handdator

Visa fullständig version : Cheesecake


rossi
2003-12-16, 21:50
Snacka me snubbe på gymmet idag, han e kock btw. Han hade bråttom och hann inte lämna recept till cheesecake med lättkesella !!! Jag som tycker sånt e förbannat gott (ursäkta mitt ordval). Nån som har någon aning om vad man ska blanda ihop för att få ihop denna kalorisnåla himmelskakan?

AFanatic
2003-12-16, 23:56
Letar oxå efter ett hyffsat recept....hittat detta dock:

Ingredienser ca 8 bitar


10 digestivekex
75 g smör

Fyllning:
3 ägg
1 1/2 dl strösocker
rivet skal och pressad saft av 1 lime
500 g Kesella
2 dl lätt crème fraiche




Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader. Krossa kexen fint eller stöt dem i mortel. Smält smöret och rör ner smulorna. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter. Förgrädda skalet i 5 min. Vispa ägg och socker. Vispa i limeskal och saft, Kesella och crème fraiche. Häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 min. Låt den kallna och garnera med frukt. Sikta ev. över florsocker.



Nate har säkert ett på g... ;)

rossi
2003-12-17, 00:25
Hoppas vi iaf, vi håller tummarna för att nått mer kalorisnålt hamnar på marknaden ;)

Nate
2003-12-17, 09:07
Min kockkompis nere i Sthlm brukar göra någon svingod cheesecake med lätt kesella och jag tror det var havregryn i botten eller nåt...

Ska kolla upp det då julruschen slutar, för just nu bor jag på jobbet :cryout:

rossi
2003-12-17, 11:54
Satans också... jag som känner för en ätardag o den där förbannade cheescaken e allt jag tänker på :D

Herkulez
2003-12-17, 13:09
Originally posted by rossi
Jag som tycker sånt e förbannat gott (ursäkta mitt ordval).

Ursäkten godtagen ;)

Adrian
2003-12-17, 23:06
Men du Köp istället en Lätt ostkaka från frödinge. kostar ca 15kr 300g.. OKI jag vet inte om det är nått likt Cheesecake men det smakar skit gott, en utmärkt lunch och så har den rätt så lågt GI (PGA fruktsockern) lite info

Ingredienser

Mjölk, ägg, mjölksocker, fruktsocker, vetestärkelse (max 0,3 g protein/100 g), skummjölkspulver, mandel, konserveringsmedel (sorbinsyra), bittermandel, kalciumklorid, ostlöpe.
Lättostkakan är glutenfri.
Kan innehålla spår av nötter.

Näringsvärde per 100 g


Energi: 600 kj / 140 kcal
Protein: 11 g
Kolhydrater: 16 g
- varav socker: 7 g
Fett: 3,5 g


själva ostkakan väger 300g vilket gör den till en fantastisk lunch
+ så har den den perfekta sammansättningen,,nja nästan ca420kcal uppdelat till 32% proteiner 22%fett och så 44% kolhydrater, Ohg du något att rekommender till ostkakan är en burk lätt kesella blandad med barndessert (fruktpure utan tillsatt socker) MUMS

MVH Adrian

rossi
2003-12-17, 23:13
Tackar adrian, ska försöka hitta den i våran ICA-butik!

Bobbokrull
2003-12-18, 07:56
Frödinges ostkaka är inte ens i närheten av lika god som en äkta cheeskake som till större delen består av ägg, socker, grädde, philadelfiaost och givetvis krossade digestive i botten. In i frysen och sedan är det bara att trä en kondom på tungan för det kommer att :kinky: i munnen. Kan lägga upp receptet sedan om någon har lust.

rossi
2003-12-18, 11:28
Originally posted by Bobbokrull
Frödinges ostkaka är inte ens i närheten av lika god som en äkta cheeskake som till större delen består av ägg, socker, grädde, philadelfiaost och givetvis krossade digestive i botten. In i frysen och sedan är det bara att trä en kondom på tungan för det kommer att :kinky: i munnen. Kan lägga upp receptet sedan om någon har lust.

Smäll gärna upp den så kan vi se om vi kan modifiera den lite :D

AFanatic
2003-12-18, 18:25
Originally posted by Bobbokrull
Frödinges ostkaka är inte ens i närheten av lika god som en äkta cheeskake som till större delen består av ägg, socker, grädde, philadelfiaost och givetvis krossade digestive i botten. In i frysen och sedan är det bara att trä en kondom på tungan för det kommer att :kinky: i munnen. Kan lägga upp receptet sedan om någon har lust.


Plz do! :thumbup:

Adrian
2003-12-20, 02:04
Joo självklart man kan inte gemföra REAL Cheesecake med frödinges ostkaka men den e iaf Go. apropå Cheesecake,, fanatiker som gilllar dessa bakelser (är en av dom) tycker jag att ni ska ta en liten utflykt ner till Polen . DÄR finns världens godaste Cheesecakes,,

asså tyvärr jag e Born and raised here in Swe. men DÄR NERE har dom GREJER NÄR DET GÄLLER CHEESECAKE. MASSA OLIKA sorter. över 50st så som jag har hört (åker jag ner till polen så kommer jag hem nästan alltid med min dubbla vikt (Frosseri VARJE DAG MED CHEESECAKES) :rolleyes:

MVH Adrian

Adrian
2003-12-20, 21:27
Om vi ändå snackar om Cheesecake.. Asså har SÅNN lust att käka Cheesecake imon men vad är bäst före eller efter träningen... kan tänka mig efter.. de e juu Ost i den. Ost=proteiner. stämmer det? men så finns det oxå en helsike massa fett?? i värsta fall så får man dela upp den i två ;)

MVH Adrian:

rossi
2003-12-21, 01:03
Originally posted by Adrian
Om vi ändå snackar om Cheesecake.. Asså har SÅNN lust att käka Cheesecake imon men vad är bäst före eller efter träningen... kan tänka mig efter.. de e juu Ost i den. Ost=proteiner. stämmer det? men så finns det oxå en helsike massa fett?? i värsta fall så får man dela upp den i två ;)

MVH Adrian:

Ja, efter träningen om du är rädd för att lägga på dig fett.

King Grub
2003-12-21, 07:42
Originally posted by rossi


Ja, efter träningen om du är rädd för att lägga på dig fett.

Efter träningen är väl snarare den enda gången på dagen där det är lämpligast att lägga en måltid utan fett.

King Grub
2003-12-21, 08:48
Originally posted by Adrian
Om vi ändå snackar om Cheesecake.. Asså har SÅNN lust att käka Cheesecake imon men vad är bäst före eller efter träningen... kan tänka mig efter.. de e juu Ost i den. Ost=proteiner. stämmer det? men så finns det oxå en helsike massa fett?? i värsta fall så får man dela upp den i två ;)

MVH Adrian:

Du kan väl äta den precis när du vill. Du behöver inte äta den varken före träningen eller efter. Det är energiintaget som avgör om du går upp i vikt eller inte. Äter du den som en vanlig måltid och den inte bidrar till att du hamnar på energiöverskott går du inte upp ett gram. Och även om det skulle bli några kcal i överskott och du lägger på dig några gram fett - so what? De är ju inte kvar för alltid för det. Om du inte baserar din veckokost på cheesecake är det väl inte det minsta att bry sig om.

Adrian
2003-12-21, 09:30
A det har du rätt i King Grub. Oroar mig för mycket herregud lite kaka här och lite där skadar inte :) tack för svaret

MVH Adrian