handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater efter träning vid viktminskning


Arnoldski
2011-07-31, 21:07
Hej!

Jag håller på att gno bort lite extra kroppsfett parallelt med gymandet och jag passar då på att dra en vassle-grogg efter passet. Normalt sett brukar jag blanda i maltodextrin och använda vatten som bas.
Av flera skäl har jag övergått till att använda mjölk som bas och nu alltså fimpat kolisarna.

Min fråga är då -jag har förstått att man behöver kolhydrater i snabb anslutning till ett avslutat pass för att hindra nedbrytningen och då undrar jag om nån törs spekulera i huruvida ~5dl mjölk innehåller tillräckligt med lättillgängligt socker för att fylla detta behov.

Tackåbock!

King Grub
2011-07-31, 21:09
Nedbrytning är inget att bry sig om. Och kolhydrat har i vilket fall som helst en blygsam effekt på saken. Det är uppbyggnad som är det viktiga för proteinbalansen efter träning. Och där har kolhydrat ingen effekt alls. Kolhydraterintaget efter träning handlar om återhämtning och snabb glykogeninlagring.

Sheogorath
2011-07-31, 21:18
Hej!

Jag håller på att gno bort lite extra kroppsfett parallelt med gymandet och jag passar då på att dra en vassle-grogg efter passet. Normalt sett brukar jag blanda i maltodextrin och använda vatten som bas.
Av flera skäl har jag övergått till att använda mjölk som bas och nu alltså fimpat kolisarna.

Min fråga är då -jag har förstått att man behöver kolhydrater i snabb anslutning till ett avslutat pass för att hindra nedbrytningen och då undrar jag om nån törs spekulera i huruvida ~5dl mjölk innehåller tillräckligt med lättillgängligt socker för att fylla detta behov.

Tackåbock!

Har man en kaloribudget och problem med hungerskänslor så kan man ju äta t.ex. pasta eller potatis istället. Det behöver inte vara druvsocker eller malto för att fylla sin funktion som återhämtare.