handdator

Visa fullständig version : Funkar det att träna under ramadan?


Awesomee
2011-07-31, 20:32
Nu är det så att jag och min kompis som börjar fasta imorgon har lite olika åsikter kring att träna under ramadan. Jag tycker att det verkar dumt att inte få äta på 19 timmar och ändå styrketräna, vi gymmar inte på ett 24/7 gym, vilket gör att han inte kan träna efter att han käkat.

Tiderna för fastan är mellan 02:00 - 22:00. Han insisterar att under dessa timmar kan han få i sig tillräckligt med protein för att det ska räcka under hela dagen. Vi brukar oftast gymma runt 14:00. Så min fråga är, kan han fortfarande bygga muskler, genom att inte kunna äta innan/efter träningspasset?

Tack!

Anders The Peak
2011-07-31, 20:36
Problemet är att du inte får dricka vatten och det ger negativa konsekvenser på träningen. Men jag har en del muslimer runt mig som tränar under ramadan fast de pratar ofta om att de är törstiga och känner sig matta i kroppen.

Långsmal
2011-07-31, 20:41
De som använder sig av periodisk fasta äter ju bara 1 mål mat per dag ofta och kan visa bra resultat ändå så det skall nog gå bra, men som föregående skriver bör man dricka ordentligt så får man inte det heller blir det kanske lite väl påfrestande.

kettlebellGuden
2011-07-31, 20:43
Ni kan ju köra träning utanför gymmet. Problemet är löst.

Awesomee
2011-07-31, 20:44
De som använder sig av periodisk fasta äter ju bara 1 mål mat per dag ofta och kan visa bra resultat ändå så det skall nog gå bra, men som föregående skriver bör man dricka ordentligt så får man inte det heller blir det kanske lite väl påfrestande.

Aa jo det känner jag till, men grejen är väl att man då ska äta sitt mål precis efter träningen? Gör det inget om man väntar cirka 5-6 timmar innan man äter målet?

Ronn
2011-07-31, 20:47
Aa jo det känner jag till, men grejen är väl att man då ska äta sitt mål precis efter träningen? Gör det inget om man väntar cirka 5-6 timmar innan man äter målet?

Det är inte optimalt men det är ju bättre än att inte träna.

Awesomee
2011-07-31, 20:48
Det är inte optimalt men det är ju bättre än att inte träna.

Ok tack så mycket :)

King Grub
2011-07-31, 20:49
http://bjsm.bmj.com/content/44/7/495.long

Anders The Peak
2011-07-31, 20:55
abstract
a marked reduction in the training load in the lead-up to major competitions allows athletes to reduce the fatigue induced by intense training and improve competition performance. This tapered training phase is based on the reduction in training volume while maintaining pretaper training intensity and frequency. In parallel to training load reductions, nutritional strategies characterised by lowered energy intakes need to be implemented to match lowered energy expenditure. The ramadan intermittent fast imposes constrained nutritional practices on muslim athletes, inducing a shift to a greater reliance on fat oxidation to meet energy needs and a possible increase in protein breakdown. The training load is often reduced during ramadan to match the absence of energy and fluid intake during daylight, which implies a risk of losing training induced adaptations. Should coaches and athletes decide to reduce the training load during ramadan, the key role of training intensity in retaining training induced adaptations should be kept in mind. However, experienced elite muslim athletes are able to maintain their usual training load during this month of intermittent fasting without decrements in measures of fitness and with only minor adverse effects.
nn

Eddie Vedder
2011-08-01, 08:57
De som använder sig av periodisk fasta äter ju bara 1 mål mat per dag ofta och kan visa bra resultat ändå så det skall nog gå bra, men som föregående skriver bör man dricka ordentligt så får man inte det heller blir det kanske lite väl påfrestande.

Fast Ramadan och IF är inte jämförbart. Som Anders säger får man ju inte ens dricka före. Träningen blir väldigt sent och ska man ens ta aminosyror före så måste det ju vara när solen gått ner. Det går att träna på Ramadan men inte riktigt jämförbart med IF.

TheIsh
2011-08-01, 09:04
Jag måste fråga. Och detta är inte ett trollförsök, även om jag känner att jag vet svaret redan. Om man inte får äta innan solen gått ner gäller samma regel om man bor norr om polcirkeln också? Eller är det tiden man går efter? Jag kan inget om ramadan, men det hade kanske varit lite problematiskt? Solen går ju knappt ner under sommaren, och knappt upp några veckor under vintern.

limenka
2011-08-01, 13:17
Jag måste fråga. Och detta är inte ett trollförsök, även om jag känner att jag vet svaret redan. Om man inte får äta innan solen gått ner gäller samma regel om man bor norr om polcirkeln också? Eller är det tiden man går efter? Jag kan inget om ramadan, men det hade kanske varit lite problematiskt? Solen går ju knappt ner under sommaren, och knappt upp några veckor under vintern.

Det finns ett "schema" som man gjort efter månen(?) i förväg över när man äter/inte äter. Samma gäller för alla (tror jag, fastar inte).:)

Pepz
2011-08-01, 13:21
Det är inte optimalt men det är ju bättre än att inte träna.

+1 det är mycket bättre än att inte träna alls


kan ni inte skjuta på träningen då? ju senare ni tränar ju bättre imho

TheIsh
2011-08-01, 19:15
Det finns ett "schema" som man gjort efter månen(?) i förväg över när man äter/inte äter. Samma gäller för alla (tror jag, fastar inte).:)

Aha :).

Sniggel
2011-08-01, 20:55
+1 det är mycket bättre än att inte träna alls


kan ni inte skjuta på träningen då? ju senare ni tränar ju bättre imho

Tänkte också det. Går det att träna senare så att det inte är alltför lång tid tills det kommer in näring i kroppen?

Ganymedes
2011-08-01, 21:03
Jag måste fråga. Och detta är inte ett trollförsök, även om jag känner att jag vet svaret redan. Om man inte får äta innan solen gått ner gäller samma regel om man bor norr om polcirkeln också? Eller är det tiden man går efter? Jag kan inget om ramadan, men det hade kanske varit lite problematiskt? Solen går ju knappt ner under sommaren, och knappt upp några veckor under vintern.

Har du tänkt på att det inte bor några muslimer vid midnattssolens breddgrader? Nu vet du varför... ;)

Eddie Vedder
2011-08-01, 21:07
Har du tänkt på att det inte bor några muslimer vid midnattssolens breddgrader? Nu vet du varför... ;)

Jo det gör det. Och det ställer till problem när Ramadan infaller på sommaren som nu:

Ramadan blir svår i år (http://svt.se/2.56952/1.2492548/ramadan_blir_svar_i_ar)

kew
2011-08-01, 23:47
mitt råd är att byta gym till ett 24/7 gym.

Jag fastade idag och gick utan problem, kände knappt av hungern!
Käka ett proteinrikt mål när du bryter fastan (inte så stort).

Drick vatten och ladda upp under 1-2 timmar, åk träna, kom hem och ät ditt sista mål (största målet), drick vatten tills de är dags för fajr.

Du kommer bli förvånad hur bra tryck du har.

Ps: King grub ja kunde inte komma in på länken du posta?

carrot
2011-08-01, 23:57
Fastar inte men jag hade nog sett till att bytt till 24/7 om det är möjligt.
Off-topic: Sen undrar jag om det är obligatoriskt att fasta som muslim??
Yea i dont know much :(

kew
2011-08-02, 00:01
Nu är ja långt ifrån lika kunnig som Grub och Vedder.

Men hur lägger man upp kosten på bästa sätt?

(frukost, 02.30): långasamma kolisar, vassle, kassein och vatten,(fett?)

(bryter fastan, 21.30): snabba kolisar, vassle, kassein och vatten (mindre mål) och samma mål igen fast större efter träning?

Sen massor med vatten tills det är dags för frukost igen?

Ps: Carrot det är obligatoriskt för friska vuxna muslimer. (ej gravida,sjuka,barn,menstruerande osv)

Awesomee
2011-08-02, 00:36
Jag måste fråga. Och detta är inte ett trollförsök, även om jag känner att jag vet svaret redan. Om man inte får äta innan solen gått ner gäller samma regel om man bor norr om polcirkeln också? Eller är det tiden man går efter? Jag kan inget om ramadan, men det hade kanske varit lite problematiskt? Solen går ju knappt ner under sommaren, och knappt upp några veckor under vintern.

Det är inte jag utan min kompis som fastar så jag kan tyvärr inte svara på frågor om ramadan, kan väldigt lite om högtiden.

Awesomee
2011-08-02, 00:38
Tänkte också det. Går det att träna senare så att det inte är alltför lång tid tills det kommer in näring i kroppen?

Idag tränade vi så sent som det gick innan gymmet stängde och det funkade perfekt för honom, vi var hemma runt 21.10 och han skulle äta nån kvart senare, så vi kommer troligtvis fortsätta att köra sena pass, men det är inte alltid vi kommer ha tid. Tack för hjälpen!

Awesomee
2011-08-02, 00:40
mitt råd är att byta gym till ett 24/7 gym.

Jag fastade idag och gick utan problem, kände knappt av hungern!
Käka ett proteinrikt mål när du bryter fastan (inte så stort).

Drick vatten och ladda upp under 1-2 timmar, åk träna, kom hem och ät ditt sista mål (största målet), drick vatten tills de är dags för fajr.

Du kommer bli förvånad hur bra tryck du har.

Ps: King grub ja kunde inte komma in på länken du posta?

Vi kan tyvärr inte byta gym p.g.a. att båda har signat för 1 år och man kan inte frysa tiden. Det finns inte heller ett 24/7 gym i närheten. Grymt iaf att det gick bra för dig!

Awesomee
2011-08-02, 00:47
Nu är ja långt ifrån lika kunnig som Grub och Vedder.

Men hur lägger man upp kosten på bästa sätt?

(frukost, 02.30): långasamma kolisar, vassle, kassein och vatten,(fett?)

(bryter fastan, 21.30): snabba kolisar, vassle, kassein och vatten (mindre mål) och samma mål igen fast större efter träning?

Sen massor med vatten tills det är dags för frukost igen?

Ps: Carrot det är obligatoriskt för friska vuxna muslimer. (ej gravida,sjuka,barn,menstruerande osv)

Det var ungefär ett sånt här schema han följer, fast vi tränade innan han bröt fastan.

PetterHultin
2011-08-02, 06:35
Det är värdelöst att styrketräna om du inte får äta efter. Punkt slut.

dobarj3
2011-08-02, 12:06
Han får äta efter.

Sniggel
2011-08-02, 19:47
Det är värdelöst att styrketräna om du inte får äta efter. Punkt slut.

Även med 6 timmars väntan mellan styrketräning och intag av mat är jag starkt tveksam till om träningen är värdelös. Hur är det med 12 timmar? Beror kanske på andra faktorer med. Är man helt otränad kanske styrketräningen har mycket goda effekter även om man fastar i 12 timmar efter träningen?

Ronn
2011-08-02, 19:57
Styrketräning uppreglerar ju proteinsyntesen rätt lång tid efteråt och är ju desutom proteinbesparande så oavsett om det handlar om 1, 6 eller 12 timmar till måltid efter träningen så är det bättre än att inte träna.

Gurkyngel
2011-08-02, 20:41
Jag måste fråga. Och detta är inte ett trollförsök, även om jag känner att jag vet svaret redan. Om man inte får äta innan solen gått ner gäller samma regel om man bor norr om polcirkeln också? Eller är det tiden man går efter? Jag kan inget om ramadan, men det hade kanske varit lite problematiskt? Solen går ju knappt ner under sommaren, och knappt upp några veckor under vintern.

På gårdagens nordnytt gjordes ett reportage om detta. Ramadan infaller tydligen ovanligt tidigt i år och detta skulle kunna bli jobbigt för muslimer bosatta i norrbotten... lyssnade bara med ett halvt öra men på personerna de intervjuade verkade det problematiskt.
Jag förstår men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det är lite komiskt

tossefar
2011-08-02, 20:46
Det är värdelöst att styrketräna om du inte får äta efter. Punkt slut.

Nej. Punkt slut.

Pepz
2011-08-02, 20:49
Det är värdelöst att styrketräna om du inte får äta efter. Punkt slut.

du låter extremt säker
Har du några som helst belägg för din åsikt?

PetterHultin
2011-08-07, 19:22
Men det är såklart att man KAN träna utan att äta varken före eller efter. Men prestationen blir ju påverkad och återhämtningen lär ju ta sin beskärda smäll. Och om man då ska hålla en vanligt träningsschema borde kroppen vara ganska jävla slut efter en månad utan direkt återhämtning.

Och nej Pepz jag har inga direktlänkar till studier eller forskning på detta, jag besitter heller inte den ultimata sanningen. Det är bara åsikter från en helt vanlig tränande som har gjort liknande saker.

Pepz
2011-08-07, 19:45
Men det är såklart att man KAN träna utan att äta varken före eller efter. Men prestationen blir ju påverkad och återhämtningen lär ju ta sin beskärda smäll. Och om man då ska hålla en vanligt träningsschema borde kroppen vara ganska jävla slut efter en månad utan direkt återhämtning.

Och nej Pepz jag har inga direktlänkar till studier eller forskning på detta, jag besitter heller inte den ultimata sanningen. Det är bara åsikter från en helt vanlig tränande som har gjort liknande saker.


det är inte så att återhämtningen uteblir. han fastar ju inte dygnet runt.
tror att du har lite övertro till kostens betydelse för träningen.
är lite korkat att påstå att det är värdelöst att träna om man inte får äta efter. det är ju ännu sämre att inte träna alls. Och du verkade så säker på din sak eftersom du skrev "punkt slut"så jag undrade om du hade belägg..
men det finns en del studier på elitidrottsmän och ramadan om du vill läsa på. www.pubmed.com

King Grub
2011-08-07, 19:47
Det är bättre att styrketräning utan att äta något, jämfört med att inte styrketräning och inte äta något. Träningen stimulerar proteinsyntesen även utan födointag, även om det inte är tillräckligt för att nå positiv proteinbalans. Proteinbalansen är dock ännu sämre i fastande tillstånd utan styrketräning.

http://i15.tinypic.com/5ymyjbm.jpg

Tipton 2007.

Alltid bättre att ha tillgång till aminsyror efter träning dock. Och återhämtningen sker onekligen effektivare med kolhydratintag så snart som möjligt efter passet.

PetterHultin
2011-08-07, 19:50
Nej det är såklart att den inte uteblir. Men du måste ju hålla med om att den blir lidande?
Och kosten har stor betydelse vad jag vet, men besitter du annan kunskap får du gärna dela med dig!

Jag kan verka lite brysk ibland men det beror bara på att jag inte fått äta kött på mer än 2 timmar!

Ja tack, tar gärna emot lite info!

PetterHultin
2011-08-07, 19:52
Tack Grubb. Sen är det ju bara fråga om den mentala biten. Personligen skulle jag bli helt galen om jag inte fick äta efter träningen. Men det går väl självklart att vänja sig av vid precis som allt annat.

Eddie Vedder
2011-08-07, 20:01
Och kosten har stor betydelse vad jag vet, men besitter du annan kunskap får du gärna dela med dig!

Stor betydelse ja, men inte alls i närheten av så viktigt som träningen. Tillräckligt med husmanskost av hyfsad kvalitet och riktigt seriös träning kan ge riktigt grymma resultat.

Optionanerande med massa löjligt makrocyklande och minuttiming samtidigt som träningen är halvdan ger inte mycket.

PetterHultin
2011-08-07, 20:07
Nej det såklart att träningen är viktigast för träningsresultaten ^^. Jag förstår vad du menar (och för övrigt tycker jag din hemsida är GRYM), det jag försöker påpeka är bara att träning och kost bör gå hand i hand.