handdator

Visa fullständig version : Mat efter träning.................m.m.


Mheel
2003-12-16, 21:27
Har läst lite här i forumet och diskuterat lite med en kompis om ett par saker som ni kanske kan hjälpa mig att reda ut.
Är det sant att att kroppen bara kan lagra 200-300 snabba Kcal medans den kan lagra 2-3 tusen långsamma Kcal? Vet inte om siffrorna stämmer om dom inte gör det får ni gärna kommer med dom riktiga.

Nu till den riktiga frågan. Mitt problem är att efter träningen tar det ca en 1 timme innan jag har en riktigt måltid framför mig och jag undrar vad jag ska äta innan dess?
Banan, Protein dryck, Gele-hallon ?????
Om jag äter tillräckligt med snabba Kcal t.ex gele-hallon. Ska jag äta långsamma Kcal när jag äter den riktiga måltiden en timme senare?

Sen har jag ett annat problem, det är att jag alltid äter ute men vet aldrig var jag är och jobbar. Så det blir väldigt mycket skräpmat. Har inte tillgång till kylskåp eller micro. Jag undrar vad för ute mat ska jag försöka hitta som inte tillhör dom sämsta.
Jag vet att det inte är bra att äta ute varje dag. Men mina mål med träningen är inte att bli den grymmaste eller något sånt utan bara att få en någorlunda kropp.

Mvh Magnus

King Grub
2003-12-16, 21:33
Är det sant att att kroppen bara kan lagra 200-300 snabba Kcal medans den kan lagra 2-3 tusen långsamma Kcal? Vet inte om siffrorna stämmer om dom inte gör det får ni gärna kommer med dom riktiga.

De lagras lika bra, men använder du dem i form av energi lagras de ju inte alls.

Nu till den riktiga frågan. Mitt problem är att efter träningen tar det ca en 1 timme innan jag har en riktigt måltid framför mig och jag undrar vad jag ska äta innan dess?
Banan, Protein dryck, Gele-hallon ?????

Vassleproteindrink och snabba kolhydrater. Geléhallon är utmärkt, eller cornflakes, russin, vitt bröd, druvsocker, riskakor, potatismos, t ex. Cirka 1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt.

Om jag äter tillräckligt med snabba Kcal t.ex gele-hallon. Ska jag äta långsamma Kcal när jag äter den riktiga måltiden en timme senare?

Det går bra. Eller medellångsamma/halvsnabba om du tagit ut dig totalt.

Sen har jag ett annat problem, det är att jag alltid äter ute men vet aldrig var jag är och jobbar. Så det blir väldigt mycket skräpmat. Har inte tillgång till kylskåp eller micro. Jag undrar vad för ute mat ska jag försöka hitta som inte tillhör dom sämsta.

Pastasallader med tonfisk eller räkor i, stora mackor av grovbröd med mycket proteinrik fyllning. De flesta husmanskostsrätter är bättre än t ex pizza eller hamburgare och pommes.

Gammelyxan!
2003-12-17, 15:47
Skaffa en kylväska !!
Så håller du pasta salladen fin :eating:

Nex
2003-12-20, 22:47
Vassleproteindrink och snabba kolhydrater. Geléhallon är utmärkt, eller cornflakes, russin, vitt bröd, druvsocker, riskakor, potatismos, t ex. Cirka 1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt.

Ok, är tumregeln för kolhydratintag direkt efter träning alltså ca 1 gram per kilo kroppsvikt?

Finns det någon motsvarande tumregel för proteinintag direkt efter träning (givetvis inom ramarna för de 2-3 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn man ska sätta i sig)?

emlo
2003-12-20, 23:01
Originally posted by Nex

Finns det någon motsvarande tumregel för proteinintag direkt efter träning (givetvis inom ramarna för de 2-3 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn man ska sätta i sig)?

Jupp, 0.5 gram protein per kilo kroppsvikt

Adrian
2003-12-20, 23:21
tjaa om ni ändå är inne på "Mat efter träningen. Vilka gele hallon ska man använda? vilket godis lämpar sig bäst?.. dom som är typ doppade i socker m.m Och vad käkar ni för sorts godis, Märke Osv??

MVH Adrian

shirunai
2003-12-20, 23:31
Originally posted by emlo


Jupp, 0.5 gram protein per kilo kroppsvikt

men mer skadar aldrig

Nex
2003-12-20, 23:41
Finns det egentligen nåt annat skäl än ekonomi (ok, och möjligen smak), att köra med godis istället för pulver?

Hnke
2003-12-21, 04:49
nää.. inte enligt mig

King Grub
2003-12-21, 07:37
Originally posted by Adrian
tjaa om ni ändå är inne på "Mat efter träningen. Vilka gele hallon ska man använda? vilket godis lämpar sig bäst?.. dom som är typ doppade i socker m.m Och vad käkar ni för sorts godis, Märke Osv??

MVH Adrian

Allt skum- och gelé.

King Grub
2003-12-21, 07:38
Originally posted by Nex
Finns det egentligen nåt annat skäl än ekonomi (ok, och möjligen smak), att köra med godis istället för pulver?

Det är både godare och har en optimal sammansättning av fruktos (25%) och glukos (75%).

Alcazara
2003-12-22, 13:13
Hejsan!

Jag brukar ta minimjölk, ca 3 dl, d v s 10,5 g protte och 1,5 msk vaniljsocker och ruska om efter träningen...himla gott!

Jag vet att kassein tas upp långsamt, men eftersom jag blandar socker i så borde det ju gå bra, eftersom socker är extremt snabbt...eller?

King Grub
2003-12-22, 13:15
Originally posted by Alcazara
Hejsan!

Jag brukar ta minimjölk, ca 3 dl, d v s 10,5 g protte och 1,5 msk vaniljsocker och ruska om efter träningen...himla gott!

Jag vet att kassein tas upp långsamt, men eftersom jag blandar socker i så borde det ju gå bra, eftersom socker är extremt snabbt...eller?

Helt okej... men antagligen för LITE kolhydrater.

Alcazara
2003-12-22, 13:21
Tror du? Kanske ska ta en till matsked då..Vet inte hur mycket kolisar det är per 100 g...nån som vet?

Men sedan käkar jag ett komplett mål mat ca 40 min efter drinken...Behöver jag ändå mer kolisar? Om jag tar mer kolisar i drinken, ska jag minska kolisarna något i maten då?

King Grub
2003-12-22, 13:26
Tror du? Kanske ska ta en till matsked då..Vet inte hur mycket kolisar det är per 100 g...nån som vet?

99 gram. Men det kan inte vara så många gram i 1.5 matsked, eller?

Men sedan käkar jag ett komplett mål mat ca 40 min efter drinken...Behöver jag ändå mer kolisar? Om jag tar mer kolisar i drinken, ska jag minska kolisarna något i maten då?

Det behövs inte, inte om du tränat hårt. Första dosen går direkt till musklerna.

Alcazara
2003-12-22, 13:29
Ok, då ska jag mäta lite och se hur mycket jag behöver...tack, tack!