handdator

Visa fullständig version : Alkohol nojja


jonteeo
2011-07-31, 16:00
Ända sen jag började träna har jag hållit mig borta från alkohol, men igår tog jag en liten klunk av en drink bara för att smaka. Jag har förstått att alkohol är försämrar återhämtningen och sänker testosteronet men jag har aldrig förstått i vilka mängder detta rör? behöver jag oroa mig, kan jag träna idag?

pialia
2011-07-31, 16:02
Du tog en klunk av en drink? Så länge du inte väger 6.8kg så behöver du inte oroa dig.

jonteeo
2011-07-31, 16:05
Du tog en klunk av en drink? Så länge du inte väger 6.8kg så behöver du inte oroa dig.

Okej hehe, bra :)

davve
2011-07-31, 16:05
En klunk? Ja då kan nog en vilovecka vara på sin plats för att rädda muskelmassan.

jonteeo
2011-07-31, 16:07
En klunk? Ja då kan nog en vilovecka vara på sin plats för att rädda muskelmassan.

haha jag kanske är löjlig men efter man läser massa trådar som rör alkohol och träning så börjar man ju undra. Fast jag kanske är lite överdriven.

vicarious
2011-07-31, 16:13
Alkoholens negativa effekter på träningsresultaten är ofta väldigt överdriven.

tano
2011-07-31, 16:14
Haha du gav mig ett gott skratt iaf!:thumbup:

Du kunde ha supit till rejält igår utan att det skulle märka på lång sikt. Försök släppa nojjandet så kommer du troligtvis få bättre resultat i långa loppet. :)

jonteeo
2011-07-31, 16:16
Haha du gav mig ett gott skratt iaf!:thumbup:

Du kunde ha supit till rejält igår utan att det skulle märka på lång sikt. Försök släppa nojjandet så kommer du troligtvis få bättre resultat i långa loppet. :)

haha det var ju bra det! okej tack :)

Eddie Vedder
2011-07-31, 16:56
behöver jag oroa mig

Ja men inte över smutten på drinken.

Silencer
2011-07-31, 17:02
Med största sannolikhet är hela veckans träning nu förstörd. Och halva den kommandes.

rooz
2011-07-31, 17:25
Ja men inte över smutten på drinken.

This.

Alexlindgren
2011-07-31, 17:34
Denna tråd är i klass med pommes på nyårsafton

ryss
2011-07-31, 17:44
Jag druckit alkohol varje helg i säkert 2-3 månader snart, och de flesta gånger blir ganska full, det rör sig om 8-10 öl varav en vecka var utomlands = full varje dag. Jag har fortfarande gjort stora framsteg på gymmet (ej nybörjare). Du behöver säkerligen inte oroa dig

Jokester
2011-07-31, 17:49
ja men inte över smutten på drinken.

:thumbup:

Viktor_Balck
2011-07-31, 18:04
Bara att lägga ner träningen nu.

EkarN
2011-07-31, 18:30
Denna tråd är i klass med pommes på nyårsafton

+1:D

Ingen idé att nojja för mycket tycker jag. Det kan leda till att man ledsnar helt på träning.

Jokester
2011-07-31, 18:34
+1:D

Ingen idé att nojja för mycket tycker jag. Det kan leda till att man ledsnar helt på träning.

Varför nojja överhuvudtaget? Jag tränar för att jag tycker om och mår bra av det. Skulle jag nojja över träning eller något som har med träning att göra överhuvudtaget skulle jag varken tycka om eller må bra av det.

Men alla tränar vi av olika anledningar.

lirberr
2011-07-31, 18:46
Varför nojja överhuvudtaget? Jag tränar för att jag tycker om och mår bra av det. Skulle jag nojja över träning eller något som har med träning att göra överhuvudtaget skulle jag varken tycka om eller må bra av det.

Men alla tränar vi av olika anledningar.

Vi andra som blir glada av resultat nojjar en del.

Jokester
2011-07-31, 19:02
Vi andra som blir glada av resultat nojjar en del.

"Vi andra"? De flesta blir väl glada av resultat? Jag själv tycker inte man har en sund inställning till träning om man ska behöva nojja över allt och inget.

Men om det funkar för dig så kör på. :thumbup:

Pungis
2011-07-31, 19:09
Vet folk som super 3 gånger i veckan och har bättre träningsresultat än mig som låter bli :(

Jag tror alkoholens negativa påverkan är rätt överdriven.

Åsberg
2011-07-31, 19:10
Vi andra som blir glada av resultat nojjar en del.

Jo sant. Vi som inte nojar blir missnöjda över resultat. :(

SteveMiller
2011-07-31, 19:11
En klunk? Ja då kan nog en vilovecka vara på sin plats för att rädda muskelmassan.

1+ :hbang:

Onigiri
2011-07-31, 19:28
Det är väl inte alkoholen i sig som försämrar resultaten, det är fyllekäket, uteblivna pass osv.. över en längre period. Jag brukar träna bakfull och fyllekäkar aldrig även om det lockar något extremt ibland.

SteveMiller
2011-07-31, 19:33
Det är väl inte alkoholen i sig som försämrar resultaten, det är fyllekäket, uteblivna pass osv.. över en längre period. Jag brukar träna bakfull och fyllekäkar aldrig även om det lockar något extremt ibland.

Att träna dagen efter du druckit är inte speciellt smart... Kroppen sliter väldigt hårt med att bearbeta och göra sig av med gifterna som finns i alkoholen, det blir en ganska hård påfrestning för kroppen om du sen tränar på det..

Vänta en extra dag istället, tills du är är säker på att spriten är ur kroppen..

//

von huff
2011-07-31, 19:34
Det största hotet är om din kost blir lidande och du inte orkar prestera lika bra på gymet (bakis)

juulia_
2011-07-31, 19:36
denna tråd är i klass med pommes på nyårsafton

+1

lirberr
2011-07-31, 19:37
Jo sant. Vi som inte nojar blir missnöjda över resultat. :(

Om du får resultat så nojar du :)

Eddie Vedder
2011-08-01, 09:07
Vi andra som blir glada av resultat nojjar en del.

Det där är ju bara skitprat för att rättfärdiga sitt beteende. Att vara noggrann och fokuserad är inte samma sak som att ligga skitnödig över småsaker som är obetydliga. Typ EAA-timing eller att smutta på en drink.

Rahf
2011-08-01, 10:09
Det där är ju bara skitprat för att rättfärdiga sitt beteende. Att vara noggrann och fokuserad är inte samma sak som att ligga skitnödig över småsaker som är obetydliga. Typ EAA-timing eller att smutta på en drink.

Eller som jag, uttråkad, klarvaken, och klockan är snart 02:10. Vad gör man? Vassleprotein i vatten!!

Hyperopti :D.

Alkohol då och då är skoj! Jag drog fortfarande 2.5xkroppsvikten i marklyft, TROTS att jag drack alkohol med ojämna intervaller.

Loke
2011-08-01, 11:04
Att träna dagen efter du druckit är inte speciellt smart... Kroppen sliter väldigt hårt med att bearbeta och göra sig av med gifterna som finns i alkoholen, det blir en ganska hård påfrestning för kroppen om du sen tränar på det..

Vänta en extra dag istället, tills du är är säker på att spriten är ur kroppen..

//

Det finns massor med gifter som skadar kroppen allvarligt men som har väldigt positiv effekt på muskeltillväxten.

Visst, vill man leva ett långt och lyckligt liv kanske det är bra att avstå träning dagen efter, vad vet jag. Men om man vill bygga så mycket styrka och muskler som möjligt, är det då en nakdel att träna dagen efter? Tillåt mig tvivla.

Rahf
2011-08-01, 11:07
Det finns massor med gifter som skadar kroppen allvarligt men som har väldigt positiv effekt på muskeltillväxten.

Visst, vill man leva ett långt och lyckligt liv kanske det är bra att avstå träning dagen efter, vad vet jag. Men om man vill bygga så mycket styrka och muskler som möjligt, är det då en nakdel att träna dagen efter? Tillåt mig tvivla.

Träna på eftermiddagen eller kvällen, då är det nog lugnt. Jag tror inte man ska förvänta sig något dunderpass, förmodligen är man seg och trött av att ha vaknat bakis, men inte mycket mer än så.

Doggeh
2011-08-01, 12:17
Nästa gång du festar så vill jag att du tar minst 5 klunkar. Ha kul för fasen. Med eller utan alkohol. Det är irrelevant.

Eller ska du blir Mr.O 2015? Eller vem diskuterar jag med?

Fultjack
2011-08-01, 12:23
Vi andra som blir glada av resultat nojjar en del.

Jag har satt PB i flera övningar trots att jag har festat 9 dagar de senaste 5 veckorna, och då har det varit ganska fina mängder alkohol inblandat :)

TS: Drick om du tycker att det är gott eller om du vill bli full, träningen kommer inte påverkas nämnvärt. Jag upplever att träningen går bättre om man har varit full och "slappnat av lite".

Såg en artikel på bodys hemsida igår som handlar om just alkohol, gå in och läs den.

Kör hårt!

ceejay
2011-08-01, 12:26
Jag har satt PB i flera övningar trots att jag har festat 9 dagar de senaste 5 veckorna, och då har det varit ganska fina mängder alkohol inblandat :)

TS: Drick om du tycker att det är gott eller om du vill bli full, träningen kommer inte påverkas nämnvärt. Jag upplever att träningen går bättre om man har varit full och "slappnat av lite".

Såg en artikel på bodys hemsida igår som handlar om just alkohol, gå in och läs den.

Kör hårt!
artikeln på bodys sida är en översatt artikel som martin berkhan skrivit. Originalet finns på www.leangains.com

Det är inte så farligt att supa, för träningen, som många tror ;)

Becky
2011-08-01, 13:06
Tänk om jag hade nojat så mycket, då hade jag nog lagt ner träningen för länge sen. Drick när du dricker och var glad när du gör det. Sköt kost och sömn och träning i övrigt så ska du nog se att det går bra ändå. :thumbup:

SteveMiller
2011-08-01, 14:15
Det finns massor med gifter som skadar kroppen allvarligt men som har väldigt positiv effekt på muskeltillväxten.



Alkohol är inte en av dem.. Tvivla på Loke ;)

Eddie Vedder
2011-08-01, 14:31
Alkohol är inte en av dem.. Tvivla på Loke ;)

Faktum kvarstår att tron på lite alkohol som någon sorts muskeldödare är kraftigt överdriven. Förmodligen är det bara moralkärringar i idrotten genom åren som spridit det och vips är det en sanning som aldrig dör.

Det är ju inte direkt ovanliga företeelser i idrottsvärlden. Och pratar vi dessutom om mängder som den hår tråden handlar om, eller lite mer i form av kanske 3-2 glas vin eller 2-3 starköl en kväll, så blir det ju direkt absurt att oroa sig över. Då är det ju mer rimligt att utesluta det som tomma kalorier, precis som om man tar beslutet att inte äta glass eller godis.