handdator

Visa fullständig version : Marklyft -sabbar byxor & ben...


Arnoldski
2011-07-31, 21:03
Hej,

jag har alltid haft samma problem med marklyft, jag drar stången utmed skenbenen så pass att jag förstör byxor på löpande band och kör jag med kortbyxor blodar jag ned en massa istället.

Finns det andra i samma sits och hur går ni till väga för att hantera detta?

Jag känner intre att jag vill tänka på att lyfta stången längre ut från kroppen, då det känns mkt vanskligt. Alla tips och trix upskattas!

limenka
2011-07-31, 21:06
Vad är det för material på dina byxor? Har markat i allt möjligt utan att något gått sönder. Testa fotbollsstrumpor.

mattilainen
2011-07-31, 21:12
det går över när du lär in tekniken? Gjorde för mig iaf.

willtjam
2011-07-31, 21:18
Samma här. I början drog jag stången längs smalbenen, men jag kom på att jag stod för nära stången.

ceejay
2011-07-31, 21:20
dra inte stången mot benen då?

don ramon
2011-07-31, 21:21
När du ställt upp dig och är redo att lyfta så se till att du har tyngdpunkten på hälarna genom att luta överkroppen en liten bit bakåt. Du kommer då öka vinkeln mellan foten och smalbenet. Det brukar hjälpa.

thomast
2011-07-31, 21:26
Knästrumpor och tajts?

PRound
2011-07-31, 21:52
Huden på smalbenen blir starkare, så kör på ett tag till.

nmanradnävna
2011-07-31, 22:18
Huden på smalbenen blir starkare, så kör på ett tag till.

Men kör på ett par knästrumpor på fötterna iaf! Jag drog upp sårskorpor på smalbenen varje vecka ett bra tag och nu har jag ärr :smash:

Rusk
2011-07-31, 22:57
När du kan marklyfta så kommer du inte längre lida av detta problem.

Fartman
2011-07-31, 23:35
kanske är värt att tejpa smalbenen om du promt ska dra stången efter dom

Niveus
2011-07-31, 23:40
Har du testat att inte dra stången så hårt emot underbenen?

J.V
2011-07-31, 23:41
Tights/cykelbrallor/värmebyxor + fotbollsstrumpor.

bustz0rz
2011-08-01, 00:39
Vet inte riktigt om jag har slutat dragit lika mycket mot smalbenen som förut eller om det är huden som har "härdat" där. Men jag får inte alls lika mycket märken som jag fick förut. Hade i stort sett alltid blåmärke på smalbenet. Nu har jag i stort sett aldrig det längre.

Har du markat länge?

Arnoldski
2011-08-01, 01:12
Mkt snack om teknik här. Kanske är det där det brister.
Jag har dragit makr av och till i sisådär 5 år i alla fall och har fått tekniken utlärd av skapligt rutinerat folk (yrkesmän).

Det är inte heller just när det börjar bli tungt som det är ett problem utan i stort sett oavsett vikt och det kanske talar för teknikfel trots allt. Jag kör inga höga vikter heller, mitt bästa pass är 4x4 på 150kg.

Menar ni alltså (de flesta där ute) att stången inte vidrör era ben på väg upp?
Jag antar att jag i så fall för försöka bana om lyften.

doakes
2011-08-01, 01:44
Mkt snack om teknik här. Kanske är det där det brister.
Jag har dragit makr av och till i sisådär 5 år i alla fall och har fått tekniken utlärd av skapligt rutinerat folk (yrkesmän).

Det är inte heller just när det börjar bli tungt som det är ett problem utan i stort sett oavsett vikt och det kanske talar för teknikfel trots allt. Jag kör inga höga vikter heller, mitt bästa pass är 4x4 på 150kg.

Menar ni alltså (de flesta där ute) att stången inte vidrör era ben på väg upp?
Jag antar att jag i så fall för försöka bana om lyften.
Jag är ingen tävlingslyftare men det är precis så jag kört också, med shorts. Gått efter Rippetoes marklyft instruktioner där han säger att man ska dra stången upp och ha kontakt med skinnet under hela färden. Andy Bolton skrev också detta i en artikel:
Once the bar's moving, keep it close to your body. All good deadlifters have marks of pride on their shins. If the bar drifts out in front of you, it will put a lot of stress on the lower back.

astrodog
2011-08-01, 01:52
Du har för långa ben, du får operera.

krokodille
2011-08-01, 05:35
Jag har haft samma problem. Körde som du i typ 10månader. Bestämde mig för att finslipa tekniken lite och pang! Inga flera trasiga byxor:)

Rahf
2011-08-01, 06:31
Mycket blod när man ska dra marklyft här. Varit så länge. Tekniken känns dock bra, så det är ett litet pris jag betalar.

oracas
2011-08-01, 06:43
Blod och trasiga byxor är manligt... kör på! *flex*

J.V
2011-08-01, 08:53
Det står ju faktiskt i regelboken för styrkelyft att man på tävling måste ha långa strumpor, typ fotbollsvarianten, just av den här anledningen.

Många sätter ju också babypuder på benen, just för att det ska glida bättre när man drar efter benen - knappast för att alla lyftare har problem med eksem.

Drar man inte efter benen får nog de flesta en ganska konstig lyftväg och större påfrestning för ryggen än nödvändigt.

qaws
2011-08-01, 11:41
Skulle det inte funka med fotbollsbenskydd? Går snabbt att spänna på utanför byxor/strumpor om man vill skydda tyget, bygger på 3-4 mm kanske.

http://www.stadium.se/is-bin/intershop.static/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/Stadium/sv_SE/Products/Medium/116280_002.jpg

PetterHultin
2011-08-01, 11:54
Ett "teknikråd" är att börja med stången MITT över foten. Och efter varje rep så tar du ner stången på marken och rättar till den till samma startläge. Sen håller du de 3-4 cm från smalbenet när du drar, vilket brukar vara naturligt. Börjar du om från rätt utgångspunkt innan varje rep så kommer tekniken av sig själv efter ett tag ;)

Kolla denna från Mark Rippetoe:
http://www.youtube.com/watch?v=Syt7A23YnpA

Arnoldski
2011-08-01, 17:01
Du har för långa ben, du får operera.

Ha ha -du vet inte hur rätt du har!
Jag har ben för nån på 186cm och överkropp för nån på 172cm... typ.

Ok, jag tar med mig ifrån detta att det finns en hel del som lyckas kyfta utan att skrapa sig och en hel del som är i samma båt som jag.

Jag ska tjacka ett par knästrumpor och se över tekniken.

Tack för ala inlägg! *kissass*

klupknum
2011-08-01, 21:42
Jag tror att det är tekniken, skrapade också i skenbenen när jag nyss hade börjat men nu lyfter jag stången en bit ifrån benen.
Om det hjälper så lärde jag mig tekniken ifrån Mark Rippetoes marklyfts-film på youtube.

oracas
2011-08-02, 12:41
Ta en 1.5liters läskflaska och klipp ut framsidan, sen kan du skjuta ner den i ett par fotbollsstrumpor... sen är det bara att dra på!