär. Bara en hög pengar gör ingenting. Man behöver göra nånting långsiktigt för att göra någon skillnad.

http://www.dn.se/ekonomi/bill-gates-saljer-fem-miljoner-microsoft-aktier

Bill Gates har precis sålt av aktier till ett värde i storleksordning med vad vi pratar om här. Det går till instutitioner och forskning. Detta från en som på heltid sysslar med sjukdomar och fattigdom i tredje världen. Det är inte så enkelt som att x kronor räddar y personer. Det är ett mycket mer komplicerat problem att tex utrota malaria eller vända aidsepedemin.

Problemen är ju dock inte malaria eller aidsepidemin. Problemet är att länderna styrs av korrupta skitregeringar, rebellgrupper, utländska affärsmän och kriminella.

Mental
2011-08-01, 09:43
Vad är skillnaden på er och Anders Behring Breivik? Han hade inte heller träffat personerna som dog i attackerna.

Edit: Jag inser att nämna Breivik i princip faller under Godwins Law och jag därmed förlorar debatten men so be it.

Han fick antagligen sämre betalt? Och han träffade ju?

Lasse Kongo
2011-08-01, 09:43
100ggr utan att tveka. Med över 6 miljoner människor på jorden känns risken att någon i min närhet skulle drabbas minimal, nästan obefintlig.

Det är iofsig bra mycket mer än 6 miljoner människor på jorden : ]

Skämt i diket, ni som trycker 100ggr utan att tveka, OM er mor, far, syskon eller egna barn dör, hade tyckt det var värt det även då?

Herr Oberst
2011-08-01, 09:45
Jag skulle trycka 100 gånger utan att tveka. Jorden är överbefolkad som det är...

+1
Fast jag skulle önskat att fler människor än 1 dog för varje knapptryckning.

Denna planet skulle nog må bäst av en major naturkatastrof med åtminstone 2 miljarder offer

shut teh face
2011-08-01, 09:49
Det är iofsig bra mycket mer än 6 miljoner människor på jorden : ]

Skämt i diket, ni som trycker 100ggr utan att tveka, OM er mor, far, syskon eller egna barn dör, hade tyckt det var värt det även då?
Det är en risk man måste ta ju, såklart blir man inte glad om det händer!

+1
Fast jag skulle önskat att fler människor än 1 dog för varje knapptryckning.

Denna planet skulle nog må bäst av en major naturkatastrof med åtminstone 2 miljarder offer
Tyvärr håller jag med, och blir stämplad som en nazist/rasist/pedofil/facist/noob. I allt för många länder så föder man allt för många barn. Vi i väst skänker pengar för att hjälpa till, det enda som händer är att fler överlever, och fler barn föds, och sen är man plötsligt för många igen och folk börjar dö, och så krävs bistånd igen. En ond cirkel.

feyin
2011-08-01, 09:50
Hade tryckt en hel del gånger, sen hade jag för en liten del av pengarna skaffat en cool vattendroppe-tatuering i ansiktet.

Mental
2011-08-01, 09:50
Det är iofsig bra mycket mer än 6 miljoner människor på jorden : ]

Skämt i diket, ni som trycker 100ggr utan att tveka, OM er mor, far, syskon eller egna barn dör, hade tyckt det var värt det även då?

Självklart inte, på samma sätt som att en mänska som blir sjuk av sitt levende i efterhand inte tycker att det var värt det.

Eller den som låter sin 11åring cykla själv till skolan, bli påkörd och dödad. Var det värt det? Nej! Men man kan inte eliminera all risk.

Chansen att någon av mina anhöriga dör är 100/6,852,472,823*
Eller 1 på 68,524,728.




*Latest official current world population estimate, for mid-year 2010, is estimated at 6,852,472,823.

Arf Pingvin
2011-08-01, 09:51
Problemen är ju dock inte malaria eller aidsepidemin. Problemet är att länderna styrs av korrupta skitregeringar, rebellgrupper, utländska affärsmän och kriminella.

Det är just för att det finns korrupta skitregeringar, rebellgrupper, utländska affärsmän och kriminella som gör att en hög med pengar i bistånd bara försvinner ut i tomma intet. Även om det kommer en skål med ris till någon fattig stackare i slutändan så förändrar det ingenting och en stor del hamnar i fel händer på vägen.

Men du har fel om malaria: http://www.ted.com/talks/bill_gates_unplugged.html

tp_88
2011-08-01, 09:53
Det är iofsig bra mycket mer än 6 miljoner människor på jorden : ]

Skämt i diket, ni som trycker 100ggr utan att tveka, OM er mor, far, syskon eller egna barn dör, hade tyckt det var värt det även då?
2-10*100/6.800.000.000.

Jag gillar oddsen.

ceejay
2011-08-01, 09:53
100

Spartansk
2011-08-01, 10:02
Skulle tryckt 6,852,472,822 gånger.

shut teh face
2011-08-01, 10:04
Om vi säger såhär då:
Varje gång du trycker på knappen dör 1 miljon människor, dock ingen du känner till eller har träffat. Du får trycka hur många gånger du vill och får 10 miljoner för besväret. Hur många gånger trycker du?

ddewe
2011-08-01, 10:05
Om vi säger såhär då:
Varje gång du trycker på knappen dör 1 miljon människor, dock ingen du känner till eller har träffat. Du får trycka hur många gånger du vill och får 10 miljoner för besväret. Hur många gånger trycker du?

Man skulle ju faktiskt göra världen en tjänst om man tryckte ett par gånger, så minst en.

Spartansk
2011-08-01, 10:10
Det här kanske är irrelevant, men hur dör människorna, mer specifikt? Om man dödar 10 miljoner människor, t ex, faller de bara ihop, eller träffas en storstad av en komet?

Doctor Snuggles
2011-08-01, 10:13
Om vi säger såhär då:
Varje gång du trycker på knappen dör 1 miljon människor, dock ingen du känner till eller har träffat. Du får trycka hur många gånger du vill och får 10 miljoner för besväret. Hur många gånger trycker du?

Här är ett än mer intressant scenario: Säg att du får välja vilken typ av människor som dör, t.ex. sossar, svarta, nazister, white trash eller ngt. Hur många ggr skulle du trycka?

Anton Fräs
2011-08-01, 10:15
Extremister hade ju varit en given grupp att välja om man tvunget måste välja.

SiSenior
2011-08-01, 10:16
Det är iofsig bra mycket mer än 6 miljoner människor på jorden : ]

Miljarder skulle det givetvis ha stått.

Spartansk
2011-08-01, 10:16
Eller självmordskandidater. Det finns säkert 1 miljon människor som vill dö världen över.

Elso
2011-08-01, 10:19
Ni som skulle trycka. Skulle ni trycka på knappen om det enbart var era vänners/familj/bekanta som gick bort?

Jag menar 100 tryck, ta bort era hundra närmaste, är det fortfarande lika intressant och sedan försöka döva samvetet med "med mer pengar kan jag hjälpa fler"?

Anton Fräs
2011-08-01, 10:19
Självklart inte. Mina närstående betyder givetvis mer än människor jag aldrig träffat.

SiSenior
2011-08-01, 10:22
Ni som skulle trycka. Skulle ni trycka på knappen om det enbart var era vänners/familj/bekanta som gick bort?

Jag menar 100 tryck, ta bort era hundra närmaste, är det fortfarande lika intressant och sedan försöka döva samvetet med "med mer pengar kan jag hjälpa fler"?

Har man tyckt och en dog är det redan för sent. Då finns det inte mycket återvända. Tror däremot jag skulle fortsätta trycka efteråt. För då är chans än mindre att det blir någon man känner dör.

filmjölk
2011-08-01, 10:29
Här är ett än mer intressant scenario: Säg att du får välja vilken typ av människor som dör, t.ex. sossar, svarta, nazister, white trash eller ngt. Hur många ggr skulle du trycka?

En sisådär jordens befolkning antal ggr - 50 miljoner ggr.

Stefan J
2011-08-01, 10:31
Du får trycka på en knapp, varje gång du trycker på knappen får du 10 miljoner, varje gång du trycker på knappen dör en slumpmässig person på jorden, det kan vara du själv, dina föräldrar, dina barn etc, visserligen minimal risk men den finns.


Du får trycka max 100 gånger, hur många gånger trycker du och varför trycker du/trycker inte?

Är jag sjäv inte immun trycker jag inte.

Annars trycker jag 100ggr :)

Saber
2011-08-01, 10:50
0 ggr.

En människas liv är ovärderlig, inga pengar i världen kan ersätta ett människoliv - vare sig jag känner den personen eller ej!

Lasse Kongo
2011-08-01, 10:51
Är jag sjäv inte immun trycker jag inte.

Annars trycker jag 100ggr :)

Nej den som trycker är ej immun.

SiSenior
2011-08-01, 10:52
0 ggr.

En människas liv är ovärderlig, inga pengar i världen kan ersätta ett människoliv - vare sig jag känner den personen eller ej!

Antar att du skänker massa pengar till välgörenhet och sånt varje månad då?

Lasse Kongo
2011-08-01, 10:55
0 ggr.

En människas liv är ovärderlig, inga pengar i världen kan ersätta ett människoliv - vare sig jag känner den personen eller ej!

Ungefär så jag känner, om man så trycker bara en gång får man isf leva med att man dödat en person resten av livet, då är man ju mao precis lika hemsk som Anders Breivik vilken gör mig en smula orolig när man läser tråden.

Pudzianovski
2011-08-01, 11:00
Ungefär så jag känner, om man så trycker bara en gång får man isf leva med att man dödat en person resten av livet, då är man ju mao precis lika hemsk som Anders Breivik vilken gör mig en smula orolig när man läser tråden.

Om man trycker 100 gånger och tar alla pengar och räddar tusentals "ovärderliga liv" då?

Doctor Snuggles
2011-08-01, 11:00
En sisådär jordens befolkning antal ggr - 50 miljoner ggr.

Fast gör du dig av med alla idioter, vem ska jobba alla jobb som inte du vill jobba?

Anton Fräs
2011-08-01, 11:00
Enorm skillnad mellan det här teoretiska exemplet och det Breivik gjorde. Närheten till offren, sättet de dog på, motiven bakom osv.

Sedan är jag väldigt tveksam hur många som hade tryckt på knappen även om det skriver det. Inkluderar mig själv i det. Om man hade sett personen dö hade nog inte någon här tryckt.

Doctor Snuggles
2011-08-01, 11:02
0 ggr.

En människas liv är ovärderlig, inga pengar i världen kan ersätta ett människoliv - vare sig jag känner den personen eller ej!

Faktum är att en människas liv är värdeligt. Det ligger på ca 129000 dollar.
http://www.time.com/time/health/article/0,8599,1808049,00.html

Lasse Kongo
2011-08-01, 11:02
Om man trycker 100 gånger och tar alla pengar och räddar tusentals "ovärderliga liv" då?

Iofsig, men du dödar ju ändå 100 oskyldiga människor, känns ju lite som att hur man än vänder sig så är alltid rumpan bakåt.

Pudzianovski
2011-08-01, 11:03
Iofsig, men du dödar ju ändå 100 oskyldiga människor, känns ju lite som att hur man än vänder sig så är alltid rumpan bakåt.

Ja, det är ingen lätt fråga :D

Skönt om allt hade varit svart och vitt. :thumbup:

Librish
2011-08-01, 11:04
Antar att du skänker massa pengar till välgörenhet och sånt varje månad då?

Det måste han verkligen inte göra för att få sin moral att gå ihop. Det är en gigantisk etisk skillnad på en handling och en utebliven handling.

Lasse Kongo
2011-08-01, 11:07
Enorm skillnad mellan det här teoretiska exemplet och det Breivik gjorde. Närheten till offren, sättet de dog på, motiven bakom osv.

Sedan är jag väldigt tveksam hur många som hade tryckt på knappen även om det skriver det. Inkluderar mig själv i det. Om man hade sett personen dö hade nog inte någon här tryckt.

Spelar nog ingen roll om du ser det eller ej, sekvensen av hur en oskyldig människa dör lär spelas upp på näthinnan ett antal gånger under ens livstid, och pararellen med Breivik känns väl inte helt lost, man dödar oskyldig människor för sin egen vinning/girighets skull, sen kan man alltid säga att man skulle använda dessa pengar för att rädda massa ovärdeliga liv, Breivik tänker ju likadant, han vill rädda världen från islam typ. Så den som vill döda oskyldiga människoliv för att rädda andra är mindre galen än Breivik, det får inte jag ihop iallafall.

Librish
2011-08-01, 11:07
Man blir ju lite mörkrädd för den här tråden. Jag kan köpa någon form av utilitaristiskt resonemang om att man skulle använda pengarna till välgörenhet, men ni som skulle behålla pengarna själva, har ni inget samvete?

filmjölk
2011-08-01, 11:10
Fast gör du dig av med alla idioter, vem ska jobba alla jobb som inte du vill jobba?

Med en sådan drastisk minskning av jordens befolkning ändras förutsättningarna såpass att de flesta jobben inte behövs. Lantbruk, Lebensraum och små självförsörjande samhällen du vet. Bra för miljön med!

Mental
2011-08-01, 11:16
Det måste han verkligen inte göra för att få sin moral att gå ihop. Det är en gigantisk etisk skillnad på en handling och en utebliven handling.

Mjae, det är nog närhetsfaktorn igen.

Du står vid en brygga och ser en person som drattat i och bönar efter hjälp att komma upp, du orkar inte bry dig och personen drunknar. För många är det nära nog lika illa som att knuffa personen i vattnet själv.

Lasse Kongo
2011-08-01, 11:19
Man kan säga såhär med, för att fortsätta på Breivikspåret, självklart sympatiserar jag inte med det han har gjort utan det är väl en att de mest fruktansvärda saker jag upplevt under min livstid.

Men för att fortsätta dra pararellen och att det inte skulle kunna gå och jämföra med vad Breivik gjort, tänk om han faktiskt räddar liv, tänk vilket enormt engagemang det blir nu, folk och särskilt ungdomar kommer engagera sig enormt politiskt, ungdomar som kanske hade valt en annan bana annars, knark, kriminalitet, död, för er som tycker att ni skulle göra en sådan tjänst av att rädda andra genom att låta oskyldiga dö alltså.

Men som Pudzi skrev är ju inte allt svart eller vitt jämt, dock får man ju kalla kårar av att läsa vad en del skriver, men som sagt, om alla dessa verkligen skulle trycka på knappen om det var på riktigt är en annan sak.

Librish
2011-08-01, 11:20
Mjae, det är nog närhetsfaktorn igen.

Du står vid en brygga och ser en person som drattat i och bönar efter hjälp att komma upp, du orkar inte bry dig och personen drunknar. För många är det nära nog lika illa som att knuffa personen i vattnet själv.

Nog för att det låter hemskt att ignorera någon som drunknar, men hur kan det vara i närheten av att vara den som dränker den samme?

Doctor Snuggles
2011-08-01, 11:25
Man blir ju lite mörkrädd för den här tråden. Jag kan köpa någon form av utilitaristiskt resonemang om att man skulle använda pengarna till välgörenhet, men ni som skulle behålla pengarna själva, har ni inget samvete?

Jag har ett samvete. Men jag bryr mig inte om det.

agazza
2011-08-01, 11:36
någonstans över 100 gånger.

Hedman
2011-08-01, 11:42
0 gånger.

Pudzianovski
2011-08-01, 11:45
Kom och tänka på denna.

ceaaSsnTiKc

Rikard Jansson
2011-08-01, 11:46
100

Vad heter filmen nu igen?

pragmatist
2011-08-01, 11:47
Skulle ni vilja att någon annan satt och tryckte på knappen så att ni själva, era vänner eller er familj eventuellt dog, med motiveringen att personen tänkte starta någon sorts hjälpfond för fattiga eller botade överbefolkningen i världen?

shut teh face
2011-08-01, 11:51
Skulle ni vilja att någon annan satt och tryckte på knappen så att ni själva, era vänner eller er familj eventuellt dog, med motiveringen att personen tänkte starta någon sorts hjälpfond för fattiga eller botade överbefolkningen i världen?
Nej. Men jag skulle ändå trycka på knappen.

Saber
2011-08-01, 11:52
Antar att du skänker massa pengar till välgörenhet och sånt varje månad då?

Helt rätt! Jag delar mer än gärna med mig för de mindre lottade. ;)

Ungefär så jag känner, om man så trycker bara en gång får man isf leva med att man dödat en person resten av livet,... .

Inte nog med att jag anser att det är fel att döda/mörda en annan person, att sedan försöka leva med att ha en annan människas liv på ens samvete är definitivt inget man önskar!

Faktum är att en människas liv är värdeligt. Det ligger på ca 129000 dollar.
http://www.time.com/time/health/article/0,8599,1808049,00.html

I dagens läge kan man dessvärre sätta siffror på precis allting, det hindrar fortfarande inte mig från att tycka att varje människa är ovärderlig och dyrbar. Jag sätter inte en prisslapp på liv - det går bara inte!

rajjan_dammit
2011-08-01, 11:52
1 gång. Dör jag inte då så är det bara att säga "Tack, Gerd!" och gå vidare i mitt liv (med 10 nya millar på kontot). Ingen mening att hetsa karma.

Doctor Snuggles
2011-08-01, 12:23
I dagens läge kan man dessvärre sätta siffror på precis allting, det hindrar fortfarande inte mig från att tycka att varje människa är ovärderlig och dyrbar. Jag sätter inte en prisslapp på liv - det går bara inte!

Var Hitler ovärderlig också? Eller random seriemördare?
Skulle du trycka på knappen om du visste att många andra människors liv skulle räddas?

yeahgrr
2011-08-01, 12:57
100

Vad heter filmen nu igen?

the box

http://www.imdb.com/title/tt0362478/

hurril
2011-08-01, 13:34
10M är bra långt ifrån nog mycket pengar för att ens överväga en sådan sak. För en bostad i Stockholm däremot. 100 gånger i följd!

Stefan J
2011-08-01, 13:39
Var Hitler ovärderlig också? Eller random seriemördare?
Skulle du trycka på knappen om du visste att många andra människors liv skulle räddas?

Jag håller med med i denna fråga. Alla liv är inte ovärderliga och alla liv är verkligen inte lika mycket värda. Det är rent nonsens.

Doctor Snuggles
2011-08-01, 13:41
10M är bra långt ifrån nog mycket pengar för att ens överväga en sådan sak. För en bostad i Stockholm däremot. 100 gånger i följd!

Du vet att du kan köpa en bostadsrätt i Stockholms innerstad för ansenligt mycket mindre än 10 mille va?

Yes
2011-08-01, 13:42
Många potentiella mördare här.

Spartansk
2011-08-01, 13:43
On a serious note så blir mitt svar "nej".

Till er som svarar ja: Tycker ni det är okej att rånmörda främlingar?

Jishuku
2011-08-01, 13:43
Skulle inte trycka på knappen under de omständigheterna.
Hade bara grovt kriminella och psykopater/massmördare dött hade jag tryckt tills jag märkte att jag inte fick några mer pengar.

Doctor Snuggles
2011-08-01, 14:00
On a serious note så blir mitt svar "nej".

Till er som svarar ja: Tycker ni det är okej att rånmörda främlingar?

Är främlingen destruktiv för samhället/mänskligheten, ja. Skulle jag rånmörda någon sådan? Nej. Skulle jag trycka på en knapp så en sådan person blev rånmördad och jag slapp se det? Ja.

Librish
2011-08-01, 14:07
Är främlingen destruktiv för samhället/mänskligheten, ja. Skulle jag rånmörda någon sådan? Nej. Skulle jag trycka på en knapp så en sådan person blev rånmördad och jag slapp se det? Ja.

Nu handlar det ju inte om en destruktiv person utan bara en random.

Spartansk
2011-08-01, 14:08
Är främlingen destruktiv för samhället/mänskligheten, ja. Skulle jag rånmörda någon sådan? Nej. Skulle jag trycka på en knapp så en sådan person blev rånmördad och jag slapp se det? Ja.

Du är alltså inkonsekvent. Men ärlig, och det gillar jag. :)

lurk
2011-08-01, 14:15
Skulle inte trycka alls.
Bryr mig föga om afrikanska barn men har någon skum stolthet som hindrar mig.
Skulle aldrig falla mig in i att plocka upp en hundring som ligger på marken eller något sådant.

På förfester brukar ibland diskussionen om vad man skulle göra för pengar komma upp. Ni vet, hur mycket ska person A ha för att låta person B kissa honom i munnen.
Själv hävdar jag bestämt att jag inte skulle låta någon ens spotta mig i ansiktet för tio millar.

Beror säkert på kass självkänsla eller nått.

shut teh face
2011-08-01, 14:22
Jag har ingen moral alls i sådana här frågor. Jag skulle troligtvis låta 100 miljoner dö för att jag skulle få 10-100 miljoner. Så länge jag inte känner dem??? :confused::confused:

Doctor Snuggles
2011-08-01, 14:23
Du är alltså inkonsekvent. Men ärlig, och det gillar jag. :)

Nej, jag är inte inkonsekvent. Jag är mänsklig, och vissa saker värderas annorlunda pga emotionella/psykologiska skäl. Scenariot jag målade upp är i annan form tämligen välstuderat, och de flesta gör som jag.
http://en.wikipedia.org/wiki/Trolley_problem

Situationen blir t.ex. helt annorlunda om man ställs inför ett alternativt val - om du INTE trycker på knappen så kommer människan att dö. I detta passiva scenario är människan mycket mer benägen (en stor majoritet) att låta människan dö.

Elso
2011-08-01, 14:34
Är jag sjäv inte immun trycker jag inte.

Annars trycker jag 100ggr :)

Spännande upptäckt det hade varit att efter den 99:e gången är det man själv som ryker.

Tricklew
2011-08-01, 14:51
bHvDS-MlIBU

Något såhär föreställer jag mig att scenen hade sett ut.

snej
2011-08-01, 14:51
Jag har ingen moral alls i sådana här frågor. Jag skulle troligtvis låta 100 miljoner dö för att jag skulle få 10-100 miljoner. Så länge jag inte känner dem??? :confused::confused:

Men om en av dem hade råkat vara ditt barn/fru så hade dina pengar inte varit värda något helt plötsligt och du hade troligen tagit livet av dej på det. 100 miljoner människor ökar chansen att det skulle kunna vara någon du känner lite väl mycket.

Skön
2011-08-01, 14:52
Noll (även med pengarna på bordet framför mig). Skänker sällan pengar. Är varken rik eller fattig.

Doctor Snuggles
2011-08-01, 14:56
Spännande upptäckt det hade varit att efter den 99:e gången är det man själv som ryker.

Hur vore det en upptäckt? Ryker man så kommer man vara borta, det kommer inte finnas en "man" att uppleva det.

Doctor Snuggles
2011-08-01, 15:00
bHvDS-MlIBU

Något såhär föreställer jag mig att scenen hade sett ut.

Haha, "my finger got cut on this box". :D

Osten80
2011-08-01, 15:20
En gång hade räckt för att jag, med mitt ganska ringa penningbehov, hade klarat mig resten av livet och därmed fixat mitt största praktiska problem som är min framtida försörjning. Jag hade förmodligen fått ordentlig ångest ett tag, men det hade nog varit värt det ändå.
Om jag hade haft oturen att det slumpar sig så att knapptrycket dödar någon jag står nära eller "bara" känner, hade jag förmodligen tagit livet av mig på stubben, men jag hade lik förbannat chansat och tryckt på knappen.
För mig hänger mycket på huruvida jag kommer att bevittna när personen dör eller inte. Slipper jag se det skulle jag inte tveka en sekund för ett tryck. Om jag är tvungen att titta, skulle jag tveka mer, men förmodligen tryckt till slut.

mangemani
2011-08-01, 15:28
1 gång och sen hoppas/be till gudarna att nån äcklig våldtäkts man eller nån sinnessjuk seriemördare dör.
men och andra sidan,om det skulle vara någon närstående(typ familj),så skulle jag nog aldrig kunna leva med det.
men chansen är som sagt minimal,så en gång trycker jag

pragmatist
2011-08-01, 15:37
Hade ni tryckt på knappen om det hade kablats ut till världens samtliga nyhetsbyråer vad ni hade gjort? Vi kan anta att det hela trots offentligheten inte är åtalbart, eftersom ni aldrig kan kopplas till något konkret dödsfall.

Mago
2011-08-01, 18:29
0. Jag skulle mått sämre av att ha dödat någon än vad jag skulle mått bra av pengarna.

rönny
2011-08-01, 18:32
Hade ni tryckt på knappen om det hade kablats ut till världens samtliga nyhetsbyråer vad ni hade gjort? Vi kan anta att det hela trots offentligheten inte är åtalbart, eftersom ni aldrig kan kopplas till något konkret dödsfall.
Om nyhetsbyråerna betalade en slant, Visst!

Kwon
2011-08-01, 18:34
200 gånger.

ceejay
2011-08-01, 18:36
200 gånger.

Men kwon!

Gabriel174
2011-08-01, 18:39
0 gånger antagligen.

Fd_Megatuttarna
2011-08-01, 18:58
Jag hade aldrig tryckt. För vad är alla pengar värda om man för resten av sitt liv inte kan känna sig utan skuld? Enda anledningen till att vi jagar pengar är för att vi har en inneboende kärlek till livet, vi vill uppleva saker, känna oss speciella o.s.v. Allt det hade inte kunnat kännas bra om jag visste att någon på ett direkt sätt hade behövt dö. Allt det fina jag skulle köpa hade bara påmint mig om det verkliga priset.

Därför fungerar inte heller "såhär många kan jag rädda genom välgörenhet efteråt"-beräkningar för mig.

Kaboffastar
2011-08-01, 20:29
Jag skulle förmodligen bara hinna trycka en gång och vips var jag själv död med min jävla LoTTo...

Doctor Snuggles
2011-08-01, 20:30
Jag hade aldrig tryckt. För vad är alla pengar värda om man för resten av sitt liv inte kan känna sig utan skuld? Enda anledningen till att vi jagar pengar är för att vi har en inneboende kärlek till livet, vi vill uppleva saker, känna oss speciella o.s.v. Allt det hade inte kunnat kännas bra om jag visste att någon på ett direkt sätt hade behövt dö. Allt det fina jag skulle köpa hade bara påmint mig om det verkliga priset.

Därför fungerar inte heller "såhär många kan jag rädda genom välgörenhet efteråt"-beräkningar för mig.

Skuldkänslor är sååå förra århundradet.

Lasse Kongo
2011-08-01, 20:46
Jag skulle förmodligen bara hinna trycka en gång och vips var jag själv död med min jävla LoTTo...

Haha!

Fd_Megatuttarna
2011-08-01, 20:47
Skuldkänslor är sååå förra århundradet.

Jag tror inte på skuldkänslor i sig. Att känna skuld för någon eller något avhjälper knappast problemet.

När man däremot med visshet vet att man orsakar död så torde man ha psykotiska drag för att inte bli berörd. Visst kan man tränga bort skuldkänslorna och leva livet för pengarna men jag skulle inte vilja det. Då känns inte lyckan genuin. Det räcker med en förnimmelse av "jag bullshitar mig själv" för att det ska kännas konstlat.

Det är upp till varje person och dennes samvete helt enkelt.

goodie
2011-08-01, 20:57
100 gånger alla dagar i veckan

Sniggel
2011-08-01, 21:04
Även om jag förstår hur folk resonerar med att om man tryckt 100 gånger så kan man rädda många fler liv än de man dödat, med de pengarna man får. Men mitt samvete hade inte klarat av att döda någon på det viset, tror jag...
Om jag logiskt resonerar så är det "rätt" att trycka 100 gånger om man sedan utnyttjar pengarna på ett sådant sätt att man räddar ofantliga mängder människors liv, enligt mina värderingar. Men jag hade nog ändå inte klarat av att utnyttja den makten. Känslorna styr...

V.N
2011-08-01, 21:22
99 gånger, skulle någon i min familj dö skulle jag ta mitt egen liv för att göra rätt för mig

Doctor Snuggles
2011-08-01, 21:38
Jag tror inte på skuldkänslor i sig. Att känna skuld för någon eller något avhjälper knappast problemet.

När man däremot med visshet vet att man orsakar död så torde man ha psykotiska drag för att inte bli berörd. Visst kan man tränga bort skuldkänslorna och leva livet för pengarna men jag skulle inte vilja det. Då känns inte lyckan genuin. Det räcker med en förnimmelse av "jag bullshitar mig själv" för att det ska kännas konstlat.

Det är upp till varje person och dennes samvete helt enkelt.

Nej, psykotiska drag skulle man ha om man var tvungen att se personen i fråga när det skedde och fortfarande inte bry sig.
Att bry sig, och att ha skuldkänslor är dessutom två olika saker.

wessmen
2011-08-01, 22:05
"The Box".

"Now I will give the box to someone YOU dont know..."

Crocker
2011-08-01, 22:08
0, hade inte ens funderat på det.

Lasse Kongo
2013-01-24, 10:39
Såg en tråd ang komplexa frågor, kom då ihåg denna : )

Stoltz
2013-01-24, 10:43
Jag har sett The Box, fuck no!

Grotesk
2013-01-24, 10:55
101gånger, because I can.

aijou
2013-01-24, 10:57
Jag är ganska säker på att jag inte hade gjort det. Risken att det drabbar någon "oskyldig" gör att det inte värt det.

Hade jag fått välja vem som skulle dö så hade jag däremot gjort det utan tvekan. Men det var ju inte det som efterfrågades.

Edit: Oskyldig var nog fel ordval. Jag syftade snarare på att det kan drabba någon som inte förtjänar det.

erks
2013-01-24, 11:35
Bortser jag från möjligheten att "rädda" människor med pengarna, hade jag aldrig ens tänkt tanken att trycka.

Ado2000
2013-01-24, 11:38
1 gång

Rikard Jansson
2013-01-24, 11:39
Jag hade antagligen tryckt tills jag dog.

aijou
2013-01-24, 11:43
Du får trycka max 100 gånger, hur många gånger trycker du och varför trycker du/trycker inte?



Jag hade antagligen tryckt tills jag dog.

Risken att du själv dör av hundra knapptryckningar är väldigt liten. :)
__________________________________________________ ___________


Jag vill lägga till en sak till mitt inlägg tidigare. Hade jag stått på ruinens kan med en familj att försörja och jag riskerade att inte ens kunna hålla dem med mat och husrum så hade jag övervägt att trycka EN gång.

HookersUnited
2013-01-24, 11:43
Jag har sett The Box, fuck no!

Och för oss som inte har sett den. Varför FUAAAAARK NO?

begt
2013-01-24, 11:45
Ganska enkelt. Påhittade siffror för enkelhetens skull:

Jag kan låta en människa dö eller rädda hundratals för samma pengasumma. Jag har ingen som helst koppling till någon av dem. Då väljer jag det senare (fast jag kan medge att det skulle ta emot mycket om individen i det första fallet fick utstå svår tortyr).

Men jag hade ALDRIG gjort det för att enbart använda pengarna för egen vinning, vilket vad var TS undrade över antar jag.

Men vi gör ju i princip det senare valet hela tiden, även om det är omedvetet. Vi kan skänka allt vi äger till välgörande ändamål, eller själva bosätta oss i Afrika och rädda liv. Men de flesta gör det inte.

Rikard Jansson
2013-01-24, 11:48
Risken att du själv dör av hundra knapptryckningar är väldigt liten. :)
__________________________________________________ ___________


Jag vill lägga till en sak till mitt inlägg tidigare. Hade jag stått på ruinens kan med en familj att försörja och jag riskerade att inte ens kunna hålla dem med mat och husrum så hade jag övervägt att trycka EN gång.

Jaha^^

Gober
2013-01-24, 12:02
Jag hade inte tryckt någon gång. Bara för att man gömmer sig bakom en låda med en knapp så är man inte mindre mördare för det. Skulle man kunna ta en pistol och sätta mot huvudet på en utlottad människa och trycka av? om inte så bör väl samma sak gälla för knappen.

Det är en intressant fråga, undrar hur många som skrivit här i tråden att dom skulle trycka faktiskt hade gjort på riktigt.

Tänk om du efter att du tryckt alla knapptryck får se en video där du ser dina offer dö. En söt liten flicka faller krampaktigt ihop i sina föräldrars famn, med fradga runt munnen dör hon en plågsam död mitt framför ögonen på mor och far. Värt 10miljoner? :d

begt
2013-01-24, 12:08
Tänk om du efter att du tryckt alla knapptryck får se en video där du ser dina offer dö. En söt liten flicka faller krampaktigt ihop i sina föräldrars famn, med fradga runt munnen dör hon en plågsam död mitt framför ögonen på mor och far. Värt 10miljoner? :d

Medan du sitter och skriver dör det små barn i Afrika av diarré. Men du väljer att inte göra något =)

PowPow
2013-01-24, 12:13
Medan du sitter och skriver dör det små barn i Afrika av diarré. Men du väljer att inte göra något =)

Det är väl knappast samma sak att inte göra något för att rädda döende människor på andra sida jordklotet, och att aktivt döda någon.

Proxy
2013-01-24, 12:14
Det här är den typiska liknelsen man använder för att skilja en så kallad psykopat för en icke psykopat.

En knapptryckning är för majoriteten inte så farligt. Om man däremot hade lottat ut den personen som skulle dö, och låtit personen som fick 10 miljoner skjuta honom/henne i pannan, så får man en helt annan reaktion. Resultatet blir detsamma, och en psykopat hade lika gärna skjutit någon i pannan som att trycka på en knapp.

Jag hade nog varit svag nog att trycka på knappen några gånger, men hade skänkt iväg mycket utav pengarna.

begt
2013-01-24, 12:15
Det är väl knappast samma sak att inte göra något för att rädda döende människor på andra sida jordklotet, och att aktivt döda någon.

Stor skillnad ja, men om man räddar en massa andra liv som inte annars kunde räddas kan det motiveras.

Gober
2013-01-24, 12:16
Medan du sitter och skriver dör det små barn i Afrika av diarré. Men du väljer att inte göra något =)

Jag och min sambo ger en del pengar till välgörande ändamål, så något gör vi väl trots allt. Men visst dör det barn i Afrika, varje mål mat jag äter skulle kunna mätta någon annans mage någonstans i världen. Så jag tycker inte att din jämförelse är särskilt bra.

Att mörda oskyldiga människor för att hjälpa någon annan? Nej tack. Sen kan man också ställa sig frågan hur många som är beredda att mörda för 10miljoner i slutändan faktiskt skulle bli någon slags moder Theresa och börja hjälpa människor för att rättfärdiga morden?

begt
2013-01-24, 12:17
Det här är den typiska liknelsen man använder för att skilja en så kallad psykopat för en icke psykopat.

En knapptryckning är för majoriteten inte så farligt. Om man däremot hade lottat ut den personen som skulle dö, och låtit personen som fick 10 miljoner skjuta honom/henne i pannan, så får man en helt annan reaktion. Resultatet blir detsamma, och en psykopat hade lika gärna skjutit någon i pannan som att trycka på en knapp.

Jag hade nog varit svag nog att trycka på knappen några gånger, men hade skänkt iväg mycket utav pengarna.

Att döda någon face to face, särskilt om personen inte utgör något hot, är nog inte det lättaste för en frisk människa...

begt
2013-01-24, 12:19
Jag och min sambo ger en del pengar till välgörande ändamål, så något gör vi väl trots allt. Men visst dör det barn i Afrika, varje mål mat jag äter skulle kunna mätta någon annans mage någonstans i världen. Så jag tycker inte att din jämförelse är särskilt bra.

Att mörda oskyldiga människor för att hjälpa någon annan? Nej tack. Sen kan man också ställa sig frågan hur många som är beredda att mörda för 10miljoner i slutändan faktiskt skulle bli någon slags moder Theresa och börja hjälpa människor för att rättfärdiga morden?

Tyckte du det var fel av Stauffenberg eller Elser att de försökte spränga Hitler i bitar, detta trots att oskyldiga kunde dö (vilket också skedde)? Båda var så nära man kunde komma att döda Hitler.

mattilainen
2013-01-24, 12:21
100, tyvärr.

kaer
2013-01-24, 12:25
Helt säker på att jag inte hade tryckt någon gång.

G_lund
2013-01-24, 12:31
0ggr, vill inte riskera att Jason Genova eller någon annan som många här på kolo ser upp till dör.

mini_Arnold
2013-01-24, 12:32
En gång är ingen gång!

Men hade man bara fått 1kr per tryckning då skulle åtminstone jag fått kramp i mina fingrar. :)

Amfksp
2013-01-24, 12:33
Hade tryck 100 ggr

Gober
2013-01-24, 12:33
Tyckte du det var fel av Stauffenberg eller Elser att de försökte spränga Hitler i bitar, detta trots att oskyldiga kunde dö (vilket också skedde)? Båda var så nära man kunde komma att döda Hitler.

Fortfarande konstig jämförelse. Civila dör hela tiden i krig, och det är inte ovanligt att väldigt många civila stryker med när man försöker rensa ut olika "mål". Nej det är aldrig okej att civila dör, men det händer i krig och ibland kanske det är värt det som i fallet med Hitler.

Ska detta jämföras med att mörda människor för pengar? Menar du att varje krona du får av att trycka på knappen ska användas till att rädda människoliv? I så fall kommer vi ju närmare ett rättfärdigande men fortfarande inget jag skulle göra.

<Mike>
2013-01-24, 12:36
Hade inte tryckt på knappen någon gång.

Folk som säger att "barn dör i afrika, men ändå köper du en iphone, dubbelmoral?!" till de som inte vill trycka på knappen missar en viktig poäng. Visserligen kan det argumenteras att det är rika länders kollektiva ansvar att bistå med diverse hjälpmedel till fattiga länder, men ansvaret kan inte fokuseras på individnivå; man kan inte säga att det är 18-åriga Berts fel att barnen i Afrika svälter. Skillnaden är alltså att om man trycker på knappen blir man direkt ansvarig för 1 till 100 människors död, och det är något som jag inte skulle vilja ha på mitt samvete. Skulle jag kunna tänka mig döda människor för pengar hade jag lika gärna kunnat bli en lönnmördare.

Jag måste erkänna att jag blir lite konfunderad av de flesta (vilket det ändå är här inne) tvekar så lite inför att trycka på knappen. Om 100 svenskar helt plötsligt hade dött och en person i Kina utpekades som mördaren så hade det räknats som en tragedi. Att kinesen försvarade sig med att han blev riktigt tät på köpet hade knappast bidragit till ett mildare straff.
Tar man en annan människas liv så avtar inte skulden ju längre bort man befinner sig.

begt
2013-01-24, 12:38
Ska detta jämföras med att mörda människor för pengar? Menar du att varje krona du får av att trycka på knappen ska användas till att rädda människoliv? I så fall kommer vi ju närmare ett rättfärdigande men fortfarande inget jag skulle göra.

Om man håller benhårt på att varje människa är exakt lika mycket värd.
Jag värderar familj, släkt och vänner mer dock.

Fishtank
2013-01-24, 12:40
100 gånger utan tvekan.
Spenderat resten av mitt liv på en ö jag köper så jag slipper folk.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Degpekka
2013-01-24, 12:44
Om alla pengarna hade gått till välgörenhet hade man kanske kunnat trycka någon gång - då tycker jag det argumentet håller. Men jag hade fan inte kunnat leva med att jag dödad någon annan människa för ekonomisk vinning på det viset.

C.E.J.
2013-01-24, 12:51
Skulle jag kunna tänka mig döda människor för pengar hade jag lika gärna kunnat bli en lönnmördare.

Lönnmördare är en barndomsdröm man ger upp när man inser att det är ett både svårt och riskfyllt yrke.

begt
2013-01-24, 12:55
Lönnmördare är en barndomsdröm man ger upp när man inser att det är ett både svårt och riskfyllt yrke.

Signaturmaterial :D

Gober
2013-01-24, 13:00
Om man håller benhårt på att varje människa är exakt lika mycket värd.
Jag värderar familj, släkt och vänner mer dock.

Jo det gör väl de flesta, även de familjer där du dödar någon när du trycker på knappen.

thatice
2013-01-24, 13:03
Hade tryckt tills jag var ensammen kvar.

begt
2013-01-24, 13:04
Jo det gör väl de flesta, även de familjer där du dödar någon när du trycker på knappen.

Synd för dem :devil:

Gober
2013-01-24, 13:06
Hade tryckt tills jag var ensammen kvar.

http://www.heyuguys.co.uk/images/2012/06/scrooge-mcduc.jpg

Sparven från Minsk
2013-01-24, 13:51
Satt och tänkte att säg 150 till 200 miljoner säkerhetsställer min framtid och mina barns. Men blir lätt girig och vill leva ett liv i sus och dus. Så finns risk att jag skulle trycka så jag fick 500 mille eller mer =(

Duran
2013-01-24, 13:56
Jag har sett den här filmen. Jag trycker inte alls.

Samma här. Jag tror verkligen inte att jag skulle trycka på knappen. Det skulle liksom gå emot flera av mina grundläggande värderingar och jag skulle känna skuld och ånger resten av livet om jag gjorde det. Men jag skulle antagligen överväga det ett tag.

PowPow
2013-01-24, 13:57
Satt och tänkte att säg 150 till 200 miljoner säkerhetsställer min framtid och mina barns. Men blir lätt girig och vill leva ett liv i sus och dus. Så finns risk att jag skulle trycka så jag fick 500 mille eller mer =(

Menar du att din och dina barns framtid inte är säkerställd om du inte får 150-200 miljoner, eller vadå? Hur säkerställer dessa pengar er framtid?

Rikard Jansson
2013-01-24, 13:57
Motfråga - det är 1% chans att du dör när du trycker på knappen, och du får 10 miljoner per knapptryck. Du får trycka precis hur många gånger du vill, hur många gånger trycker du?^^

Tricklew
2013-01-24, 14:00
Satt och tänkte att säg 150 till 200 miljoner säkerhetsställer min framtid och mina barns. Men blir lätt girig och vill leva ett liv i sus och dus. Så finns risk att jag skulle trycka så jag fick 500 mille eller mer =(

Again I tell you, it is easier for a camel to go through the eye of a needle than for a rich man to enter the kingdom of God."

Tänk på den eviga framtiden istället!

Gosti123
2013-01-24, 14:03
5-6 ggr. Folk dör varenda sekund jorden runt, ödet, osv.

Hade inte skänkt bort ett enda öre förutom till kompisar och familj.

Om det var dina familjemedlemmar som dog en efter en, skulle du tryckt då?

Kan man vara såhär egoistisk?

HookersUnited
2013-01-24, 14:07
http://www.consoleclassix.com/info_img/Track_&_Field_NES_ScreenShot1.gif

Det är min första tanke.

Tigerkotten
2013-01-24, 14:31
http://www.consoleclassix.com/info_img/Track_&_Field_NES_ScreenShot1.gif

Det är min första tanke.

haha sen en kula som man drog från knapp till knapp till... Minns inte om det var till NES fast till Playstation var det iaf en kula man slet sönder knapparna med :)

stolpskott
2013-01-24, 14:53
Hmm, antingen inte alls eller 500-1000 gånger. Om man har gjort det en gång så har man korsat den etiska gränsen, och då kan man lika gärna få ut så mycket man kan tänka sig behöva på det.

aijou
2013-01-24, 15:11
Motfråga - det är 1% chans att du dör när du trycker på knappen, och du får 10 miljoner per knapptryck. Du får trycka precis hur många gånger du vill, hur många gånger trycker du?^^

Eftersom jag bara riskerar mitt eget liv i det här fallet så kanske jag hade tryckt en gång. Jag hade kännt sjuk ångest innan trycket dock. :(

10 000 000 Kan man leva gott på


Edit: För jag antar att du menar att det BARA är 1% chans att jag dör och garanterat att ingen annan dör när jag trycker.

Trashcan
2013-01-24, 15:30
Eftersom jag bara riskerar mitt eget liv i det här fallet så kanske jag hade tryckt en gång. Jag hade kännt sjuk ångest innan trycket dock. :(

10 000 000 Kan man leva gott på


Edit: För jag antar att du menar att det BARA är 1% chans att jag dör och garanterat att ingen annan dör när jag trycker.

Fast det blir ju ännu roligare om det för varje knapptryck blir 1% större chans om man kommer dö någon gång inom ett år. *popcorn*

Dat ångest dere'.

hanushans
2013-01-24, 15:37
Hade tryckt tills jag var ensammen kvar.

Du själv lär ju bli den som får dö innan du får njuta av ensamheten.

Dyrgripen
2013-01-24, 17:47
Trycker på knapped 100 gånger, får stå ut med lite ångest i 2-3 dagar.

Proxy
2013-01-24, 17:53
http://25.media.tumblr.com/4ec3330d132709fbea370181f0a6f793/tumblr_mh52wsup741r94ik8o1_500.png

Rikard Jansson
2013-01-24, 17:59
http://25.media.tumblr.com/4ec3330d132709fbea370181f0a6f793/tumblr_mh52wsup741r94ik8o1_500.png

hahahaha^^

gunhamn
2013-01-24, 18:06
Motfråga - det är 1% chans att du dör när du trycker på knappen, och du får 10 miljoner per knapptryck. Du får trycka precis hur många gånger du vill, hur många gånger trycker du?^^

Trycker den dagen då jag känner att det inte är kul att leva längre och man faktiskt känner att det är värt risken.

Doctor Snuggles
2013-01-24, 18:47
Ett mer intressant scenario, fortfarande, är om personen ifråga teleporterades till en och man fick se dem dö. Eller att personen torterades till döds. Eller båda.
Trycker man ändå, då har man nog en släng av psykopati.

Sniggel
2013-01-24, 18:48
Kul om det är så att alla i hela världen får detta erbjudande samtidigt! (ovetandes om varandra förstås) :d

Gober
2013-01-24, 18:50
Trycker den dagen då jag känner att det inte är kul att leva längre och man faktiskt känner att det är värt risken.

gunham när han till sin lycka upptäcker att han överler med 10miljoner på kontot "tjohoooooo det är kul att leva igen"

gunham när han kommer på att han dödat någon "jaha....det känns inte så kul att leva längre"

:-(

awesomooo
2013-01-24, 18:52
Jag trycker 100 gånger. Skiter fullständigt i att 100 random personer dör.

C.E.J.
2013-01-24, 18:59
Jag trycker 100 gånger. Skiter fullständigt i att 100 random personer dör.

"det kan vara du själv, dina föräldrar, dina barn etc,"

Gober
2013-01-24, 19:00
Jag trycker 100 gånger. Skiter fullständigt i att 100 random personer dör.

Om man på fullt allvar menar detta måste det väl bero på en diagnos? Psykopat?

Amfksp
2013-01-24, 19:01
Om man på fullt allvar menar detta måste det väl bero på en diagnos? Psykopat?

Det handlar ju mer om hur man skiljer på direkt och indirekt handlande tror jag snarare.

gunhamn
2013-01-24, 19:01
gunham när han till sin lycka upptäcker att han överler med 10miljoner på kontot "tjohoooooo det är kul att leva igen"

gunham när han kommer på att han dödat någon "jaha....det känns inte så kul att leva längre"

:-(

Men Rickard handlade ju inte om att andra kunde dö utan bara att jag själv kunde dö med 1% chans ;)

Edit: med andra ord så skulle jag vid ett knappert och tråkigt tillfälle i livet kunna trycka på knappen för att offra mitt egna liv för 10 millar men att offra ngn annans, det vill jag inte svara på om jag skulle kunna. troligtvis inte

Johanss0n
2013-01-24, 19:01
0 gånger, hade jag tyckt att pengar betydde så mycket mer än min egen moral och andra människors liv hade jag blivit rånare, knarkhandlare, advokat eller Ingvar Kamprad istället.

Ska jag gå så långt över gränsen att jag dödar någon ska det jävlar va någon som förtjänar det och inte random dude för något så patetiskt som min egen girighet.


SPARVEN: Var det inte du som startade någon snyftar tråd om hur arg du var för att någon hade sparkat en hund?
Intressant logik du har, det är jättehemskt och man förtjänar spö om man sparkar en hund men du har inga problem att döda totalt oskyldiga människor enbart för att tillfredsställa ditt behov av materiella ting.
Din patetiska moral äcklar mig.

Gober
2013-01-24, 19:06
Det handlar ju mer om hur man skiljer på direkt och indirekt handlande tror jag snarare.
Men en normalt funtad individ borde kunna tänka i fler steg. Även om man inte står med en pistol mot någons huvud så borde man kunna sätta sig in hela perspektivet, att man dödar någon med knapptrycket.


Men Rickard handlade ju inte om att andra kunde dö utan bara att jag själv kunde dö med 1% chans ;)

Edit: med andra ord så skulle jag vid ett knappert och tråkigt tillfälle i livet kunna trycka på knappen för att offra mitt egna liv för 10 millar men att offra ngn annans, det vill jag inte svara på om jag skulle kunna. troligtvis inte

Ahaaa! Ja då är jag med, och då kunde jag också tryckt om jag inte haft familj vänner och annat som jag tyckt gjort livet värt att leva.

Gober
2013-01-24, 19:07
edit..

Amfksp
2013-01-24, 19:07
Men en normalt funtad individ borde kunna tänka i fler steg. Även om man inte står med en pistol mot någons huvud så borde man kunna sätta sig in hela perspektivet, att man dödar någon med knapptrycket.




Ahaaa! Ja då är jag med, och då kunde jag också tryckt om jag inte haft familj vänner och annat som jag tyckt gjort livet värt att leva.

Menade mer att knapptrycket var direkt, och indirekt är t ex att rösta på obama så barn blir bombade av drönare i pakistan.
Vissa tycker det är som natt och dag, vissa tycker inte det.

mycketbrännvin
2013-01-24, 19:11
Bra fråga, för mig känns det lika att trycka en gång som att trycka 100ggr och pengar bryr jag mig egentligen inte så mycket om, så kanske skippar ( jag är en meees)

dupper
2013-01-24, 19:18
Om man på fullt allvar menar detta måste det väl bero på en diagnos? Psykopat?

Det är rätt lätt att sitta här och slänga ur sig något sånt, blir helt annorlunda om man faktiskt ställs inför valet. Och även där så kan det vara lätt att avskärma sig från vad som faktiskt händer, eftersom det blir enormt abstrakt. Du ser inte vem som dör, du kan ju inte vara helt säker på att någon faktiskt dör. Jämför militäraktioner, där ledare kan ge order som dödar många civila. Jag tror inte att de är psykopater, snarare så att pressen/motivationen är så stor att man drivs till det. Det blir ju lättare att ge order på distans, än att fatta beslutet och själv gå och mörda civila.

Blev lite flummigt, men jag hoppas att det bidrar med någonting åtminstone!

Gober
2013-01-24, 19:25
Det är rätt lätt att sitta här och slänga ur sig något sånt, blir helt annorlunda om man faktiskt ställs inför valet. Och även där så kan det vara lätt att avskärma sig från vad som faktiskt händer, eftersom det blir enormt abstrakt. Du ser inte vem som dör, du kan ju inte vara helt säker på att någon faktiskt dör. Jämför militäraktioner, där ledare kan ge order som dödar många civila. Jag tror inte att de är psykopater, snarare så att pressen/motivationen är så stor att man drivs till det. Det blir ju lättare att ge order på distans, än att fatta beslutet och själv gå och mörda civila.

Blev lite flummigt, men jag hoppas att det bidrar med någonting åtminstone!

Finns ett intressant experiment där försökspersonen sitter i ett bås och ger en person elstötar (det är givetvis inte på riktigt men det vet inte personen som trycker). Det enda de märker är att personen skriker på andra sidan väggen ju starkare strömmen blir. Graderna på strömmen går från minimalt till risk för dödlig utgång i slutet.

Experimentet handlar i detta fallet om vad människor gör när någon befaller dig att göra något, i detta fall forskare. En hel del gick väldigt långt och några tryckte till och med på den "dödliga" knappen. Det är lite OT men ändå intressant och något jag tänkte på när jag såg denna tråden.

strikt
2013-01-24, 19:33
För moraltanterna, ni dödar redan folk över hela världen med våran levnadsstandard.

Vad är siffrorna nu igen? 20 procent av jordens befolkning lever på resternade 80 procent.

Tur man ramla ut i rätt land, är jag en bättre människa på grund av det? Nope, vi bor alla på samma planet. Men ändå får ~80 procent av jordens befolkning lida för våran livsstil.

Amfksp
2013-01-24, 19:37
För moraltanterna, ni dödar redan folk över hela världen med våran levnadsstandard.

Vad är siffrorna nu igen? 20 procent av jordens befolkning lever på resternade 80 procent.

Tur man ramla ut i rätt land, är jag en bättre människa på grund av det? Nope, vi bor alla på samma planet. Men ändå får ~80 procent av jordens befolkning lida för våran livsstil.

Som jag skrev ovan, många skiljer på direkt och indirekt aktion. Visst hyckleri kan man tycka om man ser på saken på ett annat sätt.

dupper
2013-01-24, 19:59
Finns ett intressant experiment där försökspersonen sitter i ett bås och ger en person elstötar (det är givetvis inte på riktigt men det vet inte personen som trycker). Det enda de märker är att personen skriker på andra sidan väggen ju starkare strömmen blir. Graderna på strömmen går från minimalt till risk för dödlig utgång i slutet.

Experimentet handlar i detta fallet om vad människor gör när någon befaller dig att göra något, i detta fall forskare. En hel del gick väldigt långt och några tryckte till och med på den "dödliga" knappen. Det är lite OT men ändå intressant och något jag tänkte på när jag såg denna tråden.

Precis! Milgram-experimentet kallas det (http://en.wikipedia.org/wiki/Milgram_experiment)
Tycker faktiskt inte att det är så OT; det bevisar lite hur pass "lätt" det är att avsäga sig ansvaret/avskärma sig från en handling som skadar andra. Precis som militärer som skjuter folk, övertygade om att de gör "rätt" sak. Det krävs ingen diagnos för det, och när det gäller att trycka på en knapp så att en människa dör och du blir rik så sitter du (antagligen) på tryggt avstånd från att denne dör. Du kan intala dig själv att ingenting faktiskt hände, dessutom, när du inte känner några konsekvenser annat än att du blir rik. (räknar inte med samvetet - det är lite det jag håller på att visa att det räknas bort!)

Puryeah
2013-01-24, 20:08
Jag hade nog tryckt en 10-15 gånger i alla fall.

Olegh
2013-01-24, 20:20
Varifrån kommer pengarna?

Doctor Snuggles
2013-01-24, 20:42
Varifrån kommer pengarna?

Ja, för det är det enda logistiska problemet.

Olegh
2013-01-24, 20:58
Ja, för det är det enda logistiska problemet.

Nu får doktorn allt utveckla eller förklara skämtet.


Jag kan försöka mig på ett förtydligande ändå, även om frågan var tänkt att vara ledande.

För att kunna svara på frågan så bra som möjligt tycker jag att graden av realism spelar roll. Dyker pengarna upp ur tomma luften eller får man betalt av någon? I det första fallet vet jag inte och i det andra skulle jag definitivt säga nej.

Hackenschmidt
2013-01-24, 22:20
http://i.imgur.com/fSV89.gif

Okej
2013-01-24, 22:22
:naughty:
http://media.tumblr.com/tumblr_lxlqahMQCe1r140qm.png

BisonLGcrew
2013-01-24, 22:26
Många som är mördare innerst inne här asså. givetvis 0 ggr?

Proxy
2013-01-24, 22:28
Många som är mördare innerst inne här asså. givetvis 0 ggr?

Jag hade lätt kunnat döda en man eller två.

Riddle
2013-01-24, 22:31
Hade man själv inte sett personen dött så hade jag dampat på knappen!+

Pelle2
2013-01-24, 22:31
Haha ni kan ju inte vara allvarliga när ni säger att ni skulle trycka på knappen? Skitsnack

hungry
2013-01-24, 22:31
Rätt sjukt va folk hade gjort för pengar, tror ändå att de är mycket snack men lite verkstad^^

Amfksp
2013-01-24, 22:32
jag hade till 100% tryckt. Folk dör som sagt i tusental varje sekund pga mig rent sekundärt, min levnadsstandard etc. Jag ser inte detta som speciellt stor skillnad. Ni som vill ha narkotika olagligt och inte hade tryckt bör ta en funderare på dom 100 000+ som dör bara i sydamerika bara pga det och vari skillnaden ligger.

BisonLGcrew
2013-01-24, 22:34
Jag hade lätt kunnat döda en man eller två.

Även om du visste att knappen sprängde en bomb på random tunnelbanesits? blir ju ingen skillnad för dig. Rätt groteskt


10 mille för ett liv. Om man ändå kunde köpa en livstid för 10 mille istället. Då skulle man ju ha en chans på olympiatiteln till slut.

hungry
2013-01-24, 22:34
jag hade till 100% tryckt. Folk dör som sagt i tusental varje sekund pga mig rent sekundärt, min levnadsstandard etc. Jag ser inte detta som speciellt stor skillnad.

Jobbigt om de var någon i din familj som dog och de är bara ens eget fel:Virro

Amfksp
2013-01-24, 22:35
Jobbigt om de var någon i din familj som dog och de är bara ens eget fel:Virro

Ja det är ju en på 6 miljarder. Dvs ett par tusen gånger mindre risk att dom dör än om jag kör t ex min syrra till en affär i min bil, vilket jag gör ibland.

Okej
2013-01-24, 22:36
Jobbigt om de var någon i din familj som dog och de är bara ens eget fel:Virro

Ja fatta ångesten om morsan står i köket och tar ut en plåt nybakta bullar och precis efter du tryckt och börjar dregla över pengarna hör du en duns sen en plåt som faller i golvet. Hade skärt av mig halsen dirr!

hungry
2013-01-24, 22:40
Ja fatta ångesten om morsan står i köket och tar ut en plåt nybakta bullar och precis efter du tryckt och börjar dregla över pengarna hör du en duns sen en plåt som faller i golvet. Hade skärt av mig halsen dirr!

Haha ja usch, även om risken är liten, väldigt liten. Men vete fan va man skulle göra, massa pengar ju.

Haha nu ska ja överdriva: Tänk om Obama dör, och helt plötsligt vet alla att de var ditt fel. haha fyfan va sjukt